Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trafiktråden


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Ska vi också då förbjuda att folk använder mobiltelefonen för navigering? Risken finns ju att det kommer ett störande SMS i en kritisk situation. Även samtal med passagerare bör förbjudas eftersom de kanske inte har så bra koll på trafiken. Och ska man ha småbarn i bilen så vore väl ett lämpligt krav ha en vuxen följeslagare i bilen?

 

Jag är övertygad om att en lag som förbjuder användande av mobiltelefon (räknas iPad?) i bil skulle resultera i att folk hotas av böter för att ha försökt hitta en adress.

 

Men visst, twittra i rondeller verkar ju vara ganska korkat.

Vill man ha sin lur som/istället för gps så finns det ju hållare för sånt. :yeahbaby: Och skall man hålla på och fippla med telefonen så kan man väl alltid stanna till/parkera.

 

Kommer det ett SMS man måste svara på... Ja, har man bil, så har man förmodligen ngn form av handsfreelösning. Hållare, bluetooth osv. Så varför inte slå en signal istället? Eller har vi blivit så rädda att prata med varandra. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då måste vi väl skriva in i lagen att det är förbjudet att sova bakom ratten. Under färd i alla fall... totaltgalen.gif

Är det inte det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså risken med att inte markera tydligt kan bli att ifall samhället inte tycker det är speciellt farligt att SMS:medans man kör så varför ska man låta bli köra bil för man druckit några öl? Jag är hundra ggr bättre å säkrare bilförare på tre eller fyra starköl än när jag skriver SMS i knät och inte tittar på vägbanan.

T o m köra utan fungerande bromsar är bättre, t o m så att jag kan köra utan bromsar, rattfull och utan bilbälte och jag är ändå säkrare bilförare än när jag SMS:ar och inte tittar framåt. Det enda som kunde va värre är om jag kör med ögonbindel och sover. :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte det?

 

På exakt samma sätt som SMS:ande vid körning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste ju inte kolla sms:et bara för att det kommer?

Nä, det är ju bara att låta bli att titta på texten som automatiskt dyker upp på displayen framför dig och döljer kartan en stund.

 

Vill man ha sin lur som/istället för gps så finns det ju hållare för sånt. :yeahbaby: Och skall man hålla på och fippla med telefonen så kan man väl alltid stanna till/parkera.

 

Kommer det ett SMS man måste svara på... Ja, har man bil, så har man förmodligen ngn form av handsfreelösning. Hållare, bluetooth osv. Så varför inte slå en signal istället? Eller har vi blivit så rädda att prata med varandra. :unsure:

Och att läsa SMS i en telefon som sitter fast är trafiksäkert? Och hur säkert var det att prata i telefon när man kör bil?

 

Är det inte det?

Man får inte köra fordon (även cykel) om man är så trött, sjuk eller påverkad av droger att det är farligt. Ungefär. Så det finns teoretisk möjlighet att döma någon som cyklar med 0,1‰ alkohol. Sova tror jag faktiskt att man får, förutsatt att man inte är trött och att det inte är trafikfarligt.

Räknas man som trött när man sover?

 

Alltså risken med att inte markera tydligt kan bli att ifall samhället inte tycker det är speciellt farligt att SMS:medans man kör så varför ska man låta bli köra bil för man druckit några öl? Jag är hundra ggr bättre å säkrare bilförare på tre eller fyra starköl än när jag skriver SMS i knät och inte tittar på vägbanan.

T o m köra utan fungerande bromsar är bättre, t o m så att jag kan köra utan bromsar, rattfull och utan bilbälte och jag är ändå säkrare bilförare än när jag SMS:ar och inte tittar framåt. Det enda som kunde va värre är om jag kör med ögonbindel och sover. :stjarnsmall:

Har du gjort någon vetenskaplig studie med dig själv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr. Mxyzptlk

Några som följer mina tankebanor alla fall... du hade fått ett plus av mig Mxypztik men jag håller med till 90% ca, tala i telefon anser jag man kan få göra, det är iofs inte bra heller men det är inte värre än prata med passagerarna och förbjuda det då är vi lite väl överdrivna i säkerhetstänkandet kanske, då borde vi istället sänka hastigheter eller nånting annat så vi kan prata och köra samtidigt.

Men jag håller inte med dig här, inte ens till 10% :)

Telefonerande och bilkörning hör helt enkelt inte ihop i min värld. Inte någonsin. Ingenstans. Det händer tillräckligt mycket i trafik och fordon ändå för att ytterligare en distraktionskälla ska till. Bort. Bort. BORT! INTE! Omdömeslöst. Dumt. Korkat. Självöverskattande. Framförallt är det INTE som att prata med en medpassagerare. Som någon tidigare skrivit i tråden reagerar medpassageraren på det som händer, vilket inte samtalspartnern i andra änden av tråden gör. Resten av Europa ser enligt mig förnuftigt och riktigt på detta. Sverige, som brukar vara nästan överdrivet säkerhetsmedvetet, står ensamt. Besynnerligt och tragiskt. Tramset om GPS-användning i mobilen är just det. Trams. Använd GPS:en då, men ge f*n i att svara i mobilen, eller att messa. Åk in till kanten-parkeringen-rastplatsen och gör det. Du hinner ändå, eller be att få ringa upp. Jag känner till folk som kn*llat i bilen under framfart på allmän väg, som nå'n slags j*vla prestationssport. Om de själva parkerar runt ett träd på sin väg till himmel eller h*lvete rör mig inte i ryggen, men om de orsakar att någon annan tvingas av vägen och gör det... :sick:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag håller inte med dig här, inte ens till 10% :)

Telefonerande och bilkörning hör helt enkelt inte ihop i min värld. Inte någonsin. Ingenstans. Det händer tillräckligt mycket i trafik och fordon ändå för att ytterligare en distraktionskälla ska till. Bort. Bort. BORT! INTE! Omdömeslöst. Dumt. Korkat. Självöverskattande. Framförallt är det INTE som att prata med en medpassagerare. Som någon tidigare skrivit i tråden reagerar medpassageraren på det som händer, vilket inte samtalspartnern i andra änden av tråden gör. Resten av Europa ser enligt mig förnuftigt och riktigt på detta. Sverige, som brukar vara nästan överdrivet säkerhetsmedvetet, står ensamt. Besynnerligt och tragiskt. Tramset om GPS-användning i mobilen är just det. Trams. Använd GPS:en då, men ge f*n i att svara i mobilen, eller att messa. Åk in till kanten-parkeringen-rastplatsen och gör det. Du hinner ändå, eller be att få ringa upp. Jag känner till folk som kn*llat i bilen under framfart på allmän väg, som nå'n slags j*vla prestationssport. Om de själva parkerar runt ett träd på sin väg till himmel eller h*lvete rör mig inte i ryggen, men om de orsakar att någon annan tvingas av vägen och gör det... :sick:

Resten av Europa ser väl inte någon fara i telefonerande under bilkörning? I mänga länder är det väl helt OK att snacka i telefon bara man inte håller i luren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr. Mxyzptlk

Resten av Europa ser väl inte någon fara i telefonerande under bilkörning? I mänga länder är det väl helt OK att snacka i telefon bara man inte håller i luren?

Händerna på ratten, ja.

Att de inte är lika radikala som jag, betyder inte att jag inte kan tycka att de "ser förnuftigt och riktigt" på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag håller inte med dig här, inte ens till 10% :)

Telefonerande och bilkörning hör helt enkelt inte ihop i min värld. Inte någonsin. Ingenstans. Det händer tillräckligt mycket i trafik och fordon ändå för att ytterligare en distraktionskälla ska till. Bort. Bort. BORT! INTE! Omdömeslöst. Dumt. Korkat. Självöverskattande. Framförallt är det INTE som att prata med en medpassagerare.

 

Jag skulle vilja påstå att det är tvärt om. En passagerare kan distrahera oerhört mycket med sin blotta närvaro utan att säga ett pip. Ditt resonemang håller inte. Det är ett ensidigt önsketänkande.

...

Så i min värld ( hårt kritiserat uttryck på detta forumet... ) så likställer jag samtal med samtal. Båda situationerna har sina för och nackdelar i det att den ena är inte närvarande och stör på detta sättet medan den andra inte som du påpekat inte är medveten om vad som händer. Å tredje sidan så skriker inte en person i mobilen som en passagerare kan göra när den ser något som är totalt irrelevant men ändå faligt/uppseendeväckande och kan dra bort uppmärksamhteten i sekunder.

...

Ska mobiltelofoni med handsfree inte tillåtas ska passagerare förbjudas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Händerna på ratten, ja.

...

Jag håller med. Men hur formulerar man den lagen på ett lämpligt sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog det är viktigare att man har uppmärksamheten framåt än vad man gör med händerna och munnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och att läsa SMS i en telefon som sitter fast är trafiksäkert? Och hur säkert var det att prata i telefon när man kör bil?

Jag läser inga SMS när jag kör. Fast jag kan ju se att det kommer ett, så om man stannar till brukar jag läsa, eller ringa upp.

 

Nä ringa är väl inte helt bra det heller eg, men med en handfreelösning så går det väl bra. Min telefon sitter i ett ställ, längst till vänster, uppe vid rutan (utan att skymma) så jag kan svara utan att blicken lämnar trafiköverblicken. Så det är ≈ 20-25cm mellan blinkersarmen och telefonen.

 

De få gånger jag ringer upp är det bara till nummer jag kan eller som ligger i favoritlistan. Skulle aldrig börja bläddra efter ngns nummer när jag kör. Det kan man göra vid nån mack el om man stannar.

 

 

Antar att "Siri" (el röstuppstyrd ringning) kan vara till hjälp om man kör. Fast min iPhone är inte av en sån modell.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen finns det ju tillfällen där prata i telefon eller med medpassagerare när man kör bil är mycket trafiksäkrare än att inte prata... när man är bombens trött. :nattinatti:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen finns det ju tillfällen där prata i telefon eller med medpassagerare när man kör bil är mycket trafiksäkrare än att inte prata... när man är bombens trött. :nattinatti:

Du tänker på tillfällen när man egentligen inte får köra bil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske inte skulle skrivit bombens, men ibland blir man ju lite trött när man är ute å kör, å rullar man på motorväg är det bättre man pratar med nån än inte alls, å rullar man in på nån polisplats för å ta en nap så inte somnar man då inte utan vaknar till istället, men så fort man rullat nån minut igen blir man lika trött igen av det monotona vägljudet, bättre i den situationen prata med nån än att inte göra det menar jag. Alltså när man inte är tillräcklig trött för att sova men är i det tillståndet då man kan riskera dåsa till är det bättre att prata med nån å hålla sig alert än att sitta å tänka på hur skönt det vore att få ligga hemma i sin säng...

 

 

Om man nu inte skulle få prata i telefon, är det mindre farligt att lyssna på radio då egentligen? Det är inte heller så stor skillnad i uppmärksamhetsavseende, beroende på liksom det med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr. Mxyzptlk

Jag tycker nog det är viktigare att man har uppmärksamheten framåt än vad man gör med händerna och munnen.

(repris)

Nä, så här är det...

 

- Ni har fel och jag har rätt!

 

(skulle jag någon gång ha fel, så gäller ovan ändå) :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(repris)

Nä, så här är det...

 

- Ni har fel och jag har rätt!

 

(skulle jag någon gång ha fel, så gäller ovan ändå) :D

 

Möjligen "ni har fel och jag har ratt"

totaltgalen.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske inte skulle skrivit bombens, men ibland blir man ju lite trött när man är ute å kör, å rullar man på motorväg är det bättre man pratar med nån än inte alls, å rullar man in på nån polisplats för å ta en nap så inte somnar man då inte utan vaknar till istället, men så fort man rullat nån minut igen blir man lika trött igen av det monotona vägljudet, bättre i den situationen prata med nån än att inte göra det menar jag. Alltså när man inte är tillräcklig trött för att sova men är i det tillståndet då man kan riskera dåsa till är det bättre att prata med nån å hålla sig alert än att sitta å tänka på hur skönt det vore att få ligga hemma i sin säng...

 

 

Om man nu inte skulle få prata i telefon, är det mindre farligt att lyssna på radio då egentligen? Det är inte heller så stor skillnad i uppmärksamhetsavseende, beroende på liksom det med.

Låter som E6 Varberg - Göteborg klockan 03.40...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bilist körde vingligt på vägen tog båda fälten i anspråk, väntade med omkörning men så till slut kördes han om. Kan ni gissa vad han sysslade med, jo han rakade sig otroligt men sant, funderar på hur sådana tänker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bilist körde vingligt på vägen tog båda fälten i anspråk, väntade med omkörning men så till slut kördes han om. Kan ni gissa vad han sysslade med, jo han rakade sig otroligt men sant, funderar på hur sådana tänker.

I min ungdom körde jag gula faran (Posten) i Storstockholm och kunde i bussfilen se att folket som köade ägnade sig åt allt möjligt. Det är kanske lite därför jag tror mig inse, till skillnad från andra kanske, att listan blir fruktansvärt lång över sådant som måste förbjudas bakom ratten om sms:ande ska förbjudas...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tydligen alla länder utomlands som gjort det olagligt klarar av listans längd...

 

:)

Du menar att de skriver upp ett beteende på förbjudetlistan och struntar i alla andra? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...