Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Att köra os x ifrån en Extern SSD


walak
 Share

Rekommendera Poster

4 minuter sedan, Telly82 säger:

Inte alls.

Jag har en extern SSD som jag har filmer och bilder på som jag tar med mig till och från fritidshuset.

 

Jag har inte macOS på den disken. Det skulle vara möjligt ifall båda datorerna är tillräckligt lika i ålder för att köra samma version av macOS.

 

Så, ja, det är möjligt. :) 

Spännande, kul! ??

 

Som sagt, ingen djup teknisk analys från min sida här men tänkte/befarade att det skulle bli ngn konflikt typ att ”att inte samma dator (”identitet”) kan finnas i två olika maskiner”. ?

Tillräckligt lika i ålder, yes låter logiskt. 

 

Att som du ha själva bild/videofilerna på är ju ett alternativ, vilket då inkluderar Bilderbiblioteket eller? ? Det sistnämnda är ju det ena som jag är ute efter. 
 

Det andra som jag då helst också skulle vilja uppnå är ju att själva datorns (fritidshusets) förmåga också nyttjar SSD-fördelen. D v s om (vilket sannolikt blir fallet vid ett ca 2013-köp) den iMacen inte har intern SSD. 
 

Fusion Drive, månne good enough bye the way??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare finjustering.... Du kan flytta disken mellan datorerna och behöver inte starta upp OS X i fritidshuset för att den datorn ska komma åt filerna. Men: det OS X som är installerat på disken är endast avsett för den dator du har hemma och en identisk Mac. Drivrutiner för div ting som grafikkort måste stämma för att kunna starta upp i en annan Mac. Även om det skulle "fungera" mellan två lite olika Macar så räkna med att det blir instabilt och du kan förlora data.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Axelman säger:

Ytterligare finjustering.... Du kan flytta disken mellan datorerna och behöver inte starta upp OS X i fritidshuset för att den datorn ska komma åt filerna. Men: det OS X som är installerat på disken är endast avsett för den dator du har hemma och en identisk Mac. Drivrutiner för div ting som grafikkort måste stämma för att kunna starta upp i en annan Mac. Även om det skulle "fungera" mellan två lite olika Macar så räkna med att det blir instabilt och du kan förlora data.

Ok, jag e mä. 
 

Se då gärna min senaste kommentar till Telly82 gällande Bilder-biblioteket. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, TommyS säger:

Spännande, kul! ??

 

Som sagt, ingen djup teknisk analys från min sida här men tänkte/befarade att det skulle bli ngn konflikt typ att ”att inte samma dator (”identitet”) kan finnas i två olika maskiner”. ?

Tillräckligt lika i ålder, yes låter logiskt. 

 

Att som du ha själva bild/videofilerna på är ju ett alternativ, vilket då inkluderar Bilderbiblioteket eller? ? Det sistnämnda är ju det ena som jag är ute efter. 
 

Det andra som jag då helst också skulle vilja uppnå är ju att själva datorns (fritidshusets) förmåga också nyttjar SSD-fördelen. D v s om (vilket sannolikt blir fallet vid ett ca 2013-köp) den iMacen inte har intern SSD. 
 

Fusion Drive, månne good enough bye the way??

Se till att du har samma bildprogram så det inte blir konflikter beroende på olika versioner!

...

Externs SSD-s hastighet har inget med den interna disken att göra. Det är hastigheten på disken och hastigheten på anslutingen på datorn det hänger på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, TommyS säger:

Ok, jag e mä. 
 

Se då gärna min senaste kommentar till Telly82 gällande Bilder-biblioteket. 

Å om jag inte tänker fel så blir det samma fundering kring iMovie, även där jobbar man väl vs dito ”databas” med typ projekt. Vilka i det här fallet behöver kunna åka bil, på den externa SSD:n. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en iMac 2013 21" med USB 3 vilket tillåter en SSD att köra i ca 80% av den hastighet som man skulle få om samma disk installerades internt.

...

Jag skulle undvika FusionDrive men det är ganska vanligt i dessa årsmodeller. Det är en ok kompromiss mellan pris/prestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, TommyS säger:

Å om jag inte tänker fel så blir det samma fundering kring iMovie, även där jobbar man väl vs dito ”databas” med typ projekt. Vilka i det här fallet behöver kunna åka bil, på den externa SSD:n. ?

Det kan jag inte svara på men om du har Bilder i hemmadatorn och iPhoto i stugan blir det förmodligen problem då Bilder är nyare och iPhoto nog inte vet vad den ska göra. Omvänt vill Bilder konvertera iPhotobiblioteket till Bilderbibliotek. Se till att ha samma program och version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Jag har själv en iMac 2013 21" med USB 3 vilket tillåter en SSD att köra i ca 80% av den hastighet som man skulle få om samma disk installerades internt.

...

Jag skulle undvika FusionDrive men det är ganska vanligt i dessa årsmodeller. Det är en ok kompromiss mellan pris/prestanda.

Eftersom jag tidigare valde just det (att nå SSDs olika fördelar, inklusive att ha macOS på den) så skulle jag förmodligen bli lite ”besviken” vid redigeringsarbetet i fritidshuset. Vs hemmadatorn. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Det kan jag inte svara på men om du har Bilder i hemmadatorn och iPhoto i stugan blir det förmodligen problem då Bilder är nyare och iPhoto nog inte vet vad den ska göra. Omvänt vill Bilder konvertera iPhotobiblioteket till Bilderbibliotek. Se till att ha samma program och version.

Inte iPhoto, det har jag lämnat bakom mig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, TommyS säger:

Inte iPhoto, det har jag lämnat bakom mig. 

Vi tar det grundligt inte bara för dig utan även för andra som läser detta. :ThumbsUp:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, TommyS säger:

Eftersom jag tidigare valde just det (att nå SSDs olika fördelar, inklusive att ha macOS på den) så skulle jag förmodligen bli lite ”besviken” vid redigeringsarbetet i fritidshuset. Vs hemmadatorn. ?

FusionDrive (FD) lägger OS X och aktuella program på SSD-delen så det går fort. Om filmfiler hamnar där också kan jag inte svara på. FD fungerar snabbt vid små enkla göromål som ryms inom SSD-n. Tyngre saker som film riskerar att hamna utanför särskilt om man har den mindre 1 TB FD. Den större FD har en betydligt större SSD-del så den är mycket mer attraktiv.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Axelman säger:

Vi tar det grundligt inte bara för dig utan även för andra som läser detta. :ThumbsUp:

Ser fram emot nytt svar från Telly82 eller annan här på forumet vad gäller just ”biblioteksfrågan”, Bilder resp iMovie. 

Innan jag aktiverar Blocketsiktet fullt ut. ?
??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, TommyS säger:

Att som du ha själva bild/videofilerna på är ju ett alternativ, vilket då inkluderar Bilderbiblioteket eller? ? Det sistnämnda är ju det ena som jag är ute efter. 
 

Javisst. Men du måsta ha samma version av programmen på båda Macarna och därmed samma macOS.

iMovie: https://support.apple.com/sv-se/HT203049

Bilder: https://support.apple.com/sv-se/HT201517

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Men: det OS X som är installerat på disken är endast avsett för den dator du har hemma och en identisk Mac. Drivrutiner för div ting som grafikkort måste stämma för att kunna starta upp i en annan Mac.

Öh? Va?

När skulle det ha ändrats, menar du?

Såvitt jag vet så är en macOS installation alltid fullständig och innehåller alltid alla drivrutiner för alla Macmodeller som är kompatibla med denna macOS-version. 

 

https://www.macworld.co.uk/how-to/macos-external-drive-3659666/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har redan nämnts i denna tråden, men jag tar ändå upp frågan om backuper igen:

Se till att du har backup på din externa disk, helst flera olika lagrade på olika platser så inte alla blir stulna eller brinner inne samtidigt. :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, Telly82 säger:

Öh? Va?

När skulle det ha ändrats, menar du?

Såvitt jag vet så är en macOS installation alltid fullständig och innehåller alltid alla drivrutiner för alla Macmodeller som är kompatibla med denna macOS-version. 

 

https://www.macworld.co.uk/how-to/macos-external-drive-3659666/

Så vitt min engelska inte sviker mig så berättar texten som är länkad att du kan installera olika system till samma Mac på extern disk. Det står inget om att använda samma disk till olika Macar. Alltså är länken irrelevant.

...

Förr när OS X kom på skiva fanns det bara en modellspecifik variant av OS X. För installation på alla Macar måste man köpa en skiva som hade alla versionerna. Även då installerades bara de drivrutiner till den specifika Macen och jag har inte hört ett pip om att det har ändrats. Bevisa gärna att jag har fel. 

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Axelman säger:

Det står inget om att använda samma disk till olika Macar.

Precis, det står ingen varning om att det inte skulle fungera, något som Macworld  brukar vara noga med att påpeka.

 

39 minuter sedan, Axelman säger:

Förr när OS X kom på skiva fanns det bara en modellspecifik variant av OS X. För installation på alla Macar måste man köpa en skiva som hade alla versionerna. Även då installerades bara de drivrutiner till den specifika Macen och jag har inte hört ett pip om att det har ändrats. Bevisa gärna att jag har fel. 

Så fort man installerade den så kallade kombo-uppdateringen eller köpte en "retail"-skiva så installerades drivrutiner till alla Macar. Det använde jag på jobbet för att installera nya Macar som köptes in, så att alla fick samma system oavsett modell. Hade en annan extern disk med felsökningsverktyg som jag startade allsköns Macmodeller från när det var något problem.

 

Här är en artikel om hur man gör en sådan universell startdisk. https://osxdaily.com/2013/06/22/boot-mac-external-drive/

En till artikel: https://osxdaily.com/2013/06/22/boot-mac-external-drive/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Telly82 säger:

Precis, det står ingen varning om att det inte skulle fungera, något som Macworld  brukar vara noga med att påpeka.

 

Så fort man installerade den så kallade kombo-uppdateringen eller köpte en "retail"-skiva så installerades drivrutiner till alla Macar. Det använde jag på jobbet för att installera nya Macar som köptes in, så att alla fick samma system oavsett modell. Hade en annan extern disk med felsökningsverktyg som jag startade allsköns Macmodeller från när det var något problem.

 

Här är en artikel om hur man gör en sådan universell startdisk. https://osxdaily.com/2013/06/22/boot-mac-external-drive/

En till artikel: https://osxdaily.com/2013/06/22/boot-mac-external-drive/

 

Frånvaron av information stöder inte din tanke.

...

Det är två länkar till samma artikel och med min engelska handlar det inte om en disk som kan användas till fler datorer utan en dator med flera startmöjligheter. Irrelevant alltså. Vilket inte innebär att jag har rätt men jag ser inget stöd för din ide.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va f-n hände???

Här är den andra länken:

https://www.quora.com/Can-I-use-a-startup-disk-on-an-external-hard-drive-on-multiple-Macs

 

För övrigt så klonar jag den gamla disken rakt över till den nyare Macen när jag byter upp mig. Sist från en 2007 iMac 24 till en 2013 iMac 27. Funkade alldeles utmärkt. Naturligtvis måste man ha ett OS som är tillräckligt gammalt för att köras på 2007-macen och samtidigt tillräckligt nytt för att funka på 2013-macen. Mac OS X 10.9.x i mitt fall.

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Telly82 säger:

Va f-n hände???

Här är den andra länken:

https://www.quora.com/Can-I-use-a-startup-disk-on-an-external-hard-drive-on-multiple-Macs

 

För övrigt så klonar jag den gamla disken rakt över till den nyare Macen när jag byter upp mig. Sist från en 2007 iMac 24 till en 2013 iMac 27. Funkade alldeles utmärkt. Naturligtvis måste man ha ett OS som är tillräckligt gammalt för att köras på 2007-macen och samtidigt tillräckligt nytt för att funka på 2013-macen. Mac OS X 10.9.x i mitt fall.

Dina övningar får mig att tro att du har rätt. Det borde inte fungera om jag har rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, Axelman säger:

Dina övningar får mig att tro att du har rätt. Det borde inte fungera om jag har rätt.

§1 Telly82 har alltid rätt.

§2 Skulle så inte vara fallet träder §1 omedelbart i kraft. 

:byrakrat:

 

:hihihi: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Telly82 säger:

§1 Telly82 har alltid rätt.

§2 Skulle så inte vara fallet träder §1 omedelbart i kraft. 

:byrakrat:

 

:hihihi: 

Jag bugar mig i stoftet för Kung Telly den förste! Laie_54.gif

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag svarar på något som redan avhandlats, min vana trogen skriver jag först och hoppar sedan över att läsa tråden, men, en gissning är att du behöver logga in på icloud igen om du byter startskivan på det här sättet. Det är ju inga större problem kanske, men ändå något att tänka på. Kan ju bli problem om man inte kommer ihåg lösenord, har tvåfaktorsautentisering påslaget men ingen annan (apple)enhet att verifiera med, vad vet jag. 

En extern SSD kan nog vara bra, men kör den via USB3 så blir det ju inte lika snabbt som en intern. Jag skulle tro att själva systemet känns rappare på en intern Fusion Drive än en extern USB3-SSD jag har kört Fusion drive på en 160GB mekanisk hårddisk parat med en 40GB lastgammal SSD, det gick närmast förbluffande bra. Men inte lika bra som en riktig SSD såklart. Och SSD-delen i en imac är snabbare än den SATA2-intel-SSD jag själv provade med. 

Ett tips kan vara att först uppdatera båda datorerna till samma OS, för att få med eventuella firmwareuppdateringar, innan man försöker ha samma startskiva till dem. 

Ska man bara ha projektfier på den externa SSDn så bör det inte bli några problem. Men om man använder typsnitt som inte följer med MacOS som standard, utan kanske kommer med Word etc, så bör även sådana program vara installerade på båda datorerna. 

Redigerad av poi ran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-11-07 11:06, Telly82 säger:

Javisst. Men du måsta ha samma version av programmen på båda Macarna och därmed samma macOS.

iMovie: https://support.apple.com/sv-se/HT203049

Bilder: https://support.apple.com/sv-se/HT201517

Så, då var det dags. 

Sitter framför en nyinförskaffad iMac 27 numero 2. (Late 2013, så som nr 1.)

Båda uppdaterade, Catalina. 

 

Blev inte aktuellt att köra macOS från den externa SSDn som jag använder för #1, jag hittade ett begagnadobjekt (iMac) med intern SSD. Tjoho. ?


Däremot så har jag nu tagit med mig och anslutet den externa SSDn från #1 och tänkte nu smyga igång med Bilder/iMovie-arbete. D v s nyttja de befintliga biblioteken på den externa SSDn. 

 

Direkt när jag anslutet den disken så får jag upp nedan meddelande. (In reality är inte de två alternativen skuggade.)

 

411565874_Skrmavbild2020-11-15kl_12_29_24.png.b6ab6ef3c055fb046750cb1ba5a45546.png

 

Jag har valt att invänta expertisen här i forumet och ännu inte klickat på något av de två alternativen. 

 

Öppnar parallellt upp Bilder, med ALT-knappen nedtryckt för att välja biblioteket på den externa disken. 

Då ser det ut som nedan. 

 

367331781_Skrmavbild2020-11-15kl_12_17_48.png.62535ee93c8dbea256e0b094c88e9e15.png

 

Hmmm... Har det månne att göra med att jag ännu inte "bekräftat" dialogrutan för iMovie?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...