Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kvinna svimmade på spårvagnen


snowreeler

Rekommendera Poster

Vi säger så här nere.trots att det ingen ballong är .. :lol:

En sköterska jag prata med igår var lite upprörd över att blivit stoppad två ggr igår morse på väg till jobbet, hade ju max otur, tror jag fått blåsa 3-4 ggr under hela min körkortstid...

 

(hade hon blåst i trumpeten hade jag nog undrat lite... ;) )

 

Tror att fru Poca också skulle ha undrat om sköterskan hade blåst i din trumpet. :whistling:

 

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 147
  • Created
  • Senaste svar
Det är ju bara brottregistret som räknas. Möjligen vissa andra polisregister som finns. De som inte "fastnat i nätet" än kan bli ordningsvakter ändå. Fast jag gissar att tigerpolisen använde "ordningsvakt" lite slarvigt. Många som står i dörrar kan ju vara "entrévärdar" och är då varken ordningsvakter eller väktare, utan bara inhyrda biffar som kan ha vilken bakgrund som helst...

 

Det var just för att påståendet skrevs av en polis, som jag tog ordet "ordningsvakt" bokstavligt. Tvivlar på att man kan vara "yrkeskriminell" någon längre tid utan att få minsta anmärkning i brottsregistret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upplever det skrämmande att somliga per automatik tar stånpungt mot ordningsvakter. trådskaparen börjar dessutom med o kalla krogvaktervakter för ett "kriminellt släkte"... något som måste vara en av de grövsta generaliseringar jag hört på länge. o sen följer en rad instämmande inlägg som fördömmer en hel yrkeskår helt godtyckligt, hur känns det?

 

Vad som kan vara lätt att glömma angående krogincidenter är följande. Som åstkådare av ett omhändertagande är det sällan man vet hela sanningen. det fångar ens uppmärksamhet först då situationen blivit hotfull eller fysisk. att det rör sig om kända bråkstakar som med god anledning avvissas eller vederbörande nyss hoppat på en annan kille eller kallat servitrisen för @#%!!!, kissat i en hörna osv osv, det ser man aldrig. man ser bara ett gäng gorillor gaddar ihop sig mot en till synes oskldig gäst precis som en själv.

Finns vakter som ser fram emot bråk och det finns de som inte gör det. Majoriteten finns i den senare kategorin, det säger jag efter ha träffat vakter genom jobb i rastaurangbranchen i snart tio år.

Angående selektivt insläpp, så lär det handla om att krog/klubbägaren gett direktiv om vilket sorts klientell som går ann. detta kan vara baserat på tveksamma grunder, ibland diskriminerande, men direktiven kommer uppifrån. om man inte kommer in på klubben på felaktiga grunder, så råder jag att bojkotta stället, inte starta hatkampanj mot fotfolket.

 

för övrigt gjorde insider ett reportage om tunnelbane kontrollanterna i stockholm och kom fram till att de inte hade rätt att frihetsberöva någon som motsatte sig det, ens om de inte hade biljett, något som de dock gjorde jämt o städigt. nån som såg programmet? det var ett tag sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knappast, eftersom envarsgripande kräver "på bar gärning", och det kan det aldrig handla om när det är oklart om nåt fel föreligger. Här verkade det vara ett solklart fall av tekniskt fel, och kvinnan fick lida för det.

Någon biljettkontrollanthöjdare nämnde för ett tag sedan i en intervju något om att de kvarhåller folk misstänkta för bedrägligt beteende.

 

Edit:

De nya storkontrollerna (omkring 20 personer som går på och snabbkollar alla) har tydligen inspirerats av Oslos kontroller. Där stannar fordonet mellan två hållplatser. Kontrollanter går ombord, de som saknar biljett får gå av och in i en annan buss för vidare utredning. Här valde man att lägga kontrollen på en hållplats och låta de utan biljett utredas på perrongen. Tydligen slipper man då fundera på om man har rätt att tvinga in någon i ett annat fordon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på vilken rätt kontrollanterna hade att hålla henne. Brottet: "bedrägligt beteende". Är straffet för det brottet mer än 6 mån fängelse? Kanske... I så fall är det ett "envarsgripande". Men dom kanske har mer rättigheter som tjänstemän (i myndighetsutövning).

 

Ursäkta, men borde det inte vara ditt jobb som Polis att veta det ?...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett en pågående storkontroll.

 

Var på väg till skolan och cyklade över Hjalmar Brantingsleden på en viadukt över Frihamnens spårvagnshållplats. Tittade ner mot hållplatsen och fick syn på massa gubbar i mörka jackor, och fattade vad som var på gång. Eftersom jag ovanligt nog hade gott om tid bestämde jag mig för att titta på det hela en stund.

 

Det var en rätt obehaglig syn. Rena stormningen av spårvagnen och en liten ordningsvakt som sprang runt på perrongen och försökte se viktig ut. Inom några sekunder slängdes den första av och efter en stund kom det nån ytterligare.

 

Dessutom tog det mycket längre tid än den minut som Västtrafik påstår att det ska ta. Närmare fyra minuter tog det. Oacceptabelt lång tid. De flesta är ju ändå betalande passagerare som i många fall har tider att passa!

 

Jag anser att de inte ska få göra storkontroller, utan bara ha vanliga kontroller mellan hållplatser. De kan göra det på ungefär samma sätt ändå. Skicka ombord gubbar i alla dörrar, kolla alla som går av (några kan stå kvar på hållplatsen och göra det) men låt vagnen åka direkt och kolla alla fram till nästa hållplats. Där går alla av, inklusive eventuella "bovar", och sen tar gänget nästa vagn i andra riktningen och upprepar proceduren. Då blir det inga, eller bara obetydliga, förseningar, medan man ändå får precis lika bra resultat (dvs, man kan kolla ALLA).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för övrigt gjorde insider ett reportage om tunnelbane kontrollanterna i stockholm och kom fram till att de inte hade rätt att frihetsberöva någon som motsatte sig det, ens om de inte hade biljett, något som de dock gjorde jämt o städigt. nån som såg programmet? det var ett tag sen.

 

 

Yes de sa så på Insider det stämmer...

 

 

oh well.. har själv blivit utsatt för anabolapåverkade vakter vid ett tillfälle och det var inte kul och på helt felaktiga grunder... men samtidigt ligger det självfallet något i hur bra man är på att hantera vakter(och människor i allmänhet)... många ggr har jag blivit tjenis med vakter som typ är fullständigt bakom flötet och behandlat folk fruktansvärt illa... att man tänker sig för lite extra när man skall tala med en vakt.... tragiskt egentligen. jag vill nog påstå att man till 50% är rädd för anabolavakter och 50% rädd för överförfriskade psykon.... ingen helt lätt situation. Sen kommer snuten och allt hamnar i en helt ny dimension och man skall även där beräkna ration på good cop bad cop... hmm frågan är nästan om man inte skulle låtit psykot hoppa på en från början istället :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just storkontroller känns tveksamma på det sättet du beskriver dom, jag har svårt att förlika mig med attityden att man inte bara ska procucera ett giltligt färdbevis, man ska kunna göra det på sekunden, åker man t.ex. mellan Bergsjön och Frölunda så har man ju att göra en dryg timma, då sitter man ju inte med biljetten i handen hela tiden, jag skulle egentligen vilja ha prövat rent juridiskt dels om dom har rätt att hindra folk ATT betala, speciellt nu när det finns automater, och som sagt, om dom kan kräva att man ska visa upp en biljett inom x antal sekunder.

 

En annan aspekt är nu när det finns SMS biljetter, har jag t.ex. en iPhone, eller en Windows mobil, och ska låsa upp den, kanske avsluta något program...

 

Jag hörde Västtrafik sa att dom hade infört en tidsspärr på några sekunder när det gäller SMS biljetter, vid storkontroller, men jag ska ändå ge bort en affärsidé till hugad person (om det går bra och ni känner er givmilda, kom ihåg vart ni fick den)

Skriv ett program (lämpligt ett javaprogram) som automatiskt beställer en SMS biljett om man håller nere en tangent i 5 sekunder, som dels ser till att mottagandet av biljett smset sker ljudlöst, och som per automatik placerar det i en djup mappstruktur ...om det behövs...sälj vidare bakdaterade biljetter som en tjänst (vill man göra en low-tech variant av det så kan man ju alltid köpa biljetter av avstigande passagerare för 5 kr och sälja dom för 10 kr :)

 

Jsg tycker personligen man ska släppa trafiken fri, konsekvenserna av det som beskrevs är ju ett faktum redan idag (mycket resenärer när det regnar t.ex.), självklart skulle man få dimensionera upp trafiken, men den faktiska trafikökningen blir ju marginellt större, folk börjar ju inte åka för att det är kul bara för att det är gratis, om däremot 10 bilister väljer att låta bilen stå, så innebär det, med dagens situation (1 person i varje bil) 10 bilar färre i trafiken, vilket om något förbättrar den allmäna trafiksituationen, det är ju inte lokaltrafiken som genererar trafikkaoset som råder.

Sen ekonomiskt...jag vet inte, det var det min fråga gällde, jag tycker att man kan ta beslutet ur ett miljöperspektiv, och se om det inte faktiskt kan vara så att det faktiskt, kanske med hjälp av tullar, kan ge positiva ekonomiska konsekvenser....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, men borde det inte vara ditt jobb som Polis att veta det ?...

Tro det eller ej, men poliser har inte krav på sig att kunna alla brott och deras påföljder. Åtminstone jag har mest kunskap om de brott som jag stöter på ofta. Bedrägligt beteende är inte så vanligt.

 

Och vilka regler som gäller för andra yrkesgrupper kan du väl knappast hävda att jag ska kunna... eller?

 

Gummianka: Jag trodde att jag skulle fått ett personligt meddelande från dig för ett tag sedan. Är vi kompisar igen? :kramis:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte på senare tid, men

jag har träffat på vakter med olämpligt beteende

och även ett par suspekta poliser i min tid.

 

Men vad som är av största vikt är att inte flagga detta eller liknande händelser,

som signifikativt för en hel yrkeskår.

Detta kan skapa oönskade negativa uppfattningar, som kan vara rent ut sagt farliga.

 

Jag har en bekant , som arbetar som vakt, bla. i t-banan.

Han var ute på uppdrag för en tid sen och var tvungen att ingripa mot en narkoman

som var mycket hotfull fysiskt mot omgivningen, bla. mot en gravid kvinna.

 

De tog av honom från t-bane vagnen i väntan på polis.

Vederbörande brottsling försökte med alla medel göra sig fri och min kompis

låste honom med ett brottargrepp (han är tidigare tävlingsbrottare) för att inte bli skadad

eller skada brottslingen.

 

Killen tittade då bakåt på de båda vakterna och flinade hånfullt och skrek med högsta röst:

Väktarvåld, väktarvåld, väktarvåld.

 

Omgående samlades en mycket stor folksamling på en 30-35 personer,

som inte hade bevittnat killens tidigare hotfulla beteende.

Stämningen blev så hotfull att de var tvungna att släppa brottslingen

och fortast möjligt ta sig ut från stationen.

Då polisen kom hade killen och folksamlingen stuckit sin kos.

 

Min kompis är en saftig bit med mestadels muskler, men en mycket snäll människa

som bemödar sig att inte skada eller göra någon illa vid ingripanden.

Men folksamlingen VISSTE ju hurdana vakter är, för det hade de väl läst i tidningen,

hört från kompisar som hade blivit gripna eller dyl.

 

Därför tycker jag att vi ska vara försiktiga med att döma hela yrkeskårer

utifrån andra och tredjehands information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tro det eller ej, men poliser har inte krav på sig att kunna alla brott och deras påföljder. Åtminstone jag har mest kunskap om de brott som jag stöter på ofta. Bedrägligt beteende är inte så vanligt.

 

Och vilka regler som gäller för andra yrkesgrupper kan du väl knappast hävda att jag ska kunna... eller?

 

Gummianka: Jag trodde att jag skulle fått ett personligt meddelande från dig för ett tag sedan. Är vi kompisar igen? :kramis:

 

Att veta vad olika yrkesgrupper får göra, eller inte får göra...jo, det tog jag för givet (men det är väl bara i min rosaskimrande värld som Polisen har koll på och försöker upprätthålla lagen, du sa tidigare en gång att du aldrig sagt att ni var lagens väktare, och det stämmer, det var jag som sa det, fast jag hade nog inte tänkt att du skulle ha några invändningar mot det...) eftersom det ju är yrkesgrupper som du som ev. polis har kontakt med, så borde det ju vara ett led i att veta vad ni möter när ni kommer till en utryckning (hur bedömmer du annars en sån situation ? du tar för givet att han som har uniformen på sig talar sanning eller ?).....eftersom Polisen i praktiken har våldsmonopol, så tog jag för givet att ni har koll på "konkurrensen" (trubbigt uttryckt)..

 

Så vitt jag vet har vi aldrig varit kompisar, när jag läst 5 rader av ditt PM så var min omedelbara tanke "du behöver ju inte komma på någon trovärdig historia för min skull, jag har redan min uppfattning klar för mig"...sen gjorde du...försökte du göra...det iaf. Med det sagt, ber någon mig vara tyst så kan jag vara det, så länge som jag känner att saker du säger här inte går stick i stäv mot vad du sagt tidigare...(men jag gissar att vi kommer dit med, jag menar, som jag ser det så hade det varit så enkelt om man nu ville hitta på en sån sak, det hade ju bara varit att hålla sig härifrån ett par veckor så hade det inte varit något snack)..menmen....life goes on...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att tycka till eller värdera,

så undrar jag om det inte vore bäst om ni höll delar av denna konversation utanför forumet. :geros:

Alltså, den del som är personlig mellan er två.

 

Det vore synd om vi skulle få en massa inlägg för och emot ert personliga samtal.

Det gagnar inte vare sig er eller forumet, tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du allvarlig ? Du menar att privata inlägg av karaktären

 

Och hur är det idag då? :geros:

Är du hemma föresten eller kvar på sjukan? :fundersam:

 

inte hör hemma på det publika forumet ? Eller hur tänkte du ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du allvarlig ? Du menar att privata inlägg av karaktären

 

inte hör hemma på det publika forumet ? Eller hur tänkte du ?

 

Hur jag tänkte?

 

Ja, om man hänvisar till PM är väl det av privat karaktär eller hur?

 

Eller menar du att du vill ha kommentarer och uppfattningar från andra på forumet

om konversation er emellan, som inte ens finns tillgänglig att läsa?

 

Sen om du ska citera tycker jag du ska använda deb funktionen som finns för detta

och inte lägga ord i munnen på andra som inte fanns där från början.

 

Och innan du tömmer ordkväde över föregående mening:

Det står klart i mitt inlägg vad jag menar.

Eller var det så att du inte förstod vad jag skrev?

 

I så fall, säg till så ska jag förklara på ett annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är för dyrt att åka spårvagn, och det är för dålig service i förhållande till vad man betalar.

Synd att det är en monopolverksamhet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är för dyrt att åka spårvagn, och det är för dålig service i förhållande till vad man betalar.

Synd att det är en monopolverksamhet...

 

Jag håller med, det är svårt att utöva sin konsumentmakt, ogillar jag ICA för att dom fifflar med sin köttfärs, så kan jag sluta handla där....mycket ont kan sägas om Västtrafik och hur dom sköter lokaltrafiken i Gbg, men...let´s not go there...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är väktare och kanske även kontrollanter till för att förhindra:

 

Bussförare knivskuren

 

I detta sammanhang är jakten på fuskare och andra som inte löst biljett en ren bagatell. Men det satsas mer pengar på sånt än på detta i artikeln som ÄR viktigare att stävja. Blir det inte dyrare i längden att jaga bagateller än att vanligt folk kommer till/från jobbet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Detta är väktare och kanske även kontrollanter till för att förhindra:

 

Bussförare knivskuren

 

I detta sammanhang är jakten på fuskare och andra som inte löst biljett en ren bagatell. Men det satsas mer pengar på sånt än på detta i artikeln som ÄR viktigare att stävja. Blir det inte dyrare i längden att jaga bagateller än att vanligt folk kommer till/från jobbet?

 

att säga att en biljettkontrollants uppgift är att stoppa ev. rånare är som att säga att det är sjukhusfysikerns uppgift att se till att operationen av den cancersjuka mannens lever går bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att säga att en biljettkontrollants uppgift är att stoppa ev. rånare är som att säga att det är sjukhusfysikerns uppgift att se till att operationen av den cancersjuka mannens lever går bra.

 

:borstatanderna:

 

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att säga att en biljettkontrollants uppgift är att stoppa ev. rånare är som att säga att det är sjukhusfysikerns uppgift att se till att operationen av den cancersjuka mannens lever går bra.

 

Det är ju bra att undvika ämnet genom vitsiga jämförelser. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-15957-1197756042_thumb.gif

 

Nej, bara skrev det jag kände för. Kollar simning just nu och vet faktiskt inte vad jag ville ha sagt. Det blev det som låg närmast till hands. Blev lite sur över att ingen egentligen svarade på mitt inlägg utan istället rackade ner på det jag skrev om att kontrollanter eventuellt skulle kunna stoppa våldsdåd och rån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa bara en ny smilie.

Inget illa menat. :geros:

 

Fast jag har ju inte rackat ned på dig.

Jag sa att det ena utesluter ju inte det andra.

 

Men jag tyckte faktiskt att Äpplebiten har en poäng där,

Vi kan inte få kontrollanter att agera väktare, då utsätter de sig för fara.

Sen finns det fall då de ska ge tusan i att leka poliser.

 

Förresten, jag är faktiskt utbildad väktare själv. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är väktare och kanske även kontrollanter till för att förhindra:

 

Bussförare knivskuren

 

I detta sammanhang är jakten på fuskare och andra som inte löst biljett en ren bagatell. Men det satsas mer pengar på sånt än på detta i artikeln som ÄR viktigare att stävja. Blir det inte dyrare i längden att jaga bagateller än att vanligt folk kommer till/från jobbet?

Jo, men man ska kontrollanten begära att få se både färdbevis och kniv??? De flesta resenärer, antar jag, har inte med sig kniv på spårvagnen och eventuella skjutvapen ska vara oladdade och förvaras i fodral. Tvivlar på att det är praktiskt möjligt att få ner den typen av våldsdåd till noll, innan 11/9-2001 gick det ju att bära ombord mindre knivar på flygplan i USA, och jag utgår från att flyget redan då hade strängare säkerhetskontroller än någon svensk kollektivtrafik. Hörde på radion att föraren blev skuren i armen, i en artär. Med min obefintliga medicinska erfarenhet gissar jag att det fanns någon sorts barriär mellan föraren och våldsverkarna. Det går väl inte att göra mycket mer än att försöka mura in föraren efter bästa förmåga.

 

Börjar det åka väktare på alla bussar för att hindra rån antar jag att eventuella rånare snart börjar utrusta sig med skjutvapen istället för kniv och börjar med att skjuta väktaren. Bättre att minska förarnas pengahantering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...