Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Jag ska bli med kamera...


ClCdCm

Rekommendera Poster

GuitarFreak
Pannkaksobjektiv???

 

Nytt ord för mig. Vad betyder det?

379403[/snapback]

 

Kompakta och platta som pannkakor ;-)

Här är ett exempel, en SMC P-DA 40mm f/2.8 Limited:

63826895.0swXONQ6.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 132
  • Created
  • Senaste svar

Vad gäller objektiv till Nikon. Alla deras objektiv sen femtiotalet går att använda på en digital Nikon, visserligen inte med autofokus och ljusmätning på alla.

 

Analoga objektiv, dvs de som inte har betäckningen "DX" i namnet fungerar precis lika bra med Nikons digitala kameror som de gjorde med analoga kameror. Allt annat är fel. DX serien är bara anpassade till det mindre formatet som finns i en D-SLR.

 

Det som händer med ett vidvinkelobjektiv på en digital systemkamera är att det inte blir lika mycket vidvinkel som det blev analogt. Men så sker med alla märken. Bortsett från Canons fullformatskameror.

 

Fotar man mycket med teleoptik så är det en fördel. 300mm blir det plötsligt 420mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen

Objektiv, oftast runt normalen, som är väldigt tunna, t.ex. denna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle jag aldrig köpa. Jag skulle tappa ett sånt oergonomiskt missfoster!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, märkligt att pentax.se inte skriver ett ord om nya K100D och K110D!

 

Betydligt roligare var det att läsa att det 50-200 jag funderar på har en närgräns på 1.1 meter! Det ger en långsida på bildrutan motsvarande ca 15 cm! Nästan makro ju...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, märkligt att pentax.se inte skriver ett ord om nya K100D och K110D!

 

 

379498[/snapback]

Det gör dom visst!

 

Ska leta upp länken ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men inte på sidan med lista över alla digitalkameror, system som kompakter.

 

Länkarna funkar inte, för övrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men inte på sidan med lista över alla digitalkameror, system som kompakter.

 

Länkarna funkar inte, för övrigt.

379527[/snapback]

Om du går in på pentax.se så står det nyhet k100d ovanför tävla, klicka där och se vad som händer.

 

Konstigt att mina länkar inte funkade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men inte på sidan med lista över alla digitalkameror, system som kompakter.

 

379527[/snapback]

Det är nog för att Pentax inte har börjat leverera än, står Augusti på sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Länkarna funkar inte, för övrigt.

379527[/snapback]

De fungerar hos mig, men jag har problem med att komma åt vissa andra länkar istället. Åskvädren som har varit den senaste tiden har slagit ut en del switchar och routrar runt om i landet, så det kan bli en del problem med trafiken. Jag kommer åt IDGs servrar (MacWorld och forum) utan problem, men inte en server som står på en kompis företag i Stockholm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog för att Pentax inte har börjat leverera än, står Augusti på sidan.

379534[/snapback]

 

Pentax Sverige fick in K100D i förra veckan och har börjat leverera till butikerna, men jag antar att det tar lite tid att uppdatera hemsidan ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ringde Scandinavian Photo i dag och beställde. Jag bestämde mig för att vänta med normalzoomen och i stället lägga mer på en bra telezoom. Så det blev en Sigma 70-200/2.8. Objektivet bör komma runt mitten av månaden, lagom till lönen, medan kameran troligtvis inte finns för leverans förrän i slutet av augusti. Så jag får testa Sigman genom min gamla Z-1p...

 

Normalzoomen blir förmodligen Pentax 16-45/4 i stället för Sigma 18-50/2.8. Dels för att få den extra vidvinkligheten, dels för att den tydligen är skarpare än Sigman vid samma bländare. Ett steg mindre bländare får man leva med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har oxå beställt min kamera. Det blev en Canon 350D, 18-55/55-200 objektiv, 2GB minneskort, batteripack och ett extra batteri. Jag är inte i behov av ett batteripack, men jag kunde inte byta ut det mot nåt annat. Dessutom köpte jag ett stativ. Fast det var 1 veckas leveranstid, men det går ju fort :wub::wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har oxå beställt min kamera. Det blev en Canon 350D, 18-55/55-200 objektiv, 2GB minneskort, batteripack och ett extra batteri. Jag är inte i behov av ett batteripack, men jag kunde inte byta ut det mot nåt annat. Dessutom köpte jag ett stativ. Fast det var 1 veckas leveranstid, men det går ju fort :wub:  :wub:

379813[/snapback]

Mycket bra val av kamera. Jag har också en 350D. Liten och snabb. Har precis beställt ett teleobjektiv - Canon 100-300 mm med bildstabilisator. Det är lite väntetid för leverans men det som väntar på något gott... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen
Ringde Scandinavian Photo i dag och beställde. Jag bestämde mig för att vänta med normalzoomen och i stället lägga mer på en bra telezoom. Så det blev en Sigma 70-200/2.8. Objektivet bör komma runt mitten av månaden, lagom till lönen, medan kameran troligtvis inte finns för leverans förrän i slutet av augusti. Så jag får testa Sigman genom min gamla Z-1p...

 

Normalzoomen blir förmodligen Pentax 16-45/4 i stället för Sigma 18-50/2.8. Dels för att få den extra vidvinkligheten, dels för att den tydligen är skarpare än Sigman vid samma bländare. Ett steg mindre bländare får man leva med.

379796[/snapback]

 

 

Ha den äran :D

 

Sigman kommer säkerligen fungera mycket fint, har inte hört nått dåligt om den. Du får gärna skriva några rader sedan du testat grejorna och berätta vad du tycker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ringde Scandinavian Photo i dag och beställde. Jag bestämde mig för att vänta med normalzoomen och i stället lägga mer på en bra telezoom. Så det blev en Sigma 70-200/2.8. Objektivet bör komma runt mitten av månaden, lagom till lönen, medan kameran troligtvis inte finns för leverans förrän i slutet av augusti. Så jag får testa Sigman genom min gamla Z-1p...

 

Normalzoomen blir förmodligen Pentax 16-45/4 i stället för Sigma 18-50/2.8. Dels för att få den extra vidvinkligheten, dels för att den tydligen är skarpare än Sigman vid samma bländare. Ett steg mindre bländare får man leva med.

379796[/snapback]

 

Vad kul :ThumbsUp:

Är själv inne på Sigman eller TAMRON AF DI 70-300/4,5-5,6

till min Pentax.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket bra val av kamera. Jag har också en 350D. Liten och snabb. Har precis beställt ett teleobjektiv - Canon 100-300 mm med bildstabilisator. Det är lite väntetid för leverans men det som väntar på något gott... :D

379922[/snapback]

Kul. Är helt grön på alla dessa saker som finns till, men jag tror jag klarar mig ett tag iaf :D Den skänns rätt i mina händer (inte så stora labbar :P ) Blev lite dyrar än vad jag tänkt mig, men det får jag ta :) Men det var inte lätt att hitta 350D, den är nästan slut överallt utom de allra dyraste paketen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ville ha en ljusstark telezoom eftersom jag är förtjust i frihandsfotografering... :lol:

Med den nya bildstabiliseringsfunktionen i K100D verkar det som om man utan problem klarar ca minst två steg längre tider utan skakningsoskärpa. Dessutom har tydligen sensorn i K100D relativt lågt brus på högre ISO. Tillsammans innebär det bra möjligheter till skarpa bilder på fri hand.

 

Kanske skaffar jag Sigmas 1.4x TC senare. Då blir det en 280/4 på längsta, fortfarande med mycket bra skärpa, vad jag har läst.

 

Eftersom det är ett fullstorleksobjektiv är också den avtagande kantskärpan vid 35 mm-format helt utanför bildytan vid CCD:ns mindre storlek. I alla fall om man ska lita på Sigmas egna MTF-diagram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gaaah! Varför kunde jag inte ha kommit på den här idén om tre veckor, så hade jag fått kamera och objektiv på stört när jag beställde...

 

Usch, jag känner hur jag är på väg in i prylköparläget igen. Som jag var i när jag skaffade alla fotoprylar sist omgång, i slutet av 90-talet. Skillnaden är att jag inte har inkomst nog för det den här gången...

 

Men det är ju så mycket jag "behöver"...

* Ett nytt treaxligt stativhuvud eftersom jag anser att "ball head" (som jag tyvärr har nu) är fullkomligt värdelöst! Kostnad ca 800 kr.

* En bra normalzoom, förmodligen 16-45/4 eller den kommande (december) 16-50/2.8. Kostnad antingen ca 4500 kr eller drygt 7000 kr!

* Ny kameraväska, eftersom min nuvarande är ganska sliten, och dessutom en axelväska. En ordentlig ryggsäck är mycket snällare för ryggen. Kostnad säkert dryga tusenlappen...

* En bra telekonverter. Kostnad från knappt 2000 kr och upp till det dubbla...

* Ett bra manuellt tele, 400/4, 500/5.6 eller liknande. Kostnad förmodligen för hög!!! :D Man kan ju få drömma...

 

Nån begagnatmarknad för objektiv verkar inte existera längre. Tittar man på tradera, blocket och ebay, hittar man i princip inget alls (eller vet jag inte hur man söker?). Kamerabutiker brukade ha mängder med hyllor fulla av begagnade objektiv, men nu ser jag inga längre...

Visst är vi på väg mot en nästan helt digital fotovärld, men objektiven berörs ju inte särskilt mycket av det. Bortsett från förlängningsfaktorn funkar det ändå för det mesta. I synnerhet för Pentax-objektiv, som är det jag tittar efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att gamla pentaxobjektiv så funkar autofokus och exponeringskontroll på en ny digital? Tveksam men jag har inte provat.

Tror många vill lägga pengar på att få nya objektiv som funkar i allt och som dessutom kanske är mindre, skarpare, större omfång etc…

 

Förresten köpte jag en j-kligt bra kamera ryggsäck på semestern, den är nåt mellanting mellan axelrem och ryggsäck så man kan svinga fram den på magen och lyfta upp kameran ur väskan utan att ta loss väskan och sen svinga bak den på ryggen igen, för snabb åtkomst, den är kanske inte precis lika ergonomisk som en riktig ryggsäck om man går långt för det är en enda axelrem men snabbheten är värd det. Tusen spänn som sagt. Innan hade jag en billig men bra kameraryggsäck från Classe O.

 

z_07.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, ska jag köpa en ny väska får det allt bli en rejäl sak. Två axelremmar och gott om plats är absoluta krav. Och det kan jag få för samma pengar, vad jag har sett.

 

Nej, autofokus funkar inte på gamla objektiv som inte hade autofokus...

 

Alla helt manuella objektiv funkar, men kräver nedbländning för ljusmätning. Tydligen inte alls omständigt i praktiken, trots att det kanske låter så. Möjligen (vet inte säkert) funkar tidsautomatik med fast bländare på dessa objektiv.

 

Objektiv med bländarautomatik (tidigt 80-tal och framåt) har full exponeringsautomatik med nya kameror.

 

Objektiv med autofokus (tidigt 90-tal och framåt) har alla full kompatibilitet på alla områden.

 

Och alla blir skenbart förlängda med 50% också, naturligtvis.

 

Därför är det ganska få objektiv som egentligen blir oanvändbara i den digitala världen. Det är egentligen bara mer speciella objektiv som kraftiga vidvinklar, som blir ganska värdelösa. För en supervidvinkel på 16 mm för småbild blir ju en hyfsat normal 24 mm vidvinkel på en digital. Och då får man sannolikt ett bättre objektiv om man köper ett dedikerat digitalobjektiv med samma brännvidd. Telen, däremot, blir ju än mer attraktiva, skulle jag säga. Vem tackar nej till 50% brännvidd "gratis", utan förlorad ljusstyrka? Och en ljusstark normal (50/1.4) för småbild, blir ett utmärkt kort tele (75/1.4), med fantastiskt kort skärpedjup på full öppning, samtidigt som eventuell sämre kantskärpa maskas bort av den skenbara förlängningen. Inte illa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, ska jag köpa en ny väska får det allt bli en rejäl sak. Två axelremmar och gott om plats är absoluta krav. Och det kan jag få för samma pengar, vad jag har sett.

383304[/snapback]

Gott om plats… hus och fem objektiv och ändå ett stort utrymme i toppen för jox är ganska stort för mig. När jag hade den fullpackad med det jag hade och en stativmojäng var det knappt jag orkade bära den…

Slingshot200_stuffed_L.jpg

…Skulle den va större skulle den säljas med hjul och caddie.

Faktum var att jag har knappt grejer att fylla den med och kameran är ganska liten så det var nästan risk att säcken skulle "kollapsa" inåt, skiljeväggarna är inte så hårda och skulle kanske kunna skeva ihop som ett korthus ungefär ifall nån sattes sig på den. Men man får undvika att sitta på den…

 

Däremot vet jag inte hur enrems grejen funkar när man cyklar, finns en stabilitetsrem men den är nog mer för längre promenader, kanske två axelremmar är det enda som funkar på cykel. Däremot är slingbackfunktionen helt rätt för mig, kan ta ur kameran och sätta på den på stativet utan att behöva ta av och ställa ner ryggsäcken på gräsigt el grusigt underlag som locket el remmarna sen faller på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gott om plats… hus och fem objektiv och ändå ett stort utrymme i toppen för jox är ganska stort för mig. När jag hade den fullpackad med det jag hade och en stativmojäng var det knappt jag orkade bära den…

 

Mmm, men med rejäla telen blir det nog trångt. Som sagt, för samma pengar går det att få både större och tvåremmade väskor.

 

Däremot vet jag inte hur enrems grejen funkar när man cyklar, finns en stabilitetsrem men den är nog mer för längre promenader, kanske två axelremmar är det enda som funkar på cykel.

 

Två remmar är det enda jag kan tänka mig - cykling eller inte. Bred magrem vill jag nog också ha.

 

Kom på ytterligare en utgift, som jag måste ta tag i redan tidigt i höst. Jag har väldigt lite lagringsutrymme i datorn. Med ca 11 MB per bild blir det snabbt proppfullt. Funderar på att i första skedet köpa en extern FW med 250 GB för dryga tusenlappen.

 

I framtiden kanske jag köper en sån där mojäng som gör att man kan stoppa in tre extra hårddiskar i en G5:a (eftersom Apple i vanlig ordning än en gång klantat sig i konstruktionen av en dator och bara tillåtit futtiga två interna hårddiskplatser - minst 5-6 platser vore rimligt för en så rejäl och förväxt dator som min G5 är). Problemet är att det kostar ca 1500 kr redan innan jag stoppat in en hårddisk i den, så med en 300 GB kostar det minst ca 2300 kr. Å andra sidan kunde jag skaffa en sån, och stoppa in två på 300 GB för ca 3000 kr totalt. Hårddiskutrymme kan man inte få nog av...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Externt är ju bra för att du snabbt kan stänga av och dra ur dom vid åska el ta med å placera på annat säkrare ställe vid resa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...