Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Att köra os x ifrån en Extern SSD


walak
 Share

Rekommendera Poster

Vad det gäller iMovie så kan du utan problem köra olika bibliotek, antingen samtidigt eller byta mellan dem. Jag har ett för jobbgrejer som jag har på en extern disk och sen ett annat för mina privata grejer på den vanliga interna disken. 
Du kommer behöva ge programmet rätt att läsa och skriva på den externa disken. Det är något som kom med Catalina.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Månne kan det sistnämnda av de två ovan (stoppskyltar, Bilder) hänga ihop med användarkonton/inloggning/lösenord?

 

På iMac #1 (alltså den där den disken även agerar macOS-disk) så har vi två användarkonton, ett för hustrun och ett för mig. (Samt Gäst.)

Båda dessa ser jag såklart nu under Användare på den externa disken när jag anslutit den här på iMac #2.

 

Dock är det inte under någon av de användarna som det aktuella biblioteket finns, utan under en mapp som har vårt Efternamn som användarnamn. (Så är det givetvis hemmavid också, iMac #1.)

Uppenbarligen är det så det funkar, att det inte bara skapas en huvudmapp för vardera användarkonto utan också ytterligare en.

Den skall inte misstas för Delad, för en sådan finns det också ser jag. 

 

 

Redigerad av TommyS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Mr Walker säger:

Vad det gäller iMovie så kan du utan problem köra olika bibliotek, antingen samtidigt eller byta mellan dem. Jag har ett för jobbgrejer som jag har på en extern disk och sen ett annat för mina privata grejer på den vanliga interna disken. 
Du kommer behöva ge programmet rätt att läsa och skriva på den externa disken. Det är något som kom med Catalina.. 

Låter lugnande. Med det så menar du att jag skall svara OK i dialogrutan?

 

Upprepar vad det är jag önskar... 
Jag vill kunna jobba med samtliga mina iMovie-projekt (såväl som samma Bilderbibliotek) på två olika iMacs. Detta genom att flytta en extern SSD fram och tillbaka mellan två datorer.

 

Jag har alltså (åtminstone vad jag kan se idag) inget behov av att ha ett eget bibliotek på iMac #2. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska inte vara något problem som jag ser det så länge du har samma version av iMovie. Du kan alltid göra en kopia av biblioteket och provköra lite..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Mr Walker säger:


Du kommer behöva ge programmet rätt att läsa och skriva på den externa disken. Det är något som kom med Catalina.. 

 

Apropå på det vi båda nu skrev om, behörigheter.

 

Såhär ser det ut för mappen där bildbiblioteket som jag vill åt skall finnas. 

Jag läser det som att jag (som användare Tommy på denna dator, iMac #2) redan har tillräcklig behörighet för denna; Läsa och skriva. 

Ser samtidigt där längst ner, kugghjulet, att det verkar finnas möjlighet att bli Ägare. 

 

 1621485789_Skrmavbild2020-11-15kl_14_14_29.png.80bb9bebb3a8d03b628da378c5111d3c.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Mr Walker säger:

Ska inte vara något problem som jag ser det så länge du har samma version av iMovie. Du kan alltid göra en kopia av biblioteket och provköra lite..

 

Jag tycker inte heller det borde vara några problem. 

Det är mer att jag inte riktigt begriper dialogrutan, vad den betyder. 

 

731358666_Skrmavbild2020-11-15kl_12_29_24.png.d5849ebc5db2767b20281e5f4d6c650a.png

 

Min tolkning är att iMovie nu - när jag anslut en extern disk - känner av att det finns iMovie-filer att importera. Till datorns befintliga (i mitt fall just nu heltomma, ny dator) iMovie-bibliotek. 

Korrekt?

 

D v s att rätt svar nu på ett sätt vore OK-alternativet.

 

Men eftersom jag vill jobba mot det iMovie-bibliotek som finns på den externa disken - för att kunna jobba vidare i min iMac #1 - så känns det mer som att "Tillåt inte" är rätt. Å att jag sedan istället, när jag börjar jobba med iMovie här, väljer att peka på det biblioteket. 

Redigerad av TommyS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är okej, från och med Catalina så måste (tror jag) alla program be om att få komma åt externa diskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del användar/behörighetsadministration löste... nästan allt. 

 

För iMovie så funkar det nu som förväntat - och även andra filer jag har på den externa disken har jag nu möjlighet att öppna. ?

Däremot så funkar det såhär långt inte med Bilder. Biblioteket på den externa disken vill inte öppna. ?

 

375851544_Skrmavbild2020-11-15kl_17_13_55.png.64fd879081012bbe21158ce9e676d0d3.png

 

Jag har gjort likadant med den så som för övriga och stopptecknet är borta och jag kan se filmängden. 

 

På supportsidan (som du länkade till Telly82) står det omnämnt om nedan blåmarkerade ruta.Den finns inte hos mig.

 

682239524_Skrmavbild2020-11-15kl_17_39_20.png.bbdb1f9f0d0a6e40581e34ce006a5bbe.png

 

 

155081635_Skrmavbild2020-11-15kl_17_43_36.png.5485d9996ebaeb493381a7a19e895202.png

 

Fanns inte där för någon av filerna/mapparna jag behörighetsändrade - och det behövdes uppenbarligen inte heller. 

Var går jag bom?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, TommyS säger:

 

På supportsidan (som du länkade till Telly82) står det omnämnt om nedan blåmarkerade ruta.Den finns inte hos mig.

 

 

Jo det hade jag. Man skulle klicka Visa info på disken, inte bildbiblioteket. 

 

Dock så är den ibockad där så det verkar inte vara problemet. (Man kan månne undra då varför så många av mina mappar/filer hade stopptecken, som jag alltså manuellt fick lösa - via behörighetsinställningarna.)

 

Där finns ett kommando som jag inte testat... "Använd för inkluderade objekt". 

Känns lite scary, utifrån att det är ett "oåterkalleligt"-meddelande som dyker upp. ?

Vet inte om det skulle ha ngn betydelse för min Bilder-issue. Står inget om just denna inställning på Apples supportsida.

 

1391980829_Skrmavbild2020-11-15kl_20_38_36.png.58e2e6d5245a70ffb7b59462b2269186.png

 

  

1393955688_Skrmavbild2020-11-15kl_20_51_02.png.47812d7bc362e62c19d5bc513aecb0e1.png

 

 

Du har inte haft detta problem Telly82, haft svårigheter att öppna Bilderbiblioteket när du tagit det med dig på disk till annan dator (fritidshuset även i ditt fall, förstod jag)??

 

 

Redigerad av TommyS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu olöst. ?

 

Haft kontakter med Apple-supporten. 
Landade i förslag på åtgärd ”Reparera bilderbibiloteket”, att det skulle vara någon form av behörighetskonflikter - som sådan manöver då skulle råda bot på. 
Testade. Problemet som då uppstår är att ”Reparera” väljer senast öppnade bibliotek. Man kan till synes inte välja vilket bibliotek man vill fixa. Varpå det faller för mig. 
 

Blev hänvisad till deras Seniora support för vidare hjälp men där har jag inte lyckats komma fram än. (Tröttnade efter 45 min i telefonkö.)

 

 

74F82184-DB91-4CC7-A412-94DDFA3D0C7A.jpeg

Redigerad av TommyS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Issuen löst. 

 

Behörigheter (disk) som ställde till det.

 

Högt betyg till Apple-supporten! ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...