Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Serie: Ditt 80-tal


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

De grälla färgernas decennium. Hur var det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina söner ynglade av sig....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag började på Försäkringskassan som vikarierande kontorsbiträde på heltid. Lön 6632 kronor per månad före skatt. Jag hade tre arbetsuppgifter: 1. Lyssna av bandspelaren och mata in anmälningar i datorn. Det stod Saab på den. 2. Sitta vid datorn och skicka iväg ersättning. 3. Sortera ned de handlingar som jag nyss hade suttit vid datorn med. Som 22-åring var jag lite av kontorets maskot och jag omhändertogs gladeligen av erfarna gifta kvinnor i 30-årsåldern... :P

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ytlig tillvaro med konstiga kläder, frisyrer och mycket rod steward och miami vice.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ytlig tillvaro med konstiga kläder, frisyrer och mycket rod steward och miami vice.

Haha, jag hade solglasögon, blå kavaj, knallgul t-shirt och loafers utan strumpor 1986. Övade vårdlyft på Sigrid inför sommarjobbet inom vården. Sicken pudding. Ögonen bad om mer än vårdlyft, kan jag säga... :P

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag minns mest av början av 80-talet är förstås att jag bröt höger smalben när jag blev påkörd av en bil vid ett övergångsställe. Detta hände dagen innan påven blev skjuten. Började sen lågstadiet den hösten -81. Flyttade från Götet -85 och hamnade i Skurup, Skåne. Sen rullade allt på...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu känner jag mig extra ung :borstatanderna: fast jag är 80-talist (och det låter gammalt :o)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

80-tal, ojojoj, permanentat hår och enorma axelvaddar! :travolta:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick undersköterskeutbildningen 82-83. Jobbade på sjukhuset, vårdcentralen och på ett bevakningsföretag som larmoperatör.

Började intressera mig för travet istället för ridningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte mer tomtmark, som sedan dess ökat rejält i värde

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev ettagluttare 1980 :) Vi köpte en Commondore 64 1983, den modellen utan åäö kommer jag ihåg. Fick en syrra '84. '87 fick jag för mig att bli hip hopare så då gick jag omkring med Adidasställ och Kangolmössa, lyssnade på LL Coll J, Fat Boys, Public Enemy och RUN DMC. 1989 fick jag mitt första jobb i en ICa affär. Mitt första möte med en Mac var på det årtiondet också :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Levde bara 2 år under 80-talet, vad hände då? tja, Sovietunionens fall, men det minns jag inte mycket av

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Levde bara 2 år under 80-talet, vad hände då? tja, Sovietunionens fall, men det minns jag inte mycket av

 

Just for the record: Sovjet brakade hösten -91. Jag tror du tänker på murens fall ;)

 

 

//Trew

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lärde mig stå, gå, springa, prata, läsa, skriva, räkna, cykla, segla, göra upp eld, slå knopar, tigga pengar av päronen, programmera, löda och en maaaaassa annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick i skola nästan hela 80-talet. På ett sommarjobb -86 så mötte jag första Macen i mitt liv. ^_^

 

Tog B-körkort -88.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag minns mina första andetag, hösten '87.

Vidrigt och kväljande, men det verkade vara lite av en norm människan accepterat så länge att det inte ens ifrågasätts.

 

Jag minns heltäckningsmattan på Hasselstigen som doftade fotsvett och damm, som är en bättre kombination än man kan tro.

 

Jag minns att jag hoppade fram på baken istället för att krypa, det var helt enkelt mer hårt och besynnerligt.

 

Jag minns vilket jävla fågelperspektiv man fick i en barnstol... och den lilla clownen på min två-årsdag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åttiotalet du ljuva, som ett majackord på en DX7:a... :borstatanderna:

 

Under 80-talet var jag i den ålder som formar en som mest, tonåren! Kul tid när man mest hade kul och inte behövde ta så mycket ansvar och tänka på framtiden.

 

89 (då hade jag passerat tonåren) blev man pappa till en skön kille!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem kan glömma denna landsplåga från 87, Radio Göteborg körde den 10 ggr om dagen lät det som...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...

Razzel med Lennart Swahn, Tommy Engstrand, Pelle Berglund & Gun Hägglund (1983-1986)

 

Blåsningen , Gäster med Gester bara för att nämna ett par stycken

6 februari - Komediserien Uppåt väggarna med Gunnar Bernstrup och Stellan Sundahl

7 februari - Premiär för frågesporten Femettan med Staffan Ling

11 februari - Ny omgång av Nöjesmaskinen

 

Sverige

ställer fram klockan en timme, då man inför sommartid för första gången sedan 1916 [3].

 

8 oktober - SVT:s klagomur blir nedringd efter att Bengt Bedrup sänt mjukporr på bästa sändningstid i serien Världens lördag.

Redigerad av ronny
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag började på Försäkringskassan som vikarierande kontorsbiträde på heltid. Lön 6632 kronor per månad före skatt. Jag hade tre arbetsuppgifter: 1. Lyssna av bandspelaren och mata in anmälningar i datorn. Det stod Saab på den. 2. Sitta vid datorn och skicka iväg ersättning. 3. Sortera ned de handlingar som jag nyss hade suttit vid datorn med. Som 22-åring var jag lite av kontorets maskot och jag omhändertogs gladeligen av erfarna gifta kvinnor i 30-årsåldern... tongue.gif

:)

 

80-tal, ojojoj, permanentat hår och enorma axelvaddar! :travolta:

just precis!

när jag ser bilder från den tiden på mig själv så undrar man ju…….. och glasögonen var enorma! Så axelvaddar, permanentat hår och stora glasögon. Kiplon ä la 80-tal.

 

Utöver det så gifte jag mig och fick tre duktiga döttrar, -84, -85 och sen en sladdis det första året på 90-talet.

 

Hade jobb som hotellstäderska, barackstäderska, mackstäderska och jobbade i hemtjänsten. Närde en dröm om att utbilda mig, sökte till både lärarutbildning, socionom och sjuksköterska. Kom in på allt men valde bort det, och har aldrig begripit varför jag inte tog chansen….. Även om mitt senare yrkesval nog passade mig bättre.

 

Hade också en hemlig dröm om att läsa historia eller konsthistoria.

 

 

Läste massor av böcker och förkovrade mig allmänt - på egen hand.

 

Och så den blå faran förstås - det var min blåa saab 95;a som var mitt signum…

Redigerad av kiplon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...