Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lämnade in trasig MBP hos MediaMarkt


sharkbait

Rekommendera Poster

Det finns ett ordstäv som heter som man känner sig själv känner man andra. Det speglar idén om att alla är oärliga.....

...

Att efter ett sådant fastslagande att 99% av alla konsumenter är oärliga, varför skulle då servicebolagen plötsligt vara ärliga och ofelbara? Detta är ett totalt obalanserat och inkonsekvent tänkande.

Det räcker ju iof att man bara jobbar i ett par ynka månader i en butik för att inse att väldigt många människor ljuger/tänjer på sanningen för att få sin vilja igenom. Så jag är inte alls förvånad över att konsumenter skulle få för sig att skapa en diskussion på ett forum för att få företaget att gå dem till mötes för att slippa onödig negativ press.

Nu behöver det ju inte vara så varenda gång, säkert både två och tre gånger har konsumenten skött sina produkter felfritt och blivit väldigt dåligt behandlade utav diverse butiker/serviceställen. Men i sjukligt många fall så är konsumenterna fruktansvärt oärliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 206
  • Created
  • Senaste svar
Det räcker ju iof att man bara jobbar i ett par ynka månader i en butik för att inse att väldigt många människor ljuger/tänjer på sanningen för att få sin vilja igenom. Så jag är inte alls förvånad över att konsumenter skulle få för sig att skapa en diskussion på ett forum för att få företaget att gå dem till mötes för att slippa onödig negativ press.

Nu behöver det ju inte vara så varenda gång, säkert både två och tre gånger har konsumenten skött sina produkter felfritt och blivit väldigt dåligt behandlade utav diverse butiker/serviceställen. Men i sjukligt många fall så är konsumenterna fruktansvärt oärliga.

Så då kommer ju frågan om inte vi alla är konsumenter? Varför skulle då "sjukt" många ljuga som konsumenter, men vara helt ärliga och oskyldiga på andra sidan disken vid kassaapparaten?

...

Som kuriosa kan jag berätta att jag har haft företag mellan 1994 och 2001 och en av mina policys var ärlighet. Mina kunder var oerhört ärliga och det var knappast ett enda problem under hela tiden. Naturligtvis varierar problematiken beroende på kundkrets och produkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyckte bara att de sakligt bemötte kritiken i denna tråd. Spydigt? :armskeptisk:

 

Jag reagerade likadant. Tyckte det var konkreta och raka svar. Kan man begära mer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så då kommer ju frågan om inte vi alla är konsumenter? Varför skulle då "sjukt" många ljuga som konsumenter, men vara helt ärliga och oskyldiga på andra sidan disken vid kassaapparaten?

...

Som kuriosa kan jag berätta att jag har haft företag mellan 1994 och 2001 och en av mina policys var ärlighet. Mina kunder var oerhört ärliga och det var knappast ett enda problem under hela tiden. Naturligtvis varierar problematiken beroende på kundkrets och produkter.

Jag har en liten hypotes om att många väljer att vara oärliga när det inte är dem själva som jobbar i butiken eller vad det nu kan gälla (då det inte alls drabbar dem om butiken luras) och många tror säkert att alla försöker ju ändå luras så varför inte jag också. Sen tror jag många anser det vara mer ok att lura "stora" kedjor då de har "råd" att förlora pengar än om man skulle lura den ensamma enskilda butiken.

 

Själv jobbar jag som datorförsäljare på en av de större kedjorna och jag blir bara bittrare och bittrare för var dag som går då väldigt många skriker och hävdar att de lurats av försäljare och om de inte får sin vilja igenom så är man ju världens elakaste sate. Sen finns det ju väldigt många trevliga och ärliga kunder också. De senare gör det ju väldigt roligt att jobba och sälja saker. Men även att hjälpa dem om något blir fel och rätta till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var själv en underskrift från att lämna in min Macbook Pro hos MediaMarkt (i Jönköping, där den köptes tidigare samma år) men pga. personalens konstiga inställning till felet som den hade så beslutade jag mig för att inte göra det. Det kändes helt enkelt inte som att datorn skulle komma tillbaka lagad och utan problem från reparationen, utan snarare att det skulle bli en dyr och långdragen historia trots att hårddisken sjöng på sista versen redan innan garantin hade gått ut. MediaMarkt hävdade bland annat att felsökningskostnaden skulle debiteras mig oberoende av om felet omfattandes i garantin eller ej.

 

När man läser det här och antar att trådskaparen talar sanning så är jag glad för det. Hos Machuset (Premium Reseller) så fick jag konkret och snabb hjälp. Dessutom helt kostnadsfritt, något som borde vara en självklarhet men som uppenbarligen inte är det.

 

No more Media Markt for me.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

No more Media Markt for me.

 

den enda gång jag blivit riktigt lurad av en butik så var det hos en "apple premium reseller"

 

*köpte en ipod (demo ex) vid en utförsäljning/konkurs som enl butiken skulle ha full garanti via apple, när den efter en månad helt la av och jag vände mig till apple för garantiservice så visade det sig att den inte hade någon som helst garanti kvar, och att dom enda som ev kunde ha lämnat garanti var den kursade butiken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man läser det här och antar att trådskaparen talar sanning så är jag glad för det. Hos Machuset (Premium Reseller) så fick jag konkret och snabb hjälp. Dessutom helt kostnadsfritt, något som borde vara en självklarhet men som uppenbarligen inte är det.

 

No more Media Markt for me.

 

Jepp, fina killar nere på Machuset i Jkpg. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den enda gång jag blivit riktigt lurad av en butik så var det hos en "apple premium reseller"

 

*köpte en ipod (demo ex) vid en utförsäljning/konkurs som enl butiken skulle ha full garanti via apple, när den efter en månad helt la av och jag vände mig till apple för garantiservice så visade det sig att den inte hade någon som helst garanti kvar, och att dom enda som ev kunde ha lämnat garanti var den kursade butiken...

 

Tråkigt att höra!

 

Samma sak hände mig hos MediaMarkt, men då påstods datorn vara i nyskick men "öppnad kartong". Efter att ha varit i kontakt med Apple (via Machuset) så "förlängdes" garantin till ett år efter då jag köpte datorn.

 

Ja, min dator är med andra ord äldre än vad jag trodde att den var när jag köpte den ... :utskallning:

 

You live, you learn!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att höra!

 

Samma sak hände mig hos MediaMarkt, men då påstods datorn vara i nyskick men "öppnad kartong". Efter att ha varit i kontakt med Apple (via Machuset) så "förlängdes" garantin till ett år efter då jag köpte datorn.

 

Ja, min dator är med andra ord äldre än vad jag trodde att den var när jag köpte den ... :utskallning:

 

You live, you learn!

 

Om datorn var i nyskick som butiken sa så är väl det inget problem?

12 månaders garanti hade du ju haft oavsett, det är nog inget du ska ge din lokala mac-handlare cred för...

 

problemet i mitt fall var att det stod demo eller skylt-ex på kvittot, då ville inte apple gå med på garanti alls...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn var i nyskick som butiken sa så är väl det inget problem?

12 månaders garanti hade du ju haft oavsett, det är nog inget du ska ge din lokala mac-handlare cred för...

 

problemet i mitt fall var att det stod demo eller skylt-ex på kvittot, då ville inte apple gå med på garanti alls...

 

All right, då är det ju en annan femma! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste svara på den påstådda Sonny från LAN Master!

 

När jag startade denna tråd så handlade det om att jag ville ha hjälp och råd i en mycket besvärlig situation från forumets läsare!

I denna tråd har jag aldrig uppgett identiteten utav servicestället. Jag har inte hängt ut något serviceföretag! Ingen förutom jag visste vilket företag det handlade om tills nu Sonny från LAN Master helt plötsligt kom på att han skulle skapa ett konto här på MacWorld.

 

Jag tycker det är ovanligt konstigt att detta seriösa, enligt Sonny, serviceföretag inte tar kontakt med mig personligen och diskuterar saken utan för en diskussion via ett forum om min svin dyra datorn som är inlämnad hos MM på service/garanti!

 

"LM: Skicket på den för närvarande är mycket bra, jag är övertygad om att skadorna var redan då sharkbait lämnade in den till Media Markt. Det krävs rutin och mycket skarpa ögon att se dessa defekter. Jag är lite förvånad att dom skriver på ett dokument att det inte finns några skador, det finns alltid skador det är bara det att toleransnivån är olika för olika människor."

 

Detta ÄR ett hån och förolämpling mot mig, killen på MM och alla övriga människor! Att påstå att man måste ha rutin och ett mycket skarp öga för att se dessa skador. Att påstå att det alltid finns skador, vad är det för ett generaliserat uttalande?

Då skulle jag vilja veta vad det är för kompetens som jag och killen på MM saknar? Vad är det för kompetens/utbildning som Linda har som gör hennes bedömning så mycket värdefullare än min och killen på MM`s bedömning?

 

Denna dator köptes den 2009-07-24 och fram till den 2010-01-23 så var denna dator i nyskick! Har haft ett Speck SeeThru Satin skydd på den hela tiden. Inga skador på datorn överhuvudtaget. Enligt min mening så man ska behandla en dator som kostar över 20,000kr!

 

Detta är bilderna som jag krävde utav Linda på LAN Master på min SKRÅMFRIA dator som plötsligt hade fått dessa skador.

 

cmWKYShEq.jpg

 

 

GfbrivCvQ.jpg

 

 

Dessa skador skulle ha funnits när MPB kom till dem enligt Linda och Sonny. Påstår att varken jag, som är mycket försiktig i hanteringen av MBP, eller killen på MM skulle ha observerat dessa skador.

 

Nu kan forumets läsare avgöra själva om det krävs ett "mycket skarpa ögon och rutin" för att hitta skadorna på bilderna som har uppkommit EFTER ett intyg där MM den 23/1 skrev att datorn är SKRÅMFRI och jag personligen förpackade den med skumplast, lade den i org förpackningen och tejpade igen den!

 

 

"Tok Pelle: "det verkar ju rätt uppenbart att din dator har blivit misshandlad efter att du har lämnat ifrån dig den!"

LM: Med tanke på att skadorna som fanns redan vid inlämnande knappt syns och att personalen på Media Markt missat dessa så ska du nog inte skriva att den har blivit misshandlad."

 

Hur kan du påstå att att skadorna fanns redan innan inlämnadet när jag har intyg från MM att datorn var SKRÅMFRI!!?

Här fortsätter du att skylla ifrån dig och lägger skulden på mig. Du anser att MM`s intyg inte skulle vara värt ngt för MM saknar "rutin och ett mycket skarpt öga" som Ni har på LAN Master.

 

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som om din dator blivit skickad till InfoCare i Växjö. Har liknande erfarenheter av dom på 2 nya laptops. (pc) Blev så förbannat lack och köpte mig en MacbookPro som jag hittade ett fel på och blev helt frusen... Men lämnade in den på en APR i Jönköping och fick felet åtgärdat medans jag väntade. Gick och köpte fikabröd åt dom efteråt. :)

 

InfoCare har jag med dåliga erfarenheter av. Jag skickade in min gamla HP för ett år sen främst för att fläktarna hade knäkts innuti och fläktbladen brummade högt som slog emot chassit, samt att minnekortläsaren slutat fungera. Efter ett par dagar fick jag email på att det skulle kosta 3200:- att byta minneskortläsaren (som var är ett pci-kort) samt att de ville ha 300:- att rensa fläktarna från damm. Så jag skrev att dom lurar folk. Så fick jag tillbaka datorn med helt nybytt skärm :s som kostade mig inget extra än frakten. Dagen efter jag fick tillbaka datorn gick jag o köpte usb-minneskortläsare samt två nya fläktar i närmaste datorbutik för 300:-.

 

Oavsett vilken APR så får man service som man tänkt av mina erfarenheter. Även om det är göteborg näsrmaste APR ligger så tycker jag det är värt att åka 6-7mil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har intyg från MM att datorn var SKRÅMFRI!!?

 

Jag trodde den såg värre ut, typ "tappad i golvet" jag kan tänka mig att MM skulle kunnat ha missat detta vid en koll av datorn,

 

Jag har faktiskt en kompis som nyss råkade ut för en liknande grej fast med en mobil & telia, han fick intyg på att telefonen var i nyskick vid inlämnandet, när han fick tillbaks den var det en mindre repa på skärmen, han gick det inge vidare för

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när han fick tillbaks den var det en mindre repa på skärmen, han gick det inge vidare för

Cementsko i Nybroviken?

 

Sharkbait: Hur stor är flisan som är borta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sharkbait: Hur stor är flisan som är borta?

 

Eftersom jag inte har datorn utan enbart fått först ett uttalande från Linda på LAN Master via telefon att det var en flisa borta från alu chassit och en flaga på undersidan av datorn så begärde jag bilder och det är dem som är ovan för. Jag skrev tidigare i ett inlägg att det inte är en flisa utan det ser mer ut som ett hack. Se bilden ovan för!

 

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se bilden ovan för!

Aha. Använder nu en större bildskärm.

Den ser inte jättestor ut men ser ut att vara på ovansidan. Borde man kunna se ganska lätt iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Kontakta ditt försäkringsbolag, ta skärmdumpar på LAN-masters svar här i tråden, skriv ut de och skicka in. Så får större krafter ta tag i detta.

 

Har du ett dokument från MM som står att datorn är skråmfri så var den enligt dig och deras bedömare. Kommer den sen tillbaka i detta skick så får MM ta smällen för det genom sin underleverantör

 

Nu är det ju inte heller helt säkert att det faktiskt är LAN-master som svarat i tråden även om det verkar så. Oavsett så syns skadorna utan att man behöver ha ett tränat öga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vem som har rätt och vem som har fel. Men Lan Master, det kanske är dags för lite goodwill och fixa detta. Även om det inte är ni som har orsakat skadan så skulle inte jag, under några omständigheter lämna in min nya MacBookPro till er, så som ni behandlar era "kunder".

 

Det spelar liksom ingen roll vem som har orsakat vad. Står jag i en affär och ord står mot ord så förväntar jag mig ett bättre mottagande en ett uthängande i ett forum om att kunden har fel.

 

Hade jag varit Sharkbite så skulle jag antagligen skitit i hela fallet och gå vidare. Men räkna med att jag hade sett till att varna alla som jag någonsin talade service och Mac med för LanMaster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är högst oprofessionellt av LAN-Master att gå ut i detta forum och dementera och ta upp detaljer i ärendet. Sådan kommunikation ska skötas direkt med kund och inte på ett öppet forum.

 

Som Sharkbait påpekar så hade han ej innan detta svar avslöjat vilket serviceföretag eller vilken MediaMarktbutik det rörde sig om, även efter att folk frågat om detta.

 

Oavsett vem som har rätt och fel i detta ärende så förväntar man sig bättre bemötande som kund.

 

Rent personligen skulle jag aldrig få för mig att gå in och köpa någon Appleprodukt på någon av de stora elektronikkedjorna. Köper nästan uteslutande från Apple Store och lämnar enbart till service hos den Premium Reseller som jag använt i alla år. De utför service på plats och man får därför en personligare kontakt och betydligt snabbare service.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha sett bilderna tvekar jag. Jacket vid USB-kontakten mätt på bilden omräknat blir 1 mm långt. Jag tvivlar på att man ser det i en butik när man är stressad och ska göra en optisk besiktning. Jag tvivlar inte på sharkbait, men saker kommer i en annan dager. Jag trodde att skadorna var betydligt större. Jag tror man måste se skadan i verkligheten för att kunna bedöma hur den syns i sin helhet om det är rimligt att anta att MM borde ha sett den. Jag tror hajmaten får svårt att komma någonstans med sitt ärende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LM: Jag kan bara beklaga att du har så dåliga erfarenheter av din omgivning att du har fått sådana konspiratoriska tankar. Att vi "sparat" fläckarna på tryckplattan beror på att denna del ska tillbaks till Apple så det finns ingen anledning att göra rent den. Vi nöjer oss inte med att försöka göra rent tryckplattan och sätta tillbaks den då vi vet att vätska som kommit in i en komponent gärna vandrar vidare, detta gör att det troligen kommer mera problem senare.

 

Om du betalar för en ny platta och reparationen så är den gamla plattan din och inte LM:s eller Apple utan du ska få med den när du hämtar datorn, annars kommer de säkert att rekonda den och sätta in den i en annan dator eller kanske till och med i din egen.

 

Justitia: "Men du hade väl skriftligt på att den var oskadd när du lämnade in den?"

LM: Skicket på den för närvarande är mycket bra, jag är övertygad om att skadorna var redan då sharkbait lämnade in den till Media Markt. Det krävs rutin och mycket skarpa ögon att se dessa defekter. Jag är lite förvånad att dom skriver på ett dokument att det inte finns några skador, det finns alltid skador det är bara det att toleransnivån är olika för olika människor.

 

Idiotförklaring av kunderna, alltså skadar alla ägare sina datorer men vi på LM är så jätteduktiga och upphöjda att vi absolut inte under några omständigheter råkar skada våra kunders datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det dags att summera denna ’fiskehistoria’? :fundersam:

Förmodligen inte än, men man kan kanske ändå drista sej till...

en försiktig reflektion och ett par hypotetiska frågor (hmm?).

 

Intressant var fenomenet att så många så snabbt och kanske aningen oreflekterat (glupskt?) kastade sej över betet, fastän det var grovt.

(Spekulationer om möjliga anledningar känns inte nödvändigt).

 

Men

 

skulle man köpa en begagnad bil av <sharkbait>?

 

skulle man isf välja få den servad hos <Lanman>?

 

B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...