Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Politik på en ev. lite lägre nivå


rickard1234

Rekommendera Poster

Sist men inte minst. Mona Sahlin. Att den kvinnan kan sitta som partiledare efter allt konstigt fiffel hon har haft för sig är en jävla gåta. Att någon kan ha förtroende för henne fortfarande? Visst alla ska ha en ny chans, men så många chanser som hon fått har inte ens en katt i liv. Blir hon statsminister kommer Sverige gå helt åt helvete.

Där håller jag med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 764
  • Created
  • Senaste svar

Mona Sahlin är den nya moderaten. Hon har deklarerat att hon accepterar alla jobbskatteavdrag utom nästa, men enbart för att det kräver en ökad statsskuld.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att kunna ha ett så brett och allsidigt stöd för sin politik.

 

 

Ja, det finns dom som inte fått det bättre eller sämre säger dom.

 

Har dessutom några vänner som röstat/r på kplm® eller vad dom heter nu (bytade väl?) som tycker att det klart blivit bättre. Det är väl gott betyg om nåt?

 

 

Men är inte denna diskussionen jag vill ta, eller inte vad detta handlar om. Utan Pocas syn på oss som inte tycker som honom. Men han har sagt sitt och jag mitt så det är väl ur världen, för mig iallafall. Hoppas på att han kanske tänker på detta i framtiden när man diskuterar. Att försöka inte gå in med översittare/hånfulla/jag-vet-bäst attityden som jag upplever ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mej som hatar indelningen i höger-vänster och håller med George Washington i att politiska partier dödar demokratin är denna pajkastning perfekt. Mer från mej kommer senare. Nu ska jag skriva klart ett arbete om klimatfrågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan jag går ur leken, som jag gick in i för att ta med Poca vad jag tyckte så måste jag fråga Poca en sak.

 

Finns det någonting som du tycker blivit bättre sen Alliansen kom till makten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finner inget som de gjort bättre.

 

Sänkta skatter har jag ingen glädje av.

Ser bara ett att vårt välfärdssystem systematiskt demonteras, det har inget med den ekonomiska krisen ute i världen att göra.

Sänkta skatter gör att kommuner och landsting tvingas skära ner och arbetslösheten ökar. Anställda får gå.

En dag lär du komma till insikt att din nuvarande inställning inte var så genomtänkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finner inget som de gjort bättre.

 

Sänkta skatter har jag ingen glädje av.

Ser bara ett att vårt välfärdssystem systematiskt demonteras, det har inget med den ekonomiska krisen ute i världen att göra.

Sänkta skatter gör att kommuner och landsting tvingas skära ner och arbetslösheten ökar. Anställda får gå.

En dag lär du komma till insikt att din nuvarande inställning inte var så genomtänkt.

 

 

Usch vad tråkigt det måste vara att vara så trångsynt.

 

Där har vi det igen, sådär lite fint att jag är dum som inte kommit till den instinkt du har gjort. Det kanske är du som inte kommit till instinkt än.

 

Ah ja, har fått svar på min fråga. Vet vad jag har att vänta om jag ska diskutera med dig i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jobbar du med om man får fråga?

Höginkomsttagare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Där har vi det igen, sådär lite fint att jag är dum som inte kommit till den instinkt du har gjort. Det kanske är du som inte kommit till instinkt än.

...

Du menar insikt, va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Alliansen sänkt momsen hade jag sett det som en rättvis skattesänkning, hade gynnat alla grupper i samhället, även kommuner.

 

Det parti som sänker momsen till 20% får min röst i nästa val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Alliansen sänkt momsen hade jag sett det som en rättvis skattesänkning, hade gynnat alla grupper i samhället, även kommuner.

 

Det parti som sänker momsen till 20% får min röst i nästa val.

 

Momsen rör de aldrig, varken de blå eller de röda. Den genererar ju mer pengar än inkomstskatten. Snacka om helig ko.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har väl en moms runt 21-22 procent i praktiken. En stor del av konsumtionen bör vara mat, och matmomsen är 12 procent. Lär dra ner snittet från 25.

 

Jag tycker att man ska införa en platt skatt (platt skattesats, dvs fortfarande med grundavdrag) och en enhetsmoms. Hela skattesystemet görs om så att den fulla lönen betalas ut, men skatten som dras delas inte (som nu) upp i diverse delar som inkomstskatt, arbetsgivaravgift, osv, utan klumpas ihop till en enda skatt som dras rakt av på alla inkomster så fort man nått över inkomstårets grundavdrag (alla löner och skatteinbetalningar registreras i en nationell databas, där även jämkningsbeslut är inlagda, så att varje arbetsgivare vet exakt vad som ska betalas in).

 

Arvs-, gåvo- och förmögenhetsskatter ska förbli avskaffade.

 

På så sätt får man ett verkligt öppet och ärligt skattesystem. Folk kan direkt se hur stor andel av inkomsten som försvinner som skatt, och alla förändringar i skattesats och brutto/nettolön blir enkla att beräkna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar insikt, va?

 

 

Jo. Hade inte sovit på 24h när jag skrev det.

 

 

INSIKT

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är jag helt emot.

 

Förhoppningsvis lär han få mycket kritik för det med från högre nivå för det är inte i (M) linje att samarbete med dom..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det intressanta är att Socialdemokraterna förmodligen inte kommer återställa så värst mycket av Alliansens förändringar, om de inte blir tvingade av sina rödgröna kamrater. Innerst inne tycker de att det är bekvämt att någon annan inför åtgärder som man tycker är bra men inte vågar genomföra själv... Det var ju till och med någon sosse som för något år sedan sa att de inte skulle återställa så värst mycket...

 

Jag är helt övertygad om att Alliansens politik är rätt väg att gå, problemet är att det kanske inte räcker med fyra år för att se effekterna, särskilt inte när det samtidigt råkade inträffa en global finanskris.

 

Men man kan inte motverka arbetslöshet genom en ofantlig offentlig sektor eller massa konstigt trixande med åtgärder för att folk skenbart inte ska vara arbetslösa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Platt skatt, är det proportionell skatt? I så fall missgynnas låginkomsttagare, medan höginkomsttagare gynnas, jämfört med idag. Att de förra snabbt ser det är nog en klen tröst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, eftersom man har grundavdrag så gynnas fortfarande låginkomsttagare. Man bara slutar misgynna höginkomsttagare så våldsamt. Däremot kommer ju låginkomsttagare att få högre skatt än tidigare eftersom man justerar om skattesatsen för att behålla samma totala skatteuttag nationellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..Däremot kommer ju låginkomsttagare att få högre skatt än tidigare eftersom man justerar om skattesatsen för att behålla samma totala skatteuttag nationellt.

Oavsett sammanhang så låter det inte bra. :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bittra med alliansens politik är jobblinjen: det finns ingen som helst skillnad mellan dem som av olika orsaker inte arbetar; eftersom de inte arbetar är de av samma skrot och korn. För mig känns det bittert som har arbetat tufft i alla år och skaffat mig två universitetsexamina, men kraschar på grund av sjukdom i fyrtioårsåldern. Ursäkta mig om jag inte identifierar mig med Svenne banan som bor hemma hos mamma i det pojkrum som är smyckat med hakkors.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inget bittert eller dåligt med en linje som önskar att alla skall klara sig på sitt arbete, det är väl bara bra ur alla aspekter. Bittert kan vara sen hur bra el dålig en regering är på att ta hand om de sjuka. Där kan man ju tycka olika men jobblinjen i sig är det väl inget fel på? Det är ju de som jobbar som ska betala för de sjuka så det är ju bara bra ju fler de blir, desto bättre för de sjuka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...