Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Släcka ner program man inte använder.


Bertil79
 Share

Rekommendera Poster

17 timmar sedan, Bertil79 säger:

Du vet om du tänker efter att ingen haft några problem med mejl. När Comhem slutade med mej konton rekommenderade dom att man gick över till Gmail som funkat perfekt tills Mojave kom. Enligt Applesupportern skall mejl inte påverka annan verksamhet.

ComHem har rekommenderat Gmail därför att det fungerar med alla OS, en generell rekommendation, men det betyder inte att det är optimalt för Apple produkter. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, mikaellq säger:

Jag har inte senaste macOS och har aldrig råkat ut för sådana problem. Jag litar  helt enkelt på systemet numera och lägger mesta av möda på att få saker gjort.

Samma med iOS. Bara appar som missköter sig. 

 

Jag har dock bytt mail-app till UniBox för mycket bättre sortering av mail. Den är mycket lat med att hämta mail i bakgrunden men det kompenseras av att systemet notifierar.

 

Jag litar på Apples operativsystem. 

 

9729DD30-7427-4E9E-8CA9-6999F39D8F45.jpeg

Jag gick in på AppStore för jag blev nyfiken på vad UniBox är för någonting. Där står det klart och tydligt att du måste gå igenom  Gmail eller någon av de andra för att UniBox skall fungera. Varför betala för Unibox om jag ändå är kvar i GMail.

 

 

Skärmavbild 2020-01-06 kl. 10.35.10.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, Bertil79 säger:

Jag har tillsammans med alla andra haft Gmail i alla år utan strul och det tänker jag fortsätta med. Enligt Applesupportern rekommenderar man att man har is i magen tills 10.15.3-4 kommit som förmodligen löst buggen.

Jag vet inte vilka du menar med ”alla andra”, men rapporter och frågor om Gmail-strul ihop med Apples mejlprogram har dykt upp här flera gånger under årens lopp. Använder man Apples mejlprogram är min rekommendation Apples iCloud-mejl, eller mejl genom egen server/domän. 

  

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Raphael säger:

ComHem har rekommenderat Gmail därför att det fungerar med alla OS, en generell rekommendation, men det betyder inte att det är optimalt för Apple produkter. 

Hur som helst har jag inte haft några problem med GMail som jag gick över till efter att Comhem slutade med Mejladresser, tills i mitten av Mojave dök upp. Det bevisar att Gmail inte skall ersättas med annat. Jag tror inte Google gör mejladresser som ger användarna problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Raphael säger:

Jag vet inte vilka du menar med ”alla andra”, men rapporter och frågor om Gmail-strul ihop med Apples mejlprogram har dykt upp här flera gånger under årens lopp. Använder man Apples mejlprogram är min rekommendation Apples iCloud-mejl, eller mejl genom egen server/domän. 

  

Om du läser länken en gång till ser du att UniBox nämner alla kända meilklienter som finns. Varför kan man inte bara ladda ner UniBox och registrera ett mejlkonto med lösenord och sedan radera Gmailkontona som ni vill????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, Bertil79 säger:

Jag har tillsammans med alla andra haft Gmail i alla år utan strul och det tänker jag fortsätta med. Enligt Applesupportern rekommenderar man att man har is i magen tills 10.15.3-4 kommit som förmodligen löst buggen.

Men vänta nu. Du skrev tidigare att supporten sa att detta var en funktion men nu är det plötsligt en bugg.

Hur ska du ha det egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Raphael säger:

ComHem har rekommenderat Gmail därför att det fungerar med alla OS, en generell rekommendation, men det betyder inte att det är optimalt för Apple produkter. 

Jag betvivlar inte att dom rekommenderat Gmail men som du säger har dom inte full koll på vad som är bäst på en Apple enhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, lappen71 säger:

Men vänta nu. Du skrev tidigare att supporten sa att detta var en funktion men nu är det plötsligt en bugg.

Hur ska du ha det egentligen?

Det var väl du som yrade om bugg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Bertil79 säger:

Hur som helst har jag inte haft några problem med GMail som jag gick över till efter att Comhem slutade med Mejladresser, tills i mitten av Mojave dök upp. Det bevisar att Gmail inte skall ersättas med annat. Jag tror inte Google gör mejladresser som ger användarna problem.

Det bevisar ingenting förstår du väl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Bertil79 säger:

Det var väl du som yrade om bugg.

Du skrev att den var en funktion som kom med Mojave.

 

Citat

Jag har hos Applesupportern klagat på att Mail poppar upp  när som helst utan att det finns inkomna mejl i inkorgen utan att man riktigt förstått varför, tills i går när Supportern meddelade att detta är en ny funktion som Apple lade in i Mojave som därför följt med i Catalina.

Men nu säger du att det är en bugg. Så frågan är hur ska du ha det?

 

Jag har hela tiden sagt att det är en bugg.En bugg som triggas av Gmail. Eftersom du inte vill prova att stänga av Gmail-kontot i syfte att felsöka kan det inte vara ett så stor problem eller hur? :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lappen71

Klargörande fråga

När du skriver  stänga av gMail,  räcker det med att bocka ur  denna rutan i Kontoinformationen?

 

Skärmavbild 2020-01-06 kl. 11.45.47.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Pocahontas säger:

lappen71

Klargörande fråga

När du skriver  stänga av gMail,  räcker det med att bocka ur  denna rutan i Kontoinformationen?

 

Skärmavbild 2020-01-06 kl. 11.45.47.jpg

Jag stänger av Gmail mailen i Systeminställningar - Internetkonton

 

 

Skärmavbild 2020-01-06 kl. 11.48.28.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar, prövar det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, lappen71 säger:

Jag betvivlar inte att dom rekommenderat Gmail men som du säger har dom inte full koll på vad som är bäst på en Apple enhet.

Jag kanske är lite korkad, men varför skulle valet av något så standardiserat som mejlleverantör påverka hur något så standardiserat som en mejlklientsfönsterhantering beter sig?

 

Någonstans förefaller Google eller Apple ha gjort en rejäl miss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Än så länge har inte Mail poppat upp sfter att jag stängde ner gmail  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Pocahontas säger:

Än så länge har inte Mail poppat upp sfter att jag stängde ner gmail  

Ännu ett bevis på att G-Mail inte är orsaken till problemet.  Problemet har med MacMail som är Apples eget program som också gör macdatorerna vi använder, som innan Mojave fungerade perfekt utan att MacMail poppade upp när man var inne på någon webbsida. Det är Apples betatestare som haft för bråttom  när dom prackade  på oss kunder Mojave som fortfarande har denna bugg trots flera uppgraderingar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Bertil79 säger:

Ännu ett bevis på att G-Mail inte är orsaken till problemet.  Problemet har med MacMail som är Apples eget program som också gör macdatorerna vi använder, som innan Mojave fungerade perfekt utan att MacMail poppade upp när man var inne på någon webbsida. Det är Apples betatestare som haft för bråttom  när dom prackade  på oss kunder Mojave som fortfarande har denna bugg trots flera uppgraderingar.

Nu tolkar du mej fel, problemet för Apple  är gmail,  Det är inte Apples sak att fixa att gmail ska funka i macOS . 

Nu är inte gmail viktigt för  mig, det tog jag en gång när jag öppnade Youtubekonto, men där har jag redan bytt till annat. 

telia och iCloud funkar som det ska. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Pocahontas säger:

Nu tolkar du mej fel, problemet för Apple  är gmail,  Det är inte Apples sak att fixa att gmail ska funka i macOS . 

Nu är inte gmail viktigt för  mig, det tog jag en gång när jag öppnade Youtubekonto, men där har jag redan bytt till annat. 

telia och iCloud funkar som det ska. 

Om Googles mail inte funkar i Apples mailklient är orsaken antagligen att  någon inte följer de standarder som bör följas.

Det kan mycket väl vara hos Apple som felet ligger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Om Googles mail inte funkar i Apples mailklient är orsaken antagligen att  någon inte följer de standarder som bör följas.

Det kan mycket väl vara hos Apple som felet ligger.

Bara Gmail som detta händer med så slutsatsen är ganska enkel. Google har ställt till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Bertil79 säger:

Ännu ett bevis på att G-Mail inte är orsaken till problemet.  Problemet har med MacMail som är Apples eget program som också gör macdatorerna vi använder, som innan Mojave fungerade perfekt utan att MacMail poppade upp när man var inne på någon webbsida. Det är Apples betatestare som haft för bråttom  när dom prackade  på oss kunder Mojave som fortfarande har denna bugg trots flera uppgraderingar.

Ja bevis på att du har fel. Det är Gmail som är problemet. Det är inte betatestare som bestämmer releasedag för när ett OS släpps. Eller hur iMacKalle?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, Pocahontas säger:

Nu tolkar du mej fel, problemet för Apple  är gmail,  Det är inte Apples sak att fixa att gmail ska funka i macOS . 

Nu är inte gmail viktigt för  mig, det tog jag en gång när jag öppnade Youtubekonto, men där har jag redan bytt till annat. 

telia och iCloud funkar som det ska. 

Det är Apples ansvar och intresse att se till så dom största webbläsarna kan använda Apples funktioner utan problem för att slippa att göras till åtlöje. Ingen har problem med Firefox och dom andra stora webbläsarna. Det hade inte heller vi Macanvändare med Google Chrome innan Mojave dök upp.

Det är Apples mål att användarna skall använda deras skräp Safari, det är därför dom tappar kunder som ledsnat på allt strul och värdelöst kundbemötande.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Bertil79 säger:

Det är Apples ansvar och intresse att se till så dom största webbläsarna kan använda Apples funktioner utan problem för att slippa att göras till åtlöje. Ingen har problem med Firefox och dom andra stora webbläsarna. Det hade inte heller vi Macanvändare med Google Chrome innan Mojave dök upp.

Det är Apples mål att användarna skall använda deras skräp Safari, det är därför dom tappar kunder som ledsnat på allt strul och värdelöst kundbemötande.

 Bertil, Apple kan inte hålla reda på alla program som vill köras på Mac.  Det är upp till utvecklarna av alla program att  anpassas till Mac. 

Nu när Apple växlat upp till Catalina, så har jag flera program som inte kommer att fungera, därför har jag tills vidare valt att inte uppgradera till Catalina, och hoppas att åtminstone några program kan köras framöver. 

Äldre spel jag gillar, vet jag inte kommer att uppgraderas, så det får jag stå ut med.  gmail, kan jag leva utan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, Pocahontas säger:

 Bertil, Apple kan inte hålla reda på alla program som vill köras på Mac.  Det är upp till utvecklarna av alla program att  anpassas till Mac. 

Nu när Apple växlat upp till Catalina, så har jag flera program som inte kommer att fungera, därför har jag tills vidare valt att inte uppgradera till Catalina, och hoppas att åtminstone några program kan köras framöver. 

Äldre spel jag gillar, vet jag inte kommer att uppgraderas, så det får jag stå ut med.  gmail, kan jag leva utan.

 

Hela grejen med allt som har med program att göra är att skaffa nöjda kunder, för då blir det klirr i kassan. Google som är en av de större aktörerna på marknaden  är i stort behov av att kunderna är helnöjda, så deras utvecklare och problemlösare har täta kontakter med Apples tekniken.

Problemet vi pratar om började med Mojave som kom för ett år sedan vars bugg med MacMail följt med över till Catalina. Applesupportrarna (Senior Advicers) räknade med att buggen skulle försvinna efter några  uppgraderingar som nu är uppe i 2.

 

Det är ju också så vad man är van vid och vad man har för krav. Den som inte gör någonting annat än surfar duger Safari. Jag som är 3D animerare behöver ett YouTubealbum och minst två G-Mailkonton.

Dom flesta har mer än ett mejlkonto då är det inte bra att bocka ur rutan för Mejl i iCloud för då avaktiveras alla mejlkonton du har.

Då är det bättre att du bockar ur rutan i det mejlkonto du vill avaktivera (Se skärmdumpen) för då kan du använda det andra att skicka och ta emot mejl.

 

Skärmavbild 2020-01-06 kl. 17.04.22.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, Bertil79 säger:

Hela grejen med allt som har med program att göra är att skaffa nöjda kunder, för då blir det klirr i kassan. Google som är en av de större aktörerna på marknaden  är i stort behov av att kunderna är helnöjda, så deras utvecklare och problemlösare har täta kontakter med Apples tekniken.

Problemet vi pratar om började med Mojave som kom för ett år sedan vars bugg med MacMail följt med över till Catalina. Applesupportrarna (Senior Advicers) räknade med att buggen skulle försvinna efter några  uppgraderingar som nu är uppe i 2.

 

Det är ju också så vad man är van vid och vad man har för krav. Den som inte gör någonting annat än surfar duger Safari. Jag som är 3D animerare behöver ett YouTubealbum och minst två G-Mailkonton.

Dom flesta har mer än ett mejlkonto då är det inte bra att bocka ur rutan för Mejl i iCloud för då avaktiveras alla mejlkonton du har.

Då är det bättre att du bockar ur rutan i det mejlkonto du vill avaktivera (Se skärmdumpen) för då kan du använda det andra att skicka och ta emot mejl.

 

Skärmavbild 2020-01-06 kl. 17.04.22.png

Men det var ju en funktion?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, Bertil79 säger:

Hela grejen med allt som har med program att göra är att skaffa nöjda kunder, för då blir det klirr i kassan. Google som är en av de större aktörerna på marknaden  är i stort behov av att kunderna är helnöjda, så deras utvecklare och problemlösare har täta kontakter med Apples tekniken.

Problemet vi pratar om började med Mojave som kom för ett år sedan vars bugg med MacMail följt med över till Catalina. Applesupportrarna (Senior Advicers) räknade med att buggen skulle försvinna efter några  uppgraderingar som nu är uppe i 2.

 

Det är ju också så vad man är van vid och vad man har för krav. Den som inte gör någonting annat än surfar duger Safari. Jag som är 3D animerare behöver ett YouTubealbum och minst två G-Mailkonton.

Dom flesta har mer än ett mejlkonto då är det inte bra att bocka ur rutan för Mejl i iCloud för då avaktiveras alla mejlkonton du har.

Då är det bättre att du bockar ur rutan i det mejlkonto du vill avaktivera (Se skärmdumpen) för då kan du använda det andra att skicka och ta emot mejl.

 

 

Ha jag förstod att det var Balder78,iMacKalle plus alla andra konton du har haft som står bakom Bertil79 ?

Vi får väl se hur långvarig du blir nu då. På Teknikveckan blev du alla fall inte långvarig eller hur Nils  

  • Gilla 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Share




×
×
  • Skapa nytt...