Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kvinna svimmade på spårvagnen


snowreeler

Rekommendera Poster

  • Svars 147
  • Created
  • Senaste svar
Den där smilgubben verkar mer Secret Service än Securitas.

 

:lol:

 

OK, glömde ta på mössan: :policeman:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj! Gick du onsdagskursen eller fredagskursen? ;)

 

Nix.

Två veckors kurs hos Securitas.

Det jag kommer ihåg är att det heter ID handling när du ska visa ålder vid ev. köp för att visa ditt person nummer eller besök på lokal för att visa ålder.

Legitimation är ID handling med behörighet.

Körkort är legitimation, pass och vanligt ID är just ID handling.

 

sen kommer jag ihåg att jag tex kan få kvarhålla dig tills polisen kommer

om du begår ett brott, som kan ge dig fängelsestraff.

Men det kan ju även andra medborgare, så inget speciellt där inte.

 

Slå folk med batong kunde jag redan innan.

That's all. Pretty useless.

 

Hade glömt eller förtränkt att jag hade gått kursen och jobbat en kortare tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...sen kommer jag ihåg att jag tex kan få kvarhålla dig tills polisen kommer

om du begår ett brott, som kan ge dig fängelsestraff.

Men det kan ju även andra medborgare, så inget speciellt där inte.

Det är ju just det... bedrägligt beteende när det gäller 20 kr kan ju knappast ge fängelsestraff, så vad har biljettkontrollanterna för rättighet att hålla kvar en fuskresande? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju just det... bedrägligt beteende när det gäller 20 kr kan ju knappast ge fängelsestraff, så vad har biljettkontrollanterna för rättighet att hålla kvar en fuskresande? :huh:

 

Ja, jag tänkte på det också.

 

Sa inte SL chefen för ett tag sedan att Connex personalen inte fick

kvar hålla personer mot deras vilja. :fundersam:

 

Mao ville de gå och inte vänta på polis,

så var de tvungna att släppa iväg dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl "kontrollavgiften" på 800 kr som gör att de kan kvarhålla en? En butik kan ju hålla en snattare om beloppet är över gränsen för snatteri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl "kontrollavgiften" på 800 kr som gör att de kan kvarhålla en? En butik kan ju hålla en snattare om beloppet är över gränsen för snatteri.

 

Svar nej.

 

Sen ger inte snatteri fängelsestraff,

inte förrän det klassas som stöld.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte kan betala den avgiften och inte heller vill visa leg så har de väl rätt att hålla mig tills snuten kommer? Det gör iallafall göteborgs spårvägar.

 

Snutarna har minsann tid att vara med vid kontrollerna så det blir inte nån längre väntetid oftast.

 

Kan det vara att man gör motstånd mot tjänsteman som ger rätt till kvarhållande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser nu att jag är ute och cyklar :), debatten mellan Ardrí och balooba är död verkar det som, my bad. Låter mitt inlägg ligga kvar ändå.

 

 

Inte rättighet att tjafsa, nej just det, men i vilka andra jobb skulle man acceptera otidigheter så som vakter och dylika skall behöva utstå?

 

Vad jag menar med ålder, är att min nuvarande ålder inte skall diskvalificera mig som icke vetande, jag diskuterar utifrån mina avlagda åldrar. Alltså var anmärkningen om min ålder irrelevant.

Och som jag påpekade, en liten parentes i sammanhanget.

 

Ingen av oss var med när den stackars kvinnan blev utsatt, men enligt arbetsledningen har kontrollanten agerat enligt föreskrifterna. Något stämde inte med hennes kort och hon trilskades, det är det enda vi vet.

Var det ett manipulerat kort eller .... Det vet vi inte.

Skulle kontrollanten agerat på annat sätt, ja kanske, men det vet vi inte heller.

 

(ingen egentligen anledning till citatet, ville bara referera till debattörer och debatt.)

 

 

:)

 

Det framgår så tydligt, vilka personer vi har och göra med här i denna "duell".

Skulle väl vilja säga att jag sympatiserar med både balooba och Ardrí åsikter till viss del, där balooba dock hävdar sig jämförelsevis tveklöst mycket mer precis och har en helt annan relevans i detta sammanhang. Jag har dock även mycket svårt för Ardrí:s "anarkistiska" inställning. Man märker ganska snabbt att Ardrí redan bestämt sig för att allt vad som heter vakter, polis, kontrollanter och , ja, hör och häpna, till och med "ja-sägare" är elaka.

Kom in i matchen, och gör dig inte den otjänsten att manipulera dig själv till en ny Janne Josefsson, för det hade varit ytterst olyckligt.

 

Tycker polis, kontrollanter och vakter är viktigt, men känner (som många andra) till olämpliga vakter och scenarion som skulle kunnat skötas på ett bättre sätt. Ni får ursäkta mig, kanske bara är jag, men jag har i alla fall insett att alla inte hamnar rätt, och det kommer alltid finnas lysande undantag på väl skött arbete.

Det är förstås extra viktigt när det gäller vakter osv. men kan inte tro annat än att de granskas och utreds tveklöst så gott det går.

Kan därför inte se att vakter är mer dumma än andra "vanliga" människor, förutom att de valt detta oerhört otacksamma, lågavlönade, känsliga och skitiga yrke...

 

 

(läste bara första sidan av diskussionen, :jultomte::) /god jul på er alla.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser nu att jag är ute och cyklar :), debatten mellan Ardrí och balooba är död verkar det som, my bad. Låter mitt inlägg ligga kvar ändå.

(ingen egentligen anledning till citatet, ville bara referera till debattörer och debatt.)

:)

 

Det framgår så tydligt, vilka personer vi har och göra med här i denna "duell".

Skulle väl vilja säga att jag sympatiserar med både balooba och Ardrí åsikter till viss del, där balooba dock hävdar sig jämförelsevis tveklöst mycket mer precis och har en helt annan relevans i detta sammanhang. Jag har dock även mycket svårt för Ardrí:s "anarkistiska" inställning. Man märker ganska snabbt att Ardrí redan bestämt sig för att allt vad som heter vakter, polis, kontrollanter och , ja, hör och häpna, till och med "ja-sägare" är elaka.

Kom in i matchen, och gör dig inte den otjänsten att manipulera dig själv till en ny Janne Josefsson, för det hade varit ytterst olyckligt.

 

Tycker polis, kontrollanter och vakter är viktigt, men känner (som många andra) till olämpliga vakter och scenarion som skulle kunnat skötas på ett bättre sätt. Ni får ursäkta mig, kanske bara är jag, men jag har i alla fall insett att alla inte hamnar rätt, och det kommer alltid finnas lysande undantag på väl skött arbete.

Det är förstås extra viktigt när det gäller vakter osv. men kan inte tro annat än att de granskas och utreds tveklöst så gott det går.

Kan därför inte se att vakter är mer dumma än andra "vanliga" människor, förutom att de valt detta oerhört otacksamma, lågavlönade, känsliga och skitiga yrke...

(läste bara första sidan av diskussionen, :jultomte::) /god jul på er alla.)

 

 

Nej jag är kvar, men det är inte lika intressant med friends smileys som en riktig diskussion, och ja. Du är ute och cyklar.

 

Jag säger i mitt inlägg klart och tydligt att vakter, kontrollanter finns där utav en anledning och att de förtjänar respekt. Men dom ska kunna ifrågasättas och det finns många som inte sköter sitt jobb. Tråkigt att du har svårt för min "anarkistiska" inställning men jag vet inte vad du syftar på riktigt...

 

"ja-sägare" var väl egentligen inte helt rätt att skriva när jag mer syftade på personer med baloobas attityd gentemot folk med bricka. Att dom inte gör fel, någonsin. Upplever man det som att man blir orättvist behandlad så har man själv gjort ngt fel.

 

 

Jag tål inte Janne Josefsson.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag är kvar, men det är inte lika intressant med friends smileys som en riktig diskussion,

 

Du kunde inte låta bli det där, ser jag.

 

Fint att du har så mycket att säga.

 

Vi får väl lämna plats för dina tänkvärda och sakliga inlägg då.

 

Tur att du inte spiller plats på lustifikationer, vänliga kommentarer

och sådant som skulle kunna tolkas som snällhet.

 

Bra med en som värnar om den sakliga debatten.

Synd bara att dina åsikter är lätt skämda av hur samhället och medborgarna

har behandlat dig och helt uppenbart har misstolkat din strävan och ditt bidrag

till den sociala och samhälleliga utvecklingen.

Eller så vill de kanske inte gå i fördärvet 15 min om dagen.

Din lilla hobby anarkist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BLA BLA BLA SMILEY BLA BLA BLA SMILEY BLA BLA BLA BLA BLA OINTRESSANT LIKNELSE BLA BLA SMILEY

 

Förlåt om jag gjorde dig ledsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"ja-sägare" var väl egentligen inte helt rätt att skriva när jag mer syftade på personer med baloobas attityd gentemot folk med bricka. Att dom inte gör fel, någonsin. Upplever man det som att man blir orättvist behandlad så har man själv gjort ngt fel.

Jag tål inte Janne Josefsson.

 

Den attityden har jag inte, men i såna här diskussioner blir det lätt att det generaliseras, och att det är rötäggen som ger stämpeln för hela yrkesgruppen. Skall man generalisera så är det rötäggen som är undantagen! De flesta krogvakter, väktare, poliser, kontrollanter och parkeringsövervakare är inte kriminella biffar, och det är utifrån den utgångspunkten jag diskuterar.

Men samtliga av ovanstående får utstå en massa skit, och förövarna framställs ofta som oskyldiga offer av den publik som antingen inte följt hela förloppet eller läser det som en uppdragen notis i media. Har vi någonsin sett en artikel där sympatierna ligger hos "ordningsmannen"?

 

(Och, jag gillar heller inte Janne Josefsson)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt om jag gjorde dig ledsen.

 

Tror du bara.

 

Det kan bara vara bra och uppfriskande att kverulera lite,

utan att tycka illa om någon eller förakta dennes åsikter.

 

Du är ju ingen elak eller "dålig" människa,

eller hur.

 

............

 

Jag gillar smilies för de är en liten otvungen lek-koppling till

barndomens nonsens, på samma sätt som tex Monty Python och Little Brittian

nojsar och tramsar när de skapar humor och satir.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den attityden har jag inte, men i såna här diskussioner blir det lätt att det generaliseras, och att det är rötäggen som ger stämpeln för hela yrkesgruppen. Skall man generalisera så är det rötäggen som är undantagen! De flesta krogvakter, väktare, poliser, kontrollanter och parkeringsövervakare är inte kriminella biffar, och det är utifrån den utgångspunkten jag diskuterar.

Men samtliga av ovanstående får utstå en massa skit, och förövarna framställs ofta som oskyldiga offer av den publik som antingen inte följt hela förloppet eller läser det som en uppdragen notis i media. Har vi någonsin sett en artikel där sympatierna ligger hos "ordningsmannen"?

 

(Och, jag gillar heller inte Janne Josefsson)

 

Jo jag förstår vad du menar men nu diskuteras ju just rötäggen. Eller hur? Och ändå har jag försökt nå fram med att jag inte svartmålar en hel yrkeskår...jag får väl försöka skriva lite tydligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-15957-1197812471_thumb.gif

 

Ja, vi ser väl olika på varandras inlägg och åsikter.

Det har du rätt i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag förstår vad du menar men nu diskuteras ju just rötäggen. Eller hur? Och ändå har jag försökt nå fram med att jag inte svartmålar en hel yrkeskår...jag får väl försöka skriva lite tydligare.

 

 

Jag har inte inriktat min moteld mot dina argument, utan tittar på tonen i hela tråden, och där framskymtar generaliseringarna.

Du skriver alltså tydligt nog, jag har noterat dina tidigare passusar ang svartmålning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är ju du ute efter att bråka...skärp dig. Vill du att jag ska bevisa en poäng genom att berätta om mitt privatliv? Ta min observation som en del av debatten eller avfärda den som osanning. Jag tror inte att du som sjukskriven rörmokare i långtbortistan har så mycket erfarenhet av göteborgs undre värld att du vet vad "dessa killar" som du kallar dom gillar att skylta med och inte. 2 krogar i min närhet ägs t.om av kriminella gäng.

 

Släppte jag en bomb eller? Är det en nyhet att det anställs yrkeskriminella inom krog-restaurangbranschen och att dessa ofta hamnar i dörren? Jag trodde det var allmänt känt?

 

Du missar hela poängen.... Du kan säker ha rätt men placerar dig oantastbart i diskussionen. Eftersom det är av stor vikt i diskussionen vad för folk som vaktar dörr, ska vi plötligt lita på att du har hela sanningen utan att få fakta. Hur ska vi motbevisa detta eller ens argumentera om det? Det är på dessa grunder som sägner och legender uppstår....... Vem har inte hört att invandrare odlar potatis i parkettgolvet?

.....

Du skulle inte gilla om jag hävdade något som du inte skulle få kontrollera därför "att jag vet.. lita bara på mig...." Jag vet vem som ska skärpa sig.... :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ju ett exempel på en kontrollant som kanske borde fundera på om han inte borde bli något annat...(Latrintömmare på landet eller liknande)

 

http://www.aftonbladet.se/stockholm/article1460341.ab

 

Men nu har du väl inte själv läst artikeln du refererar till?

Kontrollanten har ju uppenbart gjort rätt, felet ligger ju i att hon överhuvudtaget fått ett kort.

Frågan är istället om det är den som sålde kortet till henne som skall tömma latriner, eller är det samtliga i informationsledningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om hon betalt för ett kort, så skall väl för tusan inte en kontrollant rycka kortet med hänvisning till att det saknas nån djävla stämpel, han ska istället

visa sig serviceminded och tala om det för henne vari felet ligger och hjälpa henne till någon som kan rätta till det hela. Uppenbarligen har hon betalt vad hon ska..det är ju bara byråkrati annars....

 

Hade varit skillnad om hon kommit med ett förfalskat kort.

Jag hade rivit upp himmel och jord och ringt polisen ock kvarhållit kontrollanten och beskylld denne för ren stöld.

 

Hon har inte gjort sig skyldig till något bedrägligt beteende

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hon har inte gjort sig skyldig till något bedrägligt beteende

 

Nej, och det är det väl ingen som påstått heller?

 

Kontrollanten kunde tydligen reglerna bättre än den som sålt kortet.

Och i reglerna för kontrollanten skall både kort och studentleg visa upp, och saknas vissa parametrar så gäller inte kortet.

Stelbentheten och byråkratin faller ju tillbaka på SL som trots erkännande av de faktiska omständigheterna inte betalade tillbaka resterande belopp. Fortfarande gäller ju att hennes kort inte är giltigt då hon fått det på felaktiga grunder, iofs henne oförskyllt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu har du väl inte själv läst artikeln du refererar till?

Kontrollanten har ju uppenbart gjort rätt, felet ligger ju i att hon överhuvudtaget fått ett kort.

Frågan är istället om det är den som sålde kortet till henne som skall tömma latriner, eller är det samtliga i informationsledningen?

 

Hon hade säkerligen rätt till kortet. Jag har själv ett Mecenat-kort som felaktigt saknar SJ/SAS-loggan. Jag läser i så kallad helfart, och uppfyller kraven för att få ett kort med SJ/SAS på. Trots det fick jag inte det, men eftersom jag normalt varken flyger eller åker tåg, så märkte inte jag det. Nyligen åkte jag tåg till Malmö, där biljetten bokades och betalades av Göteborgs universitet, och fick frågan av den som bokade om jag hade ett sånt kort. Eftersom jag kände till reglerna visste jag att jag uppfyllde kraven för den rabatten, så jag svarade ja. Som tur var hade de ändå inte bokat en rabattbiljett åt mig, för mitt kort saknade SJ/SAS-loggorna, visade det sig. Det hade blivit ett jävla hallå på tåget om jag hade haft rabatterade biljetter, men nu gick det ju bra av en ren slump.

 

Jag kollade senare på Mecenats sida, och såg att man skulle kontakta sin studentkår om nåt var fel med kortet. Så det gjorde jag, och de kollade i sina register, och såg att jag mycket riktigt har rätt till ett kort med loggorna på. De gjorde direkt en beställning av ett nytt kort till mig, som nog dyker upp när som helst.

 

Den som gjort fel i det här ärendet är den som tog ifrån henne kortet utan att kolla upp vad som verkligen gäller. Och det måste vara kontrollanten i det här fallet. Han/hon skulle ha kollat upp saken och sen lämnat kortet åter när saken var utredd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vi ser väl olika på varandras inlägg och åsikter.

Det har du rätt i.

 

Precis.

 

 

Du missar hela poängen.... Du kan säker ha rätt men placerar dig oantastbart i diskussionen. Eftersom det är av stor vikt i diskussionen vad för folk som vaktar dörr, ska vi plötligt lita på att du har hela sanningen utan att få fakta. Hur ska vi motbevisa detta eller ens argumentera om det? Det är på dessa grunder som sägner och legender uppstår....... Vem har inte hört att invandrare odlar potatis i parkettgolvet?

.....

Du skulle inte gilla om jag hävdade något som du inte skulle få kontrollera därför "att jag vet.. lita bara på mig...." Jag vet vem som ska skärpa sig.... :hihihi:

 

Återigen...hur det ska detta kunna bevisas då tycker du? Det är som jag skrev tidigare ETT inlägg av många i den här debatten och mitt argument hänger inte på detta.

Jag hade ingen aning om att invandrare odlade potatis i parkettgolven, helt nytt för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...