Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min cykel..


fps

Rekommendera Poster

Kollade Rohloffväxeln. Inte min grej. Jag tänker inte ha några inkapslade grejer. Det blir nog en växel av öppen typ - många olika kugghjul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 274
  • Created
  • Senaste svar
Otroligt bra att denna tråd startades!

 

Fick nämligen lapp i brevlådan om att alla cyklar i cykelrummet måste märkas upp före 1:a juni, annars åker de till återvinningen. Så jag ska ner och tejpa en lapp på min gamla hoj, så den inte försvinner. Den behöver bara justeras i växelkablarna och få en skvätt olja så går den nog många år till.

hoho

 

Vi har cykelränsning hos oss också, men hos oss satte de på lappar på alla cyklar i cykelrummet, så får man ta bort lappen om man vill ha kvar cykeln. Gör man inte det, rekomenderas cykelaffären, om man vill fortsätta cykla :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra länkar, men min "idé" är helt annorlunda.

 

Detta ligger säkert 5-6 år in i framtiden, dock...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla! De använder Jon Skolmen i annonseringen!! (w00t) (w00t)

 

lissy_mit_lis_und_sommer.jpg

 

Jon utan glasögon...

jon_94-117.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag räknar med en totalkostnad på runt 3000-5000 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om begreppen: Din mountainbike är utrustad med kedjeväxel, 3 kedjehjul (drev, kedjedrev) fram och 7 st [kedje]kransar [kedje]klingor bak, hopmonterade som kassett. Kedjeföraren bak med sina 2 komposittrissor samlar lika imponerande som deprimerande mycket smuts och är alltid tacksam för lite extra rengöring då och då utöver den årliga rengöringen.

Tackar! Nu vet jag och det är bra att veta tycker jag. :)

 

Jag vill också ha en trehjuling för övrigt.. fast ingen sådan där grej. Jag vill ha en flakmoppe! .. en Segway skulle jag inte tacka nej till heller, verkar kul att köra. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en växelfri kronancykel så slipper du alla problem!

 

www.kronancykel.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en växelfri kronancykel så slipper du alla problem!

 

www.kronancykel.se

Kan bara inte leva utan växlar, semestercyklingarna i norska vestlandet utan växel, hjälp!

Men inbyggda får dom gärna vara om omfånget är tillräckligt stort, som Rohloffs, om de bara inte vore så förbaskat dyra.

Men kedjeväxlarna har onekligen den fördelen att de är miljövänliga och renhållande: De samlar upp all smuts från vägen man cyklar på, sedan kan man vid rengöringsarbetet efteråt samla ihop all smutsen och deponera den på ett miljöriktigt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De har också den fördelen att man kan skydda dem bakom en kåpa så att de inte blir så smutsiga och man kan komma åt dem jättelätt om nåt skulle hända och man kan se tidigt om nåt börjar gå snett... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ligga ett korn, om än obetydligt, av sanning i det. Men samtidigt missar man den mystiska upplevelsen av när ett inbyggt växelnav skär ihop och man måste avbryta cykelsemestern. Man ser inte felet utan inser att det antagligen måste vara högre makter som ligger bakom och blir nästan andaktsfull över tillvarons gåtor :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan schysst jonne; Giant Revive

revive_dx_1.gif

 

cyklarnas motsvarighet till iMac

 

revive_dx_1.jpg

 

..finns dock inte att få tag på i Svedala

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet gammalt TIPS när det gäller kedjor,om det så är till moped,cykel eller motorcykel.

Lägg kedjan i en(gammal)kastrull med olja i och värm upp det under några minuter(får absolut inte KOKA),låt sedan kedjan ligga där i några timmar,tag upp kedjan och häng upp den så att utoljan rinner av,nu har ni en kedja som är som ny.

I och med man värmer upp oljan så tränger den in överallt och ger kedjan en behaglig böjlighet.

 

Idag kör jag med BeltDrive :rolleyes:

 

/Pekkason.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg kedjan i en(gammal)kastrull med olja i och värm upp det under några minuter

 

Idag kör jag med BeltDrive  :rolleyes:

 

/Pekkason.

Vaddå för olja? Rengöring i uppvärmd lätt olja som kristallolja hänger jag med på men bör inte en kejda sedan egentligen smörjas in med en trögare olja för att den ska stanna kvar i den bistra verkligheten, dvs. i kedjan? (Jag är mindre vetande på området, det är därför jag frågar)

 

Och vaddå BeltDrive: :rolleyes: ?

Jag formligen förgås av nyfikenhet att få veta vad det kan vara för fordon :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en växelfri kronancykel så slipper du alla problem!

 

www.kronancykel.se

Kan bara inte leva utan växlar, semestercyklingarna i norska vestlandet utan växel, hjälp!

Men inbyggda får dom gärna vara om omfånget är tillräckligt stort, som Rohloffs, om de bara inte vore så förbaskat dyra.

Men kedjeväxlarna har onekligen den fördelen att de är miljövänliga och renhållande: De samlar upp all smuts från vägen man cyklar på, sedan kan man vid rengöringsarbetet efteråt samla ihop all smutsen och deponera den på ett miljöriktigt sätt.

Du verkar ha mycket mot inkapslade växlar. Jag har kört min Raleigh Sprite 5 vxl sedan jag sparde ihop till den för snart 30 år sedan.... och hade jag vetat det jag vet i dag om utanpåliggande växlar så hade jag nog undvikit detta... jag har dessutom tre grabbar med varsin mountinbike på 21 växlar och man är ständigt på gång med nya bromsbackar, regörning, intrimmning av växellägen, smörjning av vajrar mm mm........ <_< . Jag kan inte minnas alla gånger som vajrar har gått av när man som bäst har behövt dem.... och noll bromsverkan pga fuktiga fälgar....... konstigt att jag har överlevt ......

 

Ett cykeltips för den som tänker lite är till exempel arc_herr_5v.jpg

Skeppshultcykeln modell landsväg. 7 växlad kapslad navväxel. Om man byter ut bakre drevet så kan man få valfri lägsta utväxling så att det passar i Norska fjälllutningar.... Den är stabil och bekväm, bakåtbroms som inte ger upp NÄR DET BLIR BLÖTT!!! Den har kapslad frambroms SOM INTE GER UPP NÄR DET BLIR BLÖTT och du kan få en kapslad friktionsfri cykellysegenerator i framnavet som fungerar även i snömodd!!

 

Att "koka" kedjan tar bort skit men gör ingenting mot förslitningen som kanske märks ännu mer efteråt om den är riktigt dålig....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg kedjan i en(gammal)kastrull med olja i och värm upp det under några minuter

 

Idag kör jag med BeltDrive  :rolleyes:

 

/Pekkason.

Vaddå för olja? Rengöring i uppvärmd lätt olja som kristallolja hänger jag med på men bör inte en kejda sedan egentligen smörjas in med en trögare olja för att den ska stanna kvar i den bistra verkligheten, dvs. i kedjan? (Jag är mindre vetande på området, det är därför jag frågar)

 

Och vaddå BeltDrive: :rolleyes: ?

Jag formligen förgås av nyfikenhet att få veta vad det kan vara för fordon :blink:

Kedjan ska smörjas med en olja som har hög vidhäftning, tex kedjeolja för cykel/moped, så att den inte rinner av eller flyger iväg när man trampar på!

 

BeltDrive är remdrift istället för kedja... har ingen kunskap om detta på cykel. Många motorcyklar har remdrift istället för kedja. En av finesserna är att det låter mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför jag spetsar öronen när jag hör något om BeltDrive beror på att jag vore förste köpare om någon cykel skulle presenteras med ett bra steglöst CVT-ekvivalent växelsystem med koner som bär kedjepack eller remmar. Enskilda har gjort försök. Månne det blir för tungt, dyrt, komplicerat, otillförlitligt? Någon som vet mera?

 

Lite urspårning från ämnet cykelskötsel visserligen, men frisnack som frisnack :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men man tappar lite effekt. Kanske inte om det rör sig om kuggade remmar dock...

 

Visst kan det vara trevligt med en inkapslad växel på en färdig cykelmodell, men inte så kul om man ska bygga en egen från grunden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ursprugliga steglösa systemet för bilar kommer ju från gamla DAF som baserade idén på remmar som klämdes mellan koniska transmissionsskivor ...... DET gav förluster.... och drog bensin... och tog plats... och ojojoj.... :ph34r: Dagens system använder en typ av vajer som är belagd med nåt hårt typ titaniumdioxid. Det ger små förluster och hög driftsäkerhet. Det säljer dåligt och med dagens teknik är det lättare att bygga om en manuell låda till automatisk än att bygga en CVT. CVT kommer aldrig att slå. Bla Ferrari, BMW och Alfa Romeo säljer bilar som har "F1-växling" med "paddlar" bakom ratten eller knappar i ratten på sina sportigare varianter....

 

Det skulle säkert gå att bygga en mini-CVT på modernt sätt till en cykel eller moped. Frågan är bara varför? Kedja och kuggkransar är mycket lätta och systemen är tillförlitliga (med normal service och skötsel..)

 

Det jag väntar på är att priset på nav-elmotor till cykel ska sjunka och att batterierna blir lite bättre! Idag går det hyfsat men priset är för högt.... I framtiden (snart...) hoppas jag att kunna ha en cykel som klarar 4-5 mil i 20 km/h utan tramp!! Det dubbla med tramp! Då kan den ersätta mopeden i stadsmiljö! Ekonomisk och ekologisk fullträff!! Det finns inget som är så energieffektivt som en cykel!

 

LÄS MER HÄR!!

 

 

Exempel på elcykel!

elcykel.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar ha mycket mot inkapslade växlar. Jag har kört min Raleigh Sprite 5 vxl sedan jag sparde ihop till den för snart 30 år sedan.... och hade jag vetat det jag vet i dag om utanpåliggande växlar så hade jag nog undvikit detta... jag har dessutom tre grabbar med varsin mountinbike på 21 växlar och man är ständigt på gång med nya bromsbackar, regörning, intrimmning av växellägen, smörjning av vajrar mm mm

Missförstånd, jag blir alltmer navväxelkramare, kör sen urtiden med kombiväxel torpedo 3vx+dualkrans 14+28, som hjälpt mig över många alp- och fjällpass. I ett svagt ögonblick kompletterade jag den med 3 kedjehjul fram, och erfarenheterna gör mig bara allt mera övertygad om att jag vill ha alla växlarna inbyggda i navet. De 14vx Rohloffnav jag tjatar om har ungefär lika hög verkningsgrad som väl rengjorda kedjeväxlar och är lika kvalitativa och slitstarka som de är dyra.

 

Fälgbromsar har verkligen problem med väta och snöslask även om man kör på alumiumfälgar men trumbromsar och navbromsar riskerar att överhettas och skära i riktigt långa nedförslut, jag har varit tvungen att pausa i luten för kylning för att det inte ska bli tvärstopp.

 

Shimanos 7-växlade navväxel har alldeles för tätt mellan växlarna och är fortfarande inte tillräckligt förseglade mot nordiskt klimat, 7 vx-SRAM är bättre förseglad, har bättre spridning på växlarna men påstås vara mer eller mindre trögväxlad.

 

Skeppshultaren du visade verkar ju OK men för mig som kräver 73 cm ramhöjd räcker den inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hadde en mountainbike med 21 växlar i 5 år. Det enda problemet jag nånsin hade var att kedjan ibland hoppade av.

Det kan man ju lätt åtgärda själv, om man är händig, genom att sätta dit "guider" så att kedjan aldrig kan röra sig utanför ytterlägena.

Aldrig problem med fälgbromsar (bytte gummi en gång under de åren) trots att jag nog cyklade varje dag. Jo, de skrek lite när det var fuktigt i luften...

Då ska jag också påpeka att jag inte var så skötsam med den. Smörjde kedjan en gång om året kanske. Det var allt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg kedjan i en(gammal)kastrull med olja i och värm upp det under några minuter

 

Idag kör jag med BeltDrive  :rolleyes:

 

/Pekkason.

Vaddå för olja? Rengöring i uppvärmd lätt olja som kristallolja hänger jag med på men bör inte en kejda sedan egentligen smörjas in med en trögare olja för att den ska stanna kvar i den bistra verkligheten, dvs. i kedjan? (Jag är mindre vetande på området, det är därför jag frågar)

 

Och vaddå BeltDrive: :rolleyes: ?

Jag formligen förgås av nyfikenhet att få veta vad det kan vara för fordon :blink:

För så fans det en speciel olja/fet som man lade sina kedjor i och värmde upp till en viss grad, och då fick man den effekten som Axelman skrev i sitt inlägg att lägga på en tjockare olja/fet som inte sprider sig när man trampar.

Min pappa fick alltid ta hand om mina systrars(3st)cyklar och då värmde han upp deras kedjor med samma medel som jag hade till min crossmaskin med gott resultat.

Man kan använda vanlig spillolja till att rengöra kedjorna med, i och med att man värmer upp kedjan så utvidgas metalldelarna i kedjan och då får man även in oljan i lederna riktigt bra.

Att man värmer upp kedjen gör otroligt mycket och har räddat många kedjor från att hamna i skroten,t.e.x när jag körde motocross och man bara stälde in crossmaskinen i garaget och där den fick stå för länge, då hade man en kedja som man inte ens kunde böja på något håll, då tog man bara fram oljan/fettet som man skulle värma upp kedjan i, efter några timmar så hade man en kedja som var använbar igen :-)

Sedan så har vi även kedjor som kallas för O-ringkedjor som har en o-ring som skyddar lederna från allt smuts som i vanliga fall kom in och gjorde kedjan trög.

 

Remdrivet är ingen nyhet, remdrift har vi haft i våra bilar i säkert 10år t.e.x driver runt våra kammar.Även inom indutrin används remdrift, konstigt att det alldrig har slagit riktigt ut bland vanliga cyklar, men har för mig att det finns....

 

BeltDrive sitter på dagens HD motorcyklar :-) och BMW.

 

På en BMW :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Kedjeolja, sån man använder till motorsågar borde väl vara bra för cykelkedja?

Klisterolja finns ju också, droppar inte :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...