Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vi som beställt nya Macbook Air middle 2013


iLantz

Rekommendera Poster

Jag fick hem min Air i går. Har aldrig haft mac innan så det är nytt för mig. Det här med flyttassistensen fungerar inte. Varken macen eller den andra datorn, en pc, hittar den andre. Har försökt med olika ändringar utan resultat. Någon som har något bra tips?

 

Du för gärna ställa det som en egen fråga i ett nytt inlägg så håller vi denna tråden så mycket som möjligt inom ämnet. Föreslår att frågan passar bra under kategorin nybörjare och inte under MB Air som handlar om modellen och dess hårdvara.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 153
  • Created
  • Senaste svar
chris241181

Redan gjort igår...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh denna väntan! Vill ha min macbook nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helvete vilket sug Apple skapar efter deras nya produkter. Men NEJ, jag ska INTE beställa en MBA. Köpte en iMac 21,5" i mars som fungerar finfint men en cool och snygg MBA är så jävla lockande. Dessutom så var jag dum nog att ta en gammal vanlig snurrande hårddisk istället för fusiondrive och hade varit coolt att prova den nya SSD'n som sitter på PCI. Har dessutom en MBP liggandes hemma som aldrig används längre eftersom jag kör med iPad Mini och iMac'en. Dock kliar det i fingrarna får jag erkänna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen har jag fått min Macbook Air! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak angående ssd:n i nya MBA 11 och 13:

 

Det vore kul om ni som har tillgång till en av dessa fina datorer kunde ladda ner Blackmagic Disk Speed Test och ange resultatet här (eller kanske vi skapa en ny tråd för det?)

 

Har en känsla av att 13 tums ssd:n är ännu snabbare än 11 tums... eller finns det något som jag har missat och det stor i specs redan?

Jag har en 13 tummare med 256GB får 720 läs och 680 skriv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis beställt ny MBA från Apple Store med beräknad leverans om en vecka (25/7), längtar :galetglad:

"Hittade" lite aktier på en bortglömd depå och då var inte valet svårt vad dom skulle användas till.

 

Följande beställdes:

13", 8GB SDRAM, 128GB Flash Storage, 1.7GHz Intel Dual-Core Core i7

 

Lär bli en trevlig uppdatering från min nuvarande snikvariant av MBA 11" (late 2010).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

använt den ett par timmar nu.. me LIKE MAC!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Noterar att de flesta verkar valt låg flash med i7 istället för i5 med hög flash. Varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Noterar att de flesta verkar valt låg flash med i7 istället för i5 med hög flash. Varför?

Jag valde visserligen 256 gigs varianten med i7 mest för att processorn inte går att uppgradera vid ett senare tillfälle medans troligtvis så kommer Ssd:n gå att uppgradera .

Läste någonstans att grafikdelen skulle va lite bättre med I7.

Vacklade dock en del om jag skulle tagit 512 Ssd istället för I7 hoppas att jag inte ångrar mig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Noterar att de flesta verkar valt låg flash med i7 istället för i5 med hög flash. Varför?

 

Jag valde det för att jag kommer ändå lägga mycket på min NAS så kommer nog inte behöva så mycket mer utrymme på datorn. Dock upptäckte jag att den mindre hade lite lägre skriv hastighet än de större varianterna men jag tror inte det är något jag kommer störa mig på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Noterar att de flesta verkar valt låg flash med i7 istället för i5 med hög flash. Varför?

Enkelt. Processorn kan inte uppgraderas i efterhand. Stor hårddisk är ingen dealbreaker för mig. Strömmar all musik och film.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

chris241181

Valde 128 SSD för jag inte behöver mer utrymme på just MBA11!
Behöver alltid backup och har då ett litet USB-minne på 128GB med. Hade jag vetat innan att de större diskarna är lite snabbare så hade jag kanske övervägt en 256GB SSD, men aldrig 512GB. Kändes för mig verkligen totalt onödigt att maxa just detta på denna datorn. Och så kunde man ju spara några kronor i alla fall och investera i en väska

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Jag köpte också en väska. Den röda Herschel & Supply på Apple Store. Märklig historia i sig - fick gratis expressfrakt av någon konstig anledning. Skickades från Holland och och kom hem till dörren kl 10 på förmiddagen dagen efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är också i köpartagen gällande en Macbook. Har funderingar på att vänta på nya Macbook pro men eftersom inget datum sagts än vet jag inte om det är värt väntan. Mina ögon har fastnat lite på Air'en med 13" skärm och i7 propp, 8gb ram och 128ssd. Inte värt 2k extra för 256gb. Mina funderingar gäller om Air'en pallar att agera studio dator?

 

Sitter idag på en 2007'a 20" iMac med C2D 2,0gz propp som börjar bli i segaste laget. Det kommer garanterat bli skillnad rent prestandamässigt mellan de båda men funkar Air'en som studio dator? Kommer den orka?

 

Ekonomin är rätt begränsad och hade den inte varit det hade valet självklart blivit en MB Pro 15" med allt. Hur hade ni resonerat ? Nya Logic X kommer att köras och Reason 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart en Air kommer att klara det. Men frågan är om inte du ändå vill ha en Pro längre fram. Som du ser på siffrorna så är en Air mer än dubbelt så kraftfull än din gamla iMac. Det som inte syns är att hårddisken är mer än 10 gånger snabbare i en ny Air vilket skjuter på nåt grymt i alla lägen där hårddisken involveras. Enda nackdelen som kan vara allvarlig är att du bara kan ha 8 GB RAM. Det är ju samma som i 13" Pro men du kan ha 16 GB RAM i 15" Pro. Å andra sidan om inte RAM räcker till så kommer den hypersnabba SSD-n att hjälpa till bra.

...

Observera att 15" Pron i min bifogade bild är den gamla processorn och den nya kommer att ge mer batteritid men marignell prestandaförbättring. 13" Pro är ungefär lika kraftfull som 13" Air.

post-363-0-88251100-1374569998.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Nu haft min Macbook Air i två veckor och det kommer fortfarande upp en härlig "nydoft" varje gång jag öppnar den. *Mycket nöjd*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu haft min Macbook Air i två veckor och det kommer fortfarande upp en härlig "nydoft" varje gång jag öppnar den. *Mycket nöjd*

 

Du är som typ heltorsk. :whistling::hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick ju min MBA för ca två veckor sedan nu och jag är väldigt nöjd hittills. Installerade Diablo 3 för två dagar sedan och njuter av att spela med allt på högsta grafik. Det är en fantastisk dator :) är mycket förtjust i min snabba juvel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart en Air kommer att klara det. Men frågan är om inte du ändå vill ha en Pro längre fram. Som du ser på siffrorna så är en Air mer än dubbelt så kraftfull än din gamla iMac. Det som inte syns är att hårddisken är mer än 10 gånger snabbare i en ny Air vilket skjuter på nåt grymt i alla lägen där hårddisken involveras. Enda nackdelen som kan vara allvarlig är att du bara kan ha 8 GB RAM. Det är ju samma som i 13" Pro men du kan ha 16 GB RAM i 15" Pro. Å andra sidan om inte RAM räcker till så kommer den hypersnabba SSD-n att hjälpa till bra.

...

Observera att 15" Pron i min bifogade bild är den gamla processorn och den nya kommer att ge mer batteritid men marignell prestandaförbättring. 13" Pro är ungefär lika kraftfull som 13" Air.

 

Tack för ditt svar! Jämför jag siffran på Air 1,7ghz och min gamla 2,0ghz iMac är skillnaden enorm! Lutar just nu åt en Macbook air iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mactracker är programmet som hjälper till att förstå de olika modellerna. Att det står Ghz hit och Ghz dit är lite ointressant om man inte vet vad det är för processor och annat under huven. Ibland är det liten skillnad och ibland stor så det gäller att ha koll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Lutar just nu åt en Macbook air iaf!

Tänk på att du inte kan uppgradera RAM sen så ta allt som går.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är skärmen

Jag läste i senare mw att den inte håller toppklass

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska börja plugga nu till hösten och funderar på att sälja min iMac 21,5" för att slå till på en MBA 11" med 8GB RAM, plus en extern skärm till hemmet så man slipper sitta med förstoringsglas ;)

 

Är ni nöjda med era maskiner? Funderar på Air just för smidigheten, att den är så otroligt tunn och lätt. Jag kommer använda datorn till lite programmerande, skapa presentatationer, skriva uppsatser, skype, musik, film och sådant "vanligt användande".

Någon som kan komma med lite kloka ord? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Mycket nöjd

 

Skärmen är inga problem. Du är bara lite ovan i början om du suttit länge på en Macbook Pro som har lite högre "kontrast". Då kan Macbook Airs skärm verka lite "blek" i början.

 

Sen är batteritiden inte 12 timmar... Men den är lång ändå! Och kanske blir 12 timmar (och mer) när det nya OSX Mavericks släpps i höst.

 

Du kommer verkligen inte bli missnöjd med en Macbook Air. Speciellt inte om du som jag ofta sitter med den i knät och liknande - Livet blir så mycket enklare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...