Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur framtidssäkra iMac 27” 2020?


Gurro
 Share

Rekommendera Poster

Jag ska köpa en iMac 27” i dagarna. Stort behov av en ny dator så jag kan inte vänta längre. Uppdateringen känns ändå ok.

Det blir endera bästa eller mellanläget. SSD på 1TB är givet. Frågan är vilken CPU jag ska ta...

 

Jag gör inga tunga grejer egentligen, en del bildredigering i mest Lightroom men lite Affinity Photo och grafik i Affinity Designer. Ibland 3D men i gratisversionen av Sketchup, inga tunga renderingar. Kommer göra en del videoredigering men antagligen inget riktigt tung och det blir korta videos. 
kommer rita hus och mindre byggnader i Sketchup eller liknande program  
 

Jag lär köpa en ny om några år, tre, fyra kanske och kommer då låta denna bli någon hemdator som våra barn kanske kommer spela på.. Därför bra med Intel tänker jag så vi kan köra Windows om vi måste. 
 

så, hur ska jag tänka när jag väljer CPU för att den ska hålla för detta så länge som möjligt? Jag antar att CPU är viktigare än grafikkortet i mitt fall (jag tänkte inte kosta på att uppgradera bägge). RAM köper jag löst senare och sätter i. 
 

Tänker jag rätt om jag inte ens behöver uppdatera till tiokärniga ifall jag väljer dyraste basmodellen? Eller kommer jag ångra mig om jag inte uppgraderar där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, verkar som om skillnaden mellan CPUerna kanske inte blir så stor ändå. 
Är det bättre att välja den bästa GPUn istället?

 

eller gäller det bara för videoredigering? Även spel antar jag? Men spel om fyra fem år?

 

Såg just detta... 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ronny! Hade kollat den men jag ser inga jämförelser mellan olika GPU och CPUs?
 

Inser att just nu duger basmodellen antagligen (fast jag kommer köpa den dyraste eller mellan...) men om jag vill att den ska fungera bra så länge som möjligt, både med tanke på spel och videoredigering, vore det inte smart att köpa en av de bättre GPU:erna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Basmodellen går ju bort då den bara går att få med 256GB SSD

Så jag antar att det står mellan den 6-kärniga i5 modellen med Radeon 5300 och 8-kärniga i7 med radeon 5500XT.

Den senare går även få med Radeon 5700 eller 5700XT

 

Om pengar inte är ett jätteproblem så hade jag helt klart övervägt i7 processorn och 5500XT kortet.

5700/5700XT och 10-kärnig i9 processor känns kanske lite overkill men 5300 kortet är helt klart i klenaste laget om det ska spelas också. i7 processorn kommer på köpet om man ska upp till 5500XT grafikkortet eller bättre.

 

Jag kan inte hitta exakt vad det är för specifikationer på grafikkorten men de benchmark jag kan hitta så är ett 5500XT över 50% snabbare än ett 5300. Men det är möjligt att det är lägre klockade mobilvarianter av grafikkorten jag hittar benchmark för.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Sir Knasen!

 

Ja precis, basmodellen går bort pga SSD direkt.

 

Priset är väl inte ett jätteproblem men det är såpass viktigt att jag inte kommer uppgradera både CPU och GPU. Det kommer vara en dator jag använder i jobbet dagligen så det är firman som tar kostnaden. Dock inte redigering av bilder/film osv dagligen, det mesta jobbet är enkelt.
Jag är heller ingen spelare längre men man vet ju aldrig... Och det är framförallt för att barn ev. ska kunna spela bra om ett par år när jag byter.
Men även lite videoredigering som sagt, hade glömt att jag kommer behöva göra det i jobbet också framöver.

 

Såg att man inte kan uppdatera GPU när man tar mellanmodellen.
Så börjar kännas rätt givet att det blir dyraste modellen och uppdaterad GPU... 

Då är nog frågan nu om det blir 5500 XT eller dyraste 5700XT....

Kanske bör invänta några tester när folk har börjat jämföra grafikkorten... 

Tänker jag helt fel ifall jag tror att den kommer hänga med fler år spel- och videoredigeringsmässigt om jag maxar GPU?
 

 

10Gigabit Ethernet behöver man väl inte? Kommer inte jobba mot server utan isåfall extern SSD och då spelar ju Ethernet ingen roll. Såg en review där de snackade om att det kan vara ett bra tillval ifall man kommer ha fiber i framtiden, vilket ju är vanligt här men behövs det verkligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10Gigabit har du bara nytta av om du ska skyffla stora filer över nätverket snabbt.

Båda datorerna eller NAS kräver snabba SSD-diskar för att komma över 1Gigabit.

 

Det är skitkul att det äntligen kommer en snabbare ethernetstandard men jag tror det är först om 3-4år när det börjar komma billiga konsumentroutrar och konsument NAS med SSD med 10Gigabitstandard som man kan börja nyttja det i hemmet.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, och mitt "nätverk" är väl isåfall externa diskar och iMacen så då behövs det inte... Det skulle vara för att kunna streama 4Kfilm till fyra olika rum om några år då ifall det då finns routrar som klarar det och vi har tillräckligt bra fiber...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Netflix skriver att det räcker med 25Megabit uppkoppling för UltraHD.

Så även om vi drar till med 100Megabit per 4K stream pga någon knasig dålig codec så borde du klara dig med 1Gbit

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha ok, då struntar jag i det tillvalet.. Får fundera över vilken GPU det får bli. Borde väl komma en del reviews innan augusti är över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, Gurro säger:

Priset är väl inte ett jätteproblem men det är såpass viktigt att jag inte kommer uppgradera både CPU och GPU. Det kommer vara en dator jag använder i jobbet dagligen så det är firman som tar kostnaden.

Svaret är enkelt. Köp så dyr dator du har råd med. Varje steg på skalan av bättre CPU/GPU gör att den kommer att stå sig längre. Skillnaderna är dock lite ojämna men i princip fungerar det så.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en 5K-skärm lär väl GPU flaskhalsa spelandet långt innan CPU, så för framtidssäkring ska man nog prioritera GPU över CPU om det är spel som gäller i framtiden. Med reservation för att jag själv inte är någon gamer och att 5700 utvecklar mer värme som kanske sänker hastigheten på den.

Prisskillnaden mellan 5700(xt) och 5500xt bör väl vara 2000 kanske, vilket i sammanhanget är en mindre del av datorkostnaden, men Apple lägger möjligen på mer. Apple brukar väl (som indikerats ovan) inte heller erbjuda alla val för ingångsmodeller.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, poi ran säger:

Prisskillnaden mellan 5700(xt) och 5500xt bör väl vara 2000 kanske, vilket i sammanhanget är en mindre del av datorkostnaden, men Apple lägger möjligen på mer. Apple brukar väl (som indikerats ovan) inte heller erbjuda alla val för ingångsmodeller.

Lågt gissat.

Ligger på 3750Kr resp 6250Kr för 5700 samt 5700XT upp från 5500XT

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Den jag nu tänker välja är iMac 27", jag vill få chansen att beskåda 5k, unna mig det bästa.
Jag kunde ha valt den billigaste men valde till slut mellanmodellen med 6 kärnor med lite snabbare processor därför att jag ville ha SSD på en halv terabyte.
Det enda jag lagt till är 8GB RAM, alltså med 16GB totalt.
Grafikkortet har jag inte lagt mycket tankemöda på utan är nöjd med den som finns i.

I slutet av månaden. Funderar på om jag ska våga köpa direkt från Apple denna gång.

Denna planerar jag använda i närmare 10 år. Det är ungefär så länge mina datorer håller sig användbara tills lusten kryper tillbaka med ett nytt köp.
Eftersom denna iMac är så kraftfull på alla sätt så tror jag att den kommer att duga i alla dessa 10 åren, trots uteblivna OS-uppdateringarna kanske de sista några åren.
Den jag sitter och knackar på nu är en MBP 2011 med High Sierra.

Vad betyder "kontaktfri leverans"? :fundersam:

 

27-tums iMac med Retina 5K-skärm - Apple (SE) 2.png

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontaktfri betyder nog just det, pga corona...


köp av din lokala applelev. Kostar inte mer. 
 

 

Jag tog värsta modellen, uppgraderade INTE CPU men tog värsta grafikkortet och 1TB SSD. 
köpte 1x 32gb Ram från OWC (köp inte mer än ram av Apple) och numeriskt tangentbord. 
 

1x32bg ram för då kan jag stoppa i tre sådana till för att maxa utan att behöva kasta nått. 
tror jag kan låta 8gb sitter kvar för att få 40gb ram med full effekt ifall jag byter plats på den från första sloten till nån annan. Eller har jag fel?

(Sorry för speclös text men hinner inte kolla upp exakt vad allt var, men ville skriva så jag inte skulle glömma. Det framgår iaf vad det är jag tog trots icketekniska termer :) )

 

Tror det är ett bra val för att säkerställa snabb dator under lång tid... värsta CPUn verkar inte vara så mycket bättre än den som är standard på värsta grundmodellen. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Gurro säger:

1x32bg ram för då kan jag stoppa i tre sådana till för att maxa utan att behöva kasta nått. 
tror jag kan låta 8gb sitter kvar för att få 40gb ram med full effekt ifall jag byter plats på den från första sloten till nån annan. Eller har jag fel?

Det finns en prestandavinst i att matcha minnen, se nedan.

 

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Det finns en prestandavinst i att matcha minnen, se nedan.

 

 

Jo men ett åtta gb och ett 32 i varsin bank funkar ju då?

har för mig att jag läste nått om att man dock ska flytta det mindre minnet från plats ett pga reasons...

annars tar jag bara ut 8gb förstås och sätter i fler 32gb om jag behöver. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Nej, i varsitt DIMM.

Ah just det, läste slarvigt. 
 

från plats 1 till 3 med originalminnet med andra ord. 
bra tips!

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Gurro säger:

Kontaktfri betyder nog just det, pga corona...


köp av din lokala applelev. Kostar inte mer. 
 

 

Jag tog värsta modellen, uppgraderade INTE CPU men tog värsta grafikkortet och 1TB SSD. 
köpte 1x 32gb Ram från OWC (köp inte mer än ram av Apple) och numeriskt tangentbord. 
 

1x32bg ram för då kan jag stoppa i tre sådana till för att maxa utan att behöva kasta nått. 
tror jag kan låta 8gb sitter kvar för att få 40gb ram med full effekt ifall jag byter plats på den från första sloten till nån annan. Eller har jag fel?

(Sorry för speclös text men hinner inte kolla upp exakt vad allt var, men ville skriva så jag inte skulle glömma. Det framgår iaf vad det är jag tog trots icketekniska termer :) )

 

Tror det är ett bra val för att säkerställa snabb dator under lång tid... värsta CPUn verkar inte vara så mycket bättre än den som är standard på värsta grundmodellen. 

Du har forskat förstår jag. Jag tror mig inte ha nytta av mer än 6 kärnor och mer RAM än 16GB då jag aldrig lyckats maxa det ens när jag startat tjogvis med appar som LPX och Affinity Photo.

 

6 kärnor och 16GB känns nästan optimalt för mina behov.

Får se hur det blir med det när jag kommer igång igen med LPX med massor med samplingar. Men jag är inte orolig. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-09-01 på 19:53, mikaellq säger:

Den jag nu tänker välja är iMac 27", jag vill få chansen att beskåda 5k, unna mig det bästa.
Jag kunde ha valt den billigaste men valde till slut mellanmodellen med 6 kärnor med lite snabbare processor därför att jag ville ha SSD på en halv terabyte.
Det enda jag lagt till är 8GB RAM, alltså med 16GB totalt.
Grafikkortet har jag inte lagt mycket tankemöda på utan är nöjd med den som finns i.

I slutet av månaden. Funderar på om jag ska våga köpa direkt från Apple denna gång.

Denna planerar jag använda i närmare 10 år. Det är ungefär så länge mina datorer håller sig användbara tills lusten kryper tillbaka med ett nytt köp.
Eftersom denna iMac är så kraftfull på alla sätt så tror jag att den kommer att duga i alla dessa 10 åren, trots uteblivna OS-uppdateringarna kanske de sista några åren.
Den jag sitter och knackar på nu är en MBP 2011 med High Sierra.

Vad betyder "kontaktfri leverans"? :fundersam:

 

27-tums iMac med Retina 5K-skärm - Apple (SE) 2.png

Jag är iofs inte så bekymrad över hur framtidssäkrad min nya dator är men har jämfört mellanmodellen av iMac (beskrivet ovan) med en Mac mini så likt konfigurerad som möjligt som trots sämre grafikkort, sämre processor och sämre skärm till det om jag valt den där 27" 4k BenQ jag haft ögonen på ändå hamnar på ungefär samma pris, runt 27 000.

Så det blir den iMac, utan nanotexturglas.

Ordentligt mycket mer kraftfull än jag egentligen behöver nu, men "framtidssäkrad".
10 år ungefär får den hänga med likt de tidigare jag haft.
Jag har tagit en evighet på mig att bestämma mig men det känns nu bra.
Det kommer att ta Apple några år att maximera fördelarna med sina processorer, och krossa lössen, under tiden tuffar jag på med min sista Intel Mac i många år till. :nerd: :finder:

 

Mac mini - Apple (SE).png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-09-01 på 20:17, Alix säger:

Nej, i varsitt DIMM.

Det var inte DIMM ändå, hade för mig man skulle byta plats på ett av minnena när man uppgraderar iMac 2020. 
Man ska hålla ihop samma RAM på samma Channel, DIMM kan mixas. 

se bilder. Först behöll jag befintlig RAM på samma DIMM, då blev det lägre MHz. Sedan bytte jag plats på ett original RAM till annan DIMM men samma Channel som det andra original, då körs alla tre på 2667 MHz igen. 

 

0D421777-F919-49BF-8113-37FFCC25B2BC.png

93C09756-2AED-4520-8D04-60486B8BCD8B.png

7B356E76-2F78-4DAB-9221-3F311D9B0636.png

  • Rösta upp 1
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Gurro säger:

Det var inte DIMM ändå, hade för mig man skulle byta plats på ett av minnena när man uppgraderar iMac 2020. 
Man ska hålla ihop samma RAM på samma Channel, DIMM kan mixas. 

se bilder. Först behöll jag befintlig RAM på samma DIMM, då blev det lägre MHz. Sedan bytte jag plats på ett original RAM till annan DIMM men samma Channel som det andra original, då körs alla tre på 2667 MHz igen. 

Spoiler

0D421777-F919-49BF-8113-37FFCC25B2BC.png

93C09756-2AED-4520-8D04-60486B8BCD8B.png

7B356E76-2F78-4DAB-9221-3F311D9B0636.png

 

 

Där ser man, ny teknik ger nya förutsättningar. Bra att du kollade och följer upp, det hjälper andra. :yeahbaby:

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...