Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Intern eller extern SSD till iMac 27" 2013


Telly82
 Share

Rekommendera Poster

Hej.

 

Har köpt en begagnad iMac 27-tum, Late 2013. Tyvärr med en mekanisk disk i.

 

Om jag sätter in en intern SSD så blir ju den något snabbare än en extern SSD via USB 3. Är det något man märker vid "vanligt" användande? Eller måste k´man sitta med kronometern i handen för att märka någon skillnad?

Det är ju ganska pilligt att byta en intern disk och man riskerar ju att ta sönder något. Eller betala Apple-verkstaden en vacker slant för att göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Stereotypen säger:

Stoppa in en PCI-e disk!

Kom inte de i senare modeller?

Och är inte de ruskigt dyra? 

Jag tänkte mig en 2 TB disk. Var kan jag köpa en som passar i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fy tusan för att ha en extern med macOS på. Inte så komplicerat att sätta i en SSD. Behöver inte ens ta bort den gamla utan det finns plats för båda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, lappen71 säger:

Fy tusan för att ha en extern med macOS på.

Du verkar ha starka skäl till att tycka så. Vilka är dessa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Alix säger:

Absolut PCIe om man har möjlighet. :yeahbaby:

Var köper man en passande SSD?

Är det Apple specialkontakt, eller inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Telly82 säger:

Hej.

 

Har köpt en begagnad iMac 27-tum, Late 2013. Tyvärr med en mekanisk disk i.

 

Om jag sätter in en intern SSD så blir ju den något snabbare än en extern SSD via USB 3. Är det något man märker vid "vanligt" användande? Eller måste k´man sitta med kronometern i handen för att märka någon skillnad?

Det är ju ganska pilligt att byta en intern disk och man riskerar ju att ta sönder något. Eller betala Apple-verkstaden en vacker slant för att göra det.

En Samsung 860 Evo gör ca 400 MB/s läs och skriv via USB 3 och ca 500 MB/s internt läs och skriv. Som du själv skriver är skillnaden inte märkbar. Det är medelsvårt att byta den vanliga hårddisken i din dator. Det gäller att vara noggrann och försiktig. Se länken nedan. Du kan köpa de verktyg du behöver via iFixit. 

...

Det finns också en supersnabb hårddiskplats sk PCIe. Men den sitter på baksidan av moderkortet vilket innebär att hela datorn måste demonteras. Svårt. 

 

https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+27-Inch+EMC+2639+Hard+Drive+Replacement/19643

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Axelman säger:

Det finns också en supersnabb hårddiskplats sk PCIe. Men den sitter på baksidan av moderkortet vilket innebär att hela datorn måste demonteras. Svårt. 

https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+27-Inch+EMC+2639+Blade+SSD+Replacement/20256

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Du verkar ha starka skäl till att tycka så. Vilka är dessa?

Estetiska, läst flera som fått problem med plötsliga omstarter me den lösningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips.

Börjar nog med en extern, så får jag se om det blir en intern vad det lider.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Postad (redigerade)
2020-04-22 på 17:25, Telly82 säger:

Tack för alla tips.

Börjar nog med en extern, så får jag se om det blir en intern vad det lider.

Återkom gärna med vad du valde för extern disk och hur det har fungerat. Har själv en Imac från 2014 med mekanisk som är seg som bara den.

Redigerad av Choke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det USB 3.0 eller 3.1 i din iMac?

 

Samsung T5 external SSD  verkar vara en vettig disk som flera iMac-användare kör Mac OS från. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMacen har bara USB 3.0. Jag valde en Samsung T5 SSD 2 TB.

 

Första gången jag klonade den interna disken så använde jag (av misstag) en lastgammal version av SuperDuper!, så det gick åt skogen.

Men nästa gång gick det bra.  Har väl bara startat Macen ett par gånger; den ska ju vara i fritidshuset och står mest i vägen hemma. :) 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Telly82 säger:

iMacen har bara USB 3.0. Jag valde en Samsung T5 SSD 2 TB.

 

Första gången jag klonade den interna disken så använde jag (av misstag) en lastgammal version av SuperDuper!, så det gick åt skogen.

Men nästa gång gick det bra.  Har väl bara startat Macen ett par gånger; den ska ju vara i fritidshuset och står mest i vägen hemma. :) 

Går det snabbt att starta datorn och öppna program? går det att ställa in så att den alltid botar från den externa disken? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Choke säger:

Går det snabbt att starta datorn och öppna program? går det att ställa in så att den alltid botar från den externa disken? 

Ja, ja och ja.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu också beställt en sådan hårddisk. Tänkte göra en ren installation av Mac OS på den. Behöver jag partionera den eller så innan? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Choke säger:

Har nu också beställt en sådan hårddisk. Tänkte göra en ren installation av Mac OS på den. Behöver jag partionera den eller så innan? 

Nej 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, lappen71 säger:

Nej 

Så det är bara att plugga in och sätta igång och installera Mac OS? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, Choke säger:

APFS eller JHFS+ ? vad är att föredra? 

Det beror på vilket Mac OS du kör. APFS ska vara bättre om ditt Mac OS klarar det. (Om inte så har du inte det valet vid formateringen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Telly82 säger:

Det beror på vilket Mac OS du kör. APFS ska vara bättre om ditt Mac OS klarar det. (Om inte så har du inte det valet vid formateringen).

Catalina 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...