Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bästa externa hårddisk för Mac


Nellia
 Share

Rekommendera Poster

35 minuter sedan, Axelman säger:

Nej varför det? Jag kör SSD på backup. Dels för att det går så mycket snabbare och dels för att det är tyst. Jag sitter rätt mycket vid min iMac som är helt tyst. Jag tyckte att min mekaniska hårddisk var för irriterande när Time Machine drog i gång varje timme även fast jag placerade den i ett väggskåp. Vill inte ha det där skrapande knastrande ljudet i bakgrunden.

...

En SSD med USB 3 är 400% snabbare än en vanlig mekanisk på USB 3.

Jag har en T5 Samsung kopplad till USB 3. Jag har runt 350 mb/s läs och 360 mb/s skriv. Vidare har jag två andra SSD som sitter i datorn, där får jag endast 230-240. Tycker det är lite långsamt för alla 3. Den externa T5 med Sonnet Allegro USB kortet borde få T5 att prestera så mycket den kan upp till 450-500 och de andra två interna åtminstone upp till 400mb/s. 
De två andra vanliga snurrdiskarna ligger på 50-60 mb/s. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, boevil säger:

Tack för svar.

Jag köper nog en Toshiba åt min vän.

2TB ssd kostar lite väl mycket. Hon sitter inte vid datorn så väldigt ofta.

Bra val, är väldigt nöjd med min Toshiba och mycket GB för pengarna. Vad gäller SSD så finns det fina Crucial, Kingston, Intenso på 500GB för ca 500-600kr, och ett chassi till dem kostar en hundring med USB-kabel. Utifall hon vill ha snabbare backup. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, iMarc säger:

Bra val, är väldigt nöjd med min Toshiba och mycket GB för pengarna. Vad gäller SSD så finns det fina Crucial, Kingston, Intenso på 500GB för ca 500-600kr, och ett chassi till dem kostar en hundring med USB-kabel. Utifall hon vill ha snabbare backup. 
 

Edit, det senare om hon vill ha backup på bilder, filmer etc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En våldsamt snabb (och dyr) SSD är bortkastad på USB 3.

En "vanlig" SSD funkar bra och ger bäst snabbhet för pengarna.

En mekanisk disk ger (mycket) mer lagring för pengarna.

 

Vad gäller backuper så kör jag med Seagate 3,5-tums 8 TB diskar.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/lagring/stationar-extern-harddisk/seagate-backup-plus-desktop-hub-8tb/236466.8913/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Telly82 säger:

...

En mekanisk disk ger (mycket) mer lagring för pengarna.

 

Vad gäller backuper så kör jag med Seagate 3,5-tums 8 TB diskar.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/lagring/stationar-extern-harddisk/seagate-backup-plus-desktop-hub-8tb/236466.8913/

Använder du Seagates program eller har du formaterat om hela disken till ett Apple-format? TM-backupen, hur formaterade du disken?

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, sefr säger:

Använder du Seagates program eller har du formaterat om hela disken till ett Apple-format? TM-backupen, hur formaterade du disken?

Sven

Jag formaterade om disken till Mac OS Extended (Journalförd) med Apples Skivverktyg.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, iMarc säger:

Edit, det senare om hon vill ha backup på bilder, filmer etc

Jag tror att det är iCloud som gäller för bilder. Tele2:s tv-hub innehåller chromcast så hon kan visa bilderna på tv:n vid behov.’

 

1 timme sedan, Telly82 säger:

En våldsamt snabb (och dyr) SSD är bortkastad på USB 3.

En "vanlig" SSD funkar bra och ger bäst snabbhet för pengarna.

En mekanisk disk ger (mycket) mer lagring för pengarna.

 

Vad gäller backuper så kör jag med Seagate 3,5-tums 8 TB diskar.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/lagring/stationar-extern-harddisk/seagate-backup-plus-desktop-hub-8tb/236466.8913/

Som sagt hon sitter inte så mycket vid datorn, 2,5” disken som jag köpt räcker bra för TM.

När den interna disken (1TB - snurr?) dyker får jag väl hjälpa henne och införskaffa en ”vanlig” SSD att ha som extern med OS X. 
 

Hennes dator kör el captain 10.11.6 - hennes make ville inte uppgradera pga diverse program. 
Nästa projekt är väl att hjälpa henne uppgradera?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, Telly82 säger:

Jag formaterade om disken till Mac OS Extended (Journalförd) med Apples Skivverktyg.

Är du säker, jag tror jag läste nånstans att TM -programmet själv väljer o formaterar disken?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, boevil säger:

Är du säker, jag tror jag läste nånstans att TM -programmet själv väljer o formaterar disken?

Helt säker, för jag använder inte TM på de diskarna. :) 

Jag använder Retrospect på de diskarna.

https://www.retrospect.com/

 

Och, jo, TM frågar om den ska använda en ny disk till TM och DÅ formaterar den. :) 

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...