Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tråden om kaffe ...och andra drycker


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

2 minuter sedan, modEric säger:

Jo, 140,-/mån är ju jättedyrt, ...

Tycker du, ja. Det är en åsikt. Eller möjligtvis en relativ sanning. Ditt kaffedrickande är dyrt för en person som bor i Mali eller Tchad. :P 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Alix säger:

Tycker du, ja. Det är en åsikt. Eller möjligtvis en relativ sanning. Ditt kaffedrickande är dyrt för en person som bor i Mali eller Tchad. :P 

Ja, det är väl ändå svenska priser vi talar om. Jag kan ju inte jämföra med något annat. :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, modEric säger:

Ja, det är väl ändå svenska priser vi talar om. Jag kan ju inte jämföra med något annat. :ermm:

Du har en tendens att låta en stark uppfattning hos dig själv äga universellt värde. Vad som är dyrt beror på personliga preferenser och, inte minst, personliga (individuella) inkomster.

För egen del tycker jag som du, att kostnaden 4,40 per kaffeenhet är för mycket. Jag gör nog åt 1,5 kaffepaket i månaden. Det blir två kronor per kaffeenhet (en daglig trippel espresso via mokabryggare).

Kan du matcha detta billiga bruk? ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
1 timme sedan, Alix säger:

Allt är relativt, förstås. För det beloppet får man väl inte mer än tre kaffespecialare på Espresso house.

Ja, du ser. :D;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Alix säger:

Du har en tendens att låta en stark uppfattning hos dig själv äga universellt värde. Vad som är dyrt beror på personliga preferenser och, inte minst, personliga (individuella) inkomster.

Och jag gjorde ingen annan jämförelse heller, än mot vad jag själv tycker. Men 140,-/m är jättedyrt, för i kopp om dagen - jämfört med 4 paket som ger 8-12koppar om dagen. Om man sen tycker det är värt det, är en annan sak.

 

// Du får läsa in vad du villl i det, och ha åsikter om hur jag skriver - men det var inte så jag varken skrev eller menade.

 

13 minuter sedan, Alix säger:

För egen del tycker jag som du, att kostnaden 4,40 per kaffeenhet är för mycket. Jag gör nog åt 1,5 kaffepaket i månaden. Det blir två kronor per kaffeenhet (en daglig trippel espresso via mokabryggare).

Kan du matcha detta billiga bruk? ;) 

Om jag hade den förbrukningen så hade man kanske kunnat matcha det på något sätt, eller gjort en jämförelse. Men jag dricker mer än (motsvarande) en (1) trippel-espresso - och f f a, inte espressokaffe. Det kan vara gott, ibland, men inget jag köper för att ha hemma.

Men 3-4 paket a' 35,-/mån gör jag väl åt. Såg 4 (140,-), och ungf 1 kanna om dagen ≈ 12koppar. Ibland mer, ibland mindre.

12*30dagar = 360 koppar.
140/(12*30) = 0,388888.../kopp ≈ 0.80/mugg

 

Men att jämföra kaffe och espresso, är lite som att jämföra ryggbiff och entrecôte. 2 olika varor med olika priser. Det ovan är ju kaffe mot kaffe. Kapsel jmf med bryggning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
54 minuter sedan, modEric säger:

Jo, 140,-/mån är ju jättedyrt, om det bara är 1 kaffe/kapsel om dagen - 60 kapslar blir ju det dubbla (280,-). Så, skitdyrt i jmf med 140,- för 4 paket som ger 8-12koppar/dag. Dricker ni bara någon/några koppar per dag, skulle ni kanske klara er på ett paket i mån - dvs 35,- ...och då är 140,- jättedyrt, i jämförelse.

 

// Mitt mobilabbonemang ligger på 95,-/mån. Det skulle bli gratis mobil om jag gjorde samma byte. :yeahbaby:

 

Bonusvinst: 0 kapslar i plast att källsortera. :ThumbsUp:

Det smakar annorlunda än bryggkaffe, det är ju den största grejen. :) Andra aspekter är: det är starkare än vanligt kaffe så det går inte åt lika mycket. Det är smidigare än vanligt kaffe (man petar i en kapsel och kör). :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, sevensleeper säger:

Det smakar annorlunda än bryggkaffe, det är ju den största grejen. :) Andra aspekter är: det är starkare än vanligt kaffe så det går inte åt lika mycket. Det är smidigare än vanligt kaffe (man petar i en kapsel och kör). :D

Smidigare är det. Men smaken vet jag väl inte om den är lika god (de gånger jag blivit bjuden på det). Smaken är väl det viktigaste för mig, men också den ekonomiska vinsten man gör. Som sagt, så kan jag ju ha mitt mobilabonnemang gratis där för de pengarna. Och sen, ni skall ju bygga och grejja nu. En 100'ing xtra* man direkt kan peta in och sänka lånekostnaden med, väl? :)

 

För egen del tycker jag det är enkelt och smidigt att slänga på en kanna. Enda xtra är att man får köpa ett paket med filter ≈ var 3'e månad - 'a 15-20,-. Och skall man lägga in miljöaspekten med, så är det väldigt lite plast i jmf med kapslar. :)

 

* Du vet klassikern: “De är inte de stora inkomsterna man blir rik på, utan de små utgifterna”.

 

Redigerad av modEric
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
5 minuter sedan, modEric säger:

Smidigare är det. Men smaken vet jag väl inte om den är lika god (de gånger jag blivit bjuden på det). Smaken är väl det viktigaste för mig, men också den ekonomiska vinsten man gör. Som sagt, så kan jag ju ha mitt mobilabonnemang gratis där för de pengarna. Och sen, ni skall ju bygga och grejja nu. En 100'ing xtra* man direkt kan peta in och sänka lånekostnaden med, väl? :)

 

För egen del tycker jag det är enkelt och smidigt att slänga på en kanna. Enda xtra är att man får köpa ett paket med filter ≈ var 3'e månad - 'a 15-20,-. Och skall man lägga in miljöaspekten med, så är det väldigt lite plast i jmf med kapslar. :)

 

* Du vet klassikern: “De är inte de stora inkomsterna man blir rik på, utan de små utgifterna”.

 

Klart det är bra att spara, men det är även gött att unna sig saker. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som ensamhushållare är det smidigt å snabbt ta sig en kopp kapselkaffe. Godheten varierar med vilken kaffesmak man köper. Men största fördelen är att kaffet alltid smakar lika bra eftersom det inte står öppnat utan blir nyöppnat s a s varje gång.

 

Sen är det peanuts jämfört med det viasat filmpaket jag vart tvungen att överta i ett helt år 300 kr/mån för nåt jag inte kommer använda, kunde lika gärna eldat upp 30 st hundralappar, det nöjet hade vart större. :(

Redigerad av Semmelman
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, sevensleeper säger:

Klart det är bra att spara, men det är även gött att unna sig saker. :) 

Ja, självklart. :yeahbaby: Fast för mig är inte det att “unna sig”. Jag kan också unnan mig saker - sånt jag normal sett inte köper annars. Det blir ju mer tillfällen, än att man gör ngt standard s a s. Men i det aktuella fallet, med kaffe, har jag både fysisk och psykist svårt att göra det - mest det senare. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
1 timme sedan, modEric säger:

Ja, självklart. :yeahbaby: Fast för mig är inte det att “unna sig”. Jag kan också unnan mig saker - sånt jag normal sett inte köper annars. Det blir ju mer tillfällen, än att man gör ngt standard s a s. Men i det aktuella fallet, med kaffe, har jag både fysisk och psykist svårt att göra det - mest det senare. :)

Tur vi är olika. :D

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, sevensleeper säger:

Tur vi är olika. :D

Yep... :yeahbaby:  Och jag vet inte om du hade klarat den omställningen. :D  Raka sig, säga upp alla “cloud”-konton, fokusera på hockeyn, osv. ^_^

 

Fast en sak skulle du nog kunna fixa (ändå). En riktigt fin & bra CD/DVD till datorn. Och en spindel med skivor till den. :ThumbsUp::totaltgalen:Det kan du gott unna dig. Det är du värd. Fira nya jobbet liksom. ;)

 

post-64246-0-18048700-1504007794.gif

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, modEric säger:

Jo, 140,-/mån är ju jättedyrt, ...

4 timmar sedan, modEric säger:

Och jag gjorde ingen annan jämförelse heller, än mot vad jag själv tycker. Men 140,-/m är jättedyrt, för i kopp om dagen - jämfört med 4 paket som ger 8-12koppar om dagen. Om man sen tycker det är värt det, är en annan sak.

 

// Du får läsa in vad du villl i det, och ha åsikter om hur jag skriver - men det var inte så jag varken skrev eller menade. ...

Jag har inga direkta åsikter om hur du skriver annat än att det som ser ut som ett påstående inte tolkas av mig annat än som just ett påstående. Hade du skrivit ”Jo, 140,-/mån tycker jag ju är jättedyrt” hade jag inte alls reagerat. Men jag förstår att det var så du menade.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
9 minuter sedan, modEric säger:

Yep... :yeahbaby:  Och jag vet inte om du hade klarat den omställningen. :D  Raka sig, säga upp alla “cloud”-konton, fokusera på hockeyn, osv. ^_^

Haha! Nej, det hade jag inte klarat. ;) 

 

10 minuter sedan, modEric säger:

Fast en sak skulle du nog kunna fixa (ändå). En riktigt fin & bra CD/DVD till datorn. Och en spindel med skivor till den. :ThumbsUp::totaltgalen:Det kan du gott unna dig. Det är du värd. Fira nya jobbet liksom. ;)

 

post-64246-0-18048700-1504007794.gif

Åh, jag som älskar fysisk lagring... :rolleyes:;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, sevensleeper säger:

Haha! Nej, det hade jag inte klarat. ;) 

:D

 

19 minuter sedan, sevensleeper säger:

Åh, jag som älskar fysisk lagring... :rolleyes:;) 

Pörfäckt! Då får vi forumskramla lite och fixa en till dig i julklapp. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
3 minuter sedan, modEric säger:

Pörfäckt! Då får vi forumskramla lite och fixa en till dig i julklapp. :ThumbsUp:

Åh, härligt! ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Alix säger:

Allt är relativt, förstås. För det beloppet får man väl inte mer än tre kaffespecialare på Espresso house.

Som sammanlagt innehåller motsvarande en kopp kaffe och en liter kobaserad sockerdricka.

10 timmar sedan, Semmelman säger:

Som ensamhushållare är det smidigt å snabbt ta sig en kopp kapselkaffe. Godheten varierar med vilken kaffesmak man köper. Men största fördelen är att kaffet alltid smakar lika bra eftersom det inte står öppnat utan blir nyöppnat s a s varje gång.

 

Sen är det peanuts jämfört med det viasat filmpaket jag vart tvungen att överta i ett helt år 300 kr/mån för nåt jag inte kommer använda, kunde lika gärna eldat upp 30 st hundralappar, det nöjet hade vart större. :(

80-talet rekommenderar dig att programmera videon så att all midnattsporr spelas in.  Då kan du under minst ett helt år göra något vettigt istället för att porrsurfa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Videon... menar du DVD:en eller VHS:en? Länge sen man brände en CD/DVD förresten, eller la nåt på en pinne, om en ungdom läser det här framstår allt säkert som grekiska. Jag var på Kjell förra veckan å skulle köpa en ethernet-sladd eller nåt för att koppla ihop datorn å surfburken och fråga hur lång sladd man kan ha som längst? Lever fortfarande i minne av SCSI...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
2018-08-07 på 10:43, Semmelman säger:

Godheten varierar med vilken kaffesmak man köper. Men största fördelen är att kaffet alltid smakar lika bra eftersom det inte står öppnat utan blir nyöppnat s a s varje gång.

Håller med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Köpte nya filter igår... Sist blev det ICA's vita (1x4), men nu köpte jag vanliga Melittafilter, de som kallas original - inte någon av deras varianter. Och man märker/känner verkligen skillnaden i smaken. :yeahbaby::kaffe: Mkt friskare/tydligare. Det blev nåt “matt” över smaken med ICA's filter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
 Share




×
×
  • Skapa nytt...