Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ljudvolym i ”hörlurar”


KMN
 Share

Rekommendera Poster

3 minuter sedan, benkemannen säger:

tack,

intressant, enligt detta så skulle ju detta börjat med ios 11, men jag märkte ju inget förrän jag uppdaterade till ios 14.3 och undrade va f** hände när jag spelade musik i verkstan och helt plötsligt blev det nästan blev tyst.

 

detta att det inte går att stänga av funktinen är det nåt som kom med ios 14.3 vet du det ?

 

det tekniska när det gäller Blåtand är jag inte så hemma på.. har du nån ide om varför det är annorlunda när jag är uppkopplad i bilen? då är ju volymknapparna bortkopplade i telefonen

Nej och nej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, men allvarligt, det måste ju vara att bilen väljer ”fel” profil. Jag har ju alltid max-volym på iPhonen i bilen och har aldrig fått varningen. Men jag har också en gammal bil så det kanske påverkar? 
Jag har aldrig fått varningen i lurar heller.. men där lyssnar jag ju inte på maxvolym heller. 
(Kör AirPlay hemma till stereon så jag vet inte hur blåtand skulle blivit där). 

Redigerad av Mr Walker
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, Mr Walker säger:

Hej, men allvarligt, det måste ju vara att bilen väljer ”fel” profil. Jag har ju alltid max-volym på iPhonen i bilen och har aldrig fått varningen. Men jag har också en gammal bil så det kanske påverkar? 
Jag har aldrig fått varningen i lurar heller.. men där lyssnar jag ju inte på maxvolym heller. 
(Kör AirPlay hemma till stereon så jag vet inte hur blåtand skulle blivit där). 

hej

nä bilen är inget problem, där går volymen ut för fullt, och som jag skrev tidigare så är telefonens volymknappar disablade när den är uppkopplad i bilen, alltså det går inte ändra volymen genom telefonen.

 

problemet är när jag kopplar mot andra källor där jag använder en blåtandsmottagere som är kopplad till line in på stereon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, benkemannen säger:

hej

nä bilen är inget problem, där går volymen ut för fullt, och som jag skrev tidigare så är telefonens volymknappar disablade när den är uppkopplad i bilen, alltså det går inte ändra volymen genom telefonen.

 

problemet är när jag kopplar mot andra källor där jag använder en blåtandsmottagere som är kopplad till line in på stereon

Hur kan volymen gå till 100% när du inte kan höja med knapparna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, benkemannen säger:

...

 

det tekniska när det gäller Blåtand är jag inte så hemma på.. har du nån ide om varför det är annorlunda när jag är uppkopplad i bilen? då är ju volymknapparna bortkopplade i telefonen

För att olika blåtandsprofiler gör olika saker? En del delar kontakter, andra skickar samtalsljud till/från en telefonlur och så vidare.

Antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min gamla Volvo så kommer volymen på telefonen att påverka volymen ut.. och det verkar ju fungera på samma sätt för trådskaparen med skillnaden att jag inte får problemet med volymregleringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, lappen71 säger:

Hur kan volymen gå till 100% när du inte kan höja med knapparna?

jag antar att mobilen funkar då som nån sorts förförstärkare och då är signalen konstant, varför jag tror att det är fullt ut beror på att den matchar övriga källor i bilen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

För att olika blåtandsprofiler gör olika saker? En del delar kontakter, andra skickar samtalsljud till/från en telefonlur och så vidare.

Antar jag.

jag tror på nåt liknande som du säger om Blåtand, men i min andra bil kör jag ibland ljudet via lightningkontakten till USB i bilen och det ger samma fenomen i telefonen att volymknapparna blir bortkopplade, men att volymen matchar andra källor såsom radio

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Mr Walker säger:

I min gamla Volvo så kommer volymen på telefonen att påverka volymen ut.. och det verkar ju fungera på samma sätt för trådskaparen med skillnaden att jag inte får problemet med volymregleringen.

det kan ju eventuellt bero på vilken ios ver du har, jag märkte ju inget förrän jag uppdaterade till 14.2 eller 14.3, verkar som att funktionen var avstängd som default på dom tidigare ios.

 

och sedan blev ändrat till  att inte gå att stänga av.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, benkemannen säger:

jag antar att mobilen funkar då som nån sorts förförstärkare och då är signalen konstant, varför jag tror att det är fullt ut beror på att den matchar övriga källor i bilen

Du antar fel. Har alltid kunnat reglera volymen med knapparna. Det du beskriver tror jag inte på. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, lappen71 säger:

Du antar fel. Har alltid kunnat reglera volymen med knapparna. Det du beskriver tror jag inte på. 

ok,

synd för dej....hade du bott närmare mig så hade jag gärna visat dig.....

 

och som jag skrev lite tidigare idag.....  i min andra bil kör jag ibland ljudet via lightningkontakten till USB i bilen och det ger samma fenomen i telefonen att volymknapparna blir bortkopplade, men att volymen matchar andra källor såsom radio...

 

 och förövrigt så är jag alldeles för gammal för o sitta o hitta på saker........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, benkemannen säger:

ok,

synd för dej....hade du bott närmare mig så hade jag gärna visat dig.....

 

och som jag skrev lite tidigare idag.....  i min andra bil kör jag ibland ljudet via lightningkontakten till USB i bilen och det ger samma fenomen i telefonen att volymknapparna blir bortkopplade, men att volymen matchar andra källor såsom radio...

 

 och förövrigt så är jag alldeles för gammal för o sitta o hitta på saker........

Det du påstår är omöjligt. Det betyder att alla som ansluter BT lurar inte kan höja volymen på telefonen. 
Har haft iPhone sen 3GS och ingen har betett sig på det sätt du beskriver. Så nej jag tror dig inte. 

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, lappen71 säger:

Det du påstår är omöjligt. Det betyder att alla som ansluter BT lurar inte kan höja volymen på telefonen. 
Har haft iPhone sen 3GS och ingen har betett sig på det sätt du beskriver. Så nej jag tror dig inte. 

Ditt påstående stämmer förutsatt att det inte finns flera olika sätt att skicka ljud över BT. Vilket det finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, lappen71 säger:

Det du påstår är omöjligt. Det betyder att alla som ansluter BT lurar inte kan höja volymen på telefonen. 
Har haft iPhone sen 3GS och ingen har betett sig på det sätt du beskriver. Så nej jag tror dig inte. 

nope det betyder det inte alls, då det finns olika blådands protokoll som beter sig lite olika,

sen får du tror vad du vill.

det jag beskriver är hur min iphone SE second gen 128 gb beter sig.

 

btw kan man posta filmklipp här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, benkemannen säger:

btw kan man posta filmklipp här?

Nej inte på något enkelt sätt. Lägg upp det på Youtube och posta länken. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det är väldigt konstigt att man har en sådan här funktion på något annat än Apples egna lurar, det kan ju omöjligt gå att veta hur högt det låter i vilken godtycklig blåtandshörlur som helst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Mr Walker säger:

Fast det är väldigt konstigt att man har en sådan här funktion på något annat än Apples egna lurar, det kan ju omöjligt gå att veta hur högt det låter i vilken godtycklig blåtandshörlur som helst?

Ja, det kan jämföras med att bilar ska varna för att man kör för fort när man varvar bensinmotorer över 3000 rpm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Mr Walker säger:

Fast det är väldigt konstigt att man har en sådan här funktion på något annat än Apples egna lurar, det kan ju omöjligt gå att veta hur högt det låter i vilken godtycklig blåtandshörlur som helst?

jag håller med när det gäller ljud och högtalare så är verkningsgrad och ohm avgörande hur högt det blir.......  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Ja, det kan jämföras med att bilar ska varna för att man kör för fort när man varvar bensinmotorer över 3000 rpm.

bra liknelse.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, lappen71 säger:

Nej inte på något enkelt sätt. Lägg upp det på Youtube och posta länken. 

här är ett klipp jag gjorde för en liten stund sedan, som visar att volymen ej går att reglera med telefonen när den är kopplad till Audis Blåtand, samt att volymen matchar andra källor såsom tex radio.

 

vad apple däremot verkar ha lagt till sedan jag upptäckte detta är att det går att muta, det är av eller på längst ner på volymreglaget

 

https://youtu.be/AuTrKacxjug

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, benkemannen säger:

här är ett klipp jag gjorde för en liten stund sedan, som visar att volymen ej går att reglera med telefonen när den är kopplad till Audis Blåtand, samt att volymen matchar andra källor såsom tex radio.

 

vad apple däremot verkar ha lagt till sedan jag upptäckte detta är att det går att muta, det är av eller på längst ner på volymreglaget

 

https://youtu.be/AuTrKacxjug

Nu kommer jag inte ihåg om du har nämnt att du får en varning på telefonen för hög volym. Om inte så ska du tacka biltillverkaren. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

Nu kommer jag inte ihåg om du har nämnt att du får en varning på telefonen för hög volym. Om inte så ska du tacka biltillverkaren. 

nope inga varningar i bilen, då den skickar ut samma ljudnivå oavsett var volymreglaget står, som du nu sett.....vilket också gäller för Lightning till usb i min jänkebil fast i den så sitter det en Alpine stereo,

 

däremot så är det fruktansvärt irriterande att telefonen sänker när den är kopplad till en blåtandsenhet (sbh20) som är kopplad till line in på steron i verkstan (men men det har jag ju sagt tidigare :-)...) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, benkemannen säger:

nope inga varningar i bilen, då den skickar ut samma ljudnivå oavsett var volymreglaget står, som du nu sett.....vilket också gäller för Lightning till usb i min jänkebil fast i den så sitter det en Alpine stereo,

 

däremot så är det fruktansvärt irriterande att telefonen sänker när den är kopplad till en blåtandsenhet (sbh20) som är kopplad till line in på steron i verkstan (men men det har jag ju sagt tidigare ?...) 

Jag frågade om du får varningen på telefonen. Eftersom i filmen ser det ut som att du har full volym på telefonen så skulle du få en varning om hög volym. Får du inte det så ska du skatta dig lycklig. Har jag över 80% av volymen så kommer jag få en varning. Med andra ord du skall vara glad. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, lappen71 säger:

Jag frågade om du får varningen på telefonen. Eftersom i filmen ser det ut som att du har full volym på telefonen så skulle du få en varning om hög volym. Får du inte det så ska du skatta dig lycklig. Har jag över 80% av volymen så kommer jag få en varning. Med andra ord du skall vara glad. 

näpp inga varningar i telefonen överhuvudtaget :-)

Redigerad av benkemannen
felskri
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
 Share




×
×
  • Skapa nytt...