Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ljudvolym i ”hörlurar”


KMN
 Share

Rekommendera Poster

I iOS 14.2 finns en funktion som varnar för långtidsexponering för höga ljud i hörlurar. Funktionen sänker också volymen samtidigt som man får en varning. Det är kanske bra…

Men när jag kopplar upp telefonen till bilen, via bluetooth, uppfattas bilstereon som hörlurar och det står inte länge på förrän volymen automatiskt sänks. Höjer jag den igen, upprepas det.

Vad jag förstår finns ingen möjlighet att stänga av funktionen (kopplad till appen Hälsa). Men vet någon om det finns sätt att komma förbi det här?

Jag upplever det som dåligt för min hälsa att dels sitta och fibbla med telefonen under bilkörning, dels känna hur irritationen växer där bakom ratten.

Min telefon är en iPhone 6S. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in i Inställningar > Ljud och haptik > säkerhet med hörlurar och stäng av reglaget som visas på skärmdumpen här. Det borde göra tricket. Varningen kommer nog ändå, verkar inte gå att stänga av, men det borde stänga av att ljudet sänks. 

Har aldrig fått en varning själv, hur högt lyssnar du? Tycker ofta jag själv har det ganska högt nämligen. 

4266436F-2F58-4573-800F-50F5B08477F3.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, maqs säger:

Gå in i Inställningar > Ljud och haptik > säkerhet med hörlurar och stäng av reglaget som visas på skärmdumpen här. Det borde göra tricket. Varningen kommer nog ändå, verkar inte gå att stänga av, men det borde stänga av att ljudet sänks. 

Har aldrig fått en varning själv, hur högt lyssnar du? Tycker ofta jag själv har det ganska högt nämligen. 

4266436F-2F58-4573-800F-50F5B08477F3.jpeg

Fungerar inte. Någon EU regel som gör att funktionen inte går att stänga av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha. Har som sagt aldrig stött på problemet själv, så blev en kvalificerad gissning denna gången. Men det blev då tydligen hit and miss på den. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, maqs säger:

Aha. Har som sagt aldrig stött på problemet själv, så blev en kvalificerad gissning denna gången. Men det blev då tydligen hit and miss på den. ?

En bra gissning däremot ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

Det är ungefär så långt jag kommit själv.

I hörlurar kanske det skulle vara hälsovådligt att köra full patte längre stunder, men via bilstereon har man ju volymkontroll på själva stereon – och varken bil eller stereo är i mitt fall av senaste modell, så lite kräm behövs för höra något…

 

Problemet borde för övrigt också uppstå för dem som lyssnar via något slags bluetooth-högtalare i hemmet eller annorstädes.

Redigerad av KMN
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är så jävla dumt så man tror inte det kan vara sant.

 

Jag kör spotify genom telefonen till en stereo som jag sedan har lurar i.

Och det går inte att använda längre efter detta jävla påhitt. Hur enda in i grönhetaste helvete kan detta ha gått igenom!!??

 

Och ja jag lyssnar på låg volym redan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, JohanBergman säger:

Det här är så jävla dumt så man tror inte det kan vara sant.

 

Jag kör spotify genom telefonen till en stereo som jag sedan har lurar i.

Och det går inte att använda längre efter detta jävla påhitt. Hur enda in i grönhetaste helvete kan detta ha gått igenom!!??

 

Och ja jag lyssnar på låg volym redan.

Inte Apple som bestämt detta utan en regel dom måste följa. Höj volymen på stereon istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att det ej är apple.

Nej, jag behöver hög volym på enheten före förstärkaren.

 

Typ 99% av alla mobiler är ju kopplade mot andra ljudenheter med kabel eller blåtand så detta är totalt vansinne.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, JohanBergman säger:

Nej, jag behöver hög volym på enheten före förstärkaren

Varför? Ställer du in volymen på 80-90% av volymen på telefonen kommer du aldrig få varningen. Sen så höjer du på förstärkaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhone är värdelös vad gäller volym. Trots högsta volym har ljudet alltid varit för lågt. Bättre med mp3-spelare eller freestyle. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, lappen71 säger:

Varför? Ställer du in volymen på 80-90% av volymen på telefonen kommer du aldrig få varningen. Sen så höjer du på förstärkaren.

Då blir det Jitter Wow och flutter. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, lappen71 säger:

Varför? Ställer du in volymen på 80-90% av volymen på telefonen kommer du aldrig få varningen. Sen så höjer du på förstärkaren.

Är just detta jag gör och jag får notis att jag har haft för hög volym dem senaste 7 dagarna samt att volymen sänks.

 

Jag får se om jag sänker ner till 60-70% hjälper men det är inte optimalt.

 

Allt är bara så otroligt korkat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, JohanBergman säger:

Är just detta jag gör och jag får notis att jag har haft för hög volym dem senaste 7 dagarna samt att volymen sänks.

 

Jag får se om jag sänker ner till 60-70% hjälper men det är inte optimalt.

 

Allt är bara så otroligt korkat.

Så här högt kan jag ha när jag spelar till bilens BT utan att det larmar.

 

IMG_CB66DD22169F-1.thumb.jpeg.3699f099b90dada46cd33c354d69d83a.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

När jag ansluter nya Bluetooth enheter så får jag en fråga om det är hörlurar eller inte. Om jag markerar att det inte är hörlurar så funkar det som ni har haft det tidigare så att man kan köra på max i bilen eller annan högtalare. Har inte testat själv men testa att ta bort enheten och lägga till den igen så kanske ni kan få det att funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, OLW säger:

När jag ansluter nya Bluetooth enheter så får jag en fråga om det är hörlurar eller inte. Om jag markerar att det inte är hörlurar så funkar det som ni har haft det tidigare så att man kan köra på max i bilen eller annan högtalare. Har inte testat själv men testa att ta bort enheten och lägga till den igen så kanske ni kan få det att funka.

Någon sådan fråga har jag aldrig fått. Kan du inte visa en skärmdump på hur det ser ut. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den frågan har jag heller aldrig fått. Man borde få den — det skulle lösa problemen. Å andra sidan kanske det skulle vara ett allt för lätt sätt att kringgå den där EU-regeln…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, KMN säger:

Den frågan har jag heller aldrig fått. Man borde få den — det skulle lösa problemen. Å andra sidan kanske det skulle vara ett allt för lätt sätt att kringgå den där EU-regeln…

Det skulle kunna fungera så att ljudkontrollen bara används vid vissa bluetoothprofiler. För det mesta så verkar man kunna reglera ljudet med telefonens "förstärkare", men med en profil som bara fungerar som en sorts lågnivåutgång blandas inte telefonen in i hur högt det låter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Det skulle kunna fungera så att ljudkontrollen bara används vid vissa bluetoothprofiler. För det mesta så verkar man kunna reglera ljudet med telefonens "förstärkare", men med en profil som bara fungerar som en sorts lågnivåutgång blandas inte telefonen in i hur högt det låter.

Ja men då måste telefonen förstå att det inte gäller hörlurar och den funktionen finns inte. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, lappen71 säger:

Ja men då måste telefonen förstå att det inte gäller hörlurar och den funktionen finns inte. 

 

Det borde inte behövas mer än en ny BT-profil som mer eller mindre är en kopia på A2DP, vilket inte bör vara särskilt avancerat. Men vad jag vet finns det ingen sådan profil idag.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Bluetooth_profiles#Advanced_Audio_Distribution_Profile_(A2DP)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

jag kan ju bara hålla med Johan Bergman och iMarc, detta måste var nåt av det absolut mest korkade apple har gjort.

visst en del säger, sänk på telefonen och höj på stereon, men det där är inget bra alternativ, dels så påverkar det ljudet negativt, samt vad händer när jag byter ingångkälla på stereon till tex tv? med volymen nära max på stereon.

men, det måste finnas olika blåtandprofiler för när jag spelar i bilen så är volymen på telefonen disablad, alltså jag kan inte påverka volymen med telefonen...(audi A6 -10)

men till apple, gör om o gör rätt NU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, benkemannen säger:

jag kan ju bara hålla med Johan Bergman och iMarc, detta måste var nåt av det absolut mest korkade apple har gjort.

visst en del säger, sänk på telefonen och höj på stereon, men det där är inget bra alternativ, dels så påverkar det ljudet negativt, samt vad händer när jag byter ingångkälla på stereon till tex tv? med volymen nära max på stereon.

men, det måste finnas olika blåtandprofiler för när jag spelar i bilen så är volymen på telefonen disablad, alltså jag kan inte påverka volymen med telefonen...(audi A6 -10)

men till apple, gör om o gör rätt NU.

Välkommen till forumet. 
 

Men detta är inget som Apple bestämmer över utan är EU som gör det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, lappen71 säger:

Välkommen till forumet. 
 

Men detta är inget som Apple bestämmer över utan är EU som gör det. 

tack så mycke :-)

 

väldigt intressant att EU skulle gå ut med att volymen i en apple måste sänkas efter en viss tid vid en viss volym... och att det inte får finnas nån möjlighet att stänga av funktionen, tex när man kopplar till en stereo.... märkligt... men har du en källa till det så tar jag gärna emot en länk.

 

förövrigt så har jag inte hört nån berätta om denna funktion android telefoner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, benkemannen säger:

tack så mycke ?

 

väldigt intressant att EU skulle gå ut med att volymen i en apple måste sänkas efter en viss tid vid en viss volym... och att det inte får finnas nån möjlighet att stänga av funktionen, tex när man kopplar till en stereo.... märkligt... men har du en källa till det så tar jag gärna emot en länk.

 

förövrigt så har jag inte hört nån berätta om denna funktion android telefoner.

https://forums.macrumors.com/threads/exceeding-the-eu-volume-limit-on-ios-11.2060937/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, lappen71 säger:

tack,

intressant, enligt detta så skulle ju detta börjat med ios 11, men jag märkte ju inget förrän jag uppdaterade till ios 14.3 och undrade va f** hände när jag spelade musik i verkstan och helt plötsligt blev det nästan blev tyst.

 

detta att det inte går att stänga av funktinen är det nåt som kom med ios 14.3 vet du det ?

 

det tekniska när det gäller Blåtand är jag inte så hemma på.. har du nån ide om varför det är annorlunda när jag är uppkopplad i bilen? då är ju volymknapparna bortkopplade i telefonen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...