Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"I'm lovin' it"


palegolas

Vilket av följande påståenden stämmer bäst in på er upplevelse av McDonalds nya reklamkampanj "I'm lovin' it"  

73 medlemmar har röstat

  1. 1. Vilket av följande påståenden stämmer bäst in på er upplevelse av McDonalds nya reklamkampanj "I'm lovin' it"

    • 1. Trevlig, mysig.
      2
    • 2. Cool, grym.
      1
    • 3. Tråkig.
      1
    • 4. Meningslös, bryr mig inte.
      22
    • 5. Hemsk! Hur kan dom försöka förknippa nåt så superkommersiellt och slentriant som McDonalds med hip och individuell livsstil?
      11
    • 6. Skitcool! Precis vad McDonalds behöver just nu. Dom har varit för familjeinriktade i sin marknadsföring allt för länge.
      2
    • 7. "I'm lovin' it" liksom.. är dom helt puckade?
      11
    • 8. Hur skulle jag överleva utan McDonalds? I'm lovin' it!
      3
    • 9. Vad är McDonalds?
      14


Rekommendera Poster

Nils Holmlöv
Lång tråd det här.....

 

 

kan inte låta bli att kommentera.

 

Skatteutjämningssystemet:

 

Var helt motståndare till jag träffade en av de som satt ihop smeten. Ändrade uppfattning och tycker inte synd om de gnälliga politiker som ännu inte förstått systemet. Bor själv i Täby utanför huvudstaden. Politikerna här undanhåller sanningen för invånarna, vill inte höja skatten

utan toksparar på skolan mm. Det handlar om ideologi inte logik eller sanning som den upplevs ute på arbetsplatserna i kommunen!

Du och jag och alla andra invånare i Täby har röstat fram dessa politiker för att vi gillar deras politik. Som grupp gillar vi det faktum att de prioriterar låg skatt (som för övrigt har höjts markant de senaste tio åren för att ha råd med Robin Hood-skatten). Grundlagen ger oss faktiskt rätt att göra såna prioriteringar på kommunnivå. Men utjämningssystemet gör att det kommunala självstyret undergrävs - vi har fortfarande teoretiskt rätt att själv bestämma vår skatt, men bestämmer vi något annat än vad regeringen vill straffas vi för det.

 

Kommunen stödjer alla som kan stava till friskola....Friskolorna ÄR vinstdrivande, betalar ut pensionsförmåner till ägarna/styrelsen på en summa pengar som ibland är något lägre än vad de kommunala skolorna rör sig med. Dessa pengar är dock skattemedel! Nu till saken!

Friskolorna har råd med denna "vinst" därför att de inte har undervisning i slöjd,idrott, hemkunskap, teknik mm. Vissa har en veckas internat/termin eller ger ungarna rabatt på något gym/simhall. Billigt för skolan, minst 4-5 lärarlöner sparas plus mtrl! Detta får inte kommunala skolor göra (inte friskolor heller enligt läroplanen) Friskolor har en avsevärd mycket större andel obehöriga unga billiga lärare och med det en mycket högre personalomsättning! Lagen säger att man ska ha behöriga lärare! Finns mer att säga......

 

Är helt medveten om att det finns bra friskolor! Men klart är att de kan plocka "russinen ur kakan" på den kommunala skolans bekostnad!! Eleverna är nöjda så länge betygen är höga, allt fler byter till kommunal skola efter en termin. Till saken hör att de kommunala skolorna måste hålla en viss beredskap för de elever som eventuellt hoppar av friskolan. Det kostar än mer pengar!

 

Jag upplever att liknande sker i företagarvärlden här i kommunen, politikerna har inte sällan vänner och bekanta som vill driva ett privat dagis eller liknande och bjuds då antingen på fastighetsköpet eller dyr upprustning innan köp.(konkurennsfördelar?)

 

Något som saknas i samhället idag är den tanke som alla bör ställa sig själva: är detta moraliskt riktigt! Tänk inte alltid på dig själv först!

Det fina i kråksången är att de friskolor som inte uppskattas av elever och föräldrar faktiskt inte har möjlighet att fortsätta med verksamheten. I varje fall teoretiskt borde mao detta problem lösa sig av sig själv. Men det är en fullständig självklarhet att även friskolorna ska följa de lagar och regler som gäller. "Fri" i friskola betyder inte fri att göra vad man vill.

 

Jag kan förstå de som reagerar på att våra skattepengar går åt till pension för styrelsemedlemmar/ägare, på en summa som till och med är mindre än den som kommunala skolor får. Å andra sidan, de som utövar tillsyn över våra kommunala skolor får säkert också pension - och är inte den verkliga frågan hur det kommer sig att det tydligen går att hitta ett utrymme i budgeten på friskolorna, när de kommunala skolorna alltid tycks ha brist på pengar? Kanske finns det något att lära av friskolorna där?

 

Jag upplever att liknande sker i företagarvärlden här i kommunen, politikerna har inte sällan vänner och bekanta som vill driva ett privat dagis eller liknande och bjuds då antingen på fastighetsköpet eller dyr upprustning innan köp.(konkurennsfördelar?)

 

Något som saknas i samhället idag är den tanke som alla bör ställa sig själva: är detta moraliskt riktigt! Tänk inte alltid på dig själv först!

Det låter som politiskt mygel och vänskapskorruption. Förkastligt men inte särskilt unikt för vare sig Täby i synnerhet eller borgerliga kommuner i allmänhet.

 

Såg i Stockholm City idag att Stockholms Län betalade runt 1 700 kronor per invånare till utjämningssystemet 1997, prognosen för 2004 ligger på över 5 800 kronor. Under samma period blir det följdriktigt finansiell härdsmälta i Stockholms Landstingsbudget. I den budget som nu föreslås hamnar underskottet på 3,2 miljarder. Vår landstingsskatt, som redan är högst i Sverige, 1 krona högre än riksgenomsnittet, skulle behöva höjas med uppemot en krona för att hjälpligt täcka underskottet. Men de socialdemokratiska (!) politikerna är ovilliga att göra det, eftersom det riskerar att knäcka den lilla tillväxt som nu kan skönjas. Politikerna diskuterar istället på fullt allvar besparingar som riskerar människoliv.

 

Så det handlar inte om gnälliga politiker eller egoism, det handlar om ett groteskt system som medvetet ignorerar vissa faktorer och som är ett hot mot välfärden i hela Stockholmsregionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 110
  • Created
  • Senaste svar

Intressant att veta är att Täby inte bara betalar utjämningsskatt utan också får tillbaka vilket sällan framkommer! Visst 1700 kr/invånare i Stockholm men hur mycket tillbaka?

 

Täby har några stora fördelar: många invånare i 40-55 årsåldern som inte är"dyra" för kommunen. Få äldre med div "dyra" handikapp osv.

Många köper sin egen vård därför att de har råd!

 

Höjd skatt med 50 öre i Täby skulle innebära en mycket drägligare tillvaro i skolan tex. böcker till alla vilket inte är en självklarhet idag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Bengtsson

Nils Holmlöv skriver;

 

"Du och jag och alla andra invånare i Täby har röstat fram dessa politiker för att vi gillar deras politik. Som grupp gillar vi det faktum att de prioriterar låg skatt (som för övrigt har höjts markant de senaste tio åren för att ha råd med Robin Hood-skatten). Grundlagen ger oss faktiskt rätt att göra såna prioriteringar på kommunnivå. Men utjämningssystemet gör att det kommunala självstyret undergrävs - vi har fortfarande teoretiskt rätt att själv bestämma vår skatt, men bestämmer vi något annat än vad regeringen vill straffas vi för det."

 

En av samhällets största inbankade lögner (enligt mitt förmenande), är just det att vi "har röstat fram". Så länge löntagarfondsfrågan avgörs av partidisciplinmetoden, så länge 5% av sveriges röstberättigade kan införa biltullar, och så länge politisk maktkonsolidering går utanpå det "vi" faktiskt väljer, så anser jag att den representativa demokratin systematiskt satts ur spel till förmån för maktkorruption. Inga utav mina vänner skulle kompromissa mot sina löften eller hedersord gentemot mig. Jag _kräver_ samma sak ifrån politiker. Stå vid ditt ord -annars är du förbrukad i mina ögon. Jag vet förvisso att inte så många människor håller med om det. Men en människa har ju som bekant bara en ryggrad. Som Fälldin sa; "Jag sätter mig inte i en regering som laddar Barsebäck 2" - det kostade honom partiledarposten - MEN han stod vid sitt ord. Heder för det! Nu är Laila tillbaka. Kvinnan som inte ville sälja ut allmännyttan men som utan tvekan köpte sig en lägenhet av allmännyttan så fort hon fick chansen. Är det någon som tycker att hon förtjänar respekt när hon kränker sina egna - offentligen uttalade - ideal? Förakt är allt jag har till övers.

 

MVH Mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Den reklamen är så himla falsk... Tillgjorda skådisar sitter och skrattar när de äter!!! Herregud...

 

Givetvis så är de smala, inte som genomsnittsbesökaren på macdonalds är! Något kraftig, lite mer normal!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

McDonalds är inte värda denna uppmärksamhet......... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*hostar* jösses vad denna tråd dammar.... :blink:;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunde inte låta bli att kommentera på denna tråd.

Ibland så kolla jag upp lite äldre trådar man glömt bort! Kan vara ganska kul! :)

 

Det är så himmla mycket godare att steka ett par rejäla biffar hemma och slänga på massor med rå lök och dressing på det!!! Får inte glömma osten och tomaterna oxå....

 

Oj, nu blev jag jättehungrig :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1...Jag anser också att sjukvården skall vara skattefinansierad i grunden och inte bygga på välgörenhet och allmosor.

Jo, det vet vi hur bra det funkar.... :rolleyes:...kanske borde vara tvärtom...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"I am loving it"... kasta om bokstäverna... "Ailing vomit". Så det så. :lol:

 

Finns sämre ställen att äta på... inte så dyrt (finns dock billigare), går relativt snabbt, har öppet länge och så. Har man varit ute och är hungrig och allt är stängt, har ändå McDonalds ofta öppet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Ja mat på minuten men någon mysig stämmning har jag inte hittat där

ser mest en massa stressande mammor med sina 3-åringar som dom

matar som kalkoner...tycker synd om barnen faktiskt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...