Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bästa externa hårddisk för Mac


Nellia
 Share

Rekommendera Poster

2019-12-29 18:34, bjoernowitsch säger:

Möjligen kan felet vara glappkontakt i mina USB-hubbar, men när jag behövde köpa sådana, fanns det för litet att välja på.

Inser att jag citerar ett väldigt gammalt inlägg men det spelar väl mindre roll.

 

Jag var ju helt övertygad om att jag hade fel på hårddisken men det har visat sig att de två vänstra Thunderboltportarna på min 13" MacBook Pro (2016) har någon form av glappkontakt. Det visade ju sig bl a som att diskarna inte alltid dök upp och spontant matades ut. Det skedde väldigt sällan så det tog tid innan det blev sämre och att jag kunde koppla felet till kontakterna i datorn. Men det var mer problem med den gamla WD disken som satt på Thunderbolt än USB-diskarna så antingen var den känsligare eller så var det faktiskt något fel på den. Jag lutar lite åt att den inte fungerade riktigt bra med MacOS Catalina. 
Jag kör fortfarande med snurrdiskar (har ganska mycket gamla filmer mm) men snart får man väl hoppa på SSD-tåget även med externa diskar ? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem tills de slutade helt att fungera - varken med tillbehör eller laddning, så jag kopplade ur dem från logic-kortet.

Beställde nya och sedan fungerade de klockrent igen.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Jag sitter och jämför dessa:

 

https://www.webhallen.com/se/product/272515-Samsung-Portable-SSD-T5-1TB-USB-3-1-Black

 

https://www.webhallen.com/se/product/321614-Samsung-Portable-SSD-T7-1TB-USB-3-2-Rod

 

Jag tycker T5:ans prisbild är mer åt vad jag har tänkt spendera, men den röda T7:an verkar dubbelt så snabb? Är det några andra skillnader som ni kan se? Ska ha en extern SSD och ända kravet är att den är snabb.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, vote säger:

Jag sitter och jämför dessa:

Jag tycker T5:ans prisbild är mer åt vad jag har tänkt spendera, men den röda T7:an verkar dubbelt så snabb? 

 

Jag har tre stycken T5 och hastigheten räcker helt klart för mina behov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, Telly82 säger:

Jag har tre stycken T5 och hastigheten räcker helt klart för mina behov.

Ja 500 MB/s är ju mer än tillräckligt. Tänkte bara in bit in i framtiden när filerna blir större.

Funderar också om 1TB kanske är för lite. 1TB T7 eller 2TB T5 är inte riktigt samma pengar men nästan. Ska man satsa på flera små externa SSDs eller en enda stor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, vote säger:

Ja 500 MB/s är ju mer än tillräckligt. Tänkte bara in bit in i framtiden när filerna blir större.

Funderar också om 1TB kanske är för lite. 1TB T7 eller 2TB T5 är inte riktigt samma pengar men nästan. Ska man satsa på flera små externa SSDs eller en enda stor?

Mina är på 2TB. 

Å ena sidan är det kanske enklare att hålla reda på en enda disk.

Å andra sidan kanske det kan vara bra att ha flera: En för filmer, en för bilder och en för dokument (exempelvis). Och då behöver ju bara den för filmer vara stor.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Jag har T7 diskar för TM - funkar bra för mig.

Perfekt att de har "Touch"-lås så ingen annan "kommer åt dem" och "råkar" raderar dem....

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Telly82 säger:

Mina är på 2TB. 

Å ena sidan är det kanske enklare att hålla reda på en enda disk.

Å andra sidan kanske det kan vara bra att ha flera: En för filmer, en för bilder och en för dokument (exempelvis). Och då behöver ju bara den för filmer vara stor.

 

2 minuter sedan, Stereotypen säger:

Jag har T7 diskar för TM - funkar bra för mig.

Perfekt att de har "Touch"-lås så ingen annan "kommer åt dem" och "råkar" raderar dem....

 

Tack för svar. Får se hur jag gör!

Tänkte på T7. Den har ju USB 3.2 Gen 2, vilket tycks möjliggöra för de högre hastigheterna.

 

Tror ni min MBP 13 2020 (4 thunderbolt portar) stödjer de högre hastigheterna? Hittar ingen info om det.

 

https://support.apple.com/kb/SP819?locale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Stereotypen säger:

Från Everymac.com:

 

177912552_Skrmavbild2021-05-20kl_19_47_31.thumb.png.0115a97f4a5ffbe3ded89323b52c9b5a.png

 

Då låter det inte som att den grejar det.

Från Webhallen:

 

*Prestanda kan variera beroende på värdenhetens konfiguration. För maximala läs-/skrivhastigheter på upp till 1 050/1 000 MB/s måste värdenheten och anslutningskablarna stödja USB 3.2. Gen 2 och UASP-läge måste vara aktiverat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast här står det såhär, så det kanske funkar ändå?

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/lagring/externa-harddiskar/samsung-t7-extern-ssd-disk-1-tb-gra-p62642

 

Drivs direkt från datorns USB-port. Snabb överföring med USB 3.1 gen. 2 (bakåtkompatibel med USB 3.0 och 2.0) som möjliggör hastigheter på upp till 1050 MB/s i läshastighet samt upp till 1000 MB/s i skrivhastighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, Stereotypen säger:

Jag har T7 diskar för TM - funkar bra för mig.

Perfekt att de har "Touch"-lås så ingen annan "kommer åt dem" och "råkar" raderar dem....

Fast då har du "Touch"-varianten av T7, som är ännu dyrare.

https://www.webhallen.com/se/product/313710-Samsung-Portable-SSD-T7-Touch-1TB-USB-3-2-Svart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, vote säger:

Då låter det inte som att den grejar det.

Från Webhallen:

 

*Prestanda kan variera beroende på värdenhetens konfiguration. För maximala läs-/skrivhastigheter på upp till 1 050/1 000 MB/s måste värdenheten och anslutningskablarna stödja USB 3.2. Gen 2 och UASP-läge måste vara aktiverat.

Jodå. Från Apples specar:

Laddning och utbyggnad 

Fyra Thunderbolt 3-portar (usb-c) med stöd för: 

  • Laddning
  • DisplayPort
  • Thunderbolt 3 (upp till 40 Gbit/s)
  • Usb 3.1 Gen 2 (upp till 10 Gbit/s)

 

Och så har vi namnförbistringen:

https://www.cnet.com/how-to/usb-3-2-explained-making-sense-of-current-and-confusing-usb-standard/

119438289_Skrmavbild2021-05-20kl_20_19_49.thumb.png.8737659fc68cd7059f1b33fc3eb4de94.png

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Telly82 säger:

Jodå. Från Apples specar:

Laddning och utbyggnad 

Fyra Thunderbolt 3-portar (usb-c) med stöd för: 

  • Laddning
  • DisplayPort
  • Thunderbolt 3 (upp till 40 Gbit/s)
  • Usb 3.1 Gen 2 (upp till 10 Gbit/s)

 

Och så har vi namnförbistringen:

https://www.cnet.com/how-to/usb-3-2-explained-making-sense-of-current-and-confusing-usb-standard/

119438289_Skrmavbild2021-05-20kl_20_19_49.thumb.png.8737659fc68cd7059f1b33fc3eb4de94.png

 

 

 

Haha, vilken förvirring. Tack för info.

 

Jag är verkligen osäker om jag ska satsa på hastighet eller utrymme. Rent budgetmässigt, om jag köper T7 så blir det 1TB utrymme men om jag väljer T5 så kan jag nog sträcka mig till 2 TB. Svårt. 500 MB/s hastigheter är ju fortfarande väldigt snabbt. Hur bråttom kan man ha...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, vote säger:

500 MB/s hastigheter är ju fortfarande väldigt snabbt. Hur bråttom kan man ha...

Precis. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Telly82 säger:

Precis. :) 

Fast det är väl också en fråga om läshastigheter. Om jag har en tung full hd/4k-film på hårddisken som jag vill ska spelas upp direkt från den så kanske det ställer högre krav på hastighet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, vote säger:

Om jag har en tung full hd/4k-film på hårddisken som jag vill ska spelas upp direkt från den så kanske det ställer högre krav på hastighet

Ja, du behöver ungefär 40 Megabits/sekund. ;) 

 

https://www.cable.co.uk/broadband/guides/broadband-streaming/

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bättre att ha en stor eller flera små externa hårddiskar? Tänkt lite på 2TB. Där skulle jag ha i princip allt värdefullt på en och samma plats och ta med det innehållet överallt, oavsett vad jag ska göra med hårddisken. Tappar jag den eller den går sönder så försvinner allt av värde. Av den anledningen är det lite läskigt.

Det kostar mer att köpa två separata hårddiskar på 1tb styck men det känns lite säkrare på något sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, vote säger:

Är det bättre att ha en stor eller flera små externa hårddiskar? Tänkt lite på 2TB. Där skulle jag ha i princip allt värdefullt på en och samma plats och ta med det innehållet överallt, oavsett vad jag ska göra med hårddisken. Tappar jag den eller den går sönder så försvinner allt av värde. Av den anledningen är det lite läskigt.

Det kostar mer att köpa två separata hårddiskar på 1tb styck men det känns lite säkrare på något sätt.

OM du har TimeMachine-backup så är det inget problem med förlust av data. Att inte ha backup är läskigt. Det finns bara två sorters hårddiskar:

-De som har gått sönder och de som kommer att gå sönder.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Axelman säger:

OM du har TimeMachine-backup så är det inget problem med förlust av data. Att inte ha backup är läskigt. Det finns bara två sorters hårddiskar:

-De som har gått sönder och de som kommer att gå sönder.

Jag tänkte börja med Backblaze snart, och sen ha en extern hårddisk, men skulle nog faktiskt föredra att ha två separata som är lite mindre. Känns läskigt att ha 2TB med i princip allt som man vill spara på en och samma plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Lånar tråden.

 

Jag ska köpa en extern hårddisk till en iMac från 2015 som har  USB 3.  Disken ska användas till time-machine säkerhetskopiering.
(Hjälper fortfarande min gamle vän)

 

Jag antar att ssd är bortkastat på en dator som bara har usb3.

 

jag funderar på de här två

Seagate 2 TB hos classe eller Toshiba 2 TB hos Kjell.

 

Är det nån som har erfarenhet av någon av dom?

Seagate brukar väl vara ok? Men hur är det med Toshiba, jag har ingen erfarenhet.

 

(jag undviker WD som Kjell &co säljer)

 

Finns det nåt bättre val? Handlar helst på Kjell eller Clas, som finns i närheten av mig.

 

 

Redigerad av boevil
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, boevil säger:

Lånar tråden.

 

Jag ska köpa en extern hårddisk till en iMac från 2015 som har  USB 3.  Disken ska användas till time-machine säkerhetskopiering.
(Hjälper fortfarande min gamle vän)

 

Jag antar att ssd är bortkastat på en dator som bara har usb3.

 

jag funderar på de här två

Seagate 2 TB hos classe eller Toshiba 2 TB hos Kjell.

 

Är det nån som har erfarenhet av någon av dom?

Seagate brukar väl vara ok? Men hur är det med Toshiba, jag har ingen erfarenhet.

 

(jag undviker WD som Kjell &co säljer)

 

Finns det nåt bättre val? Handlar helst på Kjell eller Clas, som finns i närheten av mig.

 

 

Toshiba håller mycket hög kvalitet och används ofta i NAS. Seagate har jag själv bara haft dåliga erfarenheter av, och barracuda varianten är den som rasat snabbast. 
Har en extern 1TB Toshiba till min PS4, har aldrig haft problem med den och den är tyst och snabb, inköpt 2017. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, boevil säger:

Lånar tråden.

 

Jag ska köpa en extern hårddisk...

 

Jag antar att ssd är bortkastat på en dator som bara har usb3.

 

Nej varför det? Jag kör SSD på backup. Dels för att det går så mycket snabbare och dels för att det är tyst. Jag sitter rätt mycket vid min iMac som är helt tyst. Jag tyckte att min mekaniska hårddisk var för irriterande när Time Machine drog i gång varje timme även fast jag placerade den i ett väggskåp. Vill inte ha det där skrapande knastrande ljudet i bakgrunden.

...

En SSD med USB 3 är 400% snabbare än en vanlig mekanisk på USB 3.

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

Jag köper nog en Toshiba åt min vän.

2TB ssd kostar lite väl mycket. Hon sitter inte vid datorn så väldigt ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...