Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iOS7


Hassekung

Rekommendera Poster

Jag har också ett problem med Ios 7.0

Om jag pratar i telefonen, sen ska stänga av samtalet... då svarar inte IPhonen på några som helst skärmtryckningar... Jag kan klicka på homeknappen, men då blir det bara den gröna bannern uppe i rutan som visar att jag kan klicka där så återgår jag till samtalet.... men självklart går det inte att trycka då heller... Det är endast en hård omstart som gäller...

Detta är nu inte alltid men rätt ofta... Någon som vet vad som ska manipuleras för att få det att fungera korrekt?

Lite jobbigt liksom med hård omstart för att avsluta ett samtal...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 177
  • Created
  • Senaste svar

Låter som en bugg, men å andra sidan så avslutas ju samtalet ändå när motparten lägger på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också ett problem med Ios 7.0

Om jag pratar i telefonen, sen ska stänga av samtalet... då svarar inte IPhonen på några som helst skärmtryckningar... Jag kan klicka på homeknappen, men då blir det bara den gröna bannern uppe i rutan som visar att jag kan klicka där så återgår jag till samtalet.... men självklart går det inte att trycka då heller... Det är endast en hård omstart som gäller...

Detta är nu inte alltid men rätt ofta... Någon som vet vad som ska manipuleras för att få det att fungera korrekt?

Lite jobbigt liksom med hård omstart för att avsluta ett samtal...

 

Det där med att det inte går att trycka på den gröna samtalslisten har jag också varit med om. Den går dock att komma runt om du växlar öppna appar som vanligt (dubbelklickar på hemknappen) och väljer samtals-appen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har upptäckt att jag får fel avsändar adress när jag ska skicka mail.

Jag använder 5 olika mailkonton och har valt ett av dem som default. När jag klickar på skapa mail så är avsändar adressen rätt men när jag skriver in destinationsadressen så byts min avsändar adress. Väldigt irriterande. Detta händer på både min iPhone 4 och min iPad 2. Avsändar adressen verkar blir inte altid samma heller men den blir samma till samma mottagare på båda enheterna. Går denna "feature" stänga av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft iOS 7 i nån vecka på min iPh5... först ville jag gråta över hur fult allt hade blivit och hur jobbigt det var att använda iCal samt att jag inte kunde se bokstäver så bra längre på tngtbordet... Jag hade en röd ros som bakgr innan och mappar, listen längst ner och en del annat blev platta, skrikrosa blubbar... Kändes som att komma från den sobra, fina restaurangen rakt in i MacDonalds bollbassäng. Från ett engelskt universitetsbibliotek till Toy´s R Us´ och My Little Pony.

Kort o gott - jag är inte glad över nya designen... det finns mkt bättre lösningar om man vill komma bort från det kanske ngt ålderdomliga gamla utseendet... en fräsch minimalistisk lösning med hög grad av funktionalitet är väl rätt utmaning för designteamet på mac?!
Helvetica Neue - light version - har jag själv använt i de layouter som fungerar med detta exklusiva, säregna snitt... dom är få, eftersom läsbarheten är väldigt låg. Några vernissagekort, visitkort och jag testade att ha det som rubrik på en hemsida, men det föll på den dåliga läsbarheten just.

Bilder-appen har bra översikt, hanterbarhet etc men som fotograf blir jag vansinnig över att behöva se foton mot en jättestor vit yta - man gör inte så om det är bakgrbelysta foton, dvs på skärm, display eller filmduk. Det är tortyr i en avancerad form. Vem har inte varit på t ex en diabildföreläsning där plötsligt en tom ruta får hela duken att lysa vitt och du känner smärtan i dina ögonbottnar. Fotografer vill ofta ha "gråkortsgrå" dvs 18% neutralgrå bakgrund till fotobetraktningar. Så bra att kunna se färgstick, djupsvärta resp. pappersvitt... Men alla kanske inte känner så. Jag har den grå bakgr på alla mina dataskärmar. Jag ska fixa en till min iPhone som nu tillfälligt fått en helt svart bild som bakgr eftersom det innebar att alla mappar och den där listen blev grå. Mycket mer tilltalande för mig.

Meddelande-appen skiftar mellan platta blåa, gröna och gråa pratbubblor mot vitt...
Yak!
Me don´t like... Om det nu är för gammalt med "glasikonerna" och tillika bubblorna... jobba fram en snygg, minimalistisk design som bara apple kan... och har... med subtila färger, fräcka, men milda för ögat - för jag menar Helvetica Neue och tuggummi-neon är redan gammalt... Vackra färger som ögat gillar och som ändå "signalerar" kan vara från den färgskalan som konstnärer använde vid förra seklets början. Det låter nåt, va - men ärligt - man kom på färgers optiska egenskaper och utnyttjade detta - se gärna
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Transsiberien.jpg
Marimekko plockade upp väldigt mycket mönster och färgkombinationer från bl a Sonia Delaunay och det är fortfarande oerhört fräscht. Det fungerar fantastiskt bra i helt nya layouter har jag märkt...
Oj, jag har seglat in på ett stickspår... men hur som helst.
Design och utseende betyder väldigt mycket... känslan man får och har när man använder sin lur...
Jag är inte längre en stolt och glad iPhoneanvändare... och det är anmärkningsvärt för det har jag alltid varit innan. Jag har försökt vänja mig under två veckors tid och ändrat som beskrivet ovan för att få det snyggare men - ja, jag vet inte... vad ska man göra?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft iOS 7 i nån vecka på min iPh5... först ville jag gråta över hur fult allt hade blivit och hur jobbigt det var att använda iCal samt att jag inte kunde se bokstäver så bra längre på tngtbordet... Jag hade en röd ros som bakgr innan och mappar, listen längst ner och en del annat blev platta, skrikrosa blubbar... Kändes som att komma från den sobra, fina restaurangen rakt in i MacDonalds bollbassäng. Från ett engelskt universitetsbibliotek till Toy´s R Us´ och My Little Pony.

 

 

+1

Så synd att man kan bara ge en röst per inlägg.....Så bra sammanfattande beskrivning som säger allt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+1

Så synd att man kan bara ge en röst per inlägg.....Så bra sammanfattande beskrivning som säger allt

Fyller på med +1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Vilken massa gnäll :)

 

Uppdatering efter att ha kört iOS 7 sedan det kom. Det enda som irriterar är att Safari kraschar ofta. Det gäller även Chrome, Safari, Opera Mini och Mercury. Förmodligen använder alla webbläsare samma motor på iOS, tillskillnad mot desktop. Särskilt ofta kraschar mobilversionen av IDG och ofta när Disqus laddas. Kan det vara så att mer krävande JS sänker läsaren?

 

Finns det någon seriös storanvändare av Apples iOS Kalender?? Råd: köp Week Cal genast!

 

I övrigt är jag mycket nöjd. iOS 7 är ett vuxet system.

Till er som vill ha det mörkt och trist och skäms för att visa upp ett färgglatt system på era kundmöten. Köp en Android-mobil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 funderingar:

 

1. Någon som vet hur man vidarbefordrar iMessage eller SMS?

 

 

2. För övrigt tycker jag att det mycket som har blivit bättre, men vissa grejer kanske inte full ut är genomtänkta?

 

Kameran!

 

Om jag tar en bild på exv en artikel, beskär den enligt:

post-67957-0-22329500-1382288067_thumb.jpg

 

Så har jag ju en bild som bara visar artikeln och inte köksbordsduken som tidningen ligger på. Okej, allt bra.

 

Men så går jag in i kamerappen för att kolla på den där bilden som jag beskar såsom jag visade ovan. Då går det inte att se över- och underkant på bilden eftersom kamerappens menyer lägger sig ovanför. Dessutom har den blivit beskuren på vänstersidan så att all text inte syns där.

 

Så här ser det ut när jag tittar på bilden vid nästa tillfälle

 

post-67957-0-26500200-1382288295_thumb.jpg

 

Det borde ju vara så att antingen så tar menyernas placering hänsyn till detta och lägger hela bilden emellan menyerna istället för under. Eller så borde menyerna försvinna efter någon sekund som jag har för mig att de gjorde i iOS 6.

 

Tar man en vy av något man ser kanske detta inte spelar någon roll? men jag brukar ofta ta bilder av anteckningslappar, dokument av olika slag. Det är då irriterande att inte kunna se allt man vill kunna se.

 

Apropå att skriva på Apples hemsida om all kritik, ris eller ros, som någon skrev här att man skulle göra. tror det var Telly82 blir ju bara heljobbigt om man inte är slängd på att skriva på engelska.

så det orkar man ju inte med........

 

 


Kalendern ska jag väl inte tjata om något mera, men gilllar den inte.;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Tryck på på önskat meddelande, tills alternativen syns. Väl "Mer..." och därefter högerpilen längst ner.

 

2. Beskärningen ändras ej. Men iOS zoomar in i bilder. Zooma ut och allt syns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Håll fingret på SMS:et och välj mer.Tryck sen på pilen nere i högra hörnet så kan du skicka det till vem du vill.

 

Dutta med fingret på bilden så försvinner menyerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 funderingar:

 

1. Någon som vet hur man vidarbefordrar iMessage eller SMS?

 

 

2. För övrigt tycker jag att det mycket som har blivit bättre, men vissa grejer kanske inte full ut är genomtänkta?

 

Kameran!

 

Om jag tar en bild på exv en artikel, beskär den enligt:

attachicon.gifIMG_4149.jpg

 

Så har jag ju en bild som bara visar artikeln och inte köksbordsduken som tidningen ligger på. Okej, allt bra.

 

Men så går jag in i kamerappen för att kolla på den där bilden som jag beskar såsom jag visade ovan. Då går det inte att se över- och underkant på bilden eftersom kamerappens menyer lägger sig ovanför. Dessutom har den blivit beskuren på vänstersidan så att all text inte syns där.

 

Så här ser det ut när jag tittar på bilden vid nästa tillfälle

 

attachicon.gifIMG_4150.jpg

 

Det borde ju vara så att antingen så tar menyernas placering hänsyn till detta och lägger hela bilden emellan menyerna istället för under. Eller så borde menyerna försvinna efter någon sekund som jag har för mig att de gjorde i iOS 6.

 

Tar man en vy av något man ser kanske detta inte spelar någon roll? men jag brukar ofta ta bilder av anteckningslappar, dokument av olika slag. Det är då irriterande att inte kunna se allt man vill kunna se.

 

Apropå att skriva på Apples hemsida om all kritik, ris eller ros, som någon skrev här att man skulle göra. tror det var Telly82 blir ju bara heljobbigt om man inte är slängd på att skriva på engelska.

så det orkar man ju inte med........

 

 

Kalendern ska jag väl inte tjata om något mera, men gilllar den inte. ;)

 

tryck på bilden så försvinner menyerna...precis samma beteende som i 6an. bilden anpassas dessutom för kortaste kanten vilket gör att vissa bitar av bilden ligger "utanför" bildytan...dra runt bilden borde du se resten av bilden. (även detta beteende är något som fanns redan i 6an)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Tryck på på önskat meddelande, tills alternativen syns. Väl "Mer..." och därefter högerpilen längst ner.

 

2. Beskärningen ändras ej. Men iOS zoomar in i bilder. Zooma ut och allt syns.

 

 

1: Håll fingret på SMS:et och välj mer.Tryck sen på pilen nere i högra hörnet så kan du skicka det till vem du vill.

 

Dutta med fingret på bilden så försvinner menyerna.

1. Ja, så skulle man göra. Självklart när man vet om det.....

 

2. Dutta med fingret på bilden så......Nu får jag skämmas, det borde jag ju begripit, och har ju vetat om för länge sen.....hjärnsläppsKiplon! :hihihi::cry::blush::blushing:

2. Beskärningen ändras ej. Men iOS zoomar in i bilder. Zooma ut och allt syns.

Nja, det undrar jag? Nog för att det såklart går att zooma bilderna, men inte förbi det som är beskuret och borta, väl? Beskuret är ju s a s beskuret och därmed borta? Så funkar det iaf hos mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

2. Beskärningen ändras ej. Men iOS zoomar in i bilder. Zooma ut och allt syns.

Nja, det undrar jag? Nog för att det såklart går att zooma bilderna, men inte förbi det som är beskuret och borta, väl? Beskuret är ju s a s beskuret och därmed borta? Så funkar det iaf hos mig.

 

Helt rätt iSweden har fel utan det du beskär försvinner :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhoneReservdelar.se

Det tog lite tid att vänja sig och "hitta rätt"

Vissa funktioner har fått nya platser som är lättare åtkomliga, men gamla vanor sitter och man letar på fel ställe.

En funktion som jag tycker är irriterande och fungerar dåligt är när man ska ta bort ett enskild meddelande från konversation.

 

Sedan har jag märkt att min låsknapp är lite konstig efter uppdatering, ibland eller ganska ofta låses inte skärmen efter tryck utan det krävs en extra tryck, inget funktionsfel på själva knappen utan os som spökar.

 

Jag är nog glad att det inte spökar mer säkerhetskopian har hängt med sedan första iPhonen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som upplever följande problem; har en bild sparad i bildmappen som är tagen med en digitalkamera (bred bild). Importerad till telefonen via dropbox. Har nu denna bild som låsskärmsbakgrund. På iOS6 hade jag inga problem med att skala bilden så att den passade in på skärmen, dvs över- och underkant på bilden hamnade på över- och underkant på skärmen. Nu går det förvisso att skala bilden i iOS7 också, DOCK så återgår den till sin normala storlek innan jag väljer att spara. Den vill alltså inte bibehålla min skalning. Bilden är därmed inzoomad som sketans då iOS fokuserar bildens mitt.

 

Bugg?

 

Jag har samma problem, bilden skalas inte så som jag vill. Har testat med olika upplösningar på bilderna, men samma tråkiga resultat, den zoomar in till mitten av bilden när man släpper efter att ha skalat. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter uppgraderingen till iOS 7 har min batteritid förbättrats remarkabelt.

Efter en uppdatering av iOS i våras slök min 4S batteri, knappt att den orkade en hel dag utan att behöva laddas. Så har det varit sen dess trots några mellanuppdateringar.

Men efter uppdateringen till iOS 7 är batteritiden inget problem längre.

Testar just nu, och min 4S laddades senast för 50 timmar sen och har fortfarande 40% kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter uppgraderingen till iOS 7 har min batteritid förbättrats remarkabelt.

Efter en uppdatering av iOS i våras slök min 4S batteri, knappt att den orkade en hel dag utan att behöva laddas. Så har det varit sen dess trots några mellanuppdateringar.

Men efter uppdateringen till iOS 7 är batteritiden inget problem längre.

Testar just nu, och min 4S laddades senast för 50 timmar sen och har fortfarande 40% kvar.

har också 4S och jag märker faktiskt ingen större skillnad på batteritiden. Får fortfarande alltid ha med mig laddaren och jaga kontakter om jag är borta en hel dag. ÄVen om jag knappt rör telefon och på sin höjd kollar mailen, så drar batteriet ur snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har också 4S och jag märker faktiskt ingen större skillnad på batteritiden. Får fortfarande alltid ha med mig laddaren och jaga kontakter om jag är borta en hel dag. ÄVen om jag knappt rör telefon och på sin höjd kollar mailen, så drar batteriet ur snabbt.

Batteriet ska inte dras ur om man inte rör den.

Jag kan gå en hel dag utan att använda den och det försvinner 0-10% beroende på täckning.

Återställ den och lägg inte in säkerhetskopian.

Ja dina bilder försvinner så importera dom till datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återställ den och lägg inte in säkerhetskopian.

 

hur menar du då?

 

alla mina data, typ kontakter, i den då? Läggs det tillbaks automatiskt via iCloud?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur menar du då?

 

alla mina data, typ kontakter, i den då? Läggs det tillbaks automatiskt via iCloud?

 

Precis vad jag säger :)

Du lägger inte in säkerhetskopian när du får frågan i iTunes.

Har du iCloud påslaget för kontakter och bokmärken så kommer dom tillbaka när du aktiverar iCloud igen.

Om du inte vet vad iCloud är läs här.

http://www.apple.com/se/icloud/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har också 4S och jag märker faktiskt ingen större skillnad på batteritiden. Får fortfarande alltid ha med mig laddaren och jaga kontakter om jag är borta en hel dag. ÄVen om jag knappt rör telefon och på sin höjd kollar mailen, så drar batteriet ur snabbt.

Har du stängt av saker som diverse onödiga platstjänster och bakgrundsuppdateringar? Det verkar ha gjort stor skillnad på min lur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Precis vad jag säger :)

Du lägger inte in säkerhetskopian när du får frågan i iTunes.

Har du iCloud påslaget för kontakter och bokmärken så kommer dom tillbaka när du aktiverar iCloud igen.

Om du inte vet vad iCloud är läs här.

http://www.apple.com/se/icloud/

Okej,

i iTunes väljer jag Återställ, startar telefonen som vanligt och sen gör jag inget mer. Låter iCloud sköta resten?

post-67957-0-45928800-1382869490.png

 

 

iCloud är för övrigt inte obekant :) säger inte mera……… så har Kiplon inte sagt för mycket, - den här gången :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du stängt av saker som diverse onödiga platstjänster och bakgrundsuppdateringar? Det verkar ha gjort stor skillnad på min lur.

jag har stängt av så mycket jag kan, vissa platstjänster vill jag ju dock ha. Det är liksom själva vitsen med dem…

 

Fast det händer att jag stänger av detta, de gånger jag glömt att stoppa laddaren i fickan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...