Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Min cykel..


fps

Recommended Posts

Idag har jag äntligen kommit mig för att kolla över min cykel litegrann. I samband med att jag flyttade hit för ungefär ett och ett halvt år sedan så hamnade min cykel på balkongen och där har den blivit stående alldeles för länge. Nu när jag kollade över den så inser jag hur illa det är att jag har försummat den så mycket, kedjan och vissa skruvar är rostiga och ramen är smutsig.

 

Tänkte försöka samla kraft och ta itu med min cykel någon gång ganska snart. Kedjan skulle behöva en översikt och jag funderar på att byta vissa skruvar. Ni är många här som verkar erfarna och kunniga av lite allt möjligt så jag tänkte be om goda råd. (hmm, jag pratar cykel på ett macforum!? :) ) Vad ska jag göra åt kedjan till att börja med? .. stålborste och någon olja? .. ny kedja?

Tänkte som sagt också försöka byta ett par skruvar.. tycker det verkar lite kasst att skruvar rostar till att börja med, man kanske borde byta ut dem mot några tåligare.. någon som har bra tips kring detta?

Vad borde man mer ta itu med när det gäller cykeln? Alla tips är välkommna. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 274
  • Created
  • Last Reply

En rostig kedja är inte lyckat att cykla runt med. En ny kan väl inte kosta så mycket?

 

Byt alla rostiga skruvar/bultar och se till att spruta lite krypolja på några minuter före.

Link to comment
Share on other sites

Behöver man speciella verktyg för att byta kedjan? Känns som det är rätt svårt.. jag har aldrig direkt meckat med cyklar. Är det kanske bäst att lämna in cykeln och få den fixad?

 

Vad är krypolja? Går det att fråga efter det hos en cykel-handlare?

Link to comment
Share on other sites

Mig veterligen så fanns det i alla fall för många år sedan en riktigt fin cykelhandlare i Solna/Sumpan. Med Motobeacne och sånt.... kanske en tur till ngt proffs vore ngt???

Link to comment
Share on other sites

Det finns en cykelhandlare på Fredsgatan och en 'Cykelringen' vid Bällstabro. Det är dem jag vet.. man kanske borde gå dit ja. :)

Link to comment
Share on other sites

Var nog Fredsgatan jag tänkte på.. en sån där riktig gammal sportcykelaffär... ?

ja.. det är den i så fall. Den har nog funnits där ett bra tag. :)

Ska ta med mig cykeln dit någon dag tror jag.. Har varit sugen på att gå in där men aldrig haft något ärende riktigt.

Link to comment
Share on other sites

Jag handlade min första sportcykel DÄR - åkte från Årsta dit för att handla... handlade en til ngt år senare till min dåvarande (arbetade inte i kassan:-DD)...

 

...de var proffs... hängivna...

Link to comment
Share on other sites

Jag handlade min första sportcykel DÄR - åkte från Årsta dit för att handla... handlade en til ngt år senare till min dåvarande (arbetade inte i kassan:-DD)...

 

...de var proffs... hängivna...

Affären verkar fortfarande ganska proffsig.. jag måste gå in där någon gång, älskar sådana butiker oftast oavsett om det är cyklar, macar eller tv-apparater de säljer. :)

Link to comment
Share on other sites

Idag har jag äntligen kommit mig för att kolla över min cykel litegrann. I samband med att jag flyttade hit för ungefär ett och ett halvt år sedan så hamnade min cykel på balkongen och där har den blivit stående alldeles för länge. Nu när jag kollade över den så inser jag hur illa det är att jag har försummat den så mycket, kedjan och vissa skruvar är rostiga och ramen är smutsig.

 

Tänkte försöka samla kraft och ta itu med min cykel någon gång ganska snart. Kedjan skulle behöva en översikt och jag funderar på att byta vissa skruvar. Ni är många här som verkar erfarna och kunniga av lite allt möjligt så jag tänkte be om goda råd. (hmm, jag pratar cykel på ett macforum!? :) ) Vad ska jag göra åt kedjan till att börja med? .. stålborste och någon olja? .. ny kedja?

Tänkte som sagt också försöka byta ett par skruvar.. tycker det verkar lite kasst att skruvar rostar till att börja med, man kanske borde byta ut dem mot några tåligare.. någon som har bra tips kring detta?

Vad borde man mer ta itu med när det gäller cykeln? Alla tips är välkommna. :)

Vad är det för en cykel du har?

Växlad eller oväxlad, navväxel eller kedjeväxel?

Att byta kedja är lätt, speciellt om du inte har kedjeväxel på cykeln. Lossa bakhjulet med skift- eller hylsnyckel skruva av kedjeskyddet om du har ett sådant som täcker kedjehjul och del av kedjan. Sedan är kedjan bara att haka av. Men en ny kedja måste anpassas till ungefärlig rätt längd till din cykel, förkortas genom att ta bort länkar och fogas ihop med kedjelås. Lagom spänning på kedjan får du sedan genom reglera bakhjulets läge i bakgaffelns spår i längsled.

Men om du byter kedja säger cyklomanerna att du samtidigt ska byta kedjekrans(ar) och kedjedrev eftersom kedja-drev-krans slits tillsammans, anpassas tillsammans och också bör nyanskaffas tillsammans vilket är bökigt om man inte är van och har de rätta verktygen, men om man tycker att det är värt kan ju en cykelverkstad göra det.

 

Det beror lite på vilka ambitioner du har för din cykel. Om den bara är transportmedel och ingen status- eller hastighetsrekordpryl kan man ju ta det lite enkelt. Så länge det faktiskt fungerar kan man ju gärna skjuta upp kedje-drev-kransbytet. Att rengöra den gamla kedjan är förstås alltid bra. Strunta i att den ser rostig ut, den kan fungera utmärkt bara du rengör och oljar in den. Stålborste på kedjan tycker jag är att ta i, ruggar upp ytan och gör den ännu mera rostbenägen. Gå till en bra, gärna liten cykelverkstad, helst inte de stora kedjorna som säljer massor och servar lite, och fråga efter en bra och rostlösande kedjeolja, borsta bort smutsen med en borste typ tandborste, spruta på oljan, borsta vidare och sist men inte minst torka av all överflödig olja med tygtrasor. En riktigt grundlig kedjerengöring, att lägga den i vanolen/fotogen för att lösa upp kedjefettet för att sedan fetta in igen den tycker jag är för omständlig för att det "ska löna sig", då kan man lika gärna byta kedja istället.

Sen beror det ju som sagt på vad för cykel du har, trampbroms, fälgbromsar, växelnav, kedjeväxel m.m. ? Kedjeväxlarna kräver ju mycket rengöring (rengöringsolja - tandborste) av trissor hjul och löpbanor, inbyggda växlenav tycker jag är för komplicerade att fixa själv och ska egentligen lämnas in till en cykelverkstad en gång om året för rengöring och nyinoljning (kostar 500 på landsorten). Gnugga energiskt styre, styrstång, sadelstolpe (och rostiga skruvar) med trasa och rostlösningsolja, ibland kan det "göra underverk" samtidigt som det lämnar kvar en tunn rostskyddande oljefilm.

Växelkablar och bromskablar till handväxlar brukar tigga om inoljning mellan vajer och kabelhölje med en tunn och lätt olja, kan sprutas in med spray eller droppas in i kabelhöljenas ändpunkter.

Justera ekrarna och räta upp vindande hjul överlåter jag själv gärna till cykelverkstaden.

 

"(hmm, jag pratar cykel på ett macforum!? :)" är väl inte fel. traktorer, stridvagnar, trampminor o.d. kan vi ju överlåta till PC-forumen.

 

(Min egen cykel fyller snart 27 år och jag hade därför tänkt att det nu är dags att byta till en ny. Men då jag kom underfund med att den cykel som skulle passa mig kostar 30.000 kr beslutade jag mig för att kanske vänta någon dag eller två med nyinköpet)

Link to comment
Share on other sites

What he said... :)

 

En sak bara. Om din cykel har broms vid bakåttramp tycker jag att du ska byta kedjan. Det är inte kul att upptäcka att man inte har varken kedja eller broms när man ligger i 50 knutar i nerförsbacke...

 

Själv skulle jag inte cykla annat än med tre hjul, låg tyngdpunkt och dubbla oberoende bromsar bak och fram! :)

Har inte cyklat sen jag var 14 år, jag går hellre.

Link to comment
Share on other sites

Oj.. Tack för inlägget Sonore.. du verkar kunna det där med cyklar. Vad bra att jag frågade här! :)

 

Jag får nog läsa igenom inlägget när jag är lite mer skärpt.. Har nyss kommit från jobbet och är lite seg i knoppen. Än en gång tack! :)

Link to comment
Share on other sites

Själv skulle jag inte cykla annat än med tre hjul, låg tyngdpunkt och dubbla oberoende bromsar bak och fram! :)

Ingen dum idé alls, gör det! Sådana utmärkta cyklar finns.

Link to comment
Share on other sites

ny kedja förkortas genom att ta bort länkar och fogas ihop med kedjelås.

Rättelse: Om din cykel har kedjeväxlar är nog inte kedjelås en bra idé, om ny kedja: låt cykelverkstaden fixa till rätt längd på kedjan utan kedjelås som ställer till problem i kedjeväxeln.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle göra ren kjedjan och smörja den. Lite rost där gör inget. Ytrost på skruvar och krom tas lätt bort med Autosol eller liknande poleringsmedel. Köps på macen ;) ... har du bara vajerbroms så se till att vajrarna är i bra skick och att det är slitbana på bromsbackarna.. pytsa på en eller två droppar olja där vajrarna går in eller ut varje månad så slipper du problem.

 

Har du cykel med växelkransar måste du byta både kjedja och växelkrans.... egen erfarenhet... annars kuggar det över vid belastning... tillexempel när du ställer dig upp i en tung backe.. gissa vad som händer seeeen.....!?!? :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Ok. Jag tror att jag ska börja med att rengöra kedjan och försöka få bort rosten.. när jag tittade närmare på kedjan så insåg jag att mina första reaktioner på rosten där var lite överdrivna.. det verkar mest vara lite på ytan bara och kedjan verkar rotera ganska fint ändå.

 

Vet inte vilken typ av växel det är men min cykel är en mountain-bike med 21 växlar. Granskade växeln och insåg att jag går helt bet på begreppen.. man växlar genom att flytta kedjan mellan de olika kuggarna.. navväxel eller kedjeväxel vad tror ni? :)

 

Nu är jag peppad och jag kommer säkert att återvända till den här tråden och läsa på lite då och då medan jag fixar. I morgon ska jag bege mig till cykelaffären och handla rostlösande kedjeolja, en lämplig cykelpump och någonting att polera cykeln lite med.

 

Kan det vara en bra idé att försöka ta bort kedjan innan jag rengör den? Är det svårt tror ni?

 

Tack än en gång för alla hjälpsamma inlägg. :)

Link to comment
Share on other sites

Kan det vara en bra idé att försöka ta bort kedjan innan jag rengör den? Är det svårt tror ni?

Låt den sitta kvar... ;) ...dränk in den i rengöring, låt det verka och ta bort det mesta med hushållspapper som du håller runt kjedjan medan du backar tramporna.... sen kan du ta en borste om det är mycket skit och bättra på med.

 

21 växlar kräver en del skötsel om det ska fungera bra och hålla länge. Se till att allt är ordentligt smort och bättra på en gång i månaden. Ställ cykeln under tak och skydda den från regn så mycket du kan. Lite vatten gör iofs inget, men det tränger in vajrarna och gör att det rostar och kärvar och strular till slut....

Link to comment
Share on other sites

 

Kan det vara en bra idé att försöka ta bort kedjan innan jag rengör den? Är det svårt tror ni?

Låt den sitta kvar... ;) ...dränk in den i rengöring, låt det verka och ta bort det mesta med hushållspapper som du håller runt kjedjan medan du backar tramporna.... sen kan du ta en borste om det är mycket skit och bättra på med.

Ok.. då gör jag så. Tack A-man. ;)

 

Nu var det säkert ett år sen jag cyklade minst. Ska bli kul att få ordning på cykeln.

Link to comment
Share on other sites

Otroligt bra att denna tråd startades!

 

Fick nämligen lapp i brevlådan om att alla cyklar i cykelrummet måste märkas upp före 1:a juni, annars åker de till återvinningen. Så jag ska ner och tejpa en lapp på min gamla hoj, så den inte försvinner. Den behöver bara justeras i växelkablarna och få en skvätt olja så går den nog många år till.

Link to comment
Share on other sites

Otroligt bra att denna tråd startades!

 

Fick nämligen lapp i brevlådan om att alla cyklar i cykelrummet måste märkas upp före 1:a juni, annars åker de till återvinningen. Så jag ska ner och tejpa en lapp på min gamla hoj, så den inte försvinner. Den behöver bara justeras i växelkablarna och få en skvätt olja så går den nog många år till.

Ja det är rätt. Man ska vara rädd om sin cykel så att man inte försummar den som jag har gjort. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja det är rätt. Man ska vara rädd om sin cykel så att man inte försummar den som jag har gjort. :)

Axelmans Autosol för att polera upp krom och bort rost är ett utmärkt förslag.

Kedjan kvar på cykeln vid rengöring instämmer jag också i. Torka sen hellre av kedjan med tygtrasa än papper som har en förmåga att ligga kvar i små partiklar som smuts.

 

Jag är alltid lika entusiastisk när det gäller att uppmuntra andra att vårda sina cyklar som jag är ineffektiv när det gäller att ta hand om min egen. Skjuter alltid upp pysslet till imorgon då jag får bättre tid, och åren går .........

Link to comment
Share on other sites

Själv skulle jag inte cykla annat än med tre hjul, låg tyngdpunkt och dubbla oberoende bromsar bak och fram! :)

- Velomobil heter det!

Link to comment
Share on other sites

Jag har sagt det förut, men jag tänker bygga en nån gång.

Med kåpa (regn- och vindskydd) och hjälpmotor (liten och lagom - mindre än en mopedmotor, kanske 0.3-0.5 hk eller så), stor bränsletank (20-30 liter) och ett rejält bagageutrymme.

Två drivande hjul bak och ett styrande hjul fram. Många växlar så att man har bra möjligheter att klara olika stigningar.

Link to comment
Share on other sites

min cykel är en mountain-bike med 21 växlar. Granskade växeln och insåg att jag går helt bet på begreppen.. man växlar genom att flytta kedjan mellan de olika kuggarna.. navväxel eller kedjeväxel vad tror ni? :)

Om begreppen: Din mountainbike är utrustad med kedjeväxel, 3 kedjehjul (drev, kedjedrev) fram och 7 st [kedje]kransar [kedje]klingor bak, hopmonterade som kassett. Kedjeföraren bak med sina 2 komposittrissor samlar lika imponerande som deprimerande mycket smuts och är alltid tacksam för lite extra rengöring då och då utöver den årliga rengöringen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har sagt det förut, men jag tänker bygga en nån gång.

Med kåpa (regn- och vindskydd) och hjälpmotor (liten och lagom - mindre än en mopedmotor, kanske 0.3-0.5 hk eller så), stor bränsletank (20-30 liter) och ett rejält bagageutrymme.

Två drivande hjul bak och ett styrande hjul fram. Många växlar så att man har bra möjligheter att klara olika stigningar.

Det har jag inte hört förut men jag gillar tanken. Med en rejäl 14 vx Rohloffväxel (som tyvärr är 2 kr för dyr i inköp).

 

Samtidigt kan jag inte låta bli att associera till Povel Ramels och Wenke Myres motionscykel (i Sarons gröna ängder (?) vill jag minnas att deras programserie hette) som hade en hjälpmotor för dem som bara ville motionera lite. :P

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...