Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Poca och hans bigård


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Nej, späds gör den inte.

 

Honungen är flytande när jag tar den från bina, efter ett tag så börjar den kristallisera, 2-4 veckor.

Det är helt beroende på vilka sockerarter som dominerar, fruktsocker respektive druvsocker, är det mycket fruktsocker tar den längre tid att kriatallisera. Dominerar druvsockrer kan det stelna fortare, det är därför viktigt att biodlaren rör i honungskärlet ett par ggr dagligen, för att röra isönder kristallerna, och på så vis få honungen finkornigare, annars känns det som grus i honungen, sockerkristallerna är hårda.

Honung från Akaciablomman innehåller nästan enbart fruktsocker, och stelnar inte alls, utan är flytande hela tiden....

Man kan få honung som är som cement om det är stor del druvsocker.. och det är inte lätt att veta vilka blommor bina besökt.

Ljungen innehåller mycket fruktsocker, och stelnar långsamt. Liksom "lushonung" den svarta honungen jag får ibland..underbart god, har kolasmak. Kallas även skogshonung.. (låter bättre än lushonung)

 

Lyssna på trädgårdsmästaren :D

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=110089

 

Klöver och hallonhonung ger en fin och smidig honung, som är bredbar i rumstemperatur året runt.

Maskroshonung jag fick förra året var till en början god, men blev senare beskare och beskare i smaken..så det var något med smakämnena i den.. Blir nog mycket av den i år igen, får försöka blanda upp den med annan honung som kommer efter den .Hallon ex.vis

Tack för svaret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hörde idag att bin var de första individerna på jorden som visste att jorden var rund, dom kan nämligen lokalisera solens position även nattetid.

Kan detta stämma tro??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Käkat "närodlad" honung idag, blev nyfiken när jag noterade att det inte fanns några etiketter på burkarna, kärleken handlar från en odlare i Hjularöd som ligger några kilometer härifrån. Mjuk och krämig, ljus i färgen och väldigt god.

 

Hur går det för Poca? Brukar vara statusrapporter här ju om hur många kilo som bärgats från blomsterängarna.... fundersam.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Hörde idag att bin var de första individerna på jorden som visste att jorden var rund, dom kan nämligen lokalisera solens position även nattetid.

Kan detta stämma tro??

 

Ingen aning faktiskt..Men de är duktiga på att orientera sig helt klart inom sitt "närområde"

De är inga långflygare, det sägs att längre än 3 km flyger de inte, för sedan hittar de inte hem..

 

Därför är det viktigt att veta när man flyttar bikupor...flyttar man kupan inom den radien, så flyger de flesta hem till platsen där kupan stått...och det blir lite konstigt de sätter sig där, och dör i regel..

Nån meter i taget kan man flytta dem, lite längre om man flyttar den bakåt eller framåt..dock inte sidled...bittra erfarenheter man gjort som nybörjare..

Det är liksom de programmerat in sin inbyggda GPS när de första gången flyger ut från kupan, då stannar de några meter från kupan, vänder huvudet mot öppningen och programmerar in sitt hems exakta position

Sedan sticker de ut på uppdrag, och återvänder just till sin kupa..helt otroligt..

 

 

Flyttar jag en hel kupa med bin längre än 3 km, så flyger alla dragbin ut och tar ut nya koordinater på samma sätt..

stannar några meter från kupan, vänder huvudet mot flusteröppningen och hänger en stund så i luften, sen iväg...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Käkat "närodlad" honung idag, blev nyfiken när jag noterade att det inte fanns några etiketter på burkarna, kärleken handlar från en odlare i Hjularöd som ligger några kilometer härifrån. Mjuk och krämig, ljus i färgen och väldigt god.

 

Hur går det för Poca? Brukar vara statusrapporter här ju om hur många kilo som bärgats från blomsterängarna.... fundersam.gif

 

 

Det går bra, gjort andra slungningen redan, inga mängder än så länge, 51 kg i förra veckan..Men det finns mycket som jag snart ska ta in..

Gjorde jag en koll idag..klövern som blommar nu, som de hämtar sin nektar, och det behövs lite värme ute...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Fått en ny honungsälskare i familjen..

 

Frågade lille Dennis, (20 mån) om han ville smaka på farfars honung, för han tiita så stort när jag tog flytande honung på ostmackan..

 

En sked först...sen en till...fick säga stopp efter fyra skedar :D

 

post-113-026846400 1341248875_thumb.jpg

 

post-113-038208100 1341248889_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fått en ny honungsälskare i familjen..

 

Frågade lille Dennis, (20 mån) om han ville smaka på farfars honung, för han tiita så stort när jag tog flytande honung på ostmackan..

 

En sked först...sen en till...fick säga stopp efter fyra skedar :D ...

Underbart! bultandehjarta.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte förvånad. Här går sonen hårt åt "din" honung . Tummeupp.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fått en ny honungsälskare i familjen..

 

Frågade lille Dennis, (20 mån) om han ville smaka på farfars honung, för han tiita så stort när jag tog flytande honung på ostmackan..

 

En sked först...sen en till...fick säga stopp efter fyra skedar :D

 

post-113-026846400 1341248875_thumb.jpg

 

post-113-038208100 1341248889_thumb.jpg

William då gillar inte han den också ? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

William då gillar inte han den också ? :fundersam:

 

Jo då Ronny, William och mångaandra barn gillar honung...

Slungade c.a 60 kg igår, blir inget rekordår i år vad jag ser nu...såvida inte det blir otroligt med ljung och skogshonung (lushonung)

Kommer jag upp i 50 kg/samhället kan jag vara glad..hade det dubbla förra året... orsaken till minskningen är givetvis vädret..

 

Var dessa lådor, som innehöll 36 ramar, jag slungade igår..

 

post-113-068109900 1342253518_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Då var det dags för Drottningbyte

 

I dessa små kupor föder jag sommartid upp nya Drottningar.

 

post-113-040329700 1343210560_thumb.jpg

 

Igår satte jag dit ett sådant samhälle med en ny, äggläggande Drottning.

Det är väldigt viktigt att hon är i full äggläggning, annars är det stor risk att bina i det samhälle hon skall till inte godtar henne.

Den gamla Drottningen i samhället tog jag bort igår och satte i en likadan kupa..ifall det går galet med tillsättningen.

 

post-113-032870800 1343210787_thumb.jpg

Här det lilla samhället placerat ovanpå det "gamla, nu drottninglösa samhället"

Ett tidningspapper och ett s.k spärrgaller skiljer samhällena åt...

Nu lyfter jag bort lådan, för att kolla om den nya Drottningen klarat flytten, och inte ligger död ovanpå spärrgallret (hon är för stor för att ta sig igenom)

 

 

post-113-003298000 1343210974_thumb.jpg

 

Nej, hon låg där inte, alltså lever hon, som ni ser så har de tuggat på tidningspappret ordentligt

post-113-072477400 1343211036_thumb.jpg

 

 

post-113-083745700 1343211130_thumb.jpg

Här går Drottningen på en yngelkaka, bilden blev lite oskarp, då det är taskigt ljus och jag höll i kameran lite slarvigt

Har märkt henne med en gul fläck på ryggen, det är årets färg på alla Drottningar. (troligen görs det så i hela Europa)

 

 

post-113-002439700 1343211246_thumb.jpg

När jag ser att allt är OK lyfter jag ner alla ramar från lådan och ner i yngelrummet, och lägger igen..nu vet jag att allt är frid och fröjd.

Om några dagar gör jag en ny koll, och ev tillsätter mer tomma ramar

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur påverkas bina av den nu påkomna värmen? Full fart i samhällena eller de är mer aktiva när det är lite svalare?

 

Du har tidigare nämnt att bina inte klarar av regn, vad händer om det blir en "blöt" sommar för ett samhälle? Hur känsliga är de då med att känna av dåligt väder, kan de känna av omslag och flyga hem till kupan innan det blir regn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur påverkas bina av den nu påkomna värmen? Full fart i samhällena eller de är mer aktiva när det är lite svalare?

 

Du har tidigare nämnt att bina inte klarar av regn, vad händer om det blir en "blöt" sommar för ett samhälle? Hur känsliga är de då med att känna av dåligt väder, kan de känna av omslag och flyga hem till kupan innan det blir regn?

 

De reglerar värmen rätt bra, bina fläktar vid flusteringången..

Nu är det full fart på draget, rallarros och klöver blommar.

Sommaren har varit blöt som bekant, så det blir inga rekordskördar likt tidigare år...liknar mer "normalskörd" Hittills slungat 178 kg på 4 samhällen..

De känner på sig när det drar ihop sig till dåligt väder och kommer hem i full fart..

De som inte hinner hem söker förmodligen skydd under blad och annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var i Småland på besök hos en kompis över helgen.

Jag fick med mig en av några burkar honung som han fått av en biodlare i närheten. Enligt denne "bigubbe" skulle detta vara den absoluta ultimata honungen som finns att uppbringa i Sverige. whistling.gif

Frågan är vad det kan vara och varför den skiktat sig, har inte smakat på den ännu. Det blir ju inte så mycket sockerbaserat nu för tiden.

Vad tror du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur dum får man bli?

Bilden skulle ju varit med.

Här är den.

post-9516-094703200 1343307772_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var i Småland på besök hos en kompis över helgen.

Jag fick med mig en av några burkar honung som han fått av en biodlare i närheten. Enligt denne "bigubbe" skulle detta vara den absoluta ultimata honungen som finns att uppbringa i Sverige. whistling.gif

Frågan är vad det kan vara och varför den skiktat sig, har inte smakat på den ännu. Det blir ju inte så mycket sockerbaserat nu för tiden.

Vad tror du?

 

 

Jag har en sådan burk också, den är sen 1991.

Då var den den bästa honungen i Kungsbacka, enl bedömningskommittén.

Gick då vidare med samma honung till Hallands bästa honung. I knivskarp konkurrans blev jag 2:a där.

Då såg den ut som honung ska se ut, och var perfekt i utseende, färg, smak mm... för 5-6 år sedan hände något..

 

post-113-025220900 1343310796_thumb.jpg

 

 

 

Har egentligen inget riktigt "vetenskapligt" svar.

Men vad jag vet så består honung av flera enkla sockerarter, varav två dominerar, fruktsocker och druvsocker.

Det är druvsockret (glukos) som sjunker till botten.

 

Mer läsning om honung finns här

http://johannisberg.biz/information/om-honung/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

apropå ingenting har du märkt av bi-döden eller att samhällen spårlöst försvinner hos dina bin än? man vill ju gärna hjälpa de små liven att må bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej inte att hela samhällen försvinner, men Warroakvalstret finns ju hos mina bin, och jag försöker hålla nere antalet kvalster på olika vis.

Just nu är det mjölksyrabehandling man kan tillämpa om man vill.. Då får man spraya dem med en svag blandning. Har dock inte gjort det i år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en sådan burk också, den är sen 1991.

Då var den den bästa honungen i Kungsbacka, enl bedömningskommittén.

Gick då vidare med samma honung till Hallands bästa honung. I knivskarp konkurrans blev jag 2:a där.

Då såg den ut som honung ska se ut, och var perfekt i utseende, färg, smak mm... för 5-6 år sedan hände något..

 

post-113-025220900 1343310796_thumb.jpg

 

 

 

Har egentligen inget riktigt "vetenskapligt" svar.

Men vad jag vet så består honung av flera enkla sockerarter, varav två dominerar, fruktsocker och druvsocker.

Det är druvsockret (glukos) som sjunker till botten.

 

Mer läsning om honung finns här

http://johannisberg....tion/om-honung/

 

Skall man röra ihop den, alternativt tappa upp den på en annan burk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå skiktningen hittade jag följande på den här sidan:

 

"... En lagring där temperaturen varierar mellan 0 och +25°C kan medföra att kri-

stallerna sjunker och honungen skiktar sig i ett ljust lager underst och ett mindre

mörkare lager överst. Detta innebär smakförsämring och risk för jäsning i det

övre lagret där vattenhalten är högre än i resten av burken. Nu är inte honungen god

längre men går bra att använda till bakning i st f socker. ..."

och

"... Honung kan förvaras under många år, men den blir inte

bättre av lagringen och den är godast under sitt första år. För att bevara honungens

goda smak och minska risken för jäsning bör man iakttaga följande:

Förvara honungen svalt (under+11°C helst) och i en jämn temperatur med påsatt

lock. ..."

Jag vet inte om det stämmer, återberättar bara. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...