MacWorld forum Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Axelman

Vad jag gör idag-tråden

Rekommendera Poster

2 minuter sedan, Svolder säger:

Rakknivar är vanliga fynd redan under bronsåldern.

Jovisst, men det förklarar knappast den rådande normen (som dock är i avtagande, numera är det mer poppis med skägg). Sådant kommer och går.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan, Svolder säger:

Grattis!!! :rockapa:

Tackar. :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
55 minuter sedan, modEric säger:

Alla hinner inte raka sig varje dag, även om man gör det som oftast. Sen finns en del (obstinata) som låter bli helt. :rolleyes: ...

Ja, det gör ju det:

63153932d96997eb5e2c7813828f5364.jpg

:D 

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, mikaellq säger:

Det där om kaffet borde du ha lärt dig här att det är mycket viktigt. Kan ju förstöra hela dan om man glömmer! :D 

:galetglad:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Alix säger:

För (de flesta) män är skäggväxt ett normaltillstånd.

Ja, skäggväxt är något normalt. Det är skillnad på skäggväxt och skägg. :)

1 timme sedan, Alix säger:

Under 1900-talet och in i vår tid har dock slätrakning varit norm, och därför talar man, i alla fall de flesta, fortfarande i termer av att man har skägg, eller odlar skägg, och liknande. I rent faktisk mening är det bakvänt. Män har per definition skägg. Även om en del saknar skäggväxt nog för att det ska se ”heltäckande” ut...

Män har per definition skäggväxt. :) Om man sen spar ut det till skägg eller inte, blir väl per definition ett “eget val”.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
53 minuter sedan, Alix säger:

Ja, det gör ju det:

Är det en sån Aubergine? :totaltgalen:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, modEric säger:

Ja, skäggväxt är något normalt. Det är skillnad på skäggväxt och skägg. :)

Män har per definition skäggväxt. :) Om man sen spar ut det till skägg eller inte, blir väl per definition ett “eget val”.

Självklart kan man raka sig. Det blir en truism.

Men att betrakta skägg som avvikande är bakvänt i faktisk mening. I annat fall hade evolutionen sett till att avveckla skäggväxten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
51 minuter sedan, Alix säger:

Ja, det gör ju det:

Jag struntar helt i andras (o)vanor som är deras ensak men konstaterar att för min del genom åren så har skägget varit både prydande och fyllt en viktig funktion genom att skydda mot väder och vind, främst kylan.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, modEric säger:

Är det en sån Aubergine? :totaltgalen:

Typisk boråsare.............:hihihi:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, Axelman säger:

Typisk boråsare.............:hihihi:

Nej, nej, vi som bor i regnskogen är pygméer. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag struntar helt i andras (o)vanor som är deras ensak men konstaterar att för min del genom åren så har skägget varit både prydande och fyllt en viktig funktion genom att skydda mot väder och vind, främst kylan.

Och värme!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Alix säger:

Och värme!

Intressant! Tänkte jag inte på. Men så är det, hårväxten fungerar som temperaturutjämnare även under armhålorna, för lymfan tror jag, och även på könet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
12 minuter sedan, mikaellq säger:

Intressant! Tänkte jag inte på. Men så är det, hårväxten fungerar som temperaturutjämnare även under armhålorna, för lymfan tror jag, och även på könet. 

Kommer ihåg att jag läste i Guinness rekordbok för länge sedan att om man klädde på sig fullt med kläder så klarar man bastubad mycket längre i högre temperatur...  Samma princip tillämpas i öknen, där man i regel alltid har tjockt med tyg på huvudet (och heltäckande klädsel i övrigt). Tuaregerna har svart tyg som är fuktat. Avdunstningen gör att kyleffekten bli större. Den svarta färgen påskyndar. Vetenskap! :fane: 

Redigerad av Alix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, Alix säger:

Men att betrakta skägg som avvikande är bakvänt i faktisk mening. I annat fall hade evolutionen sett till att avveckla skäggväxten.

Ja, fast jag menade att skäggväxt... att det är normalt eftersom alla män har det (mer el mindre), men däremot har inte alla skägg. Så därför ser jag inte det som normalt, eftersom alla gör så olika med sin skäggväxt. Men det är ju en tolkningsfråga såklart...

Sen kan man ju ta ner det på ett personligt plan på vad som är normalt eller inte. Gustav Wasa ser man normal med skägg. Andra har normalt sett inte skägg. Tolkningar och vinklingar. :)

Och eftersom vi idag alla har möjligheten att raka oss, utan större besvär (jmf m stenåldern) - så kan man väl se (att odla) skägg som tillval. Och tvärtom med, såklart. Det finns ingen norm i a f (som jag ser det).

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Alix säger:

Kommer ihåg att jag läste i Guinness rekordbok för länge sedan att om man klädde på sig fullt med kläder så klarar man bastubad mycket längre i högre temperatur...

Beduinerna i öknen klär sig ordenligt i många lager dör att hålla värmen ute. :yeahbaby:Bildresultat för beduin desert

Har en fleecejacka som jag brukar ha på somrarna som är riktigt bra mot värme. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, modEric säger:

Ja, fast jag menade att skäggväxt... att det är normalt eftersom alla män har det (mer el mindre), men däremot har inte alla skägg. Så därför ser jag inte det som normalt, eftersom alla gör så olika med sin skäggväxt. Men det är ju en tolkningsfråga såklart...

Sen kan man ju ta ner det på ett personligt plan på vad som är normalt eller inte. Gustav Wasa ser man normal med skägg. Andra har normalt sett inte skägg. Tolkningar och vinklingar. :)

Och eftersom vi idag alla har möjligheten att raka oss, utan större besvär (jmf m stenåldern) - så kan man väl se (att odla) skägg som tillval. Och tvärtom med, såklart. Det finns ingen norm i a f (som jag ser det).

Normalt är i alla fall att män i regel får skägg om de inte rakar sig. :totaltgalen:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från och med i morgon är det tv soffan som gäller

vi hörs i fotbollstråden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Körde på hårt med min vanliga träning ikväll. Kändes bra. Fjorton extrabreda pullups. Kan nog pressa mig till 15 nästa gång. När jag klarar sexton så blir det ett försök med normalbrett grepp på att klara tjugo som varit ett mål i flera år.

Strategin att göra den mest besvärliga, smärtsamma och jobbiga varianten av det har fungerat tillsammans med att träna hela kroppen varje gång. Styrkan växer snabbare så.

Är mycket nöjd. Känner hur det värker på ett skönt sätt i ryggen nu. Nästa gång...

Ungefär som på bilden med Franco Columbu. Brett grepp.

columbo.jpg.45b1da5b215f4b19bc065408c337e218.jpg

Spoiler

columbo.jpg

Redigerad av modEric
bytte bild

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Alix säger:

Om evolutionen avvecklar skäggväxten, tänkte du att de som vill ha skägg ska tälja fram det med rakkniven?

10 timmar sedan, Alix säger:

Kommer ihåg att jag läste i Guinness rekordbok för länge sedan att om man klädde på sig fullt med kläder så klarar man bastubad mycket längre i högre temperatur...  Samma princip tillämpas i öknen, där man i regel alltid har tjockt med tyg på huvudet (och heltäckande klädsel i övrigt). Tuaregerna har svart tyg som är fuktat. Avdunstningen gör att kyleffekten bli större. Den svarta färgen påskyndar. Vetenskap! :fane: 

Fast jag hörde på radio (SR) för något år sedan att saudiarabiska kvinnors svarta klädsel är förtryck som utövas av vitklädda män. Men det lät inte särskilt vetenskapligt.

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, Alix säger:

Normalt är i alla fall att män i regel får skägg om de inte rakar sig. :totaltgalen:

Normalt är att *alla* får skägg om man får för mycket att göra - jämt skägg. Och sen sitter alla där med skägget i brevlådan. :fane:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ni som har bärbart: MBPR... Utbytesbatterier för 2012-2015 har väl inte funnits tidigare? https://eshop.macsales.com/shop/Apple/Laptop/Batteries (via nbrevet: http://images.macsales.com/bl/newsletter/OWC_Blast_06_13_2018.html)

$80,- verkar inte vara allt för dyrt.

mbpr_batkit.jpg

Redigerad av modEric

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter på jobbet i Sötelje och tittar ut genom fönstret. Mulet och 16 grader just nu.......

Efter lunch bär det av mot Orsa!  :galetglad:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, Sandhamn1962 säger:

Efter lunch bär

Bär efter lunch brukar innebära efterätt. :totaltgalen:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, mikaellq säger:

Ungefär som på bilden med Franco Columbu. Brett grepp.

columbo.jpg.45b1da5b215f4b19bc065408c337e218.jpg

Det ser lite väl Photoshoppat ut... :ermm:

Spoiler

:totaltgalen:^_^

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
29 minuter sedan, modEric säger:

Bär efter lunch brukar innebära efterätt. :totaltgalen:

Eller så bär man tallriken till diskinlämningen......  :stjarnsmall:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu