Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"I'm lovin' it"


palegolas

Vilket av följande påståenden stämmer bäst in på er upplevelse av McDonalds nya reklamkampanj "I'm lovin' it"  

73 medlemmar har röstat

  1. 1. Vilket av följande påståenden stämmer bäst in på er upplevelse av McDonalds nya reklamkampanj "I'm lovin' it"

    • 1. Trevlig, mysig.
      2
    • 2. Cool, grym.
      1
    • 3. Tråkig.
      1
    • 4. Meningslös, bryr mig inte.
      22
    • 5. Hemsk! Hur kan dom försöka förknippa nåt så superkommersiellt och slentriant som McDonalds med hip och individuell livsstil?
      11
    • 6. Skitcool! Precis vad McDonalds behöver just nu. Dom har varit för familjeinriktade i sin marknadsföring allt för länge.
      2
    • 7. "I'm lovin' it" liksom.. är dom helt puckade?
      11
    • 8. Hur skulle jag överleva utan McDonalds? I'm lovin' it!
      3
    • 9. Vad är McDonalds?
      14


Rekommendera Poster

Vad tycker ni om McDonalds nya reklamkampanj?

Rösta och skriv av er!

(Och Nej, det har inget med Mac att göra, men det är ju frisnack. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 110
  • Created
  • Senaste svar

Om de ändå gjorde ätbara hamburgare och inte halvjumma disktrasor... McDonalds representerar ( i mina ögon ) det som är sämst med amerikanism.. Inte nog med att de vill krypa under min hud, de ger pengar till barnsjukhus för att kunna bli oantastliga...nej, nu måste jag gå å kräääääääkasssss......................... :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

....eeeahhhh,,, tillbaks igen. Snart kommer väl McIrak med fårkött där överskottet ska gå till någon hjärtskärande hjälpinsats i detta land....nää nu känner jag kräkkänslan komma tillbaks......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snart kommer väl McIrak med fårkött.

Det där har vi redan på McDonalds här i Visby. Fast här heter fårburgaren "Gutemenyn"... :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reklamen är kass så jag säjer bara "Livet har sina goda stunder"!!!!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

"I'm still hatin' it"

 

Senast jag åt på macedonken var för fyra år sedan, och jag ångrade mig genast efter. Blä usch och tvi. Och riktigt kasst företag också. Visste ni att anställda inte får äta av överbliven mat? Nej, den måste slängas... ok, den är ju inte direkt god, men att slänga mat som dom anställda skulle kunna äta liksom, helt sjukt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"I'm still hatin' it"

 

Senast jag åt på macedonken var för fyra år sedan, och jag ångrade mig genast efter. Blä usch och tvi. Och riktigt kasst företag också. Visste ni att anställda inte får äta av överbliven mat? Nej, den måste slängas... ok, den är ju inte direkt god, men att slänga mat som dom anställda skulle kunna äta liksom, helt sjukt.

Från en som jobbat på McDonald's - det är inte överbliven mat som slängs, det är kasserad mat. När en hamburgare är färdig får den ligga max en viss tid i värmeskåpet innan den kasseras, efter den tiden anses maten inte längre hålla rätt kvalitet.

 

Personligen anser jag att det är en sund inställning att inte låta sina anställda äta sån't som man anser hålla för dålig kvalitet för att sälja.

 

Själv äter jag på McDonalds flera gånger i månaden, jag tycker att det är gott. Reklamen däremot kunde jag vara utan.

 

Att de sponsrar behjärtansvärda ändamål är väl inte heller fel? Vissa företag sponsrar Toombraider, andra sponsrar jordenruntseglingar, hästhoppning eller golf. I vart och ett av fallen handlar det om att bygga upp en trevligare image för att på så sätt få fler kunder. I slutändan är det vi kunder som betalar för det, och jag känner mig i varje fall mer tillfreds om en del av de pengar jag betalar för en produkt/tjänst går till ett barnsjukhus än till att sponsra hästhoppning/golf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det MacDonalds skänker till barnsjukvård väger inte upp det lidande och fetma som deras produkter orsakar.

 

Men det kan säkert döva deras dåliga samvete och lura någon kund att tro att företagets verksamhet är bra för folkhälsan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det MacDonalds skänker till barnsjukvård väger inte upp det lidande och fetma som deras produkter orsakar.

 

Men det kan säkert döva deras dåliga samvete och lura någon kund att tro att företagets verksamhet är bra för folkhälsan.

Om vi för tillfället bortser från att McDonald's inte tvångsmatar människor utan att de går dit av egen fri vilja och att det är de själva som måste ta ansvar för vad de stoppar i sig:

 

Givet att McDonald's precis som Big Burger, Max och Sibylla har som affärsidé att leverera måttligt nyttig mat så snabbt det bara går till ett attraktivt pris, är det ändå inte bättre att man då sponsrar barnsjukhus än att man sponsrar golf eller hästhoppning? Och vad ska man förresten säga om McDonald's konkurrenter, som försörjer sig på samma sätt, utan att sponsra några behjärtansvärda ändamål?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm, käkar på donken ca en gång om dan (inga kommentarer tack!) Det enda som e fel e att de offtast tar lite tid innan man får maten.. Men då kan man gå in på macdonnald.se o klaga! Då skickar dom hem lite kuponger att äta för :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då kan man gå in på macdonnald.se o klaga! Då skickar dom hem lite kuponger att äta för  :D

Den måste jag pröva! (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har ju alla olika smak...men jag har inte sett att McD har vunnit några smaktester precis. "Jo men man har ju så bra råvaror!" Det går att kvadda råvarorna oavsett hur bra de var från början. McD-s burgare är små, den är ofta ljummen på gränsen till kall, brödet är halvvägs integrerat med dressingen och ger inte en fräsch känsla....

 

Barnen var helt övertygade när de var i sjuårsåldern över detta företags förträffliga produkter fast de ALDRIG hade smakat... Vad beror det på? En inneboende längtan?? Eller all tv-reklam? Eller kompisarnas disney-figurer som de fick? Men som affärsidé är det ju succé! (Tur att det är långt emellan sådana succéer....) Man måste ju komma ihåg att affärer handlar om att tjäna pengar, inte leverera bra produkter i första hand. Känns tankegången igen mellan Microsoft och Apple?

 

Om man tror kapitalismen om gott så är det ju bättre att ge pengar till sjukhus än till golfvinster. Lätt cynisk efter ett antal år som företagare kommer jag inte runt känslan av att somliga tvättar anseendet på detta vis... Jag hoppas att jag har fel... Men jag får kräkkänsla av all präktighet som toppas med sjukhussponsring så att man ska känna hur god McD är och att McD är min vän....

 

OK. Sedan var jag lite provocerande i mina första inlägg, :blush: jag erkänner....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tycker ni om McDonalds nya reklamkampanj?

Rösta och skriv av er!

(Och Nej, det har inget med Mac att göra, men det är ju frisnack. ;)

mcd.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Man måste ju komma ihåg att affärer handlar om att tjäna pengar, inte leverera bra produkter i första hand.  Känns tankegången igen mellan Microsoft och Apple?

 

Om man tror kapitalismen om gott så är det ju bättre att ge pengar till sjukhus än till golfvinster. Lätt cynisk efter ett antal år som företagare kommer jag inte runt känslan av att somliga tvättar anseendet på detta vis... Jag hoppas att jag har fel... Men jag får kräkkänsla av all präktighet som toppas med sjukhussponsring så att man ska känna hur god McD är och att McD är min vän....

 

OK. Sedan var jag lite provocerande i mina första inlägg,  :blush:  jag erkänner....

Om McDonald's gör bra hamburgare eller inte i någon slags objektiv mening är ungefär lika lätt att komma överens om som vilken färg som är vackrast, så jag lämnar den diskussionen därhän.

 

Men jag tycker att du fått det här med kapitalism om bakfoten.

 

Det brukar normalt sett finnas minst två skäl till att starta ett företag. Pengar är alltid ett av skälen, vill man inte tjäna pengar finns det en rad andra organisationsformer som är bättre lämpade än företagets. Oftast är dock inte pengar den främsta orsaken. Att starta företag är roligt, spännande, riskfyllt, en möjlighet att bestämma själv, förverkliga sina drömmar med mera. Det är förmodligen minst lika starka drivkrafter som pengar.

 

Att leverera tillräcklig kvalitet på de produkter/tjänster man försöker sälja är dock avgörande. Som H&M och IKEA visat så är högsta möjliga kvalitet lång från alltid nödvändigt eller önskvärt - men kvaliteten måste stå i proportion till priset, annars försvinner kunderna, med pengarna, och konkursen är ett faktum.

 

Som du framställer det finns det ett motsatsförhållande mellan kvalitet å ena sidan och vinst å den andra - jag menar att de två går hand i hand.

 

Ska man jämföra Microsoft och Apple kan man konstatera att där Apple haft som filosofi att leverera "insanely great products" till ganska höga priser, har Microsoft haft som filosofi att leverera tillräckligt bra kvalitet. Microsoft är störst på grund av att deras avvägning mellan pris och kvalitet är mer lyckad än Apples.

 

Nu visar det sig att Microsofts grundtanke även gällt säkerheten, och att deras säkerhetstänk härstammar från tiden innan Internet - det återstår att se om Microsoft hinner åtgärda detta grundläggande problem i tid.

 

Men under hela 80-talet och större delen av 90-talet har Microsofts pris/kvalitetsförhållande helt klart varit mer framgångsrikt än Apples. Det passar inte mig eller de flesta här på forumen, men ur affärssynpunkt har det varit smartare. Microsoft har inte kommit dit de är idag på grund av att de lyckats lura på kunderna något som kunderna egentligen tycker är skit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu börjar den här tråden spreta åt lite olika håll. Men jag svarar på tre frågor:

 

1. Om man sponsrar barnsjukhus, golf eller hästhoppning beror med stor sannolikhet mer på vilka kunder man vänder sig till (barn, golfspelare eller hästintresserade) än vilket samhällsengagemang företagsledningen känner.

 

2. Kedjor och multinationella företag som IKEA, H&M, MacDonalds m fl har gjort det betydligt svårare för småföretag att etablera sig och för att kunna konkurrera. De har nämligen inte lika stora volymer och kan inte få lika bra inköpspriser. De kan inte heller satsa lika mycket på marknadsföring. Då hjälper det inte om man har lika bra eller bättre kvalitet.

 

3. Att det har gått så bra för Microsoft handlar ju mycket om att de var på rätt ställe vid rätt tillfälle, tecknade några avgörande kointrakt och tog några smarta beslut. Ett var när de sålde in MS-DOS hos IBM i början på 80-talet, men behöll rätten att sälja det vidare. Ett annat var när de bestämde sig att satsa på Windows som svar på Apples Mac OS. Ett tredje när de lanserade Win NT på företagsmarknaden med helt rätt argument. Säkerhet, skalbarhet o s v

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Nu börjar den här tråden spreta åt lite olika håll. Men jag svarar på tre frågor:

 

1. Om man sponsrar barnsjukhus, golf eller hästhoppning beror med stor sannolikhet mer på vilka kunder man vänder sig till (barn, golfspelare eller hästintresserade) än vilket samhällsengagemang företagsledningen känner.

 

2. Kedjor och multinationella företag som IKEA, H&M, MacDonalds m fl har gjort det betydligt svårare för småföretag att etablera sig och för att kunna konkurrera. De har nämligen inte lika stora volymer och kan inte få lika bra inköpspriser. De kan inte heller satsa lika mycket på marknadsföring. Då hjälper det inte om man har lika bra eller bättre kvalitet.

 

3. Att det har gått så bra för Microsoft handlar ju mycket om att de var på rätt ställe vid rätt tillfälle, tecknade några avgörande kointrakt och tog några smarta beslut. Ett var när de sålde in MS-DOS hos IBM i början på 80-talet, men behöll rätten att sälja det vidare. Ett annat var när de bestämde sig att satsa på Windows som svar på Apples Mac OS. Ett tredje när de lanserade Win NT på företagsmarknaden med helt rätt argument. Säkerhet, skalbarhet o s v

1. Jag tror inte heller att McDonald's sponsrar barnsjukhus istället för hästhoppning för att McDonald's i grunden är trevligare människor än Volvo och Ericsson. Något som jag dock tror att du kan hålla med om Macus är att om fler företag sponsrade barnsjukhus istället för hästhoppning, även om det är av rent egoistiska skäl, så skulle sponsringspengarna i samhället göra mer nytta än de gör idag.

 

Kort sagt, jag struntar i varför McDonald's sponsrar barnsjukhus, att de gör det är bra och är inte ett argument för att sluta handla på McDonald's.

 

2. Det du säger är sant. Men vad är din slutsats? Att alla stora företag är av ondo?

 

3. Microsoft har haft lite tur och en stor portion skicklighet, och det har också varit avgörande. Apple har varit den ständiga innovatören som fattat ett par avgörande och felaktiga beslut; att inte licensiera ut hårdvaran när de fortfarande kunde (86-87), att underskatta Microsoft (de skrattade bara åt Windows 1.0 och 2.0), att ta för mycket betalt, ofta med bruttomarginaler på 50 procent.

 

I grunden har dock Microsoft och Apple haft olika filosofi kring kvalitet, Microsoft levererar "tillräckligt bra", Apple "insanely great" (iaf teoretiskt). Microsoft dominerar marknaden idag inte enbart av egen kraft, utan också som ett resultat av att Apple inte lyckats förvalta de konkurrensfördelar man haft vid ett antal tillfällen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Nils till 100%.

 

McDonalds är oftast gott, vid enstaka tillfällen har det smakat sisådär, men jag går ändå helst dit än till Max eller Sibylla.

Det känns fräshare än de andra 2 helt enkelt.

Sibylla serverar väl dessutom den fetaste maten.

Max hade en schysst kyckling/pastsallad som jag ofta valde som ett magrare alternativ tidigare men efter att ha fått brunaktig sallad ett antal gånger så står de inte direkt högst upp på min lunchlista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu börjar den här tråden spreta åt lite olika håll. Men jag svarar på tre frågor:

 

1. Om man sponsrar barnsjukhus, golf eller hästhoppning beror med stor sannolikhet mer på vilka kunder man vänder sig till (barn, golfspelare eller hästintresserade) än vilket samhällsengagemang företagsledningen känner.

 

2. Kedjor och multinationella företag som IKEA, H&M, MacDonalds m fl har gjort det betydligt svårare för småföretag att etablera sig och för att kunna konkurrera. De har nämligen inte lika stora volymer och kan inte få lika bra inköpspriser. De kan inte heller satsa lika mycket på marknadsföring. Då hjälper det inte om man har lika bra eller bättre kvalitet.

 

3. Att det har gått så bra för Microsoft handlar ju mycket om att de var på rätt ställe vid rätt tillfälle, tecknade några avgörande kointrakt och tog några smarta beslut. Ett var när de sålde in MS-DOS hos IBM i början på 80-talet, men behöll rätten att sälja det vidare. Ett annat var när de bestämde sig att satsa på Windows som svar på Apples Mac OS. Ett tredje när de lanserade Win NT på företagsmarknaden med helt rätt argument. Säkerhet, skalbarhet o s v

1. Jag tror inte heller att McDonald's sponsrar barnsjukhus istället för hästhoppning för att McDonald's i grunden är trevligare människor än Volvo och Ericsson. Något som jag dock tror att du kan hålla med om Macus är att om fler företag sponsrade barnsjukhus istället för hästhoppning, även om det är av rent egoistiska skäl, så skulle sponsringspengarna i samhället göra mer nytta än de gör idag.

 

Kort sagt, jag struntar i varför McDonald's sponsrar barnsjukhus, att de gör det är bra och är inte ett argument för att sluta handla på McDonald's.

 

2. Det du säger är sant. Men vad är din slutsats? Att alla stora företag är av ondo?

 

3. Microsoft har haft lite tur och en stor portion skicklighet, och det har också varit avgörande. Apple har varit den ständiga innovatören som fattat ett par avgörande och felaktiga beslut; att inte licensiera ut hårdvaran när de fortfarande kunde (86-87), att underskatta Microsoft (de skrattade bara åt Windows 1.0 och 2.0), att ta för mycket betalt, ofta med bruttomarginaler på 50 procent.

 

I grunden har dock Microsoft och Apple haft olika filosofi kring kvalitet, Microsoft levererar "tillräckligt bra", Apple "insanely great" (iaf teoretiskt). Microsoft dominerar marknaden idag inte enbart av egen kraft, utan också som ett resultat av att Apple inte lyckats förvalta de konkurrensfördelar man haft vid ett antal tillfällen.

1. Jag håller med om att det är bättre att sponsra barnsjukhus än att sponsra hästhoppning om man räknar samhällsnytta av själva sponsringen. Men å andra sidan så kanske sponsringen av hästhoppningen ger bättre försäljning och vinster för Volvo som kanske ger större skatteintäkter för stat och landsting som i sin tur går till sjukvård. Jag anser också att sjukvården skall vara skattefinansierad i grunden och inte bygga på välgörenhet och allmosor.

 

2. Jag menar inte att stora företag alltid är av ondo. Men vi bör kritiskt granska deras metoder och utslagning av lokala företag. Vi bör också vara medvetna om att det är betydligt svårare idag att starta ett eget företag och slå sig in på en globaliserad marknad än vad det exempelvis var på 50 och 60-talet när en del av våra föräldrar startade sina företag.

 

3. Jag håller med om att "tillräcklig" kvalitet är bättre än överdriven kvalitet om man skall nå framgång. Faktum är att det är en av mina gamla käpphästar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är donkfreak sedan gammalt. En av mina lyckligatste dagar var när jag 1989 åt alla tre dagens mål på McDonalds i New York, det var långt innan frukosten var serverad i Sverige. Men det håller på att gå över.

 

Låt mig också säga, medan jag håller på, att ackis inlägg kanske var det bästa? (Jag menar för mig som donkfreak och macägare.)

 

Det går dåligt för McDonalds, både i Europa och i USA. I USA kommer trenden quick and casual, som kvalitets- och hälsomässigt är snäppet över fast food. Och det förstår jag, kanske ni med. McDonalds inc. har dock garderat sig och gått in på den vägen med, så nu konkurrerar de med sig själva.

 

Erik Schlosser skriver i sin bok Fast Food Nation om de stora problem, eller kanske till och med förbrytelser, som snabbmatsindustin har/gör. Av många allvarliga saker förtjänar att påpekas att de har stora problem med livsmedelssäkerheten, t ex ehec-bakterier. den typen av problematik har vi inte här i Sverige.

 

I Sverige är min bild att McDonalds tappar greppet om Nils balans - godd enough quality at a good enough price. De har blivit sämre, helt enkelt. Väntetider, högre priser, sämre städning, kallare burgare... En gång fick jag en burgare utan underdelen av brödet... En Big Mac & co kostar ju nästan som en dagens, och det är det inte värt.

 

Och visst, det finns bättre mat än hamburgare. Faith Popcorn skriver om detta redan i sin popcornrapport, att människor (främst i USA) börjar förstå att vad de proppar i sig också påverkar deras hälsa och livslängd. Redan när jag läste det förstod jag att McDonalds kommer att få problem i framtiden.

 

Men ingen tvingar någon att äta på McDonalds, det finns till och med prejudikat på det i amerikansk domstol där en mor stämde McDonalds för att hennes barn blivit överviktiga efter att ha ätit i princip alla sina mål där. Hon förlorade, vilket ju nästan är förvånande. Men bra!

 

På europafronten har vi ju också getfarmaren herr Bouve som har som hobby att slå sönder hamburgerrestauranger, det mest extrema (?) uttrycket för den starka bonderörelsen i Frankrike. I Italien finns det hela regioner som fokuserar på slow food.

 

Rekommendation: Sälj dina aktier i McDonalds inc.

 

/Magnus

 

Edit: Irriterande stavfel, bara

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snart kommer väl McIrak med fårkött.

Det där har vi redan på McDonalds här i Visby. Fast här heter fårburgaren "Gutemenyn"... :shifty:

Har dom en oxå, jag trodde det bara var Max i Visby. Och, den (Max´s variant alltså) är ett skäl att åka till Gotland! yammy :)

pelle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att de sponsrar behjärtansvärda ändamål är väl inte heller fel? Vissa företag sponsrar Toombraider, andra sponsrar jordenruntseglingar, hästhoppning eller golf. I vart och ett av fallen handlar det om att bygga upp en trevligare image för att på så sätt få fler kunder. I slutändan är det vi kunder som betalar för det, och jag känner mig i varje fall mer tillfreds om en del av de pengar jag betalar för en produkt/tjänst går till ett barnsjukhus än till att sponsra hästhoppning/golf.

Att de sponsrar barnsjukhus är ju i mina ögon mest för att täcka upp alla de gräsliga miljövidriga handlingar de har gjort/gör i andra länder. Mcdonalds är för mig arketypen för de stora företag som tvättar sin imaginära byk högst offentligt för att dölja en mycket smutsigare byk. I McDonalds fall handlar det väl i första hand om rengskogsskövling en masse (att barnarbetare tillverkade happy-meal-leksaker i giftiga plastångor var ju iofs inte också rätt illa).

 

McDonalds kan försöka hur mycket som helst att bygga på sin image, jag slutade tro på dem för länge sen. Oavsett om de sätter/har satt stopp för sin miljöovänliga verksamheter så kan jag inte lita på dem.

 

I ljuset av detta blir biddragen och hjälpen blir smutsade och känns moraliskt äcklande.

 

/Still not loving it

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har dom en oxå, jag trodde det bara var Max i Visby. Och, den (Max´s variant alltså) är ett skäl att åka till Gotland! yammy :)

pelle

Nja, ska jag vara riktigt ärlig har dom inte kvar Gutemenyn. Men när McDonalds öppnade här (vilket inte var allt för länge sedan) hade dom specialgjort en hamburgare med fårkött (eller lammkött, som det heter på Gotland. Här finns ju inga får, bara "lamm"...).

 

"Max" får(lamm)-burgare har jag inte provat. Kanske är den smarrig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[...]"Max" får(lamm)-burgare har jag inte provat. Kanske är den smarrig?

Skäms! :o

 

Å andra sidan har du nu något att se fram emot (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...