Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iOS7


Hassekung

Rekommendera Poster

Okej,

i iTunes väljer jag Återställ, startar telefonen som vanligt och sen gör jag inget mer. Låter iCloud sköta resten?

attachicon.gifSkärmavbild 2013-10-27 kl. 11.13.59.png

 

 

iCloud är för övrigt inte obekant :) säger inte mera……… så har Kiplon inte sagt för mycket, - den här gången :)

 

Du måste se till att Kontakter under iCloud är aktiverat så att dom verkligen har sparats.

Och säkerhetskopiera telefonen också för att vara på säkra sidan.

 

Efter att du återställt telefonen aktiverar du iCloud igen och då ska alla dina kontakter återställas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 177
  • Created
  • Senaste svar

Batteritiden på bl.a. 4S är en aning bättre på vissa saker med IOS7 som referens ska den med normalt batteri klara av upp till 3 dygn i blandat viloläge om man begränsar bakgrundsuppdateringarna för väder, aktier och annat.

 

Däremot ska själva användningen (surfa, maila, facebooka m.m.) vara likvärdig i batterikonsumtion mot tidigare 6.x.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så då, gjort total återställning av telefon och lät iCloud göra resten, så får vi se om battteritiden förbättras. Telefonen funkade klockrent innan så det är ju enbart batterilängden jag vill påverka.

 

Som amen i kyrkan, höll jag på att säga, så la uppkopplingen av nästan på en gång när iCloud skulle göra jobbet. Var utan internetuppkoppling dryga halvtimmen, och därmed försvann det trådlösa nätverket hemma.

 

Peppar peppar, men vårt trådlösa nätverk hemma hos oss har bara funkat. Hela tiden utan några konstigheter. Inte utan att man kopplar ihop återställningshistorien med att nätverket la av? Helsnurrigt och förmodligen helt ologiskt, jag vet. Men sambandet kändes konstigt.

 

Men okej, nu är allt på plats och nätverket funkar efter omstart av det. Så får vi se…

 

 

Kom ju faktiskt på att jag gjorde exakt samma återställning på min jobbtelefon häromdagen, med anledning av att den helt plötsligt inte ville fungera; https://forum.macworld.se/topic/8958-vad-goer-du-idag-traaden/?p=1663180

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högst otroligt och osannolikt att din telefon skulle få ditt interna nätverka att lägga av.

Men visst känns det skönt att kunna skylla på iOS 7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högst otroligt och osannolikt att din telefon skulle få ditt interna nätverka att lägga av.

Men visst känns det skönt att kunna skylla på iOS 7

ja, jag inser det helt otroligt ologiska i det.

 

MEn jag gillar iOS7;s funktioner som är lite mer än vad iOS6 var, om det sen inte var för den där.............. ja, du vet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Med iOS 7 och 5s kan jag inte välja 1,2,3,5 minuter på "Tid innan upplåsningskod/fingeravtryck" krävs.
Nu finns bara "Direkt" att välja på.

Nåt fel eller en "feature" ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Med iOS 7 och 5s kan jag inte välja 1,2,3,5 minuter på "Tid innan upplåsningskod/fingeravtryck" krävs.

Nu finns bara "Direkt" att välja på.

 

Nåt fel eller en "feature" ?

Inställningar -> Allmänt -> Autolås resp Lösenkodlås.

 

Finns iaf i min...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inställningar -> Allmänt -> Autolås resp Lösenkodlås.

 

Finns iaf i min...

Under autolås kan jag ändra 1-5 min,

Men under "Touch-ID och lösenkod" finns bara alternativet "Direkt"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Batteriet ska inte dras ur om man inte rör den.

Jag kan gå en hel dag utan att använda den och det försvinner 0-10% beroende på täckning.

Återställ den och lägg inte in säkerhetskopian.

Ja dina bilder försvinner så importera dom till datorn.

jo, så här är det. Har en 4 och en 4S båda med iOS7 sedan det lanserades. 4:an la helt enkelt bara av förra veckan, gick inte att använda alls. Gjorde total ominstallation på den, lät iCloud göra alla inställningar.

 

I helgen så gjorde jag samma sak med min 4S efter tipset här om att batteritiden kunde förbättras, i övrigt funkade den helfint.

 

Resultat:

4;n blir bara segare o segare o tar knappt kommandon, får väl göra om det kan tro.

 

4S;ens batteritid är precis lika skruttig som innan. ingen skillnad alls.

 

På båda finns samtliga bilder med, de fixade iCloud.

 

På 4S,en så upptäckte jag att den inte ville ta in händelser i Kalendern längre, det funkade inte alls - trodde jag. Men som ett tips till andra om ni upptäcker samma sak är att se till att inställningarna är rätt. Den måste vara inställd på "Göm alla kalendrar". Efter min ominstallation så var den inställd på "Visa alla kalendrar". Lite motsägelsefullt kan tyckas, och jag höll på att bli knäpp innan jag förstod hur det var. För även om jag är enormt kritisk till nya kalenderutseendet så är jag väldigt beroende av kalendern.

 

post-67957-0-53480400-1383150913_thumb.jpg post-67957-0-59751100-1383150931_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som har problem med att skärmen inte släcks ner när man är i ett samtal? Jag vet inte hur många gånger jag har avslutat ett samtal eller gett den jag pratar med en ton i örat:) någon som vet vad man kan göra åt det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oroas lite över min jobbtelefon 4 med nya iOS.et, den är så seg och otroligt enerverande med fördröjningen p g a segheten när man skriver med den. Att försöka använda Evernote är i princip omöjligt.

 

Kollade igenom hur mkt kapacitet som går åt till olika grejer: 3,7 GB tillgängligt och 2,4 GB används.

 

Har slängt varenda app som jag absolut inte behöver. Har någon något tips på vad jag kan göra mer?

 

Önskar ju kunna slänga exv Videor, Aktier, Passbok, Väder, Musik osv för de behvöer jag ju aldrig använda på jobbet, men det går ju inte. Väl? Men de kanske å andra sidan drar försumbart när de aldrig används?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oroas lite över min jobbtelefon 4 med nya iOS.et, den är så seg och otroligt enerverande med fördröjningen p g a segheten när man skriver med den. Att försöka använda Evernote är i princip omöjligt.

 

Kollade igenom hur mkt kapacitet som går åt till olika grejer: 3,7 GB tillgängligt och 2,4 GB används.

 

Har slängt varenda app som jag absolut inte behöver. Har någon något tips på vad jag kan göra mer?

 

Önskar ju kunna slänga exv Videor, Aktier, Passbok, Väder, Musik osv för de behvöer jag ju aldrig använda på jobbet, men det går ju inte. Väl? Men de kanske å andra sidan drar försumbart när de aldrig används?

 

Vadå drar? Data eller upptar utrymme på telefonen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vadå drar? Data eller upptar utrymme på telefonen?

när jag kollar i Allmänt så ser jag ju att de inte drar någon data, dvs de appar jag aldrig använder men som inte går att slänga. så då antar jag att det inte spelar någon roll om de finns installerade eller ej på telefon.

Min tanke var att om jag slänger allt onödigt så kan det bli mer fart på telefon, Dvs iPhone 4.

 

Sen har jag en 4S också, och om den har jag skrivit om tidigare här i tråden.

 

och både är ominstallerade med total återställning och med icloud.

4;an har jag använt i jobbet i dag och återstående batterikapacitet är 68%.

Men min 4S som i princip har legat orörd på skrivbordet sedan i morse, endast ett obesvarat samtal samt en bildtagning med den idag, är nere på 54%. vilket alltså innebär att den ligger och drar batteri fast jag inte använder den. Det är nästan ett värre problem att min privata 4S drar så mkt batteri än att jobbtelefon 4 är seg ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när jag kollar i Allmänt så ser jag ju att de inte drar någon data, dvs de appar jag aldrig använder men som inte går att slänga. så då antar jag att det inte spelar någon roll om de finns installerade eller ej på telefon.

Min tanke var att om jag slänger allt onödigt så kan det bli mer fart på telefon, Dvs iPhone 4.

 

Sen har jag en 4S också, och om den har jag skrivit om tidigare här i tråden.

 

och både är ominstallerade med total återställning och med icloud.

4;an har jag använt i jobbet i dag och återstående batterikapacitet är 68%.

Men min 4S som i princip har legat orörd på skrivbordet sedan i morse, endast ett obesvarat samtal samt en bildtagning med den idag, är nere på 54%. vilket alltså innebär att den ligger och drar batteri fast jag inte använder den. Det är nästan ett värre problem att min privata 4S drar så mkt batteri än att jobbtelefon 4 är seg ;)

Konstigt. Iom iOS 7 drar min 4s knappt något när den är i vila. Enorm skillnad mot tidigare. Vid lunch idag hade den sjunkit till 96% och nu är den nere på 74%, trots att jag surfat och ringt en del samt har haft en ip-kamera uppe, även om nu dennas upplösning var kraftigt neddragen.

Tror att jag numera skulle kunna hålla igång iPhone i knappt tre dygn.

BT och Wifi är aktiverat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när jag kollar i Allmänt så ser jag ju att de inte drar någon data, dvs de appar jag aldrig använder men som inte går att slänga. så då antar jag att det inte spelar någon roll om de finns installerade eller ej på telefon.

Min tanke var att om jag slänger allt onödigt så kan det bli mer fart på telefon, Dvs iPhone 4.

 

Sen har jag en 4S också, och om den har jag skrivit om tidigare här i tråden.

 

och både är ominstallerade med total återställning och med icloud.

4;an har jag använt i jobbet i dag och återstående batterikapacitet är 68%.

Men min 4S som i princip har legat orörd på skrivbordet sedan i morse, endast ett obesvarat samtal samt en bildtagning med den idag, är nere på 54%. vilket alltså innebär att den ligger och drar batteri fast jag inte använder den. Det är nästan ett värre problem att min privata 4S drar så mkt batteri än att jobbtelefon 4 är seg ;)

 

Spelar ingen roll för snabbheten att det är appar på telefonen som du inte kan ta bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både för OS7 och senaste uppdateringen av MacOS så har man ju gjort om kalendern, på gott och ont.

 

En funktion jag använde ofta på det gamla var att, i kalendern sortera som lista. Jag har en grupp som jag kallar bokningar, och en för jobb jag utför. Tidigare kunde jag göra en lista för den gångna månaden när jag skulle redovisa.

Jag kan inte hitta den listfunktionen längre.

Var och hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både för OS7 och senaste uppdateringen av MacOS så har man ju gjort om kalendern, på gott och ont.

 

En funktion jag använde ofta på det gamla var att, i kalendern sortera som lista. Jag har en grupp som jag kallar bokningar, och en för jobb jag utför. Tidigare kunde jag göra en lista för den gångna månaden när jag skulle redovisa.

Jag kan inte hitta den listfunktionen längre.

Var och hur?

I iOS trycker du på sökknappen (?) i kalendern, men skriver inget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I iOS trycker du på sökknappen (?) i kalendern, men skriver inget.

Jaha, det var mycket hantering mot tidigare då det räckte med en knapptryckning.

Men det funkar, Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som är mest störande och otydligt med iOS7, det är att det saknas knappar att trycka på. Det är därför inte självklart vad man ska trycka utan man får experimentera. Det gör att det intuitiva och självklara har hamnat i bakgrunden och det är inte Apple.

Nu menar jag inte fysiska knappar, utan att tryckområdena inte är markerade. Det är ingen skillnad på vanliga texter och det man kan trycka på. Inte annat än att det är blått, eller skuggat eller består av < eller >. Det duger inte, för det ser ut som vanlig text.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som är mest störande och otydligt med iOS7, det är att det saknas knappar att trycka på. Det är därför inte självklart vad man ska trycka utan man får experimentera. Det gör att det intuitiva och självklara har hamnat i bakgrunden och det är inte Apple.

 

Nu menar jag inte fysiska knappar, utan att tryckområdena inte är markerade. Det är ingen skillnad på vanliga texter och det man kan trycka på. Inte annat än att det är blått, eller skuggat eller består av < eller >. Det duger inte, för det ser ut som vanlig text.

Jag instämmer helt. Men glöm inte att det är modernt, och då får kanske användarvänligheten och det intuitiva stryka lite på foten.

Mycket har blivit bättre, synd bara att man gjort det "osynligt".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som är mest störande och otydligt med iOS7, det är att det saknas knappar att trycka på. Det är därför inte självklart vad man ska trycka utan man får experimentera. Det gör att det intuitiva och självklara har hamnat i bakgrunden och det är inte Apple.

 

Nu menar jag inte fysiska knappar, utan att tryckområdena inte är markerade. Det är ingen skillnad på vanliga texter och det man kan trycka på. Inte annat än att det är blått, eller skuggat eller består av < eller >. Det duger inte, för det ser ut som vanlig text.

 

 

Jag instämmer helt. Men glöm inte att det är modernt, och då får kanske användarvänligheten och det intuitiva stryka lite på foten.

Mycket har blivit bättre, synd bara att man gjort det "osynligt".

ja, kalendern är en katastrof, liksom iClouds kalender har blivit. jag har skrivit det många gånger i det här forumet men kan inte sluta………Om det var här eller i någon annan tråd som Raphael skrev att han var på gång med ett mail till Apples forum för sådant, vet jag inte. Men det är jättebra, ta gärna med kalenderkritiken då också.

 

Det är ju så vi alla borde göra, för min del så ogillar jag skarpt när folk bara gnäller men inte gör något åt det i form av någon aktiv handling. och så är jag själv likadan.

 

Men att skriva brev på engelska tar alldeles för mkt energi, energi som jag behöver till annat.

 

Jag har tidigare testat många olika kalenderprogram alldeles i onödan, för iOS och iclouds gamla kalenderlook var så pass bra så jag behövde inget annat. Men nu har jag tagit upp testerna igen. Weekcal är bra, men inte tillräcklig. Har just börjat testa Jorteskalender lite grann. Så får vi se……. men tänk om Apple tog sitt förnuft till fånga och la in lite skarpa linjer mellan dagarna i månadsvyn osv och la in lite intuitiva knappar. Då vore allt frid och fröjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag instämmer helt. Men glöm inte att det är modernt, och då får kanske användarvänligheten och det intuitiva stryka lite på foten.

Mycket har blivit bättre, synd bara att man gjort det "osynligt".

Att något är modernt eller trendigt hjälper föga om det samtidigt blir mindre användbart.

 

Raphael: Tyvärr är det Apple, men spamma gärna ditt senaste inlägg i tråden så högt upp som möjligt i Apples hierarki.

 

kiplon: Jag gissar att Apple behärska svenska bättre än de flesta här behärskar engelska. Så framför kritiken på svenska istället för inte alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

kiplon: Jag gissar att Apple behärska svenska bättre än de flesta här behärskar engelska. Så framför kritiken på svenska istället för inte alls.

jovisst kan man skicka iväg något skrivet, inga problem. Jag kan spalta upp konkret min kritik.

 

Men, jag hade ett klagomål på Pages för en tid sedan som jag framförde till iTunes Store, de vägrar hårdnackat att ta emot klagomålet för att det är skrivet på svenska. Och jag brukar inte vara obstinat, kan jag säga.EFtersom själva sakfrågan eg är underordnad och jag kände ilskan stiga så hade jag en liten brevskrivning med dem: Kan säga att frågan aldrig besvarades, för iTunes store vidhåller att de inte förstår vad jag vill. Se där, en företagsidé så god som någon!

 

 

KIPLON:

as well as I should have to write my question to you in a language I am not comfortable to type on, so you can of course use Google Translator and translate the question I already sent you!

 

 

Comments : Har redan pages i min Mac, varför ska jag betala 2 ggr för programmet? Trodde inte ni skulle debitera mig för det här köpet !

 

APPLE:

 

Hello,

 

Thank you for getting back to me. This is Karen again from iTunes Store Support and I hope you're having nice day despite the issue at hand.

 

I do recognize that it maybe uncomfortable in your part and I definitely understand where you're coming from. That said, I would like to apologize for inconvenience this whole situation has caused you.

 

However, please be advised that we do not use third party language translator. If you would like to us to investigate the issue further, you will have to reply using the available languages below.

 

English

French

German

Italian

Japanese

Korean

Simplified Chinese

Spanish

Traditional Chinese

Dutch

Portuguese

 

I know it would mean writing back, but it will help me resolve your concern further. Don't worry, we're in this together.

 

I will wait for your reply together with the information that I needed to investigate your concern. Rest assured that I have given this request the highest priority possible so you can be assured of the immediate attention and response from me.

 

Sincerely,

 

Karen

iTunes Store Customer Support

http://www.apple.com/support/itunes/ww/

 

Please Note: I work from Wednesday-Sunday 9:00 PM - 6:00 AM CST

 

Thank you for allowing me the opportunity to assist you.

 

Follow-Up: 295332806

 

Hello again,

 

I wanted to send a quick note to see if you are still experiencing any difficulties with the iTunes Store. Resolving your issue is important to me, so please don't hesitate to reply if you need any further assistance.

 

Sincerely,

 

Karen

iTunes Store Customer Support

http://www.apple.com/support/itunes/ww/

 

Please Note: I work from Wednesday-Sunday 9:00 PM - 6:00 AM CST

 

Thank you for allowing me the opportunity to assist you.

 

 

portunity to assist you.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jovisst kan man skicka iväg något skrivet, inga problem. Jag kan spalta upp konkret min kritik.

 

Men, jag hade ett klagomål på Pages för en tid sedan som jag framförde till iTunes Store, de vägrar hårdnackat att ta emot klagomålet för att det är skrivet på svenska. Och jag brukar inte vara obstinat, kan jag säga.EFtersom själva sakfrågan eg är underordnad och jag kände ilskan stiga så hade jag en liten brevskrivning med dem: Kan säga att frågan aldrig besvarades, för iTunes store vidhåller att de inte förstår vad jag vill. Se där, en företagsidé så god som någon!

 

 

KIPLON:

as well as I should have to write my question to you in a language I am not comfortable to type on, so you can of course use Google Translator and translate the question I already sent you!

 

 

Comments : Har redan pages i min Mac, varför ska jag betala 2 ggr för programmet? Trodde inte ni skulle debitera mig för det här köpet !

 

APPLE:

 

Hello,

 

Thank you for getting back to me. This is Karen again from iTunes Store Support and I hope you're having nice day despite the issue at hand.

 

I do recognize that it maybe uncomfortable in your part and I definitely understand where you're coming from. That said, I would like to apologize for inconvenience this whole situation has caused you.

 

However, please be advised that we do not use third party language translator. If you would like to us to investigate the issue further, you will have to reply using the available languages below.

 

English

French

German

Italian

Japanese

Korean

Simplified Chinese

Spanish

Traditional Chinese

Dutch

Portuguese

 

I know it would mean writing back, but it will help me resolve your concern further. Don't worry, we're in this together.

 

I will wait for your reply together with the information that I needed to investigate your concern. Rest assured that I have given this request the highest priority possible so you can be assured of the immediate attention and response from me.

 

Sincerely,

 

Karen

iTunes Store Customer Support

http://www.apple.com/support/itunes/ww/

 

Please Note: I work from Wednesday-Sunday 9:00 PM - 6:00 AM CST

 

Thank you for allowing me the opportunity to assist you.

 

Follow-Up: 295332806

 

Hello again,

 

I wanted to send a quick note to see if you are still experiencing any difficulties with the iTunes Store. Resolving your issue is important to me, so please don't hesitate to reply if you need any further assistance.

 

Sincerely,

 

Karen

iTunes Store Customer Support

http://www.apple.com/support/itunes/ww/

 

Please Note: I work from Wednesday-Sunday 9:00 PM - 6:00 AM CST

 

Thank you for allowing me the opportunity to assist you.

 

 

portunity to assist you.

 

 

Jag tänkte mer på den här sidan http://www.apple.com/feedback/ jag skriver ibland en inforad som förklarar att resten är på svenska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har haft iOS 7 i nån vecka på min iPh5... först ville jag gråta över hur fult allt hade blivit och hur jobbigt det var att använda iCal samt att jag inte kunde se bokstäver så bra längre på tngtbordet... Jag hade en röd ros som bakgr innan och mappar, listen längst ner och en del annat blev platta, skrikrosa blubbar... Kändes som att komma från den sobra, fina restaurangen rakt in i MacDonalds bollbassäng. Från ett engelskt universitetsbibliotek till Toy´s R Us´ och My Little Pony.

 

Kort o gott - jag är inte glad över nya designen... det finns mkt bättre lösningar om man vill komma bort från det kanske ngt ålderdomliga gamla utseendet... en fräsch minimalistisk lösning med hög grad av funktionalitet är väl rätt utmaning för designteamet på mac?!

Helvetica Neue - light version - har jag själv använt i de layouter som fungerar med detta exklusiva, säregna snitt... dom är få, eftersom läsbarheten är väldigt låg. Några vernissagekort, visitkort och jag testade att ha det som rubrik på en hemsida, men det föll på den dåliga läsbarheten just.

 

Bilder-appen har bra översikt, hanterbarhet etc men som fotograf blir jag vansinnig över att behöva se foton mot en jättestor vit yta - man gör inte så om det är bakgrbelysta foton, dvs på skärm, display eller filmduk. Det är tortyr i en avancerad form. Vem har inte varit på t ex en diabildföreläsning där plötsligt en tom ruta får hela duken att lysa vitt och du känner smärtan i dina ögonbottnar. Fotografer vill ofta ha "gråkortsgrå" dvs 18% neutralgrå bakgrund till fotobetraktningar. Så bra att kunna se färgstick, djupsvärta resp. pappersvitt... Men alla kanske inte känner så. Jag har den grå bakgr på alla mina dataskärmar. Jag ska fixa en till min iPhone som nu tillfälligt fått en helt svart bild som bakgr eftersom det innebar att alla mappar och den där listen blev grå. Mycket mer tilltalande för mig.

Meddelande-appen skiftar mellan platta blåa, gröna och gråa pratbubblor mot vitt...

Yak!

Me don´t like... Om det nu är för gammalt med "glasikonerna" och tillika bubblorna... jobba fram en snygg, minimalistisk design som bara apple kan... och har... med subtila färger, fräcka, men milda för ögat - för jag menar Helvetica Neue och tuggummi-neon är redan gammalt... Vackra färger som ögat gillar och som ändå "signalerar" kan vara från den färgskalan som konstnärer använde vid förra seklets början. Det låter nåt, va - men ärligt - man kom på färgers optiska egenskaper och utnyttjade detta - se gärna

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Transsiberien.jpg

Marimekko plockade upp väldigt mycket mönster och färgkombinationer från bl a Sonia Delaunay och det är fortfarande oerhört fräscht. Det fungerar fantastiskt bra i helt nya layouter har jag märkt...

Oj, jag har seglat in på ett stickspår... men hur som helst.

Design och utseende betyder väldigt mycket... känslan man får och har när man använder sin lur...

Jag är inte längre en stolt och glad iPhoneanvändare... och det är anmärkningsvärt för det har jag alltid varit innan. Jag har försökt vänja mig under två veckors tid och ändrat som beskrivet ovan för att få det snyggare men - ja, jag vet inte... vad ska man göra?

 

 

Håller med fullständigt.

Skulle vilja ha det som i iOS6 att bilden täckte hela skärmen. Menyraden kom upp när man petade på skärmen.

Inte som nu med en vit yta som täcker minst 1/3 av ytan med text i. Fullständigt vansinnigt i alla fall på iPhonen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...