Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur jag mår idag-tråden


Alix
 Share

Rekommendera Poster

17 timmar sedan, Pocahontas säger:

Dock hade vi satt på fel bandage, en steril kompress som nu satt fast i såret..så det blev till att blöta med kallvatten, och snabbt slita bort bandaget.  AJ...

En sköterska lade på ett slags plastnät och sen ett plåster... 

Skärmavbild 2018-07-07 kl. 10.00.06.jpg

Aj! :pinch: Vilken otur. Det där nätet... (grönt). Fick också sånt när jag hade opereat foten och de gick upp lite. Kommer inte ihåg exakt vad det heter, men det är bra. Finns nåt bakteriedödande i materialet. Man har det så det inte skall läka ihop (upptill) direkt itan läka nerifrån och upp (inifrån och ut). När det tog slut gick det inte att köpa på apoteket, men jag fick en bit till nere på VC. Sprang ner och kollade lite snabbt... “Sorbact” heter det.

Hoppas det läker på bra nu. :crossfingers:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
8 timmar sedan, modEric säger:

Aj! :pinch: Vilken otur. Det där nätet... (grönt). Fick också sånt när jag hade opereat foten och de gick upp lite. Kommer inte ihåg exakt vad det heter, men det är bra. Finns nåt bakteriedödande i materialet. Man har det så det inte skall läka ihop (upptill) direkt itan läka nerifrån och upp (inifrån och ut). När det tog slut gick det inte att köpa på apoteket, men jag fick en bit till nere på VC. Sprang ner och kollade lite snabbt... “Sorbact” heter det.

Hoppas det läker på bra nu. :crossfingers:

Tack för tipset, googlade på det, for till apoteket, som hade flera olika Sorbact, biträdet var osäker på vilket som var det jag visade...på fingret. (har redan lyckats smutsa ner det på ett dygn)  plockat bär ..:-)

Så hon visade mig ett annat, Salvequick Antibact Cover, 5 st för 33 kr.. samt ett nät, var  det som ligger direkt mot såret. Adaptic Non -Adhering Dressing, en liten duk man själv kan klippa ut en bit på.  

Kan vara bra att ha i framtiden.

Det som sitter på nu kan sitta kvar en vecka drygt. 

 

Salvequickplåstret är helt vattentätt, men andas...  

Ska använda mig av latexhandske på handen när jag jobbar med bin honung och vatten. :-) 

Skärmavbild 2018-07-08 kl. 12.39.43.jpg

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
17 minuter sedan, Pocahontas säger:

Tack för tipset, googlade på det, for till apoteket, som hade flera olika Sorbact, biträdet var osäker på vilket som var det jag visade...på fingret. (har redan lyckats smutsa ner det på ett dygn)  plockat bär ..:-)

Så hon visade mig ett annat, Salvequick Antibact Cover, 5 st för 33 kr.. samt ett nät, var  det som ligger direkt mot såret. Adaptic Non -Adhering Dressing, en liten duk man själv kan klippa ut en bit på.  

Kan vara bra att ha i framtiden.

Det som sitter på nu kan sitta kvar en vecka drygt. 

 

Salvequickplåstret är helt vattentätt, men andas...  

Ska använda mig av latexhandske på handen när jag jobbar med bin honung och vatten. :-) 

Skärmavbild 2018-07-08 kl. 12.39.43.jpg

Vad bra. :yeahbaby: Ja, dot är nog samma/liknande produkt. Just att det är ett antibakteriellt nät som inte huden fastnar i och gör att sårkanterna inte växer ihop och ev kapslar in nåt där. Det gör att det läker inifrån och ut. Det är samma med Sorbacten där - att man klipper till en remsa eller liten fyrkant, el vad man vill ha. Viker ihop den och lägger på plats och sen ett vanligt förband på. Jag köper ju inga plåster utan brukar använda kompresser 5x5cm och sån brun microtunn plåstertejp, så kan man ha det till mycket annat - bl a sånt här. Men de där plåstren ser ju riktigt bra ut. :yeahbaby: Hoppas det läker fort. :crossfingers:

 

Vet inte om det går att få tag på längre, men i kök/restaurang finns/fanns det något som hgeter “fingertuta”. Det ser ut som en väldigt liten kondom, i fingerstorlek. Men en latexhanske är ju smidigt. Fast en del handskar är lite “mjöliga” i ytan (som släpper)... ifall du skall ner i honungen och o pilla.
 

 

Redigerad av modEric
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har upptäckt att jag sover bättre om jag lägger mig tidigare. En konstig insikt för en gammal nattchef. Men så är det!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
14 minuter sedan, Alix säger:

Jag har upptäckt att jag sover bättre om jag lägger mig tidigare. En konstig insikt för en gammal nattchef. Men så är det!

Skönt ändå att hitta rytmen. :) 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-07-08 på 12:44, Pocahontas säger:

Det som sitter på nu kan sitta kvar en vecka drygt. 

Hur har det gått? Läker det nåt, eller har fingret trillat av? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
3 minuter sedan, modEric säger:

 

Klokt. De mest framgångsrika har 3-4 av dem (om de slutar jobba). Fjärde punkten kan man inte altid påverka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sov sämre i natt på grund av effekterna av styrketräningen och kanske lite för mycket stress och motion igår. Men är ändå nöjd med gårdagen. Äntligen klarade jag bänkpressen i det tempo jag har som mål för att kunna öka vikten. Har av någon anledning fastnat på 45 kilo (6 x 5 reps). De olika momenten spretar numera, och sjukgymnasten har sagt att det är okej att köra olika vikter. Kanske blir så med tiden, men jag vill gärna vara jämnstark. De 90 kilona i marklyft är dock alldeles för lätt numera. Borde nog öka till 100 kilo. Fast jag nöjer mig med att öka antalet lyft i stället. Det är uthållighet (och därmed värkfrihet) jag strävar efter i slutändan.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt men den känns igen... Fritt flytande generaliserad ångest, var det, ja!!! :pinch: Tur att det finns meducin. Och döttrar att krama. :bultandehjarta:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får knappt aldrig muskelvärk men däremot stelhet och muskler fortfarande ganska tömda på energi. Jag är trött som en gnu trots att jag fick sova ordentligt inatt. Vaknade av väckarklockan i mobilen strax före 11 och hade fortsatt sova några timmar till trots att jag fått mina 8 timmar.

 

Det är ändå värt tröttheten om det stärker så mycket, fått bort stelhet och smärta i knän och axlar samt förmodligen håller mig frisk. Somliga påstår att rätt sorts slit till och med kan hålla en ung i kroppen! Det ni! :)

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-07-10 på 09:24, Alix säger:

Jag har upptäckt att jag sover bättre om jag lägger mig tidigare. En konstig insikt för en gammal nattchef. Men så är det!

Samma här. Märkligt för mig som också är nattuggla.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, e-snobben säger:

 

Det lät så speciellt så jag var tvungen att googla. Hittade bl a det här också. Kanske kan det vara en liten tröst att ett visst mått av detta obehagliga är naturligt.

 

https://www.psykologiguiden.se/rad-och-fakta/symtom-och-besvar/psykisk-ohalsa/angest

 

I boken Hjärnstark som jag tidigare skrivit om så står det att stress är det vi upplever här och nu medan ångest är oro för något som varit eller för något som skall komma. För att lära sig skilja mellan stress och ångest alltså.

Om det är ångest då har jag ångest x100. Nä ångest är väl när man mår överjävligt dåligt som när jag fick ett opiumläkemedel och fick en liten inblick i vad ångest kan va och kände att ta livet av sig skulle va en bra idé. Det där är bara filosofisk oro el nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltså obotlig, irrationell, fritt flytande ångest på grund av generaliserat ångestsyndrom som ytterst har uppstått på grund av min paranoida/fobiska personlighetsstörning (den i sin tur är grundad i tonåren, sannolikt på grund av mina psykologiskt sett mycket dåliga uppväxtförhållanden).

Utöver detta har jag också dystymi, en form av låggradig men likaledes kronisk depression. Den gör mig passiv och håglös.

Sammantaget är min livskvalitet på det psykiska planet väldigt låg. Och därför är jag sjukpensionär. Men jag är å andra sidan envis och plikttrogen, så jag får livet att fungera ändå, och inte utan glädjeämnen, mest tack vare mina barn, familj, vänner och detta forum.

Jag borde dock låta bli Flashback, för det gör att mitt mående blir sämre. Men det känns angeläget att gå i svaromål när det gäller allt hat och all idioti där. Fast jag inser att det är ett Sisyfosarbete. Så jag jobbar på att lämna forumet. Facebook ger ännu mer än det tar, men prognosen är dålig.

Denna dag har hittills varit tämligen usel. Vaknade tidigt med mycket ångest och värk. Men har kunnat sova på förmiddagen med hjälp av piller och samtalsstöd via psykakuten.

Bara att ta nya tag! ??

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2018-07-16 på 16:52, e-snobben säger:

Men om du vet orsaken (mycket dåliga uppväxtförhållanden) så borde det gå att bena ut vad som ligger till grund för ångesten.

Jadå. Det är själva personlighetsstörningen (eller snarare hur denna är inkompatibel med ett vanligt liv, och därför orsakar livslång och höggradig stress).

Och eftersom den blir kvar (den typ av störning jag har är att jämställa med ett funktionshinder) så får jag behålla mina sekundärdiagnoser också.

Idag ägnar jag mig åt habilitering. Rehabilitering fungerar inte. Tro mig, olika typer av sådan prövade jag under drygt tio års tid.

Jag förstår att du vill hjälpa men ibland blir saker och ting inte bättre än vad de kan bli.

Det vore allmänt sett tacksamt om alla kunde förstå att viss psykisk ohälsa är av bestående natur.

Problemet är förstås att det inte syns utanpå lika tydligt, jämfört med det fysiologiska.

Det är inte ens uppenbart för mig själv alla gånger. En bra dag går jag iväg och hjälper till i den lokala skejtparken med ombyggnation. Och kommer sedan hem som ett vrak. Det tar ett par dagar innan jag mår hyfsat igen.

Först idag har jag hämtat mig efter flera dagar under isen. Detta är förmodligen en livskris, en 50-årskris om man så vill, som beror på att mina barn börjar bli stora och klarar sig utan mig i allt större utsträckning.

”What happens next?”, typ...

Sådana kriser är lök på laxen, om man så säger. Tufft att få ytterligare börda när man redan trampar vatten.

Men jag klagar inte i grund och botten. Eftersom jag är sjukpensionär kan jag ta god hand om mig själv. 

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer uthärdlig temperatur idag + syret under träden gör det lättare att prestera mer. Gjorde dock pullups inomhus först, brett grepp 16 och sedan 9+6 ultrabreda, så brett det bara gick för att plåga axlarna. 30 hindu pushups och till sist 80 squats på gräsmattan under träden. Känner mig STARK! ☀️

Nästa gång om helt utvilad efter några dagar ska jag prova att nå målet, minst 20 pullups med normalbrett grepp, aningens bredare än axelbrett. Inte illa för en 54-åring tycker jag. ?

 

Nu trött som f@n efter att ha ätit och druckit vatten som en häst. Behöver sömn. Förra natten blev det bara sex timmar. Mår inte bra annars. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon klagade över att det ALLTID är så att den andra kön till kassan i mataffären som rör på sig snabbast, ända tills man själv ställde sig där. Murphys ökända lag om alltings jävlighet eller om det kan jävlas så gör det det. ?

 

Bekymren finns bara i skallen. Murphys lag om alltings jävlighet finns bara DÄR, i våra ständigt negativa sinnen med tankar som snurrar runt likt illa grinande småjävlar på trähästar i en karusell.
 

Vad sägs om att acceptera att matköer alltid är långa och inse hur bra vi har det med allt detta överflöd av mat, dessutom så bekvämt tillrättalagt att vi knappt ens behöver tillaga maten? Kanske du känner igen någon i kön och får en trevlig pratstund? Eller kassörskan är det vackraste du sett och kan inte slita ögonen från henne? ;)
 

Det verkliga problemet är att vi känner ångest över det som varit och oroar oss för framtiden med det ena skräckscenariot värre än det andra, trots att det inte existerar, och glömmer helt bort att leva fullt ut NU.

141067-Eckhart-Tolle-Quote-Being-one-with-life-is-being-one-with-Now-You.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag sovit helt okej tre nätter i rad, trots värmen. Sköööönt.... Och i morgon ska yngsta dotterns 17-årsdag firas med picknick. :galetglad:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Alix säger:

Nu har jag sovit helt okej tre nätter i rad, trots värmen. Sköööönt.... Och i morgon ska yngsta dotterns 17-årsdag firas med picknick. :galetglad:

Bästa snarkagott-pillret är hårt arbete eller träning. Ha det så roligt. :)

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu lägger jag tills vidare ned två av momenten i skivstångsträningen: knäböj och marklyft. Helt enkelt för att jag får för ont i både knän och bäcken/höfter/rygg. Gångna natten var ett elände. Vi får väl se vad sjukgymnasten säger om ett par veckor. Men det är ingen poäng att få och ha värk för att (kanske) bli av med värk. Inget har därvidlag blivit bättre på drygt fem månader. Å andra sidan är jag starkare och mer stabil i överkroppen, vilket är positivt! Så jag fortsätter med bänkpress och stående rodd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

Nu lägger jag tills vidare ned två av momenten i skivstångsträningen: knäböj och marklyft. Helt enkelt för att jag får för ont i både knän och bäcken/höfter/rygg. Gångna natten var ett elände. Vi får väl se vad sjukgymnasten säger om ett par veckor. Men det är ingen poäng att få och ha värk för att (kanske) bli av med värk. Inget har därvidlag blivit bättre på drygt fem månader. Å andra sidan är jag starkare och mer stabil i överkroppen, vilket är positivt! Så jag fortsätter med bänkpress och stående rodd.

= snyggare på stranden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

= snyggare på stranden

Haha, den var bra... :D Snart 53 tänker man i liiiite andra banor... :P 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjärtklappning och ångest = insomni. Fast det finns piller för både det ena och det andra, så jag hoppas att jag kan somna snart. Jag är i alla fall van vid sådana här tillfälliga dalar.

Jag ser fram emot att luncha med en god vän i morgon. Oavsett sömnkvaliteten, hur svårt kan det vara att sätta sig på en buss till stan, äta lunch och sedan åka hem igen? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, Alix säger:

... Jag ser fram emot att luncha med en god vän i morgon. Oavsett sömnkvaliteten, hur svårt kan det vara att sätta sig på en buss till stan, äta lunch och sedan åka hem igen? 

Nä, det gick ju bra! :D 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...