Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

3 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Usch, det påminner om vad som riskerar att bli enda tillfället jag ringde 11313.

 

Det forsade upp vatten under några stenplattor i en trottoar jag passerade. Jag ringde det där numret och berättade vad som hänt. Direkt möts jag av "jag ska se om vi har någon information om det" och blev parkerad. Efter någon minut la jag på och ringde upp igen. Nämnde mitt förra samtal, sa att jag bara ville lämna information, att jag inte ville ha någon information och lämnade samma information igen. "Jag ska se om vi har någon information om det", parkerad.

 

De kan dra åt helvete!

 

https://www.msb.se/sv/Om-MSB/Nyheter-och-press/Nyheter/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2013/113-13--Sveriges-nya-informationsnummer-vid-allvarliga-olyckor-och-kriser/

Men det ÄR ju bara ett informationsnummer. Vill du anmäla nåt så är det fel nummer. Du bara förvirrar robotarna i andra änden. :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, mikaellq säger:

Men det ÄR ju bara ett informationsnummer. Vill du anmäla nåt så är det fel nummer. Du bara förvirrar robotarna i andra änden. :hihihi:

Citat:

 

”Du kan ringa till informationsnumret 113 13 för att lämna eller få information om allvarliga olyckor och kriser.”

 

Källa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grannen kom in på kaffe. Han är hemma och har bränt ut sig.... så jag skrämde upp honom om vad som kan hända om han fortsätter som förr. Det var en bra kaffestund.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Citat:

 

”Du kan ringa till informationsnumret 113 13 för att lämna eller få information om allvarliga olyckor och kriser.”

 

Källa.

Ja ja Alix, jag bara skojade lite med göteborgarn som tog de lite för mekaniska telefönsamtalen för allvarligt. De offentligt anställda maskinerna är vad de är. :) 

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Alix säger:

Jag har lite Alice i Underlandet-upplevelser idag från forumet. :pinch:

 

???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, Alix säger:

Jag har lite Alice i Underlandet-upplevelser idag från forumet. :pinch:

Njut av det sköna vädret istället. Jag funderar som bäst på att gå ut en sväng med kameran för att leta efter vackra ting att uppleva och fotografera. :kramis:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är såå gött i solen!B)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får helt enkelt hatta vidare.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gjorde jag igår kväll? :hihihi:

 

IMG_1158.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Tog en lunchpromenad.

promenad.thumb.png.942a94c7f8198bacde400130b89ad819.png

Jag med som tog en promenad genom parken tidigare idag.

 

IMG_1191.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag med som tog en promenad genom parken tidigare idag.

 

IMG_1191.png

Tror att din promenadvar trevligare än min, jag gick och tittade på en stor byggplats vid en ganska trafikerad väg.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, mikaellq säger:

Njut av det sköna vädret istället. Jag funderar som bäst på att gå ut en sväng med kameran för att leta efter vackra ting att uppleva och fotografera. :kramis:

Årets första långpromenad är avklarad

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, mikaellq säger:

Njut av det sköna vädret istället. Jag funderar som bäst på att gå ut en sväng med kameran för att leta efter vackra ting att uppleva och fotografera. :kramis:

Håll utkik i bildtråden!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, mikaellq säger:

Njut av det sköna vädret istället. Jag funderar som bäst på att gå ut en sväng med kameran för att leta efter vackra ting att uppleva och fotografera. :kramis:

 

0244D489-9D33-4326-A13E-81F40FEB9A96.jpeg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, mikaellq säger:

Vad gjorde jag igår kväll? :hihihi:

 

IMG_1158.jpg

 

Opererade in en gigantisk iPhonekamera i din mage......?

:fundersam:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag skulle jag jobba, men det blev inte så mycket av det för jag har varit hemma med hantverkare. Vattenläcka. Närmare bestämt värmeledningsrör. Huset är från -47, jag 1947 då. Och kopplingarna ligger under trossbotten, så de var tvungna att bryta upp golvet. Idiotiskt konstruktion, de som byggde detta från början räknade med att rören skulle hålla för evigt och aldrig behöva repareras. Och så ringde jag försäkringsbolaget som säger att de inte kommer ersätta rören, för de är för gamla. Hm, vad har man en försäkring till då om den inte tar skador?! 
Så har jag suttit i solen på altanen medan de jobbat inne i vardagsrummet. 

Det hände även en annan grej idag. En katt kom in i mitt hus! En vit katt. Från altanen, jag hade ju öppet. Min hund tyckte att det var ett väldigt roligt besök. Men katten flög ut. Nu vet jag att katter kan flyga! Det är en ny katt i området, som tydligen inte har lärt sig än att det bor en hund här. Nu gillar min hund katter, men katter gillar inte honom.... 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Raphael säger:

Och så ringde jag försäkringsbolaget som säger att de inte kommer ersätta rören, för de är för gamla. Hm, vad har man en försäkring till då om den inte tar skador?! 

Så du vill ha ersättning för 60 år gamla rör? Hm, hur tänker du nu? Man får ju knappt en krona för en dator som är fem år. Men konsekvenserna av läckaget ska de betala minus självrisken för just denna skada.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Väderrapporten är hysteriskt fin! Var just ner och slog av värmepumpen. Tänker köra enbart på solfångarna så länge det går. :galetglad:

 

 

Skärmavbild 2019-04-18 kl. 14.29.52.png

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Axelman säger:

Så du vill ha ersättning för 60 år gamla rör? Hm, hur tänker du nu? Man får ju knappt en krona för en dator som är fem år. Men konsekvenserna av läckaget ska de betala minus självrisken för just denna skada.


Jo, men det är inte bara att byta ut det trasiga röret mot ett nytt. Utan jag tänker på förebyggande arbete, att problemet inte händer igen. Och ska man tänka förebygga så ska man göra kopplingar i källaren och dra nya rör, annars kan problemet återkomma och då får ju Försäkringsbolaget betala ut ersättningen igen för vattenskador. Så Försäkringsbolaget borde tänka förebyggande, men de gör inte det. Och det är så jag tänker, att det är ju rätt dumt egentligen att de inte tänker så. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Raphael säger:


Jo, men det är inte bara att byta ut det trasiga röret mot ett nytt. Utan jag tänker på förebyggande arbete, att problemet inte händer igen. Och ska man tänka förebygga så ska man göra kopplingar i källaren och dra nya rör, annars kan problemet återkomma och då får ju Försäkringsbolaget betala ut ersättningen igen för vattenskador. Så Försäkringsbolaget borde tänka förebyggande, men de gör inte det. Och det är så jag tänker, att det är ju rätt dumt egentligen att de inte tänker så. 
 

 

Det är DITT ansvar att byta ut rören. Inte försäkringsbolaget. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, Raphael säger:


Jo, men det är inte bara att byta ut det trasiga röret mot ett nytt. Utan jag tänker på förebyggande arbete, att problemet inte händer igen. Och ska man tänka förebygga så ska man göra kopplingar i källaren och dra nya rör, annars kan problemet återkomma och då får ju Försäkringsbolaget betala ut ersättningen igen för vattenskador. Så Försäkringsbolaget borde tänka förebyggande, men de gör inte det. Och det är så jag tänker, att det är ju rätt dumt egentligen att de inte tänker så. 
 

Du har försäkrat befintlig anläggning. De lagar befintlig anläggning till det var tidigare. Vill du ha en ändring får du betala. Det är ganska självklart. Ska försäkringsbolaget bekosta en förbättring på ditt hus? Då får de komma hit och fixa mitt också! Det blir billigare om de gör det innan det läcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller vattenskador i takets region betalar inte försäkringsbolagen ut ett korvöre. Om det läcker in har du inte tagit ditt ansvar. Du får varken ersättning för defekt tak eller skadan. Har du skött ditt hus läcker inte taket. Ungefär som att köra på någon bakifrån. Håller du avstånd kör du inte på någon. Kör du på någon håller du inte avstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...