Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"I'm lovin' it"


palegolas

Vilket av följande påståenden stämmer bäst in på er upplevelse av McDonalds nya reklamkampanj "I'm lovin' it"  

73 medlemmar har röstat

  1. 1. Vilket av följande påståenden stämmer bäst in på er upplevelse av McDonalds nya reklamkampanj "I'm lovin' it"

    • 1. Trevlig, mysig.
      2
    • 2. Cool, grym.
      1
    • 3. Tråkig.
      1
    • 4. Meningslös, bryr mig inte.
      22
    • 5. Hemsk! Hur kan dom försöka förknippa nåt så superkommersiellt och slentriant som McDonalds med hip och individuell livsstil?
      11
    • 6. Skitcool! Precis vad McDonalds behöver just nu. Dom har varit för familjeinriktade i sin marknadsföring allt för länge.
      2
    • 7. "I'm lovin' it" liksom.. är dom helt puckade?
      11
    • 8. Hur skulle jag överleva utan McDonalds? I'm lovin' it!
      3
    • 9. Vad är McDonalds?
      14


Rekommendera Poster

rastapopoulos
Open source? Glöm det. "Hemligt recept på BigMac-såsen"

McDONALD'S Big Mac Sauce.

OK, har snubben M$ källkod oxå?

 

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 110
  • Created
  • Senaste svar
Utjämningssystemet är groteskt, men eftersom vi nollåttor är i minoritet i landet är det röstpolitiskt lönsamt att pressa oss på pengar.

Det skulle vara intressant att höra vilken folkgrupp/stad/län/landsdel som inte är i minoritet.... (w00t) Är det samtidigt rättvist att glesbygden dräneras på duktigt folk till storstaden (generellt) och lämnas med kostnaderna för den allt äldre och sjukare(?) krympande befolkningen där den medecinska utvecklingen har lett till att vi lever längre eftesom det finns så många bra (och dyra) behandlingsmetoder och medeciner? Men man kanske kan göra det på ett annat sätt än ett utjämningssystem som tycks gå ärade Chefred på sinnet... ;)

 

Sen när sommaren kommer och Chefred och hans 08-vänner vill ut på landet och ha det skönt kommer ni att upptäcka en dag att vi har lagt ned verksamheten. Då får ni röja busk själva och ta med er en bunt jeepdunkar för macken har försvunnit. Men mobilmasterna finns kvar så ni kan leka med era 3-g telefoner och laptops (för dem kan ni ju inte länmna kvar i stan..) :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst ja.... grillat är godare skulle ju det stå också.... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... och vilken stad har flest MacDonald-ställen i landet? Det borde kompensera eventuell "utjämningsutsugning", vi andra måste hålla oss tillgodo med torra Sibyllaläder med mycke ketchup och räksallad!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>>Nils

Jag tycker också att man borde öka valfriheten där det är möjligt och låta människorna själva välja om de vill satsa sina surt förvärvade slantar på att sätta sina barn i t ex musikskola eller hockeyskola. Men då får de själva betala högre avgifter istället för att vi finansierar verksamheten solidariskt över skattsedeln. Man kan nämligen inte både ha kvar kakan och samtidigt äta upp den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ganska fascinerande att (M) och andra skattesänkarpartier inte lyckas lyfta fram argument som biter eller får något djupare fäste utan rinner av folk som vatten på en gås i ett land som har så höga skatter som Sverige.

 

Den strategi som har varit gällande i alla valrörelser som jag har deltagit i har utan förändringar varit:

- Moderaternas orättvisa skattesänkningar raserar och förstör __________________*.

- En röst på ett borgerligt parti är en röst på (M)s orättvisa skattesänkningar.

- En röst på (S) är en röst för bevarandet av den svenska modellen, med rättvis vård, skola och omsorg.

- Konkretisera (M)s orättvisa skattesänkningar i form av hur många dagis som läggs ned, hur många sjuksyrror som blir utan jobb, hur många pensionärer som...(you get the idea) och gör nyheter av dessa fakta. Se till att viktiga tidningar skriver om det och berätta sedan att i DN, GP eller dyl stod det den tredje juli att...

- De förändringar som (S) har vartit tvugna att genomföra under regeringsperioden (och som har försämrat något för ensamma mammor eller tvingat __________________* att lägga ned) skulle ha blivit värre om de genomförts av någon annan än (S).

 

*= valfri, gärna lokal, viktig samhällsfunktion eller behjärtansvärd samhällsinsats som ett dagis, sjukvård eller dylikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Bengtsson
Det är ganska fascinerande att (M) och andra skattesänkarpartier inte lyckas lyfta fram argument som biter eller får något djupare fäste utan rinner av folk som vatten på en gås i ett land som har så höga skatter som Sverige.

 

Den strategi som har varit gällande i alla valrörelser som jag har deltagit i har utan förändringar varit:

- Moderaternas orättvisa skattesänkningar raserar och förstör __________________*.

- En röst på ett borgerligt parti är en röst på (M)s orättvisa skattesänkningar.

- En röst på (S) är en röst för bevarandet av den svenska modellen, med rättvis vård, skola och omsorg.

- Konkretisera (M)s orättvisa skattesänkningar i form av hur många dagis som läggs ned, hur många sjuksyrror som blir utan jobb, hur många pensionärer som...(you get the idea) och gör nyheter av dessa fakta. Se till att viktiga tidningar skriver om det och berätta sedan att i DN, GP eller dyl stod det den tredje juli att...

- De förändringar som (S) har vartit tvugna att genomföra under regeringsperioden (och som har försämrat något för ensamma mammor eller tvingat __________________* att lägga ned) skulle ha blivit värre om de genomförts av någon annan än (S).

 

*= valfri, gärna lokal, viktig samhällsfunktion eller behjärtansvärd samhällsinsats som ett dagis, sjukvård eller dylikt.

Jag är också djupt fascinerad av hur det gick till när alla politiska partier, och synbarligen alla väljarna (i stort sett) gick med på att vi lever i ett land som är så "fattigt" att var och en skall vara med att spara ihop till sin egen pension. Jag tycker att det i den dagliga debatten framstår som fullständigt självklart att det inte kan vara statens uppgift att till fullo stå för pensionen. Undrar hur lång tid det tar innan den smygande kollektiva känsla ger sig på nästa område (t ex skola, vård eller omsorg), och hur lång tid det tar innan det är fullt accepterat av medborgarna.

 

Man bör kunna ställa vissa fundamentala krav på en moderna stat, t ex att ålderdomen är tryggad. När landet motvilligt men ändå påtagligt börjar bearbeta befolkkningen med att de "inte har råd" med denna basala trygghet, då bör vi nog starkt ifrågasätta utvecklingen.

 

Om marginalskatt är bra, varför inte lägga den på 100%?

 

MVH mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ganska fascinerande att (M) och andra skattesänkarpartier inte lyckas lyfta fram argument som biter eller får något djupare fäste utan rinner av folk som vatten på en gås i ett land som har så höga skatter som Sverige.

 

Den strategi som har varit gällande i alla valrörelser som jag har deltagit i har utan förändringar varit:

- Moderaternas orättvisa skattesänkningar raserar och förstör __________________*.

- En röst på ett borgerligt parti är en röst på (M)s orättvisa skattesänkningar.

- En röst på (S) är en röst för bevarandet av den svenska modellen, med rättvis vård, skola och omsorg.

- Konkretisera (M)s orättvisa skattesänkningar i form av hur många dagis som läggs ned, hur många sjuksyrror som blir utan jobb, hur många pensionärer som...(you get the idea) och gör nyheter av dessa fakta. Se till att viktiga tidningar skriver om det och berätta sedan att i DN, GP eller dyl stod det den tredje juli att...

- De förändringar som (S) har vartit tvugna att genomföra under regeringsperioden (och som har försämrat något för ensamma mammor eller tvingat __________________* att lägga ned) skulle ha blivit värre om de genomförts av någon annan än (S).

 

*= valfri, gärna lokal, viktig samhällsfunktion eller behjärtansvärd samhällsinsats som ett dagis, sjukvård eller dylikt.

Anledningen kan ju vara att de borgerliga partierna menar att skattesänkningarna i sig är så pass tillväxtbefrämjande att skattebasen ökar och att man därför inte behöver finansiera skattesänkningarna fullt ut. Det som tidigare kallades för dynamiska effekter när man gjorde den stora skattereformen i slutet på 80-talet, om ni minns den. Tyvärr hamnade vi då i en lågkonjunktur och de dynamiska effekterna uteblev eller blev istället åt fel håll d v s skattebasen minskade. Man kan ju skylla på otur eller dålig timing.

 

Men visst konkretiserar Moderaterna var de vill spara. Senast idag läste jag på text-TV att de ville sänka sjukersättningen till 75 %. De har fler förslag bl a så vill de skära ner på regionalstödet och införa en extra karensdag i sjukförsäkringen m m.

 

Socialdemokraterna genomförde stora besparingar i offentlig sektor på 90-talet. Det var helt nödvändigt för att rädda Sverige ur den djupa krisen efter finanskrisen i början av samma årtionde. Sedan 1995 är vi dessutom med i EMU:s stabililiseringspakt som inte tillåter ett större budgetunderskott än 3%, så de flesta större förslag på skattesänkningar måste finansieras med motsvarande besparingar, om vi inte skall göra som Frankrike och Tyskland d v s strunta i stabiliseringspakten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Nils, jag har svårt att tycka synd om er 08:or. Av vilken grotesk anledning skall ni packa ihop er detta viset?

Stockholm är min hembyggd, svårare än så är det inte. Min mormor och morfar föddes här, min farmfor och farfar flyttade hit. Det är samma sak med min fru. Jag har helt enkelt hela min släkt och de allra flesta av mina nära vänner här.

 

Av någon outgrundlig anledning verkar dock resonemanget gå ut på att de som bor i Stockholm får skylla sig själva för att villorna är så dyra, medan de som bor i glesbyggd ska ha kompensation för att det är så långt till affären/läkaren et c.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
Nils, jag har svårt att tycka synd om er 08:or. Av vilken grotesk anledning skall ni packa ihop er detta viset?

Stockholm är min hembyggd, svårare än så är det inte. Min mormor och morfar föddes här, min farmfor och farfar flyttade hit. Det är samma sak med min fru. Jag har helt enkelt hela min släkt och de allra flesta av mina nära vänner här.

 

Av någon outgrundlig anledning verkar dock resonemanget gå ut på att de som bor i Stockholm får skylla sig själva för att villorna är så dyra, medan de som bor i glesbyggd ska ha kompensation för att det är så långt till affären/läkaren et c.

Sant, Nils.

Även om många är inflyttade i den här stan så finns det faktiskt folk som har sina rötter här. Personligen har jag också svårt att se rättvisan i att Stockholmskommunerna tvingas höja kommunalskatten för att bekosta kommunalservicen i andra delar av landet. Visst skall vi ha en levande landsbygd, men det måste finnas rättvisa och rimlighet i hur detta mål uppnås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils, jag har svårt att tycka synd om er 08:or. Av vilken grotesk anledning skall ni packa ihop er detta viset?

Stockholm är min hembyggd, svårare än så är det inte. Min mormor och morfar föddes här, min farmfor och farfar flyttade hit. Det är samma sak med min fru. Jag har helt enkelt hela min släkt och de allra flesta av mina nära vänner här.

 

Av någon outgrundlig anledning verkar dock resonemanget gå ut på att de som bor i Stockholm får skylla sig själva för att villorna är så dyra, medan de som bor i glesbyggd ska ha kompensation för att det är så långt till affären/läkaren et c.

Sant, Nils.

Även om många är inflyttade i den här stan så finns det faktiskt folk som har sina rötter här. Personligen har jag också svårt att se rättvisan i att Stockholmskommunerna tvingas höja kommunalskatten för att bekosta kommunalservicen i andra delar av landet. Visst skall vi ha en levande landsbygd, men det måste finnas rättvisa och rimlighet i hur detta mål uppnås.

Ja, det är ju nästan lika svårt att förstå som anledningen till att landsbygden skall leverera livsmedel och elektricitet till storstäderna.

 

Ska det vara på detta viset?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har vi stångats om vem som har gjort fel och vad som är fel. Varför inte berätta för oss hur det skulle vara? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Bengtsson

En ide skulle kunna vara att folk funderade lite mindre på sina rättigheter och lite mer på sina skyldigheter i ett samhälle. Om jag flyttade till den mest ogästvänliga platsen i Sverige, så skulle väl ingen anse att jag har samma möjlgheter "som alla andra"? Inte heller skulle väl någon tycka att det vore en rättighet med Bredband, Willys och MacDonalds runt knuten?

 

MVH Mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström
Av någon outgrundlig anledning verkar dock resonemanget gå ut på att de som bor i Stockholm får skylla sig själva för att villorna är så dyra, medan de som bor i glesbyggd ska ha kompensation för att det är så långt till affären/läkaren et c.

En kompis till mig sålde sin mycket enkla bostad i Stockholmsförorten och köpte för samma pengar ett, i mina ögon, extremt stort hus i Falun. De nya grannarna muttrade något om ‰¥?$ nollåttor som kommer hit och driver upp huspriserna. Kompisen kommenterade då: Jag vill inte bo i Falun, jag vill bo i Stockholm, men jag har inte råd! Och det beror på alla lantisar som flyttar till Stockholm som driver upp huspriserna så förtvivlat att man inte har råd att bo där!

 

(Och vad vill jag nu säga med detta då?) :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils, jag har svårt att tycka synd om er 08:or. Av vilken grotesk anledning skall ni packa ihop er detta viset?

Stockholm är min hembyggd, svårare än så är det inte. Min mormor och morfar föddes här, min farmfor och farfar flyttade hit. Det är samma sak med min fru. Jag har helt enkelt hela min släkt och de allra flesta av mina nära vänner här.

 

Av någon outgrundlig anledning verkar dock resonemanget gå ut på att de som bor i Stockholm får skylla sig själva för att villorna är så dyra, medan de som bor i glesbyggd ska ha kompensation för att det är så långt till affären/läkaren et c.

Sant, Nils.

Även om många är inflyttade i den här stan så finns det faktiskt folk som har sina rötter här. Personligen har jag också svårt att se rättvisan i att Stockholmskommunerna tvingas höja kommunalskatten för att bekosta kommunalservicen i andra delar av landet. Visst skall vi ha en levande landsbygd, men det måste finnas rättvisa och rimlighet i hur detta mål uppnås.

Ja, det är ju nästan lika svårt att förstå som anledningen till att landsbygden skall leverera livsmedel och elektricitet till storstäderna.

 

Ska det vara på detta viset?

Det är ett intressant fenomen detta med centrum och periferi och hur de är beroende av varandra. Enligt entropilagen måste ökad ordning på en plats ofelbart leda till ökad oordning någon annanstans. Humanekologen Alf Hornborg har förklarat hur tekniken ofta ”lurar oss” att tro att vi får mer fritid. Det sker genom att den flyttar arbetet i tid och rum. En bil är ett utmärkt exempel på en teknisk apparat som flyttar arbete i tiden. När vi kör bil så tror vi att vi sparar tid eftersom det går snabbare än att gå eller cykla. Men lägger man till all tid som går åt till att arbeta för att ha råd att köpa bilen, för att tvätta bilen, för att ta körkort, för att hålla reda på registrering och så vidare, så visar det sig att bilens ”hastighet” inte är snabbare än cykelns. På ett liknande sätt kan tekniken flytta arbete i rummet. Genom världshandeln har vi fått ett världsekonomiskt system som är indelat i rika och fattiga delar. Systemet bygger på att människor i vissa delar av världen får jobba 10-12 timmar om dagen för en svältlön, medan andra bara behöver jobba några timmar om dagen för en mångdubbelt större lön. De arbetsvinster som rika människor upplever att utvecklingen har lett till, äts till viss del upp av att de fattiga människorna måste jobba desto hårdare och längre.

 

Observera att detta enligt mig bara stämmer till en viss del. Det finns givetvis många positiva exempel på teknik också.

 

Alf Hornborg, som jag nämnde ovan, har föreslagit att småskalighet och närproduktion av livsförnödenheter skulle gå att kombinera med ett IT-samhälle. I så fall skulle vi både kunna skapa småskaliga, socialt trygga och närdemokratiska samhällen, samtidigt som vi med hjälp av Internet håller den självreflexiva debatten vid liv.

 

Att hitta lösningar tenderar att vara mycket svårare än att uppmärksamma problemen. Vissa förslag till lösningar (och en hel del problemformulering) har jag lagt upp på min hemsida i form av tre pdf-filer (texterna är dock några år gamla). Den som har tid får gärna läsa dessa. Det är dock kanke inte i första hand detta problem som behandlas.

 

(Om man vill ha en hårdkopia så kan man meddela mig privat så kan jag nog ordna det)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..Humanekologen Alf Hornborg har förklarat hur tekniken ofta ”lurar oss” att tro att vi får mer fritid. Det sker genom att den flyttar arbetet i tid och rum. En bil är ett utmärkt exempel på en teknisk apparat som flyttar arbete i tiden. När vi kör bil så tror vi att vi sparar tid eftersom det går snabbare än att gå eller cykla. Men lägger man till all tid som går åt till att arbeta för att ha råd att köpa bilen, för att tvätta bilen, för att ta körkort, för att hålla reda på registrering och så vidare, så visar det sig att bilens ”hastighet” inte är snabbare än cykelns. På ett liknande sätt kan tekniken flytta arbete i rummet. Genom världshandeln har vi fått ett världsekonomiskt system som är indelat i rika och fattiga delar. Systemet bygger på att människor i vissa delar av världen får jobba 10-12 timmar om dagen för en svältlön, medan andra bara behöver jobba några timmar om dagen för en mångdubbelt större lön. De arbetsvinster som rika människor upplever att utvecklingen har lett till, äts till viss del upp av att de fattiga människorna måste jobba desto hårdare och längre...

 

..Alf Hornborg, som jag nämnde ovan, har föreslagit att småskalighet och närproduktion av livsförnödenheter skulle gå att kombinera med ett IT-samhälle. I så fall skulle vi både kunna skapa småskaliga, socialt trygga och närdemokratiska samhällen, samtidigt som vi med hjälp av Internet håller den självreflexiva debatten vid liv...

Ett briljant och mycket tankvärt inlägg lasson!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Ja, det är ju nästan lika svårt att förstå som anledningen till att landsbygden skall leverera livsmedel och elektricitet till storstäderna.

 

Ska det vara på detta viset?

Det kan naturligtvis diskuteras. Hade vattenkraften (en stor del av vår energi, dock långtifrån all) ägts av ett privat bolag istället för ett statligt hade man säkert kunna komma överens om någon form av ersättning till de landägare som trots allt sitter på tillgångarna. Men nu ägs de alltså av ett statligt bolag, något som jag inte nödvändigtvis anser vara den bästa lösningen och som jag därför inte känner mig beredd att försvara.

 

Stockholm missgynnas dock enormt mycket, eftersom löne- och kostnadsläget i Stockholm inte räknas in. Våra jämförelsevis högre inkomster används som argument för att vi ska betala mer i inkomstfördelningsdelen av systemet, men ignoreras när de leder till högre kostnader i kostnadsfördelningsdelen av systemet. Den typen av arrangemang är inget misstag, ingen oförutsedd effekt, utan är bara med för att det är politiskt gynnsamt.

 

Detta leder bland annat till att vi har negativ tillväxt i Stockholmsregionen. Stockholmsregionen är en tillväxtmotor för hela Sverige, dvs, det som är bra för Stockholm är bra för Sverige. Detta är inte min åsikt, jag kan inte själv avgöra om det är sant eller inte, utan anses av de flesta bedömare vara ett faktum. Hittills har jag aldrig sett det bestridas, men har någon en källa läser jag gärna den.

 

Med andra ord, inte nog med att utjämningssystemet faktiskt drabbar oss som bor här direkt, det försvårar även för hela Sverige på lång sikt.

 

Jag skulle kunna tänka mig att betala till ett utjämningssystem, om det också fanns en definierad standard för alla kommuner. Det här får vara agiftsfritt, det här ska beläggas med avgifter, et c et c. Men så är det inte, vilket bland annat leder till att mina skattepengar finansierar gratis musiklektioner i andra kommuner, samtidigt som jag måste betala avgifter för mina egna barn, just på grund av att min kommun inte har råd med gratis musiklektioner pga Robin Hood-skatten.

 

Man kan då hävda att jag får skylla mig själv som bosatt mig i en kommun som tar ut låg kommunalskatt, men det är som sagt min hembyggd. Och enligt vår grundlag ska vi ha kommunalt självstyre, vilket bland annat innebär att varje kommun ska få bestämma skattesats. Det kan man inte med dagens system.

 

Så ja, jag är rätt irriterad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderade ett slag på om jag skulle ge ett seriöst svar på Nils senaste inlägg eller om jag skulle ge ett mindre seriöst. Jag bestämde mig för att delge er båda varianterna. Först det mindre seriösa:

 

Ett alternativt utjämningssystem vore kanske om alla kommuner som har tappat en stor del av den arbetsföra befolkningen skickade in gamla och sjuka till storstäderna istället så att vi får en demografisk utjämning.

 

Och vad får vi egentligen i utbyte för allt livsmedel och all elkraft som vi levererar till Stockholm?

Allsång på Skansen, en skog med 3G-master över hela landet, en hel kennel med finansvalpar och en jäkla massa hemsidor på internet som ingen människa har tid att besöka.

 

 

Sedan det lite mer seriösa svaret:

 

Exemplet med musikskolan var inget som bet på mig. Här i Kungälv har man nämligen bestämt att lägga ner den kommunala musikskolan av besparingsskäl. Men jag föstår ändå principen som Nils vill att man respekterar. Det kommunala självstyret.

 

Men vi måste nog ta hänsyn till att olika kommuner har olika problem respektve möjligheter. Så någon form av resursomfördelning måste man nog ha. Tidigare använde man olika former av statsbidrag för att fördela skatteintäkterna mellan kommunerna, men idag så vill man nog att kommunerna sköter omfördelningen utan att pengarna först skall passera statskassan.

 

Att Stockholm har haft en högre tillväxt än övriga Sverige tidigare råder är det nog ingen tvekan om. Sedan kan man ju fundera över om det har gynnat eller missgynnat övriga landet. När industrier väljer att flytta till Stockholmsområdet, för att det ger en närhet till marknaden eller andra företag som man samarbetar med, så får det väl anses som negativt för landsbygden. Men om Stockholm, Göteborg och Malmö kan locka till sig utländska investeringar tack vare sin storlek, tillväxttakt o s v så får det väl anses som något positivt. Så det går nog inte att ge ett entydigt svar på om en snabbare tillväxttakt i storstäderna är bra för hela Sverige eller inte.

 

Om nu Stockholm har en negativ tillväxttakt f n så är det kanske inte så allvarligt med tanke på att tillväxten har varit så hög tidigare år. Riktigt allvarligt vore det om tillväxten i hela landet stannade av. Då minskar, som de flesta vet vid det här laget, den ökning av skattemedlen att fördela som vi behöver för att betala för välfärden framöver, nu när de stora pensionsavgångarna väntas komma de närmaste 10 -15 åren.

 

Jag tror att din irritation skulle minska betydligt om du kom ut och såg hur det ser ut inom äldreomsorgen, långtidssjukvården, psykiatrin o s v i vissa kommuner. Vi vill väl att alla våra medborgare skall ha ett värdigt liv, bra omsorg och en god sjukvård oavsett i vilken kommun man bor i. Inte bara de som bor i vår egen hemkommun.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Jag tror att din irritation skulle minska betydligt om du kom ut och såg hur det ser ut inom äldreomsorgen, långtidssjukvården, psykiatrin o s v i vissa kommuner. Vi vill väl att alla våra medborgare skall ha ett värdigt liv, bra omsorg och en god sjukvård oavsett i vilken kommun man bor i. Inte bara de som bor i vår egen hemkommun.

Eftersom "äldreomsorgen, långtidssjukvården, psykiatrin o s v" är dålig och kommer att bli sämre i Stockholm tror jag inte att det skulle göra mig på bättre humör. Det skulle snarare gör mig ännu mindre övertygad om att högskattevägen är fel. Vi har testat den och kört den till vägs ände anser jag.

 

Stockholms Landsting går med fyra fem miljarder i underskott. Trots landets högsta landstingsskatt. Omsorgen, skolorna och vården är inte bättre här än på andra ställen i landet - när vi fick barn i december åkte vi ut från BB mindre än 18 timmar efter att Olle fötts. Några bekanta i Västervik fick ligga kvar i en vecka.

 

Om det verkligen var så att vi hade det bättre i Stockholm än på andra ställen, om vi hade ett överskott att fördela, då skulle jag möjligen kunna förstå det. Men så är det inte, tvärtom. Högre skatter och sämre service.

 

Systemet har havererat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att din irritation skulle minska betydligt om du kom ut och såg hur det ser ut inom äldreomsorgen, långtidssjukvården, psykiatrin o s v i vissa kommuner. Vi vill väl att alla våra medborgare skall ha ett värdigt liv, bra omsorg och en god sjukvård oavsett i vilken kommun man bor i. Inte bara de som bor i vår egen hemkommun.

Eftersom "äldreomsorgen, långtidssjukvården, psykiatrin o s v" är dålig och kommer att bli sämre i Stockholm tror jag inte att det skulle göra mig på bättre humör. Det skulle snarare gör mig ännu mindre övertygad om att högskattevägen är fel. Vi har testat den och kört den till vägs ände anser jag.

 

Stockholms Landsting går med fyra fem miljarder i underskott. Trots landets högsta landstingsskatt. Omsorgen, skolorna och vården är inte bättre här än på andra ställen i landet - när vi fick barn i december åkte vi ut från BB mindre än 18 timmar efter att Olle fötts. Några bekanta i Västervik fick ligga kvar i en vecka.

 

Om det verkligen var så att vi hade det bättre i Stockholm än på andra ställen, om vi hade ett överskott att fördela, då skulle jag möjligen kunna förstå det. Men så är det inte, tvärtom. Högre skatter och sämre service.

 

Systemet har havererat.

>>Nils

Jag måste erkänna att jag är lite dåligt insatt i sjukvårdens förutsättningar i Stockholm, men är du säker på att du inte blandar ihop underskottet med den skuld som det moderatledda Stockholm Läns landsting arbetade upp genom att vägra betala in till utjämningssystemet under flera år. Den skulden får nu stockholmarna betala av på i efterhand med ränta.

 

En annan anledning till resursbristen kan också vara den omfattande privatiseringen i Stockholm där bla hela akutsjukhus har privatiserats. Vet ej hur avtalen ser ut, men risken är att de löper på långa perioder med fastlagda ersättningsnivåer, vilket gör det svårt att spara.

 

Som man bäddar får man ligga gäller tydligen också inom sjukvården.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Jag måste erkänna att jag är lite dåligt insatt i sjukvårdens förutsättningar i Stockholm, men är du säker på att du inte blandar ihop underskottet med den skuld som det moderatledda Stockholm Läns landsting arbetade upp genom att vägra betala in till utjämningssystemet under flera år. Den skulden får nu stockholmarna betala av på i efterhand med ränta.

 

En annan anledning till resursbristen kan också vara den omfattande privatiseringen i Stockholm där bla hela akutsjukhus har privatiserats. Vet ej hur avtalen ser ut, men risken är att de löper på långa perioder med fastlagda ersättningsnivåer, vilket gör det svårt att spara.

 

Som man bäddar får man ligga gäller tydligen också inom sjukvården.

Jag kan inte påstå att det var särskilt smart att ignorera utjämningssystemet - men underskottet då var fyra fem miljarder. Servicen då var inte heller särskilt bra. Den enda skillnaden är att de dåvarande politikerna inte hade lust att administrera nedskärningarna, vilket de nuvarande tydligen vill. Det är en fråga om tajming med andra ord, inte om att besparingarna hade kunnat undvikas/mildras i någon särskild omfattning.

 

Sjukvården i Stockholm ser ut som den gör efter att Landstingspolitiker under det senaste decenniet fattat mer eller mindre begåvade beslut. Förra mandatperioden var det en borgerlig majoritet, mandatperioderna innan dess var det en vänstermajoritet. Jag önskar att jag kunde säga att de borgerliga gjort ett i alla avseenden bättre jobb, men det har de inte. Det de gjort är att de privatiserat delar av sjukhusen, men mycket mer är det inte.

 

Vi kan sitta här och kasta skit på kommunal- och landstingspolitiker till döddagar, sossarna skyller på de borgerligas styre och tvärtom. Jag hävdar att det statsbärande partiet har ett ansvar för dagens situation, du att det är de borgerligas fel. Inget jag säger kan ändra på din uppfattning, inget du säger kan ändra på min. Den diskussionen leder ingenstans.

 

Stockholms Landstings budget är havererad, direkt eller indirekt pga utjämningssystemet, och den senaste utredningen hävdar att vi betalar för lite. Rimligt eller inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Tydligen så är läget inte så dåligt i Sverige:

 

Dagens Nyheter

Om man är klar över vad man vill visa är det inte svårt att ta fram mått som verifierar det. Det är inte ens något som männen bakom WISP hymlar om: "I WISP-indexet ingår helt enkelt många av Sveriges bästa grenar." Ett annat, mer tillspetsat sätt att uttrycka det är att WISP är ett index över hur bra ett land lyckas leva efter de prioriteringar vi har i Sverige, eller hur bra ett land är på att likna Sverige. Föga förvånande hamnar vi då i topp.

 

Det är lite som när Steve Jobs satte ihop en demo i Photoshop för att visa att Power Mac G4 sprang cirklar kring de snabbaste Wintel-burkarna. Visst, vi ser att den är snabbare. Men mäter demon rätt saker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lång tråd det här.....

 

 

kan inte låta bli att kommentera.

 

Skatteutjämningssystemet:

 

Var helt motståndare till jag träffade en av de som satt ihop smeten. Ändrade uppfattning och tycker inte synd om de gnälliga politiker som ännu inte förstått systemet. Bor själv i Täby utanför huvudstaden. Politikerna här undanhåller sanningen för invånarna, vill inte höja skatten

utan toksparar på skolan mm. Det handlar om ideologi inte logik eller sanning som den upplevs ute på arbetsplatserna i kommunen!

 

Kommunen stödjer alla som kan stava till friskola....Friskolorna ÄR vinstdrivande, betalar ut pensionsförmåner till ägarna/styrelsen på en summa pengar som ibland är något lägre än vad de kommunala skolorna rör sig med. Dessa pengar är dock skattemedel! Nu till saken!

Friskolorna har råd med denna "vinst" därför att de inte har undervisning i slöjd,idrott, hemkunskap, teknik mm. Vissa har en veckas internat/termin eller ger ungarna rabatt på något gym/simhall. Billigt för skolan, minst 4-5 lärarlöner sparas plus mtrl! Detta får inte kommunala skolor göra (inte friskolor heller enligt läroplanen) Friskolor har en avsevärd mycket större andel obehöriga unga billiga lärare och med det en mycket högre personalomsättning! Lagen säger att man ska ha behöriga lärare! Finns mer att säga......

 

Är helt medveten om att det finns bra friskolor! Men klart är att de kan plocka "russinen ur kakan" på den kommunala skolans bekostnad!! Eleverna är nöjda så länge betygen är höga, allt fler byter till kommunal skola efter en termin. Till saken hör att de kommunala skolorna måste hålla en viss beredskap för de elever som eventuellt hoppar av friskolan. Det kostar än mer pengar!

 

Jag upplever att liknande sker i företagarvärlden här i kommunen, politikerna har inte sällan vänner och bekanta som vill driva ett privat dagis eller liknande och bjuds då antingen på fastighetsköpet eller dyr upprustning innan köp.(konkurennsfördelar?)

 

Något som saknas i samhället idag är den tanke som alla bör ställa sig själva: är detta moraliskt riktigt! Tänk inte alltid på dig själv först!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...