Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kvinna svimmade på spårvagnen


snowreeler

Rekommendera Poster

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=389002

 

Hon hölls kvar av kontrollanter som ansåg hennes kort felaktigt och då blev hon upprörd, till sist svimmade hon av.

 

Det finns en kategori människor som har givits för stor makt i vårt samhälle, det är krogvakter, biljettkontrollanter samt vakter öht. De är civilister som givits fria händer att göra näst intill polisarbete. Denna senast rapporterade incident bevisar, i mina ögon, att dessa grupper inte har i vårt samhälle att göra, i varje fall inte i det skick de finns nu. De finns ändå inte till hands när verkligt svåra saker sker på spårvagnar, bussar och i tunnelbanan. Vad gäller krogar är det ju mer eller mindre bevisat, utom i domstolar, att krogvakter är ett kriminellt släkte.

 

Vill egentligen inte ha en debatt, ville bara skriva av mej ilskan över att hela tiden få se andra än poliser få göra deras jobb. Om ni vill diskutera för eller emot min åsikt är mej egalt, jag har sagt mitt och jag står för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 147
  • Created
  • Senaste svar
A_bite_of_the_apple

Ja,är mycket benägen att hålla med. Jag riktigt skäms över att jobba på samma företag som kontrollanterna. Även om det finns en del bra kontrollanter så skämmer de kassa ut sig ena gången efter den andra.

 

Det behövs mer poliser i samhället, inte vaktbolag som tar över deras arbetsuppgifter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag förstått saken (från innan den här händelsen) så sysslar inte biljettkontrollanterna med "polisjobb". De tittar på folks färdbevis, som vilken tågkonduktör som helst. Saknar någon giltigt färdbevis så ska de fråga vem personen är (alltså legitimation) och förhoppningsvis går personen med på att betala kontrollavgiften (alltså "böter"). Sedan är saken ur världen. Om personen inte vill betala kontrollavgiften kan kontrollanterna (liksom vem som helst i motsvarande situation) misstänka personen för bedrägligt beteende, tillkalla polis och kvarhålla personen tills polisen kommer.

Om jag inte har helt fel.

 

 

Men jag tycker det verkar vara väldigt mycket gnäll om 20 kr. Och jag antar att kontrollanterna kunde löst uppgiften smidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med fullt ut, jag läste en insändare i Metro för ett tag sen om en flykting som gömde sig, som följdaktligen inte hade någon legitimation, polisen tillkallades, och han skickades hem (man kan iofs ha åsikter både om att flyktingar gömmer sig, och hur smart det är att åka spårvagn utan att betala, i den situationen...)

Man vill ge sken av att det bara är ett jobb, alla som inte betalar åker dit, samtidigt har jag sett både utvecklingsstörda och alkoholister slippa undan, åt andra hållet så har jag sett, som jag tycker (eftersom dom ju uppenbarlligen KAN låta någon "gå") situationer som är absurda, bl.a. någon obskyr röd dag som bara vi i Sverige firar, där någon (av utländskt ursprung, i 12-13 års åldern) med skolkort får betala för att skolkorten inte gäller dessa dagar.

 

Sen får jag inte riktigt ihop kostnaderna för det jobbet dom gör, i dom siffror som presenteras av Västtrafik själva, men det är en annan diskusion...

 

Vad skulle hända om man släppt spårvagnstrafiken fri ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad skulle hända om man släppt spårvagnstrafiken fri ?

 

Om du med "fri" menar att de (buss och vagn) skulle vara gratis, så skulle det bli katastrof.

 

1. Det skulle bli omöjligt att planera hur mycket kapacitet man skulle behöva på olika linjer, eftersom folk skulle åka löjligt korta sträckor helt slumpmässigt, så mellan vissa hållplatser skulle en vagn eller buss bli proppfull. Detta skulle skrämma bort en stor del av de potentiella resenärerna, som redan i dag tvekar att åka med på grund av att det är för mycket folk ombord. Det skulle bli trångt i många fall.

 

2. Tidtabellen skulle bli svår att hålla eftersom man inte kan planera alls. Dels kommer folk att hoppa på och av i väldigt stora svängningar beroende på väder och vind (en plötslig störtskur skulle fullständigt fylla de flesta linjer för en kort stund, och sen töms de igen några minuter senare. När man inte kan uppskatta hur många som i snitt går av och på kan man inte heller planera tidtabellen effektivt.

 

3. Om man inte stämplar ett färdbevis vid varje resa, vet inte trafikplanerarna vilken kapacitet som behövs. Man skulle då tvingas ha en annan metod för att beräkna passagerarantalet på olika linjer. Förmodligen i form av automatiska kameror som räknar ansikten/kroppar, med allt vad det innebär i form av personer som då skulle reagera på "integritetskränkning". Alternativt skulle man få ha en person ombord som räknar alla... Eller så skulle man ha ett gratis färdbevis som skickas ut till alla, som man ändå skulle vara tvungen att stämpla, men det skulle ingen göra eftersom det inte kostade nåt att resa, och skulle man belägga det med tvång, så fick man ju lik förbannat ha kontrollanter för att upprätthålla ordningen!!!

 

4. När man gör kollektivtrafiken gratis, eller billigare, får man nästan bara nya resenärer från gruppen som i dag transporterar sig med cykel eller till fots (och det är galet eftersom dessa två grupper bör öka i andel - inte minska!). Bilisterna är normalt för bekväma för att ändra sitt beteende, i synnerhet eftersom man med avgiftsfri kollektivtrafik skulle få en kraftigt ökad trängsel ombord och sämre "tidtabellshållning" (se ovan) vilket bilister ofta tar som argument för att fortsätta/börja köra bil till och från jobbet. Hur miljöhänsyn är det därför skadligt att kraftigt sänka eller helt ta bort avgifterna för kollektivtrafiken.

 

Jag anser därför att det vore komplett vansinne att göra kollektivtrafiken avgiftsfri!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det skulle finnas lagar som förbjöd folk

att förflytta sig mer än sammanlagt 200 m/dag. :armskeptisk:

 

Jag ska föregå med gott exempel.

Nu ska ungarna får gå till dagis själva.

Sen får de stanna över natten,

eftersom den sammanlagda sträckan överstiger 200 m,

och gå hem nästa dag.

 

Nån djäkla ordning får det vara i samfundet.

"Skomakare, bliv vid din läst." Bokstavligen. :byrakrat:

 

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Friend... då kommer ju inte jag till jobbet :unsure:

 

:w00t:

 

Let's celebrate mate! :skondans::galetglad::travolta:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför uppröras över kontrollanten? Upprörs i stället över de som fuskar och inte gör rätt för sig.

 

När det gäller krogvakter, oavsett vilket släkte de tillhör, provocerar man dem inte så slipper man också fundera över släktskapet. Problemet är också här "kunden", som överförfriskad inte kan ta ett nej för ett nej utan övergår i oförskämdheter och sen klagar på övervåld när det visar sig att krogvakten är mer vältränad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför uppröras över kontrollanten? Upprörs i stället över de som fuskar och inte gör rätt för sig.

 

När det gäller krogvakter, oavsett vilket släkte de tillhör, provocerar man dem inte så slipper man också fundera över släktskapet. Problemet är också här "kunden", som överförfriskad inte kan ta ett nej för ett nej utan övergår i oförskämdheter och sen klagar på övervåld när det visar sig att krogvakten är mer vältränad.

 

Det här inlägget visar verkligen på att du är gammal, inte vart ute på ett tag och aldrig blivit nekad på osjyssta grunder eller blivit illa behandlad av någon kontrollant.

 

och sen klagar på övervåld när det visar sig att krogvakten är mer vältränad.

 

Försökte du vara rolig här eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här inlägget visar verkligen på att du är gammal, inte vart ute på ett tag och aldrig blivit nekad på osjyssta grunder eller blivit illa behandlad av någon kontrollant.

Försökte du vara rolig här eller?

 

Jag är så pass ung att jag frekventerar krogköer, och det räcker för att skriva det jag skrev.

Senast i lördags började en kille veva då han efter trängning i krogkön blev avvisad. Att vakterna vänligt men handfast förde honom åt sidan sågs som ett övergrepp och otidigheterna han yttrade passar ej i tryck. Publiken, den övriga kön applåderade hans avhysning!

 

Men i fildelartider, där allt skall vara gratis och att planka in på olika begivenheter ses som en mänsklig rättighet, där ett påpekande om ens egna oegentligheter ses som ett påhopp och övergrepp, som självklart måste opponeras mot, så förstår jag din inställning! :)

 

Och ja, ibland försöker jag vara rolig, har roligt för det mesta och saknar helt machoattityd i kontakt med folk som gör sitt jobb. Vissa skall alltid oavsett tänkbar utgång hävda sin rätt, fast de har fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är så pass ung att jag frekventerar krogköer, och det räcker för att skriva det jag skrev.

Senast i lördags började en kille veva då han efter trängning i krogkön blev avvisad. Att vakterna vänligt men handfast förde honom åt sidan sågs som ett övergrepp och otidigheterna han yttrade passar ej i tryck. Publiken, den övriga kön applåderade hans avhysning!

 

Men i fildelartider, där allt skall vara gratis och att planka in på olika begivenheter ses som en mänsklig rättighet, där ett påpekande om ens egna oegentligheter ses som ett påhopp och övergrepp, som självklart måste opponeras mot, så förstår jag din inställning! :)

 

Och ja, ibland försöker jag vara rolig, har roligt för det mesta och saknar helt machoattityd i kontakt med folk som gör sitt jobb. Vissa skall alltid oavsett tänkbar utgång hävda sin rätt, fast de har fel.

 

Nu tar du ju upp ett exempel där det låter som att vakten utan tvekan hade rätt, påstår du att jag skulle tycka annorlunda i det fallet? En psykopat "börjar veva" bara för att han blir avvisad. Men jag kan garantera dig att det förekommer många fall då folk blir avvisade för att vakten inte tycker om hur han/hon ser ut. Du verkar vara en riktig "in i ledet" kille. Ifrågasätter du någonting?

 

Du menar att den här killen började veva mot vakten, oprovocerat. Blev föst åt sidan och kallade det för övergrepp?

 

Lägg ner snacket om fildelning och "allt ska vara gratis". Jag har inte sagt ngt om det. Att bli kränkt, misshandlad och utskämd i en krogkö är inte samma sak som att inte få tanka torrents.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tar du ju upp ett exempel där det låter som att vakten utan tvekan hade rätt, påstår du att jag skulle tycka annorlunda i det fallet? En psykopat "börjar veva" bara för att han blir avvisad. Men jag kan garantera dig att det förekommer många fall då folk blir avvisade för att vakten inte tycker om hur han/hon ser ut. Du verkar vara en riktig "in i ledet" kille. Ifrågasätter du någonting?

 

Du menar att den här killen började veva mot vakten, oprovocerat. Blev föst åt sidan och kallade det för övergrepp?

 

Lägg ner snacket om fildelning och "allt ska vara gratis". Jag har inte sagt ngt om det. Att bli kränkt, misshandlad och utskämd i en krogkö är inte samma sak som att inte få tanka torrents.

 

Jag menar precis vad jag säger, incidenten i senaste krogkön var bara ett exempel av vad som sker nästan varenda gång. Och jag är en "in i ledet" kille, jag ifrågasätter inte ett ingripande efter vad jag sett under alla år. Jag har aldrig sett ett ingripande från varken krogvakt eller kontrollant som inte kunnat hanteras bättre av kunden om denne inte i sin fylla och sin egen fullkomlighet försöker rättfärdiga orättfärdigheterna.

 

När det gäller kontrollanter har jag bara råkat ut för detta tre gånger, men då jag haft biljett har det ju bara varit att visa upp denna så har saken varit ur världen. Däremot har jag sett allsköns konstruerade ursäkter för de som blivit tagna på bar gärning.

Varför skulle kontrollanten jävlas om du kan visa upp giltigt dokument? Och att då börja konstra är ju utsiktslöst.

 

Tror det är en fråga om attityd, något som man kan studera på Bilprovningen. Jag brukar själv påpeka eventuella brister och får då "tipset" att fixa det omgående, medan jag sett killen bredvid bråka om alla ev anmärkningar, och av någon anledning växer en sån persons protokoll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är också "gammal" och håller med Balooba... Blir man påkommen med felaktigt färdbevis är det bara att kapitulera. Ursäkter är barnsligt och att man inte kan acceptera när man gör fel är synnerligen egoistiskt. Med eller utan sprit.

 

(Jag krogköar ibland, men jag har aldrig stött på varken det ena eller det andra scenariot; "Ond vakt" resp "illvillig gäst". Jo förrsten; i onsdags blen en snubbe utsläng från Nivå (Gbg), men det accepterades tydligen av gästen.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar precis vad jag säger, incidenten i senaste krogkön var bara ett exempel av vad som sker nästan varenda gång. Och jag är en "in i ledet" kille, jag ifrågasätter inte ett ingripande efter vad jag sett under alla år. Jag har aldrig sett ett ingripande från varken krogvakt eller kontrollant som inte kunnat hanteras bättre av kunden om denne inte i sin fylla och sin egen fullkomlighet försöker rättfärdiga orättfärdigheterna.

 

När det gäller kontrollanter har jag bara råkat ut för detta tre gånger, men då jag haft biljett har det ju bara varit att visa upp denna så har saken varit ur världen. Däremot har jag sett allsköns konstruerade ursäkter för de som blivit tagna på bar gärning.

Varför skulle kontrollanten jävlas om du kan visa upp giltigt dokument? Och att då börja konstra är ju utsiktslöst.

 

Tror det är en fråga om attityd, något som man kan studera på Bilprovningen. Jag brukar själv påpeka eventuella brister och får då "tipset" att fixa det omgående, medan jag sett killen bredvid bråka om alla ev anmärkningar, och av någon anledning växer en sån persons protokoll.

 

 

Det här är ju egentligen jättelätt balooba.

 

Jag motsätter mig inte att det finns fyllon i kön, på spårvagnar och bussar som beter sig illa och försvårar för vakter, kontrollanter, tvättstugepoliser och blinda ja-sägare.

 

Men bara för att DU inte sett/hört/reagerat på orättvisor som begås utav ovan nämnda personer så betyder inte det att det inte händer.

 

Det finns en HEL DEL personer som har titeln; polis, vakt, kontrollant osv som helt enkelt är olämpliga. Så lätt är det. Dom ska INTE påverkas av att någon uppträder "macho" vad du nu menar med det, dom SKA tåla att folk "tjafsar". Man har INTE rätt att misshandla någon för att dom motsätter sig att bli avvisade utan anledning(jag gör skillnad på misshandel och att fösa undan ngn ur kön). Det är grisigt att hålla kvar en kvinna som är så rädd/nervös/uppjagad att hon svimmar av. Det kunde ha hanterats mycket bättre och det tror jag till och med att du kan hålla med om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är också "gammal" och håller med Balooba... Blir man påkommen med felaktigt färdbevis är det bara att kapitulera. Ursäkter är barnsligt och att man inte kan acceptera när man gör fel är synnerligen egoistiskt. Med eller utan sprit.

 

Självklart men hon hade ju förfan betalt....

 

Dom kunde eskorterat henne av vagnen och löst det istället för att knuffa ner henne i sätet och gänga upp sig mot henne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är ju egentligen jättelätt balooba.

 

Jag motsätter mig inte att det finns fyllon i kön, på spårvagnar och bussar som beter sig illa och försvårar för vakter, kontrollanter, tvättstugepoliser och blinda ja-sägare.

 

Men bara för att DU inte sett/hört/reagerat på orättvisor som begås utav ovan nämnda personer så betyder inte det att det inte händer.

 

Det finns en HEL DEL personer som har titeln; polis, vakt, kontrollant osv som helt enkelt är olämpliga. Så lätt är det. Dom ska INTE påverkas av att någon uppträder "macho" vad du nu menar med det, dom SKA tåla att folk "tjafsar". Man har INTE rätt att misshandla någon för att dom motsätter sig att bli avvisade utan anledning(jag gör skillnad på misshandel och att fösa undan ngn ur kön). Det är grisigt att hålla kvar en kvinna som är så rädd/nervös/uppjagad att hon svimmar av. Det kunde ha hanterats mycket bättre och det tror jag till och med att du kan hålla med om.

 

Självklart finns det undantag, men det är ingen rättighet att tjafsa. Och det märkliga är, att många som tycker att vakter och kontrollanter är svin, är just de som återkommande råkar ut för mindre "vänligt" bemötande. Kanske det är de som skulle titta närmare på sitt eget agerande, och då kanske finna förklaringen där.

Sen, som en liten parentes, då jag nu har åldern inne, så innebär det ju också att jag passerat alla de åldrar och erfarenheter som du har framför dig. Jag har inte alltid haft nuvarande ålder, så det jag upplevt genom livets olika skeden, det är erfarenheter även från din ålder och yngre. Och såna här företeelser är inget nytt. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart finns det undantag, men det är ingen rättighet att tjafsa. Och det märkliga är, att många som tycker att vakter och kontrollanter är svin, är just de som återkommande råkar ut för mindre "vänligt" bemötande. Kanske det är de som skulle titta närmare på sitt eget agerande, och då kanske finna förklaringen där.

Sen, som en liten parentes, då jag nu har åldern inne, så innebär det ju också att jag passerat alla de åldrar och erfarenheter som du har framför dig. Jag har inte alltid haft nuvarande ålder, så det jag upplevt genom livets olika skeden, det är erfarenheter även från din ålder och yngre. Och såna här företeelser är inget nytt. ;)

 

Nu blir det skumt...jag har väl ändå aldrig påstått att det är en rättighet att tjafsa? Jag sa att folk med dessa yrken ska kunna hantera tjafs. Du har förmodligen INTE passerat alla de erfarenheter jag har framför mig och inte heller varit med om erfarenheter jag har bakom mig, vi är inte samma person.

 

Du menar att den här skrämda kvinnan som svimmade av borde ta en paus och se över sitt beteende gentemot dessa kontrollanter? Kanske inte vara lika tyken nästa gång? Vara lite mer medgörlig när någon sliter i henne och håller fast henne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för monster jag bringat liv i?

 

Det märks att det är olika generationer som skriver här. Den "äldre" som menar att det vakter/poliser gör är i grunden gott och att man bör respektera detta och den "yngre" som menar att bland alla skinande äpplen finns det alltid ett eller ett par som är maskätet. Sanningen är nog som vanligt mitt emellan. Jag har inte ändrat åsikt efter att ha läst ovanstående svar på mitt inlägg. Jag anser att man från vakternas håll går för hårt fram, oavsett vilket område vi talar om. Att "fösa ett fyllo från en krogkö" är inte samma sak som att flera kontrollanter gaddar sej samman och tvingar en människa att sitta ner i en stol på en spårvagn i flera timmar tills hon svimmar.

 

Att ge sej på en SSU-ordförande och sen hävda att hon var våldsam är inte heller samma sak. Att tingsrätten gick på vaktens sida är ju självklart, ordningsmakten och domstolarna håller varandra om ryggen, som det ska vara. Domstolen är inte till för oss utan för att tolka lagtexter och sen utdöma straff enligt gällande text. Nåde den tingsrätt som följer verkligheten och dömer efter den!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blir det skumt...jag har väl ändå aldrig påstått att det är en rättighet att tjafsa? Jag sa att folk med dessa yrken ska kunna hantera tjafs. Du har förmodligen INTE passerat alla de erfarenheter jag har framför mig och inte heller varit med om erfarenheter jag har bakom mig, vi är inte samma person.

 

Du menar att den här skrämda kvinnan som svimmade av borde ta en paus och se över sitt beteende gentemot dessa kontrollanter? Kanske inte vara lika tyken nästa gång? Vara lite mer medgörlig när någon sliter i henne och håller fast henne?

 

Inte rättighet att tjafsa, nej just det, men i vilka andra jobb skulle man acceptera otidigheter så som vakter och dylika skall behöva utstå?

 

Vad jag menar med ålder, är att min nuvarande ålder inte skall diskvalificera mig som icke vetande, jag diskuterar utifrån mina avlagda åldrar. Alltså var anmärkningen om min ålder irrelevant.

Och som jag påpekade, en liten parentes i sammanhanget.

 

Ingen av oss var med när den stackars kvinnan blev utsatt, men enligt arbetsledningen har kontrollanten agerat enligt föreskrifterna. Något stämde inte med hennes kort och hon trilskades, det är det enda vi vet.

Var det ett manipulerat kort eller .... Det vet vi inte.

Skulle kontrollanten agerat på annat sätt, ja kanske, men det vet vi inte heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. krogvakterna som kära balooba håller så högt, bara här i gbg så kan jag peka ut flera som står i dörren idag som vid sidan av sitt extraknäck är ganska högt uppsatta i kriminella nätverk.

 

Det är dessa personer vi inte ska ifrågasätta, dom har rätt. Får du en käftsmäll av dom så har du gjort ngt fel. Om dom sparkar dig när du ligger ner så har du varit lite för macho.

 

 

Edit: Fixat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändå är det deras linje polis och åklagare går på när en anmälan ska till. Det är väl klart att man ska respektera ordningsvakter, dom finns där för en anledning. Detsamma gäller kontrollanter..men att respektera ska inte innebära att dessa personers lämplighet inte får ifrågasättas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. krogvakterna som kära balooba håller så högt, bara här i gbg så kan jag peka ut flera som står i dörren idag som vid sidan av sitt extraknäck är ganska högt uppsatta i kriminella nätverk.

 

Hur vet du det.............................? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar det ngn roll eller tror du mig inte?

 

Dessa killar brukar inte skylta med slika saker. För att veta är man kriminell själv, eller har nära bekanta som är kriminella, eller att man känner en polis som pratar bredvid mun eller så har man hört av någon som har hört av någon, men det är inte att veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...