Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Serie: Ditt 80-tal


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

80-talet.. Då givk väl programmet Norrsken

 

Sen under storhelger körde de med maratonrock på nätterna. 4-5tim hårdrock från någon festival eller olika konserter. :rockapa:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

80-talet.. Då givk väl programmet Norrsken

 

Sen under storhelger körde de med maratonrock på nätterna. 4-5tim hårdrock från någon festival eller olika konserter. :rockapa:

Jajamensan! I samsändning med P3 i stereo. Jag spelade in radion på kassettband och förbannar det faktum att jag slängde dem i någon flytt... Vilket kanonljud det var, för den tiden i alla fall, 1983 var det nog.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem kan glömma denna landsplåga från 87, Radio Göteborg körde den 10 ggr om dagen lät det som...

 

Låten kände jag igen, men jag hade ingen aning om titel eller artist. Googlade lite och han med hatten studerade tydligen opera på 60-talet, och dog några år efter 2000. Han med frisyren dog 2013, förra året, av en hjärntumör.

 

Jajamensan! I samsändning med P3 i stereo. Jag spelade in radion på kassettband och förbannar det faktum att jag slängde dem i någon flytt... Vilket kanonljud det var, för den tiden i alla fall, 1983 var det nog.

Läste någonstans att filmen Blue (1993) http://www.imdb.com/title/tt0106438/ sändes synkat i brittisk TV och radio någon gång. Jag misstänker att det inte blev någon jättepublik.

 

Större delen av 80-talet, inte loven, ägnade jag åt grundskolan. Flög även jumbojet för första gången, en visuellt sett väldigt imponerande maskin, puckeln gör den lättidentifierad. Undrar hur mycket hårspray som konsumerades i Sverige under det decenniet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Razzel skulle man sätta rekord att blåsa ut ljus.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eldorado med Kjell Alinge kommer jag ihåg, liksom Metropol. Radioprogrammen var jättebra då. Nån som kommer ihåg Stjärnornas musik, Smoke Rings och Upp till 13?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nöjesmassakern med Sven Melander och Åke Cato

Här ser vi Ratt Uffes som är en parodi på bildoktorn:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På åttiotalet läste jag arkeologi, medeltidsarkeologi och konstvetenskap - större delen av decenniet spenderades vid Lunds Universitet på humanistisk fakultet :)

Börja jobba på allvar, skoltrött som man var… :nerd:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mellanstadiet var det en ganska distinkt skiljelinje som gick mellan eleverna på den skola jag gick i, i Göteborg. Det var den där som många tycker är så kul att prata om idag, den mellan syntare och hårdrockare. För oss som varken hörde till den ena eller andra grupperingen var det skoj att se gnabbandet mellan dessa. Sedan har jag kommit att gilla båda lägrens musik. Dock ej de mest extrema fallstudierna. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja jobba på allvar, skoltrött som man var… :nerd:

Jag läste nog på kumvux de första 5 åren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man enbart läser ämnen som är njutningsfyllda så existerar inte ordet "skoltrött". Jag gick inte i "skolan". Jag lärde mig bara det jag hade lust att lära mig och tentade av det var femte vecka. Inte ens CSN hade några invändningar mot mina prestationer :)

ja, så är det ju. När jag väl började plugga senare så gjorde jag det med råge.

Jag har enbart fil.kand men utmanade mig själv med att söka ett stipendium som innebar att man skulle göra en liten studie ´a la C-nivå. Den fick jag godkänt på och stipendiepengarna var mycket tacksamt att få och innebar att vi kunde åka på semester utomlands den sommaren hela familjen. Så på så vis gjorde jag det dubbelt s a s. Dessutom var jag mäkta stolt över min insats att vara den enda studenten i den årskullen som fick sin C-uppsats godkänd direkt.

 

Älskade verkligen att plugga och var väldigt inne på att fortsätta, men insåg att jag nog egentligen var mer åt det pragmatiska hållet och universitetsvärlden är ju lite konstgjord verklighet ändå.

 

Men så kul det var att leta artiklar i databaser och åka runt på arkiv hit och dit och leta reda på allehanda material…..

 

Alla dessa erfarenheter har jag verkligen känt nytta av - på alla fronter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Blev ettagluttare 1980 smile.gif Vi köpte en Commondore 64 1983, den modellen utan åäö kommer jag ihåg. Fick en syrra '84. '87 fick jag för mig att bli hip hopare så då gick jag omkring med Adidasställ och Kangolmössa, lyssnade på LL Coll J, Fat Boys, Public Enemy och RUN DMC. 1989 fick jag mitt första jobb i en ICa affär. Mitt första möte med en Mac var på det årtiondet också smile.gif

hehe är du min bror eller? ;) Köpte också en C64 1983, var Hip Hopare och lyssnade på LL COOL J, RUN DMC och Fat Boys, Public Enemy samt Beastie Boys. Klädd var jag i mjukisbyxor, converse skor, amerikansk collegejacka och en halskedja med ett Peace-märke runt halsen. Hade även rosa och neongröna tröjor och långt krulligt hår som jag blonderade emellanåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyttade till Linköping 1980 slutade nian 1982.

Gymnasiet 1982-1984.

DISCO :galetglad:

Körkort 1985.

Började på mitt jobb 1986 och är fortfarande kvar i samma företag :) .

 

Träffade min fru 1987 :bultandehjarta:

 

Lumpen på A1 som väderradarman 1987-1988.

 

Kom i kontakt med min första mac 1989 (SE30).

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

nu när sveriges egen showman nyligen fyllt 80 måste vi ta med det här

naturligtvis

 

 

post-154-0-56695600-1489524200_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyttade hemifrån 1982.

Civilekonomexamen 1985.

Mitt första jobb 1985.

Mitt andra jobb 1987.

Min första resa till Asien 1987 (Malaysia och Thailand).

Jag blev vuxen under 80-talet.

Min första dator runt 1986/87

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Tv serier

 

 

Redigerad av ronny
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Baretta

https://youtu.be/fy3UH9hEb4M

 

Lilla huset på prärien

 

Två klassiker som jag gillade bägge två även om Lilla Huset innehöll ibland så mycket smör att jag kunnat bre smörgåsar åt två fotbollslag med det. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tittade på Kojak som väl gick på TV även på 70-talet, medan A-team är något jag faktiskt missat. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...