Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Politik på en ev. lite lägre nivå


rickard1234

Rekommendera Poster

Intentionen är rätt i princip att inte fråga hur sjuk du är, utan att fråga hur mycket du kan arbeta. Men det måste verkställas på ett annat sätt. En större frihet att pröva att arbeta utifrån den enskildes villkor är bra, men inte utifrån försäkningsläkarnas bödelaktiga utlåtanden.

 

De flesta jobb tillsätts via rekryteringsföretag eller via kontakter. Har du en längre sjukdomsperiod bakom dig så blir du automatiskt bortsorterad av rekryteringsföretagens datasystem varje gång du söker jobb. Saknar du kontakter dessutom så är du helkörd på arbetsmarknaden som f d sjukskriven.

 

Återstår m a o att starta eget eller invänta det stora Lyft som Alliansen har utlovat. Ett Lyft som säkert blir ett lika stort fiasko som sossarnas plusjobb för ett par år sedan. Plusjobben som kritiserades hårt av borgarna hade ett liknande upplägg som Alliansens Lyft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 764
  • Created
  • Senaste svar
I princip har alliansen drivit igenom en politik som kräver att alla är friska och i arbete.

 

Nu är det upp till bevis inför valet nästa år.

 

Tror väljarna på att alla kan bli friska och komma i arbete när arbetsmarknaden och konjunkturen ser ut som den gör?

 

Eller så skiter väljarna i att många har det svårt, så länge det inte drabbar en själv.

 

Det där stämmer ju inte. De som inte kan jobba på grund ska givetvis inte behöva göra det. Det som Alliansen har gjort är att inte ställa frågan "kan du jobba?" utan istället "hur mycket kan du jobba?".

 

Det finns så många människor i min omgivning som har gått hemma i flera år på grund av utbrändhet eller andra moderna sjukdomar. Jag förstår att det finns de som är utbrända och behöver lite ledighet, men det är aldrig bra att exkluderas helt från arbetslivet och det är här som socialdemokraterna har missat hela poängen. Det är inte bra att vara sjukskriven i flera år på grund av utbrändhet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte bra att vara sjukskriven i flera år på grund av utbrändhet!

 

Eftersom jag har drabbats av utbrändhet så har jag personlig erfarenhet. Utbrändhet läker kroppen själv om den får vara i fred, dvs långtidssjukskrivning. Men man måste övervakas av läkare med erfarenhet för att ge rätt styrning i rätt fas. Det är totalt förödande att hamna i vissa rehabiliteringsivrares händer! Vem tjänar på att man blir utbränd igen....?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag har drabbats av utbrändhet så har jag personlig erfarenhet. Utbrändhet läker kroppen själv om den får vara i fred, dvs långtidssjukskrivning. Men man måste övervakas av läkare med erfarenhet för att ge rätt styrning i rätt fas. Det är totalt förödande att hamna i vissa rehabiliteringsivrares händer! Vem tjänar på att man blir utbränd igen....?

 

Jag har full respekt för dig, och er andra som också har blivit utbrända men det finns några saker som jag vill kommentera. Jag tror inte att det är bra att man blir hundraprocentigt sjukskriven efter en utbrändhet, inte i det långa loppet i alla fall. Man kan vara helt sjukskriven i början, men därefter anser jag att man ska börja jobba för att man inte ska känna utanförskap med det övriga samhället. Jag tror inte att man inte orkar jobba i alla fall 25% efter att ha varit heltidssjukskriven ett tag. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har full respekt för dig, och er andra som också har blivit utbrända men det finns några saker som jag vill kommentera. Jag tror inte att det är bra att man blir hundraprocentigt sjukskriven efter en utbrändhet, inte i det långa loppet i alla fall. Man kan vara helt sjukskriven i början, men därefter anser jag att man ska börja jobba för att man inte ska känna utanförskap med det övriga samhället. Jag tror inte att man inte orkar jobba i alla fall 25% efter att ha varit heltidssjukskriven ett tag. :)

 

 

Är ju inte samma sak. Men var sjukskriven länge för depression/in i väggen. Blev inte bättre av att gå hemma och inte träffa en kotte. Så jag håller med. Ta det i små steg. Efter många om och men kom jag överens med läkare m fl att vara på jobbet bara en eftermiddag efter några månaders sjukskrivning. Så gjorde jag det i några veckor, allting blev genast mycket bättre. Sen blev det mer och mer och tillslut var jag tillbaka på heltid.

 

Men att bara gå hemma 100% fungerade verkligen inte. Inte för mig iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För egen del var jag livrädd för att prata med min personlige handläggare på Försäkringskassan. "Slutet är nära", var min inställning, färgad av rådande vindar. Men hon visade sig vara förstående för både min situation och sjukdom, och sade att det får ta tid, och att jag inte behöver oroa mig för sjukpenningen. Jag grät av lättnad i telefonen! Jag är inte ensam, vi är många där ute som är livrädda för att få vardagen krossad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du drar det till sin spets när du säger att de som jobbar betalar för de sjuka. Alliansen framhåller Försäkringskassan gigantiska utbetalningar för att visa vad det kostar samhället. Men bekvämt nog talar de inte om hur mycket av de pengarna som hämtas in som skatter, sociala avgifter, moms, med mera. Dessutom är inte alla sjuka eller arbetslösa jämt,

Vet inte vart du vill komma men vadå bekvämt nog, alla vet väl att Försäkringskassan inte har några aldrig sinande guldbyxor i sin källare som trollar fram pengarna, alla vet att det är våra pengar som vi betalar/betalat in på de sätt du räknade upp. Alliansen tjänar väl inget på att gömma den karamellen, det är väl snarare så att de brukar vilja vara lite räddare om våra pengar än den tidigare bidrags-regeringen. Så jag förstår inte riktigt vad det bekväma ligger i?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har full respekt för dig, och er andra som också har blivit utbrända men det finns några saker som jag vill kommentera. Jag tror inte att det är bra att man blir hundraprocentigt sjukskriven efter en utbrändhet, inte i det långa loppet i alla fall. Man kan vara helt sjukskriven i början, men därefter anser jag att man ska börja jobba för att man inte ska känna utanförskap med det övriga samhället. Jag tror inte att man inte orkar jobba i alla fall 25% efter att ha varit heltidssjukskriven ett tag. :)

 

Har inte skrivit annat. Vad jag betonar är att inte underskatta tiden som faktor. Det går inte att skynda på tillfrisknandet, men man måste ha hjälp att göra rätt sak i rätt tid. Problemet ligger i dem som inte förstår sjukdomsbilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte skrivit annat. Vad jag betonar är att inte underskatta tiden som faktor. Det går inte att skynda på tillfrisknandet, men man måste ha hjälp att göra rätt sak i rätt tid. Problemet ligger i dem som inte förstår sjukdomsbilden.

 

Jag läste ordet långtidssjukskrivning, och det var det jag reagerade på. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste ordet långtidssjukskrivning, och det var det jag reagerade på. :)

 

Man är fortfarande sjukskriven när man jobbar 25-75% för att så småningom bli 100% arbetsför. Eftersom det tar år är man följdaktligen långtidssjukskriven. Som sagt var kan man inte påskynda tillfrisknandet från utbrändhet, men man kan bli kvar onödigt länge. Men den risken är obefintlig med dagens regler.... man trycks ut ur systemet fast man borde vara kvar en tid till. Men man ser ju frisk ut.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man är fortfarande sjukskriven när man jobbar 25-75% för att så småningom bli 100% arbetsför. Eftersom det tar år är man följdaktligen långtidssjukskriven. Som sagt var kan man inte påskynda tillfrisknandet från utbrändhet, men man kan bli kvar onödigt länge. Men den risken är obefintlig med dagens regler.... man trycks ut ur systemet fast man borde vara kvar en tid till. Men man ser ju frisk ut.....

 

Ja precis, men jag var lite för snabb med mitt inlägg. :) Givetvis ska man få vara deltidssjukskriven under en längre tid, men att vara hundraprocentigt sjukskriven är i de allra flesta fallen inte alls bra under en längre period.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vart du vill komma men vadå bekvämt nog, alla vet väl att Försäkringskassan inte har några aldrig sinande guldbyxor i sin källare som trollar fram pengarna, alla vet att det är våra pengar som vi betalar/betalat in på de sätt du räknade upp. Alliansen tjänar väl inget på att gömma den karamellen, det är väl snarare så att de brukar vilja vara lite räddare om våra pengar än den tidigare bidrags-regeringen. Så jag förstår inte riktigt vad det bekväma ligger i?

Då ska jag försöka vara tydlig: Alliansen överdriver kostnaderna i syfte att motivera nedskärningar i välfärdssystemet. Man säger att det kostar x miljarder kronor (Oj, är det SÅ mycket!) medan det egentligen kostar x-y = z miljarder kronor (Jaha, det var ju en annan femma.). Y står då för pengar som återgår till statskassan i någon form.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oki, du är mycket tydligare som tydlig. :)

Tack! Jag vet att jag kan bli lite för intellektuell ibland... :blush: Man hör ju på ordet: intellektuell, att man ska passa sig för det. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man hör ju på ordet: intellektuell, att man ska passa sig för det. ;)

 

Jaha, det är anledningen varför så många undviker att vara det. :propellerbaver:

 

 

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där stämmer ju inte. De som inte kan jobba på grund ska givetvis inte behöva göra det. Det som Alliansen har gjort är att inte ställa frågan "kan du jobba?" utan istället "hur mycket kan du jobba?".

 

Det finns så många människor i min omgivning som har gått hemma i flera år på grund av utbrändhet eller andra moderna sjukdomar. Jag förstår att det finns de som är utbrända och behöver lite ledighet, men det är aldrig bra att exkluderas helt från arbetslivet och det är här som socialdemokraterna har missat hela poängen. Det är inte bra att vara sjukskriven i flera år på grund av utbrändhet!

 

Om man delade på jobben, istället för att köra skiten ur de som jobbar, så skulle ingen behöva bli utbränd. Men politiken och lönebildningen som förs driver på effektiviteten och arbetsuttaget tills många blir utbrända. Sen räknar man med att det alltid finns någon annan man kan anställa istället.

 

Ett människofientligt synsätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man delade på jobben, istället för att köra skiten ur de som jobbar, så skulle ingen behöva bli utbränd. Men politiken och lönebildningen som förs driver på effektiviteten och arbetsuttaget tills många blir utbrända. Sen räknar man med att det alltid finns någon annan man kan anställa istället.

 

Ett människofientligt synsätt.

Enklast är väl att införa 30-timmars-vecka, och att alla får lön för just 30 timmar per vecka, då kan fler få anställning utan att det kostar arbetsgivarna mer. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast är väl att införa 30-timmars-vecka, och att alla får lön för just 30 timmar per vecka, då kan fler få anställning utan att det kostar arbetsgivarna mer. :)

 

 

 

Jo, typisk lat rödpolitik.

 

Förr i tiden jobbade dom oftare mer än 40h per vecka och klarade det bra. Problemet ligger snarare i samhällets utveckling och allt man ska hinna med nuförtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja och utvecklingen har inneburit maskiner, datorer och robotar för att göra jobb åt oss, då är det väl ytterst relevant att diskutera om vi inte borde gå ner i arbetstid och fördela arbete emellan oss, alternativet är ju att hitta på jobb att utföra, eller låta en del fortsätta jobba arslet av sig medans andra bara får sitta på det och göra ingenting.

 

7-timmarsdag kunde va en bra start. Borde ge lite nya jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, typisk lat rödpolitik*.

 

Förr i tiden jobbade dom oftare mer än 40h per vecka och klarade det bra. Problemet ligger snarare i samhällets utveckling och allt man ska hinna med nuförtiden.

Du är rolig du. De 40 timmar vi har är ett resultat av rödpolitik (1971). 48 timmar per vecka likaså (1919 - utom i jordbruket). Dessförinnan fanns det ingen övre gräns alls och inga minimilöner och inget fack. Låt oss gå tillbaka dit! Det gick ju bra då också! Ja, nog är du tokliberal, alltid! :D

 

Edit: För övrigt skriver jag inte att man ska jobba saktare, bara färre timmar. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är rolig du. De 40 timmar vi har är ett resultat av rödpolitik (1971). 48 timmar per vecka likaså (1919 - utom i jordbruket). Dessförinnan fanns det ingen övre gräns alls och inga minimilöner och inget fack. Låt oss gå tillbaka dit! Det gick ju bra då också! Ja, nog är du tokliberal, alltid! :D

 

 

Är väl snarare V som är roliga som försökt få igenom kortare arbetstimmar jag vet inte hur länge.

 

Vänta nu, sa jag nåt om fack osv? Jag sa att varför folk blir utbrända i dagens samhälle är en stor del pga av den stress samhället hajjpar upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sexdagarsvecka var väl bra, och ingen lagstadgad semester. Låt oss ta bort den.

Helgdagsersättning, sånt nys.

Lönegaranti och annat tjafs..

Mycket elände som de röda fixat, låt oss montera ner skiten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja och utvecklingen har inneburit maskiner, datorer och robotar för att göra jobb åt oss, då är det väl ytterst relevant att diskutera om vi inte borde gå ner i arbetstid och fördela arbete emellan oss, alternativet är ju att hitta på jobb att utföra, eller låta en del fortsätta jobba arslet av sig medans andra bara får sitta på det och göra ingenting.

 

7-timmarsdag kunde va en bra start. Borde ge lite nya jobb.

Jo, förutsatt att vi delar på lönekakan också! Jag tror inte arbetsgivarna vill betala mer för mindre!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, typisk lat rödpolitik.

 

Människor är olika, vilket konformister inte inser. De tror att alla är stöpta i samma form. Men alla är inte intresserade av att lönearbeta bort sitt liv för att få en massa pengar som inte går att använda till annat än att konsumera en massa strunt - särskilt inte vi som kommit fram till att konsumtionen inte kan ersätta de viktiga sakerna i livet. Dock finns det en grupp som är väldigt beroende av att vi alla jobbar så mycket som möjligt - de som lever och blir rika på vårt arbete. De är väldigt intresserade av att du och andra konformister ska tror att det är fult att inte arbeta.

 

Förr i tiden jobbade dom oftare mer än 40h per vecka och klarade det bra. Problemet ligger snarare i samhällets utveckling och allt man ska hinna med nuförtiden.

 

Du pratar om en väldigt kort parentes - den tidiga industrialismen. Under de flesta andra perioder i mänsklighetens historia har vi haft en kortare årsarbetstid än vad vi har idag. Folk har kanske slitit hårdare, men också vilat mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sexdagarsvecka var väl bra, och ingen lagstadgad semester. Låt oss ta bort den.

Helgdagsersättning, sånt nys.

Lönegaranti och annat tjafs..

Mycket elände som de röda fixat, låt oss montera ner skiten...

 

För det vill Moderaterna göra? Montera ner det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...