Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Avskaffa sommartiden NU!


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

 

Men, han menade att man skulle ha sommartid året runt. Jag vill mycket hellre ha vintertid året runt som man vill i Finland, så att det är ljusast mitt på dan när klockan är tolv. Det måste vara det mest naturliga.

 

Jag bryr mig faktiskt inte om vilket bara det slutar. Men det är flera som tycker att det vore bäst med sommartid så man får lite ljus efter jobbet.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag bryr mig faktiskt inte om vilket bara det slutar. Men det är flera som tycker att det vore bäst med sommartid så man får lite ljus efter jobbet.

 

Är det inte vettigare att börja jobba en timme tidigare? Resultatet (antalet solminuter efter arbetstiden) blir ju detsamma.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om man bara har sommartid...

Kan man inte skippa tiden helt, och bara köra med sommar?

 

Det har jag sagt hela tiden! :irriteradtjej:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men, han menade att man skulle ha sommartid året runt. Jag vill mycket hellre ha vintertid året runt som man vill i Finland, så att det är ljusast mitt på dan när klockan är tolv. Det måste vara det mest naturliga.

 

Vet inte om du mena mig men sommartid eller vintertid spelar ingen roll jag vet inte vad som är vad längre jag vill bara ha tillbaka en å samma tid året runt, och helst så klart måste kl 12 vara när solen står som högst annars fungerar inte logiken och alla solur, håller helt med där, jag ogillar alla sorters kladdande på alla och allting låt allting som fungerar bara vara...

 

Googla men vintertiden är normaltiden, sommartiden ska bort den stämmer inte med soluren (vilket är knepigt då det är på sommaren man spenderar tid i trädgården å inte på vintern å då funkar alltså inte soluren om man inte ställt in dom fel), och det ska de rösta om nu i EU nästa vecka. Man kan hoppas att tillräckligt många tänker att det kommer aldrig bli nån ändring så jag kan lika gärna rösta för ett borttagande av sommartiden eftersom det är så vrickat å så går det igenom... :hihihi:

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag menade vad experten i tv pratade om. Men vad bra att du håller med mig i den här frågan. Solen står ju som högst på himlen kl 13:00 vid sommartid, vilket inte är lika naturligt som om den vore som högst mitt på dan kl 12:00. Så att normaltiden också är den mest naturliga råder det ingen tvekan om.

Exakt var i Sverige står solen som högst i Sverige klockan tolv? Var finns den meridianen så att säga?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Djuren anpassar sig inte efter sommartiden.

Tänker du på mjölkning och andra naturliga sysslor som djuren utför?

Borde det inte gå att förskjuta de aktiviteterna med en minut var sjätte dag under ett år?

 

Exakt var i Sverige står solen som högst i Sverige klockan tolv? Var finns den meridianen så att säga?

 

I Bjälbo strax öster om Mjölby.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... I Bjälbo strax öster om Mjölby.

Och rakt norr respektive söder därom. Det kan säkert stämma. Mittlinjen går mitt emellan Stockholm och Göteborg om man får tro klockslagen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänker du på mjölkning och andra naturliga sysslor som djuren utför?

Borde det inte gå att förskjuta de aktiviteterna med en minut var sjätte dag under ett år?

 

 

I Bjälbo strax öster om Mjölby.

Väster menar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med vecka är intressant, ett år är den tid det tar för jorden att snurra ett varv runt solen, en månad är den tid det tar för månen att snurra ett varv runt jorden, ett dygn tar det för jorden att snurra ett varv, men en vecka har inget samband med sol eller måne utan är ett godtyckligt påhitt av nån och man vet inte riktigt varför men påhittet har tydligen varit "anmärkningsvärt motståndskraftigt" mot förändringar och stått sig, man har försökt med tio dagar t ex (då kunde man tänka sig tre vilodagar t ex) men icke. Sju dar var tydligen bra. Och dessutom över större delen av världen har man anammat sju. Intressant.

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vecka

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med vecka är intressant, ett år är den tid det tar för jorden att snurra ett varv runt solen, en månad är den tid det tar för månen att snurra ett varv runt jorden, ett dygn tar det för jorden att snurra ett varv, men en vecka har inget samband med sol eller måne utan är ett godtyckligt påhitt av nån och man vet inte riktigt varför men påhittet har tydligen varit "anmärkningsvärt motståndskraftigt" mot förändringar och stått sig, man har försökt med tio dagar t ex (då kunde man tänka sig tre vilodagar t ex) men icke. Sju dar var tydligen bra. Och dessutom över större delen av världen har man anammat sju. Intressant.

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vecka

Fast det är bara februari som kommer i rimlig närhet till en månad, sett från jorden (siderisk månad). Inte ens sett från solen (synodisk månad) kommer man upp i 30 dagar. Och flera månader har ju 31 dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men den baseras på ungefärlig tid det tar för månen att snurra ett varv runt jorden. Klart svårt att få ett solvarv gå jämnt upp med jämnt antal månvarv. Vet inte om det redan har hänt en gång i historien eller om det ligger miljoner år framåt i tiden, intressant fråga, om jag nu inte tänker fel. Kanske jag gör, börjar snurra även i mitt huvud. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men den baseras på ungefärlig tid det tar för månen att snurra ett varv runt jorden. Klart svårt att få ett solvarv gå jämnt upp med jämnt antal månvarv. Vet inte om det redan har hänt en gång i historien eller om det ligger miljoner år framåt i tiden, intressant fråga, om jag nu inte tänker fel. Kanske jag gör, börjar snurra även i mitt huvud. :D

Såg eller läste någonstans att till slut kommer månen att sluta snurra runt jorden. Inte i vår livstid, dock... :D Nä, så var det inte. Med tiden kommer jorden och månen att vända samma sida mot varandra.

 

Lustigt att fyra veckor är ruskigt likt en siderisk månad. Mer lik en sådan än en månad själv är. :fundersam:

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg eller läste någonstans att till slut kommer månen att sluta snurra runt jorden. Inte i vår livstid, dock... :D Nä, så var det inte. Med tiden kommer jorden och månen att vända samma sida mot varandra.

 

Lustigt att fyra veckor är ruskigt likt en siderisk månad. Mer lik en sådan än en månad själv är. :fundersam:

 

Har funderat lite på det där. Kan det vara så att veckan är äldre än månaden och att man helt enkelt körde fyraveckorscykler, eventuellt 13 sådana under något som kan kallas år? Antar att det till stor del beror på hur årstiderna ser i den aktuella regionen.

 

I vår del av världen vore det nog vettigare med fem eller sex dagar per vecka, då kan man få ett ganska smidigt system där nyårsdagen alltid är en ny vecka. En nackdel är att saker som långledigt över jul och nyår inte kommer att variera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har funderat lite på det där. Kan det vara så att veckan är äldre än månaden och att man helt enkelt körde fyraveckorscykler, eventuellt 13 sådana under något som kan kallas år? Antar att det till stor del beror på hur årstiderna ser i den aktuella regionen.

 

I vår del av världen vore det nog vettigare med fem eller sex dagar per vecka, då kan man få ett ganska smidigt system där nyårsdagen alltid är en ny vecka. En nackdel är att saker som långledigt över jul och nyår inte kommer att variera.

Det första vet jag inte, men femdagarsvecka låter bra. Kortare semester men mer helgledighet. Låter nyttigare på något vis.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är förvånad över politikernas ovilja att diskutera detta på högsta nivå. De som röstade igenom det för så länge sen var ju så villiga att diskutera det då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, snowreeler säger:

Jag är förvånad över politikernas ovilja att diskutera detta på högsta nivå. De som röstade igenom det för så länge sen var ju så villiga att diskutera det då.

Det är som sagt en policyfråga. EU har så svårt för att enas om saker och ting att de helst inte ändrar beslut de har uppnått enighet om. Det skulle få EU att framstå som ännu mer splittrat och svagt än det redan är. Det är naturligtvis ett misstag. Väljare i olika länder ser ju bara till själva sakfrågan. De bryr sig inte om EU:s politiska problem på så vis. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

Det är som sagt en policyfråga. EU har så svårt för att enas om saker och ting att de helst inte ändrar beslut de har uppnått enighet om. Det skulle få EU att framstå som ännu mer splittrat och svagt än det redan är. Det är naturligtvis ett misstag. Väljare i olika länder ser ju bara till själva sakfrågan. De bryr sig inte om EU:s politiska problem på så vis. 

Jaha, är det så det ligger till. Så om någon skulle ta upp det på EU-nivå, skulle det då skjutas ner direkt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, snowreeler säger:

Jaha, är det så det ligger till. Så om någon skulle ta upp det på EU-nivå, skulle det då skjutas ner direkt?

Förmodligen. Alla länder följer nämligen ett EU-direktiv vad gäller sommartid. Det räcker att ett land säger nej. Och det gör de av andra orsaker. Exempelvis Polen och Ungern har en massa otalt med EU centralt. Då använder de dessa typer av frågor för att vara obstinata. 

  • Tack 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...