Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iOS7


Hassekung

Rekommendera Poster

Jag har en 4s, uppdaterade till iOS 7 igår. Alla appar och allt följde med som det skulle en så fort jag ska använda tangentbordet blev den JÄVLIGT seg. Det går knappt att skriva alls, det tar ca 5 sekunder för ordet att dyka upp skärmen.

Någon som har samma problem??

Samma här. Laggar t.o.m. vid lösenkoden. Man får skriva i blindo och hoppas att det blir rätt när det sen lossnar. Finns det någon som vet hur man kan lösa det här. Min iphone 4 blev i ett ganska värdelös.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 177
  • Created
  • Senaste svar

>Samma här. Laggar t.o.m. vid lösenkoden. Man får skriva i blindo och hoppas att det blir rätt när det sen >lossnar. Finns det någon som vet hur man kan lösa det här. Min iphone 4 blev i ett ganska värdelös.

Min iPhone 4 var så i början.
Sen återställde jag den och började med ett tomt system. Fungerade hur bra som helst.
Läste sen in min tidigare telefon från säkerhetskopian. Fungerar hur bra som helst.
Inge seghet, inget lagg.

Jag misstänker att det var någon gammal app som jag körde eller så som stökade till det hela, men jag är inte säker på vilken app det kan ha varit. Men jag tog bort några jag inte använder.

Fungerar iaf väldigt bra på min iPhone 4 nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med större typsnitt och högre kontrastinställning, fungerar bra. :)
(görs under Hjälpmedel).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med större typsnitt och högre kontrastinställning, fungerar bra. :)

(görs under Hjälpmedel).

Men det är inte det som stör mig. Ett tag var det populärt med svarta webbsidor med mörkgrå textmassa, men de flesta har väl idag insett att har man ett budskap skall det vara läsligt.

Sen kommer nu Apple med samma korkade koncept, troligen troende att det är nytänkande, men i verkligheten bara korkat, och appelerande endast till webbdesignande fjortisar, där design kommer långt långt före funktionalitet.

Apple alla OS har ju haft det logiska som riktmärke, du har kunnat köra Mac utan manual och via det logiska upplägget kunnat ana var du skulle hitta en viss funktion.

iOS 7 är ett praktexempel på motsatsen!

Och visst, så småningom ramlar man över finesserna, men inte tack vare logiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till alla er som efter uppgradering fått en seg eller långsam telefon skulle jag rekommendera att göra en total återställning och installera om telefonen som ny. Alltså inte återställa med backup eller säkerhetskopia. Jag har ägt iPhone sedan 2009 och har alltid installerat om telefonen som ny vid varje större iOS-uppdatering. Har aldrig haft problem med sega telefoner. Även om det tar sin tid att göra om alla inställningar så är det värt det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till alla er som efter uppgradering fått en seg eller långsam telefon skulle jag rekommendera att göra en total återställning och installera om telefonen som ny. Alltså inte återställa med backup eller säkerhetskopia. Jag har ägt iPhone sedan 2009 och har alltid installerat om telefonen som ny vid varje större iOS-uppdatering. Har aldrig haft problem med sega telefoner. Även om det tar sin tid att göra om alla inställningar så är det värt det.

Jag behövde iofs inte göra så, det gick bra ändå.

 

Men om man måste göra en total återställning så kolla upp att iCloud är vald för att synka bilder, kontakter, mail osv.

Då finns ju informationen kvar. Efter den totala återställningen så rasslar den informationen ner till telefonen vartefter man lägger in konton osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag behövde iofs inte göra så, det gick bra ändå.

 

Men om man måste göra en total återställning så kolla upp att iCloud är vald för att synka bilder, kontakter, mail osv.

Då finns ju informationen kvar. Efter den totala återställningen så rasslar den informationen ner till telefonen vartefter man lägger in konton osv.

 

Precis! Det som kan vara värt att synka är givetvis bilder och kontakter som inte har något med själva uppsättningen av telefonen att göra. Bra poäng där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Designmässigt bitvis en katastrof. Stör mig inte så värst mycket, men det borde vara pinsamt för Apple.

 

Annars funkar allt hittills på iPhone 4S. Den enda buggen jag hittat är lagg/frysning 5-10 sekunder direkt efter man klickat på alternativet att blockera kontakter.

 

//KJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Designmässigt bitvis en katastrof. Stör mig inte så värst mycket, men det borde vara pinsamt för Apple.

 

 

//KJ

ja, håller med. Men som med allt annat så har t o m jag börjat vänja mig :) Retar mig mest faktiskt på de platta fula, "plastiga" ikonerna. De ser släta och tråkiga ut... I övrigt så är det okej, förutom kalendern då.

 

Och som jag tjatat om tidigare, kalendern är den största katastrofen användarmässigt.

Design på bekostnad av funktion.

 

Dessutom så tänker jag inte Apple och iPhone när jag ser på skärmen och alla ikonerna. De där sobra lugna utseendet och som andades kvalitet som iOS6 hade är borta, nu ser det ut som vilken telefon som helst, exv Samsungs eller nå´t.

 

Men uppgraderingen gick bra, men jag gjorde den inte via sladd till datorn och iTunes. För i datorn väntar en uppdatering av ML till 10.8.4 och som absolut måste genomföras först. Och det vill jag inte, för då vet jag att jag får problem med några programtillägg som jag känner mig så beroende av. Så´n är jag ;):)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore bra med en gemensam tråd där vi alla kan skriva om våra upplevelser om iOS7.

 

Efter min uppdatering (som för övrigt tog ca 6 timmar) har samtliga appar, utom apples egna, försvunnit. Läste inte det finstilta innan uppdateringen men inte ska väl de försvinna pga det?

 

Gjorde samma uppdatering på paddan nu på morgonen och det gick finfint, inga problem. Tog ca 30 minuter. Alla appar följde med.

Uppdatering till iOS7 dödade min IP5 helt. Går inte att starta alls längre. Ganska trist faktiskt!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min iPhone frågar efter iCloud-lösenord lite då och då.

När jag startar om telefonen så frågar den efter iCloud-lösenordet var tredje gång ungefär.

 

Och när den frågar så kan man trycka avbryt, men går jag in i inställningar-> iCloud så är jag fortfarande inloggad.

 

Bugg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Och som jag tjatat om tidigare, kalendern är den största katastrofen användarmässigt.

Design på bekostnad av funktion.

 

 

 

Håller med om kalendern, fruktansvärd.

 

Försöker vänja mig vid appen Påminnelser istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Men uppgraderingen gick bra, men jag gjorde den inte via sladd till datorn och iTunes. För i datorn väntar en uppdatering av ML till 10.8.4 och som absolut måste genomföras först. Och det vill jag inte, för då vet jag att jag får problem med några programtillägg som jag känner mig så beroende av. Så´n är jag ;):)

Det går att enbart installera iTunes uppdateringen och hoppa över de andra. Klicka bara på detaljerna för uppdateringen i Appstore på datorn så får du fram alla enskilda delar av uppdateringen.

 

//KJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att enbart installera iTunes uppdateringen och hoppa över de andra. Klicka bara på detaljerna för uppdateringen i Appstore på datorn så får du fram alla enskilda delar av uppdateringen.

 

//KJ

Tack, det ska jag utforska. Det retar mig att man inte kunde särskilja vilka uppdateringar man vill göra. allt eller inget, liksom.

Men jag hade fel.... Skönt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat det nya iOS;et lite mera. Rent funktionellt med en del nya smarta funktioner så är jag nöjd. Den är inte så dum ändå! Faktiskt ordentligt smart och bra.

Exv funktionen att radera ett mail gm att svepa åt vänster så det öppnas upp en radera-möjlighet direkt på stubben utan omväg är en otroligt smart finess.

En del andra smarta svep- och dra finesser som är riktigt funktionella.

Den utvidgade möjligheten att skapa mappar med många appar i är inte dum.

 

Så i det stora hela är iOS 7 smartare och bättre. Sen verkar det som att batteritiden har blivit rejält mycket bättre, hur det nu kan hänga ihop? MEn det är min känsla....

 

Så jag ångrar inte uppgraderingen, tvärtom.

 

Men designen och utseendet? Nä, platt och fult är det allt.... Sen var det där med den hiskligt dåliga kalendern.

 

Det går att enbart installera iTunes uppdateringen och hoppa över de andra. Klicka bara på detaljerna för uppdateringen i Appstore på datorn så får du fram alla enskilda delar av uppdateringen.

//KJ

 

 

Tack, det ska jag utforska. Det retar mig att man inte kunde särskilja vilka uppdateringar man vill göra. allt eller inget, liksom.

Men jag hade fel.... Skönt!

JA, självklart! Blev så störd av den aviserade uppdateringen så jag bara stängde ner aviseringen utan att kika lite närmare på den

post-67957-0-88546300-1379795530_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner mig som en idiot nu men måste ändå ställa frågan efter att ha googlat och använt sökfunktionen här i forumet.

 

Hur sparar man ner bilder till telefonen som man har fått i ett meddelande?!

Förut var det ju bara att trycka på bilden, hålla kvar en halv sekund, och så fick man frågan om man ville spara bilden till sin kamerarulle.

 

Nu i iOS 7 får jag det inte att fungera.

Det är extremt störigt!

 

Någon som har tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner mig som en idiot nu men måste ändå ställa frågan efter att ha googlat och använt sökfunktionen här i forumet.

 

Hur sparar man ner bilder till telefonen som man har fått i ett meddelande?!

Förut var det ju bara att trycka på bilden, hålla kvar en halv sekund, och så fick man frågan om man ville spara bilden till sin kamerarulle.

 

Klicka på bilden en gång så att du kommer till bilden, sedan har du en ikon längst nere till vänster. Välj Spara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utseendet är väldigt WIndows men vem fan bryr sig om det?

 

Något jag stör mig på är att artistfliken inne i musik-appen har uppdaterats med små bilder av artistens album. Detta gör fliken sjukt mycket svårare att överblicka snabbt. Inställning som spärrade all "cover art" skulle vara uppskattat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Klicka på bilden en gång så att du kommer till bilden, sedan har du en ikon längst nere till vänster. Välj Spara.

 

 

Jag sätter på mig dumstruten och ställer mig i skamvrån.

 

Tack som fan för din hjälp!

Jag var så insnöad på hur det funkade i iOS 6 där man kunde spara ner bilden direkt i meddelandet, utan att nödvändigtvis behöva öppna hela bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är mycket nöjd med designen. Den är avskalad, återhållen och utan prål. Den är inte plastig eller kitschig.

 

Jag har inte noterat någon minskad användarvänlighet, snarare tvärtom. Det finns inte något motsatsförhållande mellan stilfull design och användarvänlighet.

 

Jag skall dock påpeka att jag använder telefonen endast till de grundläggande funktiionerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min rapport:

Då jag läst en massa dålig kritik över det nya systemet så väntade jag några dagar. Tänkte att om det kommer fram några stroa problem så borde forumen fyllas sanbbt. Men de uteblev. Och det finns ingen väg bakåt, så det är bara att ta klivet.

 

Uppgraderade min 4S från 6.1.3 till iOS 7 med iTunes, OS X 10.6.8. Tänkte att det är den gamla och säkraste metoden. Och hade inga som helst problem. Och märker ingen prestandaförsämring alls.

 

Jag är noga med det estetiska och håller inte med för ett öre om att iOS 7 skulle vara fult. Visst systemet är inte lika Apple gulligt längre utan skeuomorphism. Systemet har blivit vuxet.

Det som gör möjligör den nya minimalistiska stilen är de högupplösta skärmarna. Utan hög upplösning skulle en avancerad font mot en platt bakgrund se illa ut, då var man tvungen att ta till gradienter och toningar och även fetare fonter för att lura ögat.

Först trodde jag att det skulle bli för charmlöst och mestigt med Helvetica neue. Fick en känsla av att det sitter någon ängslig svensk neue-grafisk desinger på Apple :) men jag stör mig inte alls på det i verkligheten.

 

Klart jag stör mig på några grejer. Inkonsekvent stil på ikoner, vissa med smala linjer andra med feta osv. Ser ut som att flera team jobbat parallellt utan att kommunicera. Olikt Apple. Antar även att man kommer att tröttna på animationer vid start och stänging av appar mm. Och jag kan inte finna någon inställning för vare sig att stänga av dem eller snabba upp dem.

 

Enda felet jag funnit är att genvägen för att starta och stoppa musik inte alltid fungerar.

 

Och det var ytterst få appar som inte klarade uppgraderingen. Bara några få gamla som jag mest haft på test.

 

Slutligen för denna gång, coverflow-läget i Musik-appen ser äntligen ut som det ska!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdaterade min 5:a inga problem, däremot sonens 4:a som efter uppdateringen vägrar ansluta till allt som har med internet att göra, både 3G och Wifi. Någon lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdaterade min 5:a inga problem, däremot sonens 4:a som efter uppdateringen vägrar ansluta till allt som har med internet att göra, både 3G och Wifi. Någon lösning?

Återställ den och ställ in den som ny istället.

 

Edit:Testa att återställa nätverksinställningarna först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...