Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min cykel..


fps

Rekommendera Poster

Jag använder 5-56 till allt som har med mek att göra :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 274
  • Created
  • Senaste svar
Pocahontas
Jag använder 5-56 till allt som har med mek att göra :)

Som "lösare" är det hyfsat, men det har ingen smörjeffekt nån längre tid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försvarets vapenfett är den ultimata lösningen :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
Försvarets vapenfett är den ultimata lösningen  :lol:

KANONBRA!!! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Missförstånd, jag blir alltmer navväxelkramare, kör sen urtiden med kombiväxel torpedo 3vx+dualkrans 14+28, som hjälpt mig över många alp- och fjällpass. I ett svagt ögonblick kompletterade jag den med 3 kedjehjul fram, och erfarenheterna gör mig bara allt mera övertygad om att jag vill ha alla växlarna inbyggda i navet. De 14vx Rohloffnav jag tjatar om har ungefär lika hög verkningsgrad som väl rengjorda kedjeväxlar och är lika kvalitativa och slitstarka som de är dyra.

 

Fälgbromsar har verkligen problem med väta och snöslask även om man kör på alumiumfälgar men trumbromsar och navbromsar riskerar att överhettas och skära i riktigt långa nedförslut, jag har varit tvungen att pausa i luten för kylning för att det inte ska bli tvärstopp.

 

Shimanos 7-växlade navväxel har alldeles för tätt mellan växlarna och är fortfarande inte tillräckligt förseglade mot nordiskt klimat, 7 vx-SRAM är bättre förseglad, har bättre spridning på växlarna men påstås vara mer eller mindre trögväxlad.

 

Skeppshultaren du visade verkar ju OK men för mig som kräver 73 cm ramhöjd räcker den inte.

Jag upplever att den 7 växlade fungerar fint och det går ju som sagt att dreva ner den. Det är ju oftast inte toppfart man är ute efter... Den Skepshultaren på bilden är lite låg... men det är bara att beställa rätt ram. Nemas problemas...

 

Annars tror jag att dina behov går utöver mina krav... ;) ...ett tips är ju då det blir väldigt mycket nedför att skaffa BÅDE nav och fälgbroms för säkerhets skull.... (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kedjeolja, sån man använder till motorsågar borde väl vara bra för cykelkedja?

Klisterolja finns ju också, droppar inte  :rolleyes:

Man kan gå in på Clas Olsson, OK, Biltema, MC-affären och köpa en liten flaska med kjedjeolja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder 5-56 till allt som har med mek att göra :)

5-56 är krypolja och rostlösare. Flyger av kedjor.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försvarets vapenfett är den ultimata lösningen  :lol:

Eller vitt lithiumfett på sprayflaska..... med då måste kedjan avfettas innan och sedan blir det diiiiiiirt........ ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upplever att den 7 växlade fungerar fint

 

ett tips är ju då det blir väldigt mycket nedför att skaffa BÅDE nav och fälgbroms för säkerhets skull.... (w00t)

Har du SRAM-7 eller Shimano Inter-7 ?

Både nav och fälgbroms är ingen dum idé, kablar i all (nåja) ära, men de kan ju gå av eller lossna i fästena.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försvarets vapenfett är den ultimata lösningen  :lol:

Det är riktiga grejer det du!!! :)B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upplever att den 7 växlade fungerar fint

 

ett tips är ju då det blir väldigt mycket nedför att skaffa BÅDE nav och fälgbroms för säkerhets skull.... (w00t)

Har du SRAM-7 eller Shimano Inter-7 ?

Både nav och fälgbroms är ingen dum idé, kablar i all (nåja) ära, men de kan ju gå av eller lossna i fästena.

Var nog lite oklar... äger ingen men har provat... vet inte vad det var för växel.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För eventuella navväxelkramare:

 

Shimano 7vx: Växlingsomfång 244%. Lätt kull-fähig

SRAM 7vx: Omfång 303%. Fjällfähig om rätt drev&krans väljs

Shimano 8vx: Omfång 306%. Fjällfähig om utrustad som ovan

Shimanoväxlarna är mycket distinkta, snabb- o. lättväxlade

SRAM är lite långsammare men OK.

Både Shimano o. SRAM kör med modell Gripshift vrid-reglage som fungerar bra med navväxlarna.

 

Rohloff 14vx: Omfång 525% Alpfähig om rätt drev väljs

Har ännu inte provat pga att den är svår att hitta i Sverige och dessutom är 2 kr för dyr.

Ganska utbredd i Tyskland där den hyllas övermåttan och används såväl för mountainbikes som för vissa speciella touringcyklar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(w00t) Axelman, du har min eloge för din påfallande avatar, den har liksom givit dig ett ansikte !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:blush: Ash.... så du säger........ oss emellan tyckte jag det var bättre utan avatar.... liasom anonym som James Bond... nu vart det ett HIMLA liv efter Andreas kupp. Men man får väl offra sig.................... Btw... cyklade upp på Falufjället i går och njöt av utsikten... tog min gamla 5 vxl Raleigh Sprite och höll på att dööööööö i uppförsbackarna.... men det gick bättre hem!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Falulfjället går minsann inte av för hackor och bör ingalunda underskattas. Av någon outgrundlig anledning går det inte sällan lättare nedför än uppför.

 

Andreas ? Vem är det ? Någon lömsk hackerskurk ? Värd att offra sig för ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas är vårt forumlejon....... ;) ...du vet han som är boss här!! Han kan nog vara värd att offra sig för.... :angel:

 

Det är fö inte många som har varit upp på Falufjället.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å förlåt så mycket :blush: ! Visst vet jag vem Andreas är, det är ju han som generöst lovat skänka sitt efternamn för att namnge MacOS X.5 ! Apple är honom skyldig stort tack, och egentligen en duktig provision. (Glöm det där om "lömsk hackerskurk", jag har aldrig använt ordet, om det skulle synas i något inlägg ovan måste det bero på något allvarligt tekniskt fel på den här tråden)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att nu återgå till cykelspåret, istället för alla onödiga utvikningar om mer eller mindre lömska hackerskurkar, lejon och annat ovidkommande, och istället förlänga cykelkedjan med en fråga:

 

Har ni provat den den här hängmattan, kanske världens komfortablaste cykel där bakgaffeln utgörs av stålvajrar, sadeln är en hängmatta och ramkonstruktionen är ett tämligen avancerat 3D-fackverk ?

En kort provtur verkade mycket lovande och befordrade ansenlig mersmak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uh, förstår inte, bakgaffeln stålvajer?! Det går ner några stålvajrar från sadeln helt uppenbarligen utan nån praktisk funktion för den övre ramen från styret går ju förbi sadeln till baknavet precis som på en vanlig cykel. Eller? Förstår inte riktigt…

 

En rullande hängmatta lät mycket intressantare, försök utveckla det konceptet så tror jag du har en hit!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Risken att föraren somnar lär vara den största faran med den! :D

 

Du, den cykeln du länkade till ser varken bekväm eller praktisk ut.

Bästa sadeln jag nånsin använt var limpsadeln på cykeln jag hade när jag var åtta! :)

Jag fattar inte varför nya cyklar säljs med dessa pungkrossare.

Till råga på allt ska man ha folk till att ha sadeln i höjd med (eller t o m ÖVER!) styret, så att man knusar det heligaste ännu värre!

Nä, dagens cyklar är ergonomiska missfoster utan konkurrens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uh, förstår inte, bakgaffeln stålvajer?! Det går ner några stålvajrar från sadeln helt uppenbarligen utan nån praktisk funktion för den övre ramen från styret går ju förbi sadeln till baknavet precis som på en vanlig cykel. Eller? Förstår inte riktigt…

Du har rätt i att det övre ramröret, dvs. eg. mellanröret eftersom också överramen bara är en vajer med inhängd sadel, går ner till baknavet precis som på en del s.k. mixramar som var populära för några år sedan och väl fortfarande finns i något märkes sortiment, och därför även har bakgaffelfunktion. Men mixramcyklarna har därtill en bakgaffel från strax under ramrörsänden där sittstolpen sitter, ned till baknavet. Det kuriösa med Pedersenramen är att denna bakgaffel är ersatt med stålvajrar eftersom de visserligen är viktiga p.g.a att de är belastade, men bara med dragkrafter som mothåll till de dragkrafter som belastar övre ramvajern-hängsadeln och på detta sätt nollställer det starka vridmoment som annars skulle belasta det långa ramrören som leder till sadelhängets bakre fästpunkt.

Man kan visserligen klara sig utan den konventionella bakgaffeln även på en ram som denna:P01495_THUMBNAIL.jpg men en sådan ram, och sadelrör, måste vara betydligt kraftigare dimensionerad, därmed tyngre, medan Pedersen är ett elegant exempel på hur 1800-talsteknikerna, som var fackverksvirtuoser, kunde skapa lätta och stabila fackverk som med en hängande sadel ger oöverträffad komfort, istället för stumt monterad konventionell sadel på sadelstolpe. Att fackverket är 3-dimensionellt stabiliserar mot vridmoment också sidledes, vilket ger möjlighet till lättare, smäckrare men ändå stabil konstruktion.

Ett annat elegant exempel på frånvaro av en av bakgafflarna är ju också Skeppshults Z-ram på www.skeppshult.se som förutom övre ramrör låter det undre gå direkt till baknavet och därmed samtidigt fungera som bakgaffel. Men denna snygga design har sitt pris, korsningen mellan ramröret och sadelröret är en svag punkt som inte är stabiliserad som fackverk, vilket måste kompenseras med kraftigare och tyngre dimensioner. Liksom på konventionella ramar sitter sadeln stumt på sadelstolpen. Visserligen kan ju sadeln om man så vill vara avfjädrad i sitsen och visserligen kan ju även bakhjulet vara avfjädrat på vissa mountainbikesramar, men bästa komfort (vilket komfortkramare som jag är ute efter) tycker jag ändå den fritt hängande sadeln ger.

Däremot var väl min benämning "hängmattan" på denna cykel inte särskilt lyckad eftersom den associerar till ännu komfortablare drömmar än att fortfarande behöva sitta upp. Visserligen finns ju fina ligg/halvligg-cyklar men där är monteringen av sitsen mer konventionellt stumt monterad än hängande.

 

Sen kan man ju undra vad all min fackverksvada har med Mac att göra ? :blush: Slätt intet är svaret.

Men jag litar på att våra stränga moderatorer griper in, censurerar bort inlägg som urartar till anstötlighet och länkar in ämnena på mera macrelevanta banor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du, den cykeln du länkade till ser varken bekväm eller praktisk ut.

Jag fattar inte varför nya cyklar säljs med dessa pungkrossare.

Till råga på allt ska man ha folk till att ha sadeln i höjd med (eller t o m ÖVER!) styret, så att man knusar det heligaste ännu värre!

Nä, dagens cyklar är ergonomiska missfoster utan konkurrens.

Håller helt med om att dagens cyklar är ergonomiska missfoster, dvs. tävlingscyklarna är ändamålsenliga för tävling liksom mountainbikes är det för sportprestation & tävling. Eftersom de har status smittar deras utformning också av sig på designen av tur-, allround- och vardagscyklar. Cykelfabrikanterna, betraktar oss alla som presumtiva wantobe tävlingsidrottare. Och lägger möjligen in nån brasklapp i form av en cykel de anser vara avsedd för tanter. (Jag överdriver, men lite ligger det i det, åminstone till 1 %)

 

Om sadel-styre-höjder är jag rörande enig med dig. Men om du tittar noga efter på Pedersensidornas foton syns det att styret åtminstone är högre än sadeln. Dock inte tillräckligt mycket. Jag skulle utan tvekan montera på ett mer konventionellt uppåtsvängt vardagsstyre om jag skaffade en Pedersen. Själv vill jag gärna sitta upprätt för att ha god överblick. Att bara stirra ned i asfalten när man cyklar är väl inget nöje, alternativt trotsa körställningen genom att kröka halsen och få nackkotsbesvär. Pedersensadeln är dock faktiskt mycket bekväm, den anpassar sig ju mjukt som den hängmatta den är.

 

Utopia London är en cykel som låter en sitta som en kung att i upphöjt majestät blicka ut över omgivningen, och det är man ju värd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sonore… är din farsa cykelhandlare eller? :D

Jag tror jag förstår… ytterst lite, men i alla fall.

När jag ser Londoncykeln kom jag på hur bra det vore om styrstammen kunde ledas på ett ställe till, så att man kunde dra styrstången mot sig för behaglig citykörning och skjuta den framåt-nedåt för landsvägscykling? Bra va?! Kanske finns redan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför tar de flesta cykeltillverkare inte rumpan på alvar? De flesta sadlar är ju otroligt osköna!!! :ph34r:

 

Mer rumpvänliga sadlar till folket nu (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...