Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tråden om kaffe ...och andra drycker


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Det är stor skillnad på kaffeautomater, det är stor skillnad på bönor, det är stor skillnad på vatten. Say no more. :tyst:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

På tal om skillnader - i Norge har dom ju Imsdal vatten i kranen, ni vet det man kan köpa på flaska här i Sverige - så betyder detta då att deras kaffe är godare för att dom kör Imsdal-vatten när dom gör kaffe? Personligen dricker jag inte ens kaffe, har aldrig fastnat för smaken, men vet iaf att det inte är någon skillnad när man blandar Imsdal till te - i min åsikt iaf.... :P

 

Meen iaf, tycker detta är en bra fråga, någon som kan kolla upp detta eller känner någon som bor i Norge om deras kaffe smakar bättre för dom använder sig av Imsdal vatten från den norska berg-källan?

 

:laserbok:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Du framställer Imdal vatten som om det vore vattnets Champagne. Varför skulle det vattnet vara bättre eller godare? Var har du fått det från?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore inga problem att buteljera vatten från många städer i sverige. Men det klingar kanske inte så vackert. Säffle, Arboga, Huddiksvall, Borlänge...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du framställer Imdal vatten som om det vore vattnets Champagne. Varför skulle det vattnet vara bättre eller godare? Var har du fått det från?

Kommunerna tävlar emellanåt om bästa kranvattnet. Axelman har för närvarande det godaste kranvattnet. De vann med motiveringen:

 

”Absolut rent med fina mineraltoner, fräschör och kylig elegans. Törstsläckare av allra högsta klass.”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

Du framställer Imdal vatten som om det vore vattnets Champagne. Varför skulle det vattnet vara bättre eller godare? Var har du fått det från?

 

Personlig åskt! Tycker det är godare än andra... Imsdal och Voss ligger mig nära hjärtat - och smaklökarna ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Personlig åskt! Tycker det är godare än andra... Imsdal och Voss ligger mig nära hjärtat - och smaklökarna ;)

Plockar du ut dem i ett blindtest?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Personlig åskt! Tycker det är godare än andra... Imsdal och Voss ligger mig nära hjärtat - och smaklökarna ;)

Plånboken då? Jag får 1000 liter för samma pris som en liten flaska Imsdal kostar. Total galenskap i sverige att köpa vatten på flaska. Men vi vill ju så gärna vara kontinentala. Kaffe på Starbucks, snabblunch på 7/11 och en flaska Imsdal med i fall att. VAd hände med bryggkaffe, risifrutti och kranvatten? :stjarnsmall::armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja efter brandkår och/eller försvar hinkat ut giftigt brandskum i sjöarna landet runt så kanske det är värt det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja efter brandkår och/eller försvar hinkat ut giftigt brandskum i sjöarna landet runt så kanske det är värt det.

Har du sjövatten då? (dvs kommunen har en sjö som färskvattensreservoar)

 

Själv har jag en djupborrad brunn (67m). Inga brandskumsrester där. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja efter brandkår och/eller försvar hinkat ut giftigt brandskum i sjöarna landet runt så kanske det är värt det.

Vad har det med saken att göra? :armskeptisk: Prover tas på drickvatten och det finns noga föreskrivna nivåer på toxiner mm. Vårt vatten tas numera ur en gigantisk rullstensås där vattnet är i princip 100% perfekt.

 

 

"Varför ett nytt dricksvatten?
Den största anledningen är att trygga vattenförsörjningen för framtiden. Det nya dricksvattnet kommer från en grundvattentäkt istället för en ytvattentäkt vilket är mycket tryggare för bland annat yttre påverkan. Det gör också att vi inte behöver använda några kemikalier för att rena vattnet. I Lennheden luftas istället vattnet och passerar tjugo sandfilter samt UV-filter."
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är stor skillnad på kaffeautomater, det är stor skillnad på bönor, det är stor skillnad på vatten. Say no more. :tyst:

 

Är det det? Alla innehåller väl ett malverk som maler bönorna och hur kan det skilja så mycket på smak beroende på vilket malverk som malt det? Jag vet att alla kaffekonnäsörer här kommer svära på sin bibel att det är smakskillnad på om bönor mals mellan två stenskivor eller två metallskivor (eller vad de nu består av) och jag kan säga då att det tror jag inte ett dugg på att ni kan skilja på det i ett seriöst blindtest. :lol:

 

Däremot gör det väl skillnad vilka bönor de har i, det kan jag tro på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du sjövatten då? ...

Jag har det. Öresjöslam, brukar jag kalla det. Men jag har vant mig nu. Det går en riksväg intill Öresjö. Och Viskan som passerar Öresjö har svept med sig ett otal orenade landsbygdsfastigheters trevligheter i många mil innan dess, från Tolken räknat... :bla:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vad har det med saken att göra? :armskeptisk: Prover tas på drickvatten och det finns noga föreskrivna nivåer på toxiner mm. Vårt vatten tas numera ur en gigantisk rullstensås där vattnet är i princip 100% perfekt.

 

Tja de sa att det var rent vatten sen var det nån som börja leta efter andra gifter än de som vattenverket kolla efter och så fann de det där brandskumsgiftet, vem vet vilka andra gifter de inte letat efter som finns i vattnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Är det det? Alla innehåller väl ett malverk som maler bönorna och hur kan det skilja så mycket på smak beroende på vilket malverk som malt det? Jag vet att alla kaffekonnäsörer här kommer svära på sin bibel att det är smakskillnad på om bönor mals mellan två stenskivor eller två metallskivor (eller vad de nu består av) och jag kan säga då att det tror jag inte ett dugg på att ni kan skilja på det i ett seriöst blindtest. :lol:

 

Däremot gör det väl skillnad vilka bönor de har i, det kan jag tro på.

OM man mal olika grovlekar märks skillnad. Tiden som kaffet bryggs gör skillnad. Mängden kaffe som doseras gör skillnad. Vattentemperaturen gör skillnad. Varför måste jag beskriva självklarheter......? :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har det. Öresjöslam, brukar jag kalla det. Men jag har vant mig nu. Det går en riksväg intill Öresjö. Och Viskan som passerar Öresjö har svept med sig ett otal orenade landsbygdsfastigheters trevligheter i många mil innan dess, från Tolken räknat... :bla:

Men det går via ett reningsverk sen, innan det går ut i ledningarna. Man kan ju alltid ringa det lokala vattenverket (kommunen) och fråga om det finns papper/värden på vattnet. Och hur de gör för att filtrera ut olika saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tja de sa att det var rent vatten sen var det nån som börja leta efter andra gifter än de som vattenverket kolla efter och så fann de det där brandskumsgiftet, vem vet vilka andra gifter de inte letat efter som finns i vattnet.

Vatten är ett livsmedel. Det är under stenhård koll. Men köp du flaskvatten om det nu är så att det är viktigt för dig. Sen att du bombarderas dagligen av en massa andra väldigt farliga ämnen utan att ens bry dig gör ju inget.... Alla plaster runt om kring dig och i bilen avger en massa otrevliga ämnen som på sikt kan göra dig steril eller ge dig cancer eller annat "kul". Att den exponeringen är kraftig och klaga på dricksvattnet är som att svälja kameler och sila mygg. Varöfr inte köpa en gasflaska med fjälluft också?? :totaltgalen:

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det går via ett reningsverk sen, innan det går ut i ledningarna. Man kan ju alltid ringa det lokala vattenverket (kommunen) och fråga om det finns papper/värden på vattnet. Och hur de gör för att filtrera ut olika saker.

Jag vet exakt hur sådant går till (tror inte det har ändrats sedan 2008 i alla fall). Jag har varit kommunreporter och granskat just sådant. Miljökontoret är övervakande myndighet över VA-bolaget, och MK anlitar oftast fristående laboratorier. Ibland är det anmärkning och då rättar man till det. De flesta kommuner har flera vattenverk. Men utbrott av diverse sjukdomar förekommer även i Sverige. Sammantaget är dock vattnet pålitligt i Sverige. Men smaken kan sannerligen variera. Som sagt, nu har jag vant mig, men Öresjöslammet har en omisskännlig doft av klor...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vatten är ett livsmedel. Det är under stenhård koll. Men köp du flaskvatten om det nu är så att det är viktigt för dig. Sen att du bombarderas dagligen av en massa andra väldigt farliga ämnen utan att ens bry dig gör ju inget.... Alla plaster runt om kring dig och i bilen avger en massa otrevliga ämnen som på sikt kan göra dig steril eller ge dig cancer eller annat "kul". Att den exponeringen är kraftig och klaga på dricksvattnet är som att svälja kameler och sila mygg. Varöfr inte köpa en gasflaska med fjälluft också?? :totaltgalen:

 

Jag har väl inte skrivit att jag köper vatten på flaska, det är jag för snål för, dricker så lite vatten ändå, jag försvarar bara dom som gör det, de kanske inte gör så dumt i det ändå med tanke på gifterna i sjöarna och flouret de sätter till, eller klor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM man mal olika grovlekar märks skillnad. Tiden som kaffet bryggs gör skillnad. Mängden kaffe som doseras gör skillnad. Vattentemperaturen gör skillnad. Varför måste jag beskriva självklarheter......? :superirriterad:

 

OM det nu är såna självklarheter varför kan de inte brygga gott kaffe då?

Jag föreställer mig att alla de där maskinerna mal ungefär lika grovt, de borde ha en default-inställning från fabrik. Och liknande vattentemperatur, om nu bästa temperaturen är X för kaffemakning så är det väl konstigt om inte kaffemaskintillverkarna kan göra sina maskiner så de kokar vatten till X grader, hur svårt kan det va? Och doseringen hur svårt är det att få dem att dosera rätt? Och ändå smakar det inte så bra som ni säger att ni får erat kaffe att smaka hemma när ni maler bönorna själva, precis som de gör fast i sina maskiner. Jag undrar WTF??? :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

OM det nu är såna självklarheter varför kan de inte brygga gott kaffe då?

Jag föreställer mig att alla de där maskinerna mal ungefär lika grovt, de borde ha en default-inställning från fabrik. Och liknande vattentemperatur, om nu bästa temperaturen är X för kaffemakning så är det väl konstigt om inte kaffemaskintillverkarna kan göra sina maskiner så de kokar vatten till X grader, hur svårt kan det va? Och doseringen hur svårt är det att få dem att dosera rätt? Och ändå smakar det inte så bra som ni säger att ni får erat kaffe att smaka hemma när ni maler bönorna själva, precis som de gör fast i sina maskiner. Jag undrar WTF??? :w00t:

Varför tar du för givet att alla maskiner är inställda på samma sätt? Har alla samma uppfattning om hur kaffe ska vara/smaka? Har alla samma kaffebönor??

...

Det finns maskiner som gör lika bra kaffe som hemma och det finns maskiner där man hellre häller ut eländet än dricker. Och allt där emellan. Vad är problemet??

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kaffeservicekille jag snubblade på när han meckade med en slik burk menade att han var tvungen att ha en medioker inställning som ska passa de flesta. När jag påpekade att den gav snarare färgat vatten än bra kaffe ryckte han på axlarna och mumlade att han gjorde som han var tillsagd.

...

En mack jag besökt har återinfört bryggkaffe till vissa av sina kunder för de vägrar att dricka det "nya" kaffet.

...

Det finns ett kaffe för varje smaksinne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju konstatera att kaffet säljer, annars hade de ju inte fortsatt på jourbutikerna. Men hellre halvbra automatkaffe än bryggkaffe som stått på alldeles för länge och är närmast flytande syra :bla: Kaffet man kan uppbringa på många caféer och matställen där kaffet står framme på värmeplattor är verkligen hemskt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore inga problem att buteljera vatten från många städer i sverige. Men det klingar kanske inte så vackert. Säffle, Arboga, Huddiksvall, Borlänge...

Vad är det för fel på Ramlösa och Loka? Som namn alltså. Inte städer visserligen, men ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...