Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min cykel..


fps

Rekommendera Poster

Kevlar!

I princip kan det vara en stålvajer med mycket gummi runt…

 

Elmotor… såg på discovery om en bergådalbana som använde magnetisk framdrift för att få upp maximal acceleration. Typ samma japsarna använder för sina magnetsvävartåg (el vad de nu kan heta), det skulle man lätt kunna överföra här, vajern skulle kunna vara omväxlande kevlar, stål/magnet inlindat på nåt vänster och sen har man på omfattningen på cykeln elektromagneter som skjuter/drar vajern runt. En motor utan rörliga delar! (tja, en rörlig del kanske)

 

Snacka om framtidens fordon! En elektro-svävar-magnetisk framdriven cykelbandvagns-skoter! :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 274
  • Created
  • Senaste svar

Ska vi våga gissa på en prislapp eller? :D:P

Sexsiffrigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elmotor… magnetsvävartåg ... omväxlande kevlar, stål/magnet inlindat på nåt vänster och sen har man på omfattningen på cykeln elektromagneter som skjuter/drar ... runt. En motor utan rörliga delar! (tja, en rörlig del kanske) ... elektro-svävar-magnetisk framdriven ....

Bra idé, väl så tillämpbar på min drömda helrunda jättefälg också! Gärna elmotor, möjligen med avstående från nätsladd till förmån för batteri :P .

 

När det gäller svängbarhet på monohjulingar trodde jag först att det skulle var enkelt som här:

0306_monowheel_04.jpg

 

 

Men vad är då det här för underlig tiltsväng: Monowheel 1931 (Scrolla ned på sidan jag kan inte framställa bilden på annat sätt)

 

 

Typ styrhjul (eller stödhjul) som du antydde finns också antytt på denna bild:

garavag2.jpg

 

Jochum, dina illustrationer av cykelstyren får mig att undra om du eventuellt sysslar med illustration professionellt ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gissa att illustrationerna helt enkelt var CEL-renderade (serieteckningsutseende, med outline) 3D-modeller i nåt 3D-program, som sedan sparades som animerad GIF med nåt i stil med GIFfun.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller svängbarhet på monohjulingar trodde jag först att det skulle var enkelt som här:

...

 

Jochum, dina illustrationer av cykelstyren får mig att undra om du eventuellt sysslar med illustration  professionellt ?

Ja, lustigt, på bägge bilderna syns mer eller mindre att föraren lutar hjulet, men inte sig själv, för att svänga! Undrar vad som händer om föraren lutar oxå sig, tappar han balansen och dråsar i backen?!

 

Undrar om man inte helt enkelt kunde ta en snöskoter, man kapar och gör drivbandet med rullar 5cm breda istället för 40cm el vad de nu kan vara, vulkar på extra gummiklossar på bandet som slityta, flyttar bakåt motorn och sättter stödhjul där medarna sitter och sadel på toppen av allt?! Om man gör två band så kan man styra bättre som tidigare idé. Annars håller jag lite på elmotor-magnetsvävar-idén, nåt för framtiden. (år 2204!)

 

Nja, jag har illustrerat till och från halvprofessionelt olika tider i livet. Mer inne på fotografering, Flash å 3D nu. Arbetslös faktiskt, studerande för att vara helt sann, fast "sommarlov" just nu. Jo ClCdCm, förklarade det förut (du måste missat det) (fast du hade rätt!) att det renderades i Strata med nån serieteckningsstil, toon-bilevel-nånting, exporterades som Swift-Flash.swf och öppnades i Flash för att kunna därifrån exportera som gif för nån gifexport finns lustigt nog inte i Strata. Att rendera 3D som teckning ger ett litet oväntat och snyggt resultat, rörliga teckningar med djup i, ser ganska coolt ut.

B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle inte var så dumt med lättförståeliga bruksanvisningar, gjorda på detta sätt, till monteringar av vissa mekaniska prylar för vanliga konsumenter (och kanske andra med för den delen). Pappersbruksanvisningarna använder sig ju ofta med fördel just av enkla tydliga (i bästa fall) teckningar istället för foton (som kan ha för mycket distraherande och skymmande detaljer för uppgiften), men lämnar ofta luckor som gör en förvirrad vad som händer "mellan" bilderna. Renderingar i stil med dina kunde ju ge mycket tydliga "kontinuerliga" CD-bruksanvisningar.

 

I den mån du skulle vara arbetslös snarare än studerande: Kunde inte vissa företag vara en marknad för dig? :tummeupp:

 

Apropå lutning/tiltning av monohjulingar: Hur gör man egentligen själv på vanliga cyklar? Lutar man verkligen både cykeln och sig själv, eller vinklar man cykeln medan man själv är mer upprätt. Värt att kolla, eftersom man i "vardagslag" cyklar med ryggmärgen utan att vara fullt medveten om hur man faktiskt gör rent fysikaliskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senast jag cyklade (för ca 11 år sen) så vet jag att jag lutade hela cykeln och mig själv.

Det är ju masscentrum som räknas, så om jag inte lutar cykeln, så måste jag ju luta mig själv ännu mer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har nog rätt. Men kan du ge mig en förklaring till vad killen på bilden egentligen sysslar med på sin Monowheel 1931(nedscrollning av sidan fortfarande nödvändig), kanske en upprätningsmanöver för att avsluta en kurvtagning men så stor flexibilitet mellan hjul och sits&motor verkar egendomlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senast jag cyklade (för ca 11 år sen)
??????????????????????????????????????????

Har du blivit sån där hopplöst monstruös :evilgrin: BILDÅRE :evilgrin: utan sans, måtta och förnuft eller andra mänskliga egenskaper !!!!!

(Nåja, vad du skrivit om motorstyrka, exergi och annat tyder ju på att det kanske inte är riktigt lika elakartat som det ser ut)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man tittar på cykeltävlingar och spurten ser man att de rör cykeln fram å tillbaka väldigt fort i takt med tramptagen, fast viktcentrum är hela tiden förstås i jämnvikt, jag tror att när jag cyklar i kurvor lutar hojen, säger sig självt förresten… Frågan är varför monocyklisten inte lutar sig helt enkelt utan lutar bara hjulet… Kanske man skall se monohjulet som framhjulet på din cykel fast att du sitter mitt i? Fast om man tänker sig att man cyklar rakt fram, och har en styranordning som svänger hjulet i lodrät linje i förhållande till dig så borde ju resultatet bli att G-kraften vill fortsätta rakt fram, men eftersom du svänger hjulet så måste det styra dig in i sin bana, precis som framhjulet på en cykel… att man lutar är för att kompensera g-kraften, inte för att ändra riktning… kan inte riktigt förstå de där killarna på sina monowheelar, uppenbarligen funkar det, fast de vet inte om varför som humlan sa…

 

(Jo, har ett företag som gör slika uppdrag ifall de trillar in, problemet är att det finns så himla många i grafiska branchen redan… litet skitföretag har ingen chans.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senast jag cyklade (för ca 11 år sen)
??????????????????????????????????????????

Har du blivit sån där hopplöst monstruös :evilgrin: BILDÅRE :evilgrin: utan sans, måtta och förnuft eller andra mänskliga egenskaper !!!!!

(Nåja, vad du skrivit om motorstyrka, exergi och annat tyder ju på att det kanske inte är riktigt lika elakartat som det ser ut)

Faktum är att jag inte har körkort. Jag har aldrig ens kört moped (åkt på flak en gång :D )!!!

Nej, jag är helt enkelt för rädd för att cykla. Jag är för rädd om min nacke för att våga sätta mig på sadeln och trampa iväg.

Det är därför jag tänker bygga min cykel egen en dag, med låg tyngdpunkt och en förarposition som gör att en eventuell olycka inte blir särskilt allvarlig.

 

Sen är jag också besatt av energieffektivitet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan man pusta ut ! Skönt att slippa beblanda sig med en sån där hiskelig BILIST-:devil: ! (även om nu inte alla ska dras över samma kamrem)

Dessutom får du genom din trovärdiga redogörelse t.o.m. min dispens från att behöva intressera dig för Monohjulingen ! :P

 

(Nu måste jag väl erkänna :blush: att jag i ett ovanligt svagt ögonblick råkade skaffa körkort, och också (av rent misstag förstås, jag kunde inte rå för det) råkade förse mig med en begagnad 0,55 liter/mil-bil. Men detta vill jag tala så tyst som möjligt om :blush: :blush: :blush: )

 

(Jo, har ett företag som gör slika uppdrag ifall de trillar in, problemet är att det finns så himla många i grafiska branchen redan… litet skitföretag har ingen chans.)

Visst finns det många i grafiska branschen (jag är själv ständig sökande till originalare/grafiker-anställningar runt om i landet) men finns det redan så många som är bra på tekniska rörliga 3D-illustrationer, eller borde det inte där finnas en "nisch" både som frilans eller som anställd på ett lämpligt företag med behov av att illustrera handhavandet av sina produkter ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en Fiat Tipo, runt 0,65l/milen… :blush:

 

Kanske att det finns plats i en nisch med rörliga tekniska illustrationer! Men lite svårt att utan resurser göra reklam för sig så företagen ser en och nappar, dessutom är det inga större konstigheter att göra såna här saker, nu behöver de stora byråerna ju bara läsa här hur man gör! :lol:

 

Jaha, så du är oxå arbetslös originalare! Det var ju tråkigt. Förresten vad kallar man sig idag, funkar originalare fortfarande i dessa desktop-tider?

 

Här är mitt senaste stolta "riktiga betalda" jobb jag gjorde förförra året, lite kul å undervisande: www.illustrata.com/ssab/intro.html klicka på den engelska plåten, bara den som funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oops, glömde säga att jag inte gjort de flesta illisarna, jag gjorde animeringen och layouten, återanvände illisarna från nån äldre broschyr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

www.illustrata.com/ssab/intro.html har du all heder av, snyggt, artistiskt, lättförståeligt! I dessa tider borde det finnas stor avsättning för sånt, kan det verkligen redan finnas övermått av grafiker även i denna gren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Sonore! Det var en hemskt massa pyssel med alla filer och ingående grejer och olika versioner, jag skulle faktiskt om kunden kom och ville ha nån ändring inte kunna utföra den för nu har jag glömt var allt finns och fungerar…

Det är många som kan göra Flash-grejer i Sveriges datortäta avlånga land, och i de stora reklam/webbyråerna finns det många duktiga unga "hackers".

Var faktiskt igår på introduktionsmöte på AF, deppig historia för tionde gången känns det som, med alla krav som ställs på en att söka alla sorters jobb inom 10 mils radie och förmaningar av en allt annat än entusiasmerande och snustorr arbetsförmedlare funderar man nästa på att ta självmord, så hopplöst känns det att nån gång få ett hyggligt vettigt jobb någotlunda inom ens intresseområde, jag är för gammal för att plocka jordgubbar. Fast efter en dag så har man glömt och det känns genast bättre!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men i Sverige har vi ju så höga löner att man mycket väl kan ta (om de finns!) lågavlönade jobb.

Jag skulle kunna leva riktigt fett på en bruttolön på 14000-15000 kr och klara mig bra på 12000 kr/mån.

Jag har svårt att tänka mig att ens städjobb betalar mindre än 12k brutto...

 

Finns det dock inte ens såna jobb, då är det hårt!!!

 

Själv har jag bara varit frivilligt arbetslös.

 

Hur gammal är du, Jochum, om jag får fråga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du väl få göra, 38 år. Ingen vill anställa mej för liknande städjobb, överkvalificerad, jag skulle slut så fort jag hittar nåt annat tänker de, med rätta… Här omkring finns inte många såna jobb heller. Jag har jobbat med okvalificerade jobb också som varit toppenbra, postsorterare t ex, det finns inte idag. Sen för andra jobb är man underkvalificerad. Om man är precis rätt kvalificerad är man för gammal el oerfaren, Arbetsgivarna kan få precis vad de vill ha idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen vill anställa mej för liknande städjobb, överkvalificerad, jag skulle slut så fort jag hittar nåt annat tänker de, med rätta…

Det är det jag är rädd för. Jag planerar att läsa till civilingenjör, men jag vill inte jobba som det sen, utan vill helst ha ett låg- eller okvalificerat jobb med minsta möjliga ansvar och absolut inget jobb man "tar med sig hem", så att säga. Jag vill att min fritid ska vara min fritid, om du fattar vad jag menar.

Lönen är i princip oviktig, så länge jag klarar mig och kan gå plus varje månad.

 

Fast då är ju problemet precis som du beskriver - arbetsgivaren vill inte anställa för att de tror att man ska sticka så snart man hittar nåt "bättre"...

Vilken situation va?

 

Kan du inte ljuga om dina kvalifikationer. Säga att du hoppade av grundskolan, hankat dig fram på ströjobb och nu vill ha ett någorlunda fast! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har jobbat med okvalificerade jobb också som varit toppenbra, postsorterare t ex, det finns inte idag. Sen för andra jobb är man underkvalificerad. Om man är precis rätt kvalificerad är man för gammal el oerfaren, Arbetsgivarna kan få precis vad de vill ha idag.

Påminner mig starkt om min situation. Arbetsmarknaden har kantrat alldeles för mycket till förmån för arbetsgivarnas godtycke. Jag överlever i viss mån tack vare att jag är verksam också i annat yrke (musiker-frilans) men kraven börjar bli övermäktiga eftersom man måste sälja varenda liten spelning själv. (Nåja, sommaren går nästan ihop). Längtar dock efter fast jobb med stadig månadslön, vilket tycks vara omöjligt om man är över 30. Jag kan förstå CICdCm:s dröm om ett "enkelt" jobb utan märkvärdig lön, men som faktiskt är avlslutat när arbetstiden är över istället för att jobbet förföljer en dygnet runt. Problemet skulle ju dock kunna bli att dina civilingenjörsstudier drar med sig en studieskuld som eg. skulle behöva en bättre lön för att kunna amorteras.

 

"Namnet" ClCdCm är förkortat från:

Coefficient of lift

Coefficient of drag

Coefficient of moment

De tre grundläggande parametrarna för vingprofilers prestanda.

 

Behöver jag nämna att jag är en flygnörd? :D

Jag försökte ju formligen tvinga på dig mitt intresse för Monohjulingen, förstår mycket väl varför du hellre satsar på en avancerad trehjuling, men upptäckte nyss i en helt annan tråd att du är flygnörd. Låt höra! Själv har jag hållit på en del med segelflygning och på senare år med skärmflygning (inte fallskärm) vilket i sin enkelhet, lättviktighet och smidighet är mycket attraktivt. Däremot är jag nog inte speciellt kunnig i fysiken bakom, dvs. dina vingprofilparametrar. Jag upphör dock aldrig att förvåna mig över flygskärmens genialitet i att med en öppen dubbelväggig cellstruktur skapa en tillräckligt styv och förvånansvärt effektiv vingprofil bara genom att man drar upp skärmen över sig genom att springa och på så sätt "blåsa upp" vingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet skulle ju dock kunna bli att dina civilingenjörsstudier drar med sig en studieskuld som eg. skulle behöva en bättre lön för att kunna amorteras.

 

Njäe, inte så farligt. Det handlar om en skuld på ca 230000 kr när jag är klar. Enligt CSN:s beräkningsverktyg blir det i början runt 1200 kr/mån och i slutet (25 år senare) ökar till drygt det dubbla. Det ska motsvara ungefär samma betalningsbörda varje år eftersom det varje år räknas upp för att korrigera för inflation och sånt.

När jag bodde och jobbade på Irland hade jag en lön på ca 11000 kr/mån efter skatt, och trots en lägenhetshyra (kall) på 4500 kr gick jag plus med ca 3000-4000 kr varje månad.

Jag räknar med att bo billigare när jag väl är klar, och mat och el är billigare här, så jag bör klara en ännu större marginal.

 

upptäckte nyss i en helt annan tråd att du är flygnörd. Låt höra! Själv har jag hållit på en del med segelflygning och på senare år med skärmflygning (inte fallskärm) vilket i sin enkelhet, lättviktighet och smidighet är mycket attraktivt. Däremot är jag nog inte speciellt kunnig i fysiken bakom, dvs. dina vingprofilparametrar. Jag upphör dock aldrig att förvåna mig över flygskärmens genialitet i att med en öppen dubbelväggig cellstruktur skapa en tillräckligt styv och förvånansvärt effektiv vingprofil bara genom att man drar upp skärmen över sig genom att springa och på så sätt "blåsa upp" vingen.

 

Segelflyg är ju vad jag just nu helst skulle vilja göra. Tyvärr är det förbaskat svårt att kunna pröva på för mig.

Närmaste segelflygklubb ligger nära Malöga flygplats mellan Trollhättan och Vänersborg. När jag kontaktade dem förra sommaren var det nästan komiskt dåligt skött.

Det lät på mannen jag fick tag i som om de bara hade två aktiva piloter, trots att de hade många fler medlemmar. Dessutom var deras bogserare utlånad till en annan klubb som hade haft sönder sin! Dock hade de en motorseglare, så den kunde jag få hänga med upp i. Jo, det spelar ju ingen roll för min del, så det tackade jag ja till. Skulle kosta 600 kr.

 

Då kom nästa problem. Jag bor i Sotenäs kommun, längst ut på kusten. Att resa därifrån med kollektivtrafik är svårt under alla omständigheter, eftersom det är både dyrt och glest mellan turerna. Att göra det på en helg (mannen kunde bara på en viss lördag - det var en möhippa som skulle flyga samma dag!) är ännu svårare, eftersom turerna är än glesare.

Till sist var det sommar, och då är busstiderna ÄNNU sämre!

Jag hade blivit tvungen att resa i nästan tre timmar enkel väg, och sen vara där en dryg timme för tidigt. Ja, då var jag i Trollhättan alltså - sen skulle jag ju ut till fältet.

Naturligtvis gick inga bussar ALLS dit på en lördag, eftersom flygplatsen inte har kommersiell trafik under helgerna. Alternativet var då taxi.

Enkel väg skulle alltså kosta ca 250 kr. Lika illa, både med tider och kostnad, var det att komma hem igen.

 

Det kändes inte helt kul att lägga en hel dag, och ca 1200 kr, på att eventuellt (det var ganska blåsigt!) få flyga 20-30 minuter...

Jag ringde på lördag morgon och tackade nej...

 

Näst bästa alternativet var då en betydligt mer aktiv klubb - en strax utanför Alingsås.

Tyvärr fick jag prata med en väldigt arrogant och snorkig person, så jag fick ett väldigt dåligt första intryck.

Det var uppenbart att klubben var "full" och att de nuvarande medlemmarna tyckte att för många delade på för få plan redan.

De hade en söndag varje månad som fungerade som pröva-på-dag för nyfikna. Då kostade en start 500 kr för ca 20 minuters flygning.

Ville man specialboka en flygning utanför den dagen, kostade det istället 1300 kr för samma tid. När jag tyckte att det var lite dyrt blev mannen förbannad och tyckte att jag var dum (ja, han sa det inte rakt ut, men...) som inte begrep hur dyrt det var och att folk arbetade frivilligt och så vidare.

Taskig attityd!

 

Att ta sig till Alingsås tidigt på en söndag är bara marginellt lättare än att ta sig till Malöga på en lördag, så det kändes inte roligt det heller.

Det blev inget av det heller, av förklarliga skäl...

 

Därför är det så störande att man i Storbritannien har så otroligt mycket bättre attityder.

Jag har flera bekanta som är segelflygare där, och man är väldigt välkomnande och villiga att få in nya flygare.

På många platser har man introduktionsflygningar för 200 kr - och då är man garanterad minst en timme, även om det kräver flera starter! Inte bara som här, så långt höjden och termiken räcker... Inte ens på dyra ställen kostar det så mycket som jag skulle behöva betala här om man ser till antalet minuter i luften.

Storbritannien är helt klart piloternas paradis i Europa! (Inte bara på grund av detta utan av många skäl...)

 

Skärmarna är häftiga, det håller jag med om. Det jag ser som ett problem är vad som händer i kraftig turbulens... Faller den inte samman då?

Nja, jag vill nog ha "fasta" vingar.

Segelflygplan tilltalar mig starkt genom den fantastiska energieffektiviteten. De mest extrema idag har glidtal på över 60!!!

För er som inte vet vad jag pratar om så innebär ett glidtal på 60 att man åker 60 längdenheter horisontellt för varje längdenhet man förlorar i höjd.

Från 1000 meters höjd kan man då alltså glidflyga runt 6 mil i rak linje! (Om man inte får högre terräng i vägen...)

Sen är ju det fina med segelflygplanet att det väldigt bra kan utnyttja naturliga områden med stigande luft. Termik och uppåtgående vågor runt berg alltså.

En skicklig pilot, i ett högpresterande segelflygplan, kan hålla sig i luften en hel dag om vädret tillåter.

Det enda bränsle som går åt är det bränsle som krävs för att dra upp planet till en lämplig starthöjd. Det handlar om mellan 5 och 15 liter bensin...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sotenäs! (w00t) (w00t) (w00t) (w00t) (w00t) !!!!!! Du ä inte klok !!!! Lägg vingarna på hyllan, du bor ju mitt i kajakparadiset ! :sick: (nåja, jag bor ju också i ett kajakparadis :D , fast på fel sida av Sverige säger kanske en del) Släng dig i paddellådan, njut och låt dessa snorkiga dyrköpta klubbar flyga och fara bäst de vill! Ni tillverkar ju fina kajaker på västkusten också (har en av dem själv).

 

Nåja, kajakpaddling är ju inte riktigt samma sak som flygning, fast det är fantastiskt på sitt sätt. Vissa segelflygplans glidtal, 60, är tydligen tillräckliga för att tillfredställa t.o.m. en kronisk Exerget som du. Och vilka distanser man kan klara om man har god hand med termiken. Själv har jag bara bärgat C-diplom vilket innebär att jag inte får ta med passagerare och andra begränsningar. Nackdelen med segelflyg är att det är så omständligt, då jag höll på med det var allra största delen marktjänst, rulla planen från landning till start, och mindre del faktisk tid uppe i luften. Och så beroendet av att ha tillgänglig bogserare förstås. Jag antar att motorseglare helt enkelt är ett segelflygplan med en lätt och måttlig motor som befriar en från bogserarna, men kräver väl vidlyftigare och dyrare certifikat än segelflygcertifikatet.

Glidtalet på flygskärmar går förstås inte att jämföra med segelflygplanen, kommer man upp i 10 får man nog vara nöjd. (Medan drakarna väl når 15 eller någonting i den stilen).

Men termikskicklighet har man all nytta av som skärmflygare, med tillräcklig skicklighet och väder kan man tilldrygalägga långa sträckor som t.ex. från Syd-Tyskland över alperna till Italien och hålla sig uppe i många, många timmar. Men visst får man passa på turbulens, ha koll och gott omdöme innan man startar.

Det suveräna med skärmflygningen är att den är så enkel, billig och lättviktig. Skärmen i ryggsäck kanske väger 7 kg, behändigt att vandra med i terrängen. Plus det totala oberoendet av bogserare och markpersonal, du är dig själv nog. Och mer omedelbar flygkänsla än med skärm går inte att få, inte ens med segelflygplan.

Däremot har jag dålig koll på om det finns lämpliga tillräckligt höga partier av Västkusten. Ofta har ni ju västvind vilket är perfekt om det bara finns kustpartier med rätt form och höjd.

 

Borde det inte vara extra avgifter för förmånen att få bo på Västkusten :evilgrin: ? Det kanske redan är fallet pga av vansinniga fastighetstaxeringar förresten. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det kajakas mycket här, men jag har skolios och kyfos, så min rygg klarar inte av att sitta mer än några få sekunder i en så onaturlig ställning som en kajak kräver.

Sen har jag enorma problem med att ha kroppsdelar låsta. Av samma skäl skulle jag aldrig åka snowboard - fötterna är låsta till varandra.

Däremot skulle jag gärna vilja ha en "kanadensare" - en öppen kanot med tofter. Den kan man lasta en hel del i också.

 

Fast självklart vill jag allra helst ha havets motsvarighet till segelflygplanet - en segelbåt!!! :)

En liten en, med en liten hytt man kan sova två personer i och en riktig sittbrunn, men samtidigt så liten att man lätt klarar av den som ensam seglare.

5-6 meter lång eller så...

 

Det finns två olika typer av motorseglare (nu pratar jag om flygplan igen - det finns ju fartyg som kallas motorseglare också...).

 

Den vanligaste är den som är mer en hybrid mellan ett fullfjädrat segelflygplan och ett vanligt motorflygplan.

De bästa har samma glidflygsprestanda som ett medelbra "riktigt" segelflygplan, medan de sämsta är obetydligt bättre än en del moderna renodlade motorflygplan.

Fast segelflygsvarianterna har oftast mycket mindre lägsta sjunkhastighet och har maxvärden vid lägre hastigheter.

Denna typ av motorseglare kan starta utan draghjälp och sträckflygas för motor som vilket annat motorflygplan som helst. De har också relativt starka motorer, ofta på 80-160 hk.

 

Den andra varianten är "riktiga", högpresterande segelflygplan men med en liten motor för att hjälpa till i luften, när man inte hittar stigande luft.

Den kan då fällas in och ut vid behov. Motoreffekten är som regel på 20-50 hk, beroende på storleken på planet.

Inte nog för att lyfta med, men fullt tillräckligt för att ge en stigning på flera meter per sekund. Körtiden för motorn är oftast begränsad till ett fåtal minuter.

Sen finns det en mellanklass också, där man har motorer som orkar få planet att lyfta, men som även här bara får köras i ett fåtal minuter, tillräckligt för att komma upp till nån kilometers höjd.

 

Motorseglare kräver inte så mycket mer pengar eller flygtid för cert. Det handlar om ca 30-40% mer av båda.

Med tanke på att man kan få enklaste certet för under 20000 kr, så är det inte så farligt.

Fast flygplanshyran blir ju lite dyrare...

 

Ett glidtal på 10 är inte så dåligt för en skärm. En Cessna 172 (förmodligen världens vanligaste privata motorflygplan) har ett glidtal på 8-9 med propellern stoppad, och något mindre med propellern fritt snurrande. Viktigare för en skärmflygare är väl ändå minsta sjunkhastigheten? Det är ju den som avgör hur mycket nytta du har av stigande luft och hur länge du kan stanna i luften. Det är för övrigt, i mitt tycke, det viktigaste för ett glidflygplan också...

 

- - - - -

 

Jo, här betalar man för att bo, det kan jag tala om!!!

Min mormor och morfar (han är nu död) byggde sitt hus 1948 här i samhället. Grannhuset såldes nyligen för tre miljoner - och det är mindre!

Efter det och ett par andra såna husaffärer i samma område gick mormors hus' taxeringsvärde upp från 650000 kr till 1600000 kr!!!

Från ett år till ett annat, alltså!

 

Jag skulle vilja se ett fastighetsskattesystem där man betalar en fast procent av sin inkomst för den fastighet man är skriven på - oavsett boendestandard, utrustning, utsikt, närhet till havet och allt annat nonsens.

Alla övriga fastigheter man äger skulle däremot fortfarande taxeras efter ett system liknande dagens.

På det viset betalar alla lika mycket av sin inkomst för det faktiska boendet, men de som är rika nog att ha ytterligare fastigheter får betala mer.

Procentsatserna sätts på så sätt att skatteintäkterna förblir oförändrade, så behöver man inte finansiera reformen över huvud taget!

Det är faktiskt inte svårare än så! Varför man inte ändrar på det? Tja, för att majoriteten av alla fastighetsägare skulle få marginella skattehöjningar för att ett litet fåtal skulle få dramatiska sänkningar. Men vilket är mest rättvist?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju visserligen röra ben och flytta fötter i en kajak, men ryggens böjning är ganska fixerad.

Kanadensarna tycker jag är jobbigare att paddla, vindkänsliga och bör brukas med försiktighet på "öppna havet" men det är klart att det kan vara ett trevligt alternativ om man inte klarar ryggen i en kajak.

 

Tack för intressant info om vad motorseglare kan vara och om Cessnans glidtal.

Finns Bergfalk kvar, den gamla klassiska brukshästen, i svensk segelflygsport? Glidtal på 50 kanske om jag inte minns fel.

 

Bra synpunkt om glidtal >< sjunkhastighet, jag har trots egen praktik med flygredskapen faktiskt varit förblindad av just glidtalen. Vad du säger innebär ju faktiskt att skärmarna har lika god termikfähighet (åtminstone så länge man är kvar i själva "temikblåsan") som de snabbare drakarna (hängglidarna) som i och för sig har bättre glidtal.

Om man antar att flygskärmen går ca 30 km/tim bör bör sjunkhastigheten bli:

30000/3600/10 = 0,83 m/s eller i grova tal 1 m/s eftersom glidtalet 10 kan vara något i överkant.

Det är naturligtvis inte så dumt, termikvindar på 1 m/s och mer är ju inte ovanliga.

Det var Kåsebergaflygningarna på Skånska sydkusten vid Ystad som kom mig att fundera på om skärmflygning är möjligt på Västkusten. Kåseberga är ju inte speciellt högt, men har däremot tillräckligt lång obruten längd, vilket man kanske inte hittar på Västkusten som är mer uppbruten. Visserligen kan man ju låta sig bogseras upp med kabel, men då är ju redan den suveräna enkelheten att klara sig helt själv borta. Sen finns ju extremlösningar med motoraggregat med propeller på ryggen men jag har inte riktigt lust att vara så nära en smattrande och vibrerande motor.

Kroppsställningen när man flyger skärm är mycket fri och skonsam, landningen knappast heller något problem. Vad som däremot kan vara en påfrestning är när man ska "springa upp" skärmen, och "dra" upp den med det ansenliga luftmotstånd den stora skärmen har innan den har positionerat som färdig horisontal vinge över dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...