Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min cykel..


fps

Rekommendera Poster

Jag fattar inte varför nya cyklar säljs med dessa pungkrossare.

Terry har sadlar som tar din synpunkt på allvar.

 

Brooks tillverkar också förnämliga och komfortabla sadlar som dock måste köras in lite för att det till en början hårda lädret ska anpassa sig:

19ee005780f26f779911c684f854828d.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 274
  • Created
  • Senaste svar
styre.gif

 

alltså… för att bromshandtagen inte skall hamna fel…

Bra illustration som belyser problemet ! Det är ju så här man skulle vilja ha det. Jag vet inte om någon så smidig lösning.

På styrstammar med 1 1/8" dimension kan ju montera styrhuvuden med någon dm-lång länk som med insektnyckel lätt kan ställas in i högläge närmre dig för upprätt komfortcykling och i lågläge riktat framåt längre ifrån dig för mer framåtlutad cykling. Men det kräver ju då att man lossar 2 skruvar till för att anpassa styre-broms&växelreglage så att de hamnar rätt. Lite mer omständligt än som vore idealt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte varför nya cyklar säljs med dessa pungkrossare.

Terry har sadlar som tar din synpunkt på allvar.

 

Brooks tillverkar också förnämliga och komfortabla sadlar som dock måste köras in lite för att det till en början hårda lädret ska anpassa sig:

19ee005780f26f779911c684f854828d.jpg

Skall smörjas kontinuerligt för bästa funktion med läderfett. Annars torkar den och spricker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

styre.gif

 

alltså… för att bromshandtagen inte skall hamna fel…

Bra illustration som belyser problemet ! Det är ju så här man skulle vilja ha det. Jag vet inte om någon så smidig lösning.

På styrstammar med 1 1/8" dimension kan ju montera styrhuvuden med någon dm-lång länk som med insektnyckel lätt kan ställas in i högläge närmre dig för upprätt komfortcykling och i lågläge riktat framåt längre ifrån dig för mer framåtlutad cykling. Men det kräver ju då att man lossar 2 skruvar till för att anpassa styre-broms&växelreglage så att de hamnar rätt. Lite mer omständligt än som vore idealt.

Ursäkta, men vad farao föreställer det???

Det ser ut som en plåtnicklas som gör övningar med medicinboll...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som en plåtnicklas som gör övningar med medicinboll...

:lol:

 

Dagens kommentar :tummeupp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför tar de flesta cykeltillverkare inte rumpan på alvar? De flesta sadlar är ju otroligt osköna!!! :ph34r: 

 

Mer rumpvänliga sadlar till folket nu (w00t)

Man ska vara hård, man ska vara tuff, man ska lida. :evilgrin: Om tortyrsadlarna duger till Tour de France duger de också till Dig. Det är klart att du vill tillhöra eliten och inte folket. (w00t) <=Den här w00ten är ju verkligen för futtig i jämförelse med Axelmans Avatar, men vad gör man?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad menas med plåtgymnasten nu då???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad menas med plåtgymnasten nu då???

Behäftad med diagnosen svårartad cyklomani kan jag inte annat än tolka alla bilder ur cykelperspektiv:

PlåtNiklas kropp är styrstolpen/styrröret, hans armar är styrhuvudets 10-20 cm långa ställbara länk.

Den blåfärgade cirkeln är cykelstyret i genomskärning/sektion.

Att PlåtNiklas använder bägge armarna är en genialisk metafor för att han kan flytta styret fram och tillbaka med bibehållen cykelstyresvinkel i förhållande till styrstolpen sektionsmässigt sett, dvs. styret med dess broms & växelreglage behöver inte ställas om när man skjuter det fram och tillbaka.

 

En eloge till Jochum som åstadkommit en principillustration som bara INTE KAN missförstås.

 

( :blush: desto värre förstås om jag också missförstått den, men den risken får jag ta. Härmed tar jag för säkerhets skull tolkningsföreträdet i beslag :crossfingers: , om Jochum själv sen skulle ha en annan förklaring till sin egen illustration har han givetvis fel)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar fortfarande inte var denna del skulle sitta och vad den ska vara bra för.

Det finns ju inga långa, tunna länkar vid ett cykelstyre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, hihi… jo Sonore, jag kan inte heller förstå hur den skulle kunna missförstås! Du tolkar den naturligvis helt i linje med min tekniska såsom konstnärliga intention gjorde gällande. Möjligen kan CICdcm ges en liten eloge för att han INTE tolkade in något sexuellt i bilden så som ofta görs när hjärnan tillåts arbeta förutsättningslöst på egen hand… Fast det är ju betraktaren som avgör sanningen av ett konstverk och ser CiCdcm en plåtgymnast så är det en plåtgymnast!

Jag trodde det var solklart efter mitt inlägg strax innan: "dra styrstången mot sig för behaglig citykörning och skjuta den framåt-nedåt för landsvägscykling" men det är klart det kanske skulle stått i samma meddelande… och kanske nåt om parallellogram el nåt sånt för jag kom på när jag skickat det första och gick ut att bromshandtagen utan denna konstruktion skulle rotera med styret och därmed göra det omöjligt att bromsa för alla utom de med gummileder. Du var klockren på. I efterhand inser jag att ifall jag ritat dit bromshandtagen skulle det kanske vara svårare att missta den för en gymnast. Kanske det hade blivit en plåt-Idlaflicka med band…

 

Fast det värsta är ju nu när idén är publicerad kan vi inte ta patent på den… :cry:

 

Man skulle oxå kunna tänka sig att man ersatte styrstången med parallelloflaxet, då skulle man kunna uppnå en säkerhetsförbättring, att styret ger med sig vid tillräcklig kraft framåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag att jag fattat, men jag kan inte se nån praktisk nytta med det. Konstruktionen skulle bli alldeles för vek och ranglig.

Bättre vore istället att ha en stång man skjuter upp-bakåt <-> ner-framåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligen kan CICdcm ges en liten eloge för att han INTE tolkade in något sexuellt i bilden så som ofta görs när hjärnan tillåts arbeta förutsättningslöst på egen hand… Fast det är ju betraktaren som avgör sanningen av ett konstverk och ser CiCdcm en plåtgymnast så är det en plåtgymnast!

Instämmer till fullo. CICdcm är en hyvens kille. All heder åt honom !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bättre vore istället att ha en stång man skjuter upp-bakåt <-> ner-framåt.

Uh, förstår inte… kanske en liten illustration vore trevligt?

Hur löser du bromshandtagens position?

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De sitter ju på styret...

Hur menar du???

 

Det jag menar blir ungefär som de inställbara delar som finns på gymredskap (bänkar och liknande).

Ett rör (ett med fyrkantigt tvärsnitt för att kunna svänga utan glid) med jack eller hål som man kan dra upp och ner i ett annat rör.

När man vill ändra tar man snabbt tag i ett handtag som släpper spärren. Man drar upp eller skjuter ner styret efter behag, och släpper sen låshandtaget (som ska vara fjädrat) och styret är låst i höjdled igen. Det kvadratiska tvärsnittet gör att man alltid kan svänga lika effektivt även om man skulle ha lossat spärren.

 

Denna bänk har precis vad jag menar:

st14lg.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm… tror jag förstår, undrar lite när styret är i sin främre/nedre position måste det ju vara framför styrstångsröret, men det kanske går…

I min tankevärld är y-rörelsen bak-fram större än höjd-rörelsen…

Ah, vet inte längre… :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
styre.gif

Efter att ha geniförklarat Jochums tekniska principillustration av en tänkt parallellogramkonstruktion för att snabbt och enkelt kunna justera cykelstyret, en illustration som jag verkligen höjde till skyarna, landade jag i ett veritabelt magplask och kände mig tom och innehållslös beträffande hur en sådan lösning skulle dimensioneras och konstrueras i detalj. (Men det kan väl ingenjörsproletariatet ta hand om)

 

Men bara för att av princip förlänga den numera avsomnade cykelkedjan vill jag meddela att den beramade Dursley-Pedersen-cykeln, den med sadeln som hängkonstruktion och bakgaffeln av stålvajrar, lever och finns mitt ibland oss, åtminstone bland dem som bor i Göteborg, vilket jag dessvärre inte gör. Trots det ägnade jag lördagen åt att provcykla den, försedd med Rohloff 14vx-navet, i de mera kuperade delarna av stan. För att inte behöva förgås av nyfikenhet kan man t.ex. uppsöka Veloform på Kustgatan 15 i Majorna (om man nu inte vill testa den i Danmark, England eller Tyskland).

 

Detta bara som ett tips för er som vet med er att ni inte kan leva :cry: utan en Pedersen-cykel eller utan att åtminstone ha provcyklat den. (w00t) (w00t:en använd med vederbörligt tillstånd av Axelman)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(w00t) (w00t:en använd med vederbörligt tillstånd av Axelman)

Jag har vekligen inte gett tillstånd till detta!!! För det behövs inte...... (w00t) (w00t) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upp som en sol å ned som en pannkaka.

Nåväl jag hade mina fem minuter som kändis alla fall. :nerd:

 

(nerden var verkligen lik Woody, va?!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Absolut ingen skugga över parallellogram-idén, om ingenjörsproletariatet inte lyckas omsätta den i praktisk fysisk gestaltning, desto värre för dem. I egenskap av idégivare är du oantastlig.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en klar idé i huvudet om hur den skulle kunna utformas. Jag kan inte tillräckligt om hållfasthet och material för att kunna göra en faktisk konstruktion, men en mer grundläggande beskriving skulle jag kunna åstadkomma. Fast dit nådde säkert du också, Sonore.

Det jag har problem med är eventuell steglöshet. Jag skulle helst se den låst i distinkta steg, återigen på samma sätt som många gymredskap är konstruerade.

Fjäderbelastad spärr som man kan dra ut, röra styret till ett nytt läge och låta spärren glida in i ett nytt hål igen för att låsa fast. En sån kosntruktion skulle också vara säkrare för den som flyttar styret under färd. Med ett vridbart friktionsmotståndslås för att hålla styret på plats finns det ingen automatik i låsningen om man måste släppa taget snabbt för att styra undan från nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkert sant att distinkta steg behövs.

Fjäderbelastad sprint en möjlighet.

Ställbar vinkel som på ställbara stativ till synthar genom cirkulär hålskiva för valfri placering av sprinten för att fixera vinkeln mellan stativets ben.

För att bibehålla styrets vinkel i sektion behöver styret ett eget reglage och styrhuvudlänkens vinkling mot styrstolpen ett reglage.

Visserligen ganska enkelt att ställa om men två handgrepp behövs.

Här kan man återigen tänka sig parallellogramkonstruktionen som skulle kunna klara sig med endast ett "hålskivefjädersprintreglage" för att kunna förflytta styret i fixerade lägen från framåt-lågt till närmre och högre.

Styrstolpen slutar i ett T med dess "tak" som den fixerade basen för det i cykelns längdriktning ställbara parallellogrammet.

Parallellogrammet kan gärna bestå av fykant-rör, varav det det övre omfattar styret som efter att ha fixerats i valfri vinkel sektionellt nu som del av övre röret kan flyttas (mellan fasta lägen) utan att dess vinkel ändras.

(Dessvärre kan jag pga brist på egen sida inte illustrera här)

En nackdel med sprintar i hål är möjligen att man måste acceptera ett litet irriterande glapp som man slipper på konventionella styren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkert sant att distinkta steg behövs.

Fjäderbelastad sprint en möjlighet.

Ställbar vinkel som på ställbara stativ till synthar genom cirkulär hålskiva för valfri placering av sprinten för att fixera vinkeln mellan stativets ben.

För att bibehålla styrets vinkel i sektion behöver styret ett eget reglage och styrhuvudlänkens vinkling mot styrstolpen ett reglage.

Visserligen ganska enkelt att ställa om men två handgrepp behövs.

Här kan man återigen tänka sig parallellogramkonstruktionen som skulle kunna klara sig med endast ett "hålskivefjädersprintreglage" för att kunna förflytta styret i fixerade lägen från framåt-lågt till närmre och högre.

Styrstolpen slutar i ett T med dess "tak" som den fixerade basen för det i cykelns längdriktning ställbara parallellogrammet.

Parallellogrammet kan gärna bestå av fykant-rör, varav det det övre omfattar styret som efter att ha fixerats i valfri vinkel sektionellt nu som del av övre röret kan flyttas (mellan fasta lägen) utan att dess vinkel  ändras.

(Dessvärre kan jag pga brist på egen sida inte illustrera här)

En nackdel med sprintar i hål är möjligen att man måste acceptera ett litet irriterande glapp som man slipper på konventionella styren.

Precis en sån cirkulär skiva var vad jag hade tänkt.

Letade efter en bild på nätet i säkert 20 minuter, men hittade ingen...

 

Här är en väldigt simpel principskiss som jag slängde ihop nyss:

styre.gif

Bry er inte om dimensioner eller proportioner, det har nämligen inte jag gjort... :D

 

Den gröna kilen är ett stopp för att förhindra att styret kan röra sig för långt bakåt mot cyklisten.

Den ligger så att den låser mot den lila armen när den rör sig åt vänster (i bild).

Förmodligen får man anpassa den så att den inte hindrar armarna från att röra sig framåt fullt ut.

Den gråsvarta cirkeln indikerar spärren som låser i den röda hålskivan bakom.

 

Jag tror inte att glapp skulle bli ett egentligt problem, för man kan säkert göra låsmekanismen så styv att den inte rör sig märkbart.

Om spärrkolven löper genom långa "rör" med litet mellanrum, så kan den inte röra sig mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...