Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Jag ska bli med kamera...


ClCdCm

Rekommendera Poster

Nu blir jag ju lite osäker på om jag verkligen behöver köpa en ny kamera :P Även om det blir bättre skärpa och lite bättre färger. Är det värt att lägga ner 5000:- när jag mest kommer använda den till semesterbilder m.m? Det är ju inte så att jag bara har 5000:- liggandes som jag inte kan komma på något annat att köpa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 132
  • Created
  • Senaste svar
Nu blir jag ju lite osäker på om jag verkligen behöver köpa en ny kamera :P Även om det blir bättre skärpa och lite bättre färger. Är det värt att lägga ner 5000:- när jag mest kommer använda den till semesterbilder m.m? Det är ju inte så att jag bara har 5000:- liggandes som jag inte kan komma på något annat att köpa

 

Klart du ska köpa en systemkamera! :yeahbaby:

Låt dig inte modfällas av de andras kommentarer, det är tusen gånger roligare att fota med en kamera som du känner att det finns utrymme att påverka resultatet genom inställningar.

O helt ärligt, jag vet inte riktigt vad som skulle va särskillt svårt med det ens, det du behöver veta kan du snappa upp snabbt på nätet, o sen e de bara ut o experimentera! De e så man blir grym, kan säga att chansen är mycket större att dina bilder skulle bli bättre med en bättre kamera, för lusten till att fotografera bra och lära sig det som behövs skulle antagligen infinna sig mycket mer naturligt, än om du bara fortsatte med din kompakt!

Ett bra öga är subjektivt, o inget man kan tvinga på sig själv. Det kommer med intresset.

De e skitkul o fota, tycker du det nu, kommer de va ännu roligare när du har tekniskt spelrum! Man ska inte underskatta teknikens roll i kreativitet! Dassig utrustning kan ju stoppa en från att gå vidare i det skede där man kanske annars hade utvecklat sig som mest.

OCH dessutom, skulle du få bättre bilder i kontrastomfång o skärpa osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tommyjonsson
Nu blir jag ju lite osäker på om jag verkligen behöver köpa en ny kamera :P Även om det blir bättre skärpa och lite bättre färger. Är det värt att lägga ner 5000:- när jag mest kommer använda den till semesterbilder m.m? Det är ju inte så att jag bara har 5000:- liggandes som jag inte kan komma på något annat att köpa

 

 

Om det är värt det måste ställas i relation till intresse och hur mycket pengar du har- ingen annan kan avgöra om det är värt det för just DIG egentligen. Jag trivs med min D70, men skulle aldrig köpt den om jag blev pank efteråt. Då skulle jag köpt en kompaktkamera istället.

 

Bara du kan svara på ifall det är värt för dig att köpa en ny kamera. Det ÄR roligare med en systemkamera på många sätt, men däremot håller jag inte med dem som påstår att du kommer att ta bättre bilder för det. Om det är bra bilder du är ute efter, så är det nog bättre att resa för pengarna istället, och dessutom säger du att du mest fotar på semestern iaf.

 

 

 

Det är inget fel med att vänta några år- det kommer nya kameror hela tiden och de blir konstant bättre. Om du är osäker, varför ha bråttom? Det finns inget som hindrar dig från att vänta med att köpa en systemkamera tills du har mer pengar. ..

 

T

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tommy J uttryckte bra vad jag menade förut och nyss.

Men de som hävdar att det är roligare att fota med en system har ju inte fel i det för det, eftersom du har mer inställningsmöjligheter och lite bättre kvalitet så kan du påverka mera och det är ju kul. Men bilden kanske bara blir marginellt lite bättre el t o m sämre, om du har systemkamera och står och trixar med inställningar kanske det magiska ögonblicket då barmen på prinsessan för en tiondels sekund uppenbarar sig hinner försvinna innan du hinner ta den då blir ju bilden sämre, men om i ditt bildexemplet ovan kanske du hade med lite mer inställningar och kompositionsletande kunnat fått en kvalitetsmässigt bättre bild med kanske mer stämningsskapande ljus el nåt. Så om din inställning är att du vill lära dig mer om det tekniska och påverka mer eller inte vara hämmad av småkamerans smärre tillkortakommanden så ska du köpa systemkamera, men inte för att bilderna skulle bli bättre bara för att du har en bättre kamera… fortfarande består en bilds "brahet" av fotografens skicklighet och tur till 99%, kameran står för bara 1%.

En duktig fotograf med erfarenhet kan ju ta bra bilder oxå med en dålig kamera för erfarenheten säger honom att han ska t ex inte ha solen i ryggen kanske eller använda ett bra solskydd t ex eller använda ett stöd o s v.

En brasklapp, tänker du fota med tanke att fota professionellt mera och kanske sälja bilder till tidningar ihop med reportage t ex så kräver tidningarna minst x antal miljoner pixlar i upplösning, då måste man ju ha systemkamera el bättre kompakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För den som är ovan vid fotografering och saknar kunskap om tid och bländare, så ger en kompaktkamera i många fall ett bättre resultat än en systemkamera - eftersom en kompaktkamera bildbehandlar bilden mer - bilderna blir alltså bättre direkt från början, de blir mer "färdiga" s a s. En systemkameras fördelar kommer fram när du kan fotografering, för du kan påverka bilden mer, det är en kamera att växa i och för den som kan fotografering så ger en systemkamera bättre möjligheter till ett bra resultat. Första tiden med en systemkamera kan vara frustrerande, om du inte vet hur den tänker och vad den gör. Visst kan du skjuta på autolägen, men det är ändå bra att ha viss förståelse för hur kameran tänker - så att du kan använda kamerans funktioner på bästa sätt.

 

För bilder som du tänker använda för webben eller skriva ut vanliga kortstolekar, så märks inte den högre kvaliteten i en systemkamera gällande objektiv och sensorn. Du måste skriva ut i storlekar över A5, ja helst A4 och uppåt, för att märka skillnaderna.

 

Är du intresserad av att lära dig fotografisk teknik, så är en systemkamera ett måste. Det finns kurser att gå, Folkuniversitetet och andra, som jag verkligen rekommenderar. Den medföljande handboken är alltid usel...

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när jag har läst fotospecialen i macworld flera gånger har jag blivit lite intresserad på testvinnaren av kompaktkamerorna då jag tycker det verkar som det är lite för mycket pengar att lägga på en Nikon D40. Kameran heter Finepix Z5fd och kommer från Fujifilm. Är det någon som har provat denna kamera eller kanske till och med äger en? Jag tycker det verkar som om den har det man som vanlig "semesterfotare" behöver. Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som har en Finepix Z5fd eller några åsikter om vad jag borde köpa? Det jag funderar på just är om det räcker med 3 x zoom eller om jag ska leta efter en kamera med cirka 5 x istället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som har en Fujifilm Finepix Z5fd eller några åsikter om vad jag borde köpa? Det jag funderar på just är om det räcker med 3 x zoom eller om jag ska leta efter en kamera med cirka 5 x istället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...