Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trafiktråden


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Men det är ju också så att om man säger generellt en sak så betyder det inte automatiskt motsatsen för dem påståendet inte omfattar. Då skulle vi ju bli tvungna att redovisa hela befolkningens situation!

...

Nej, 20 öre hit eller dit spelar ingen roll för i stort sett alla yrkesarbetande.

...

Ja, det spelar roll för pensionärer, sjukskrivna och andra med mycket låg inkomst. Båda är sanna samtidigt.

...

Ja, min inkomst är nästan kattskit. Nej, frun tjänar bra och vi har låga boendekonstander så vi är ok. ( Än..... så länge inte FK drar in mina stålar, vilket kan hända ganska snart.)

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Tesla Model 3 lanseras i Sverige första halvan av 2019.
 

https://www.engadget.com/2018/05/28/tesla-model-3-international-launch-moved-to-2019/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Nu är det så varmt så att tågen inte kan köra längre. SJ ställer in resor mellan Stockholm - Göteborg hela helgen.

 

Snö på vintern? STÄLL IN!
Sol på sommaren? STÄLL IN!
Löv på hösten? STÄLL IN!

... men på våren, då jävlar ska det köras tåg!


https://www.expressen.se/nyheter/sjs-tagtrafik-mellan-goteborg-och-stockholm-stalls-in-hela-helgen-/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, sevensleeper säger:

Nu är det så varmt så att tågen inte kan köra längre. SJ ställer in resor mellan Stockholm - Göteborg hela helgen.

 

Snö på vintern? STÄLL IN!
Sol på sommaren? STÄLL IN!
Löv på hösten? STÄLL IN!

... men på våren, då jävlar ska det köras tåg!


https://www.expressen.se/nyheter/sjs-tagtrafik-mellan-goteborg-och-stockholm-stalls-in-hela-helgen-/

Nä, Trafikverket backade.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nu-aker-sj-tagen-efter-tidigare-stopp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
1 timme sedan, Alix säger:

Så nu går tågen baklänges? :huh:

 

;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, sevensleeper säger:

Så nu går tågen baklänges? :huh:

 

;) 

Ett framsteg. Nu kanske de kommer i tid!! :fane:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
25 minuter sedan, Axelman säger:

Ett framsteg. Nu kanske de kommer i tid!! :fane:

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
20 minuter sedan, Semmelman säger:

Inte förbi här, eldsvåda utmed banvallen stoppade alla tåg...

Verkligen? Aj då. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
16 minuter sedan, Semmelman säger:

https://www.sn.se/trosa/larm-om-brand-vid-jarnvagsspar/

 

Du kan inte läsa allt men det där räcker. Alla boende där var ute å hjälpte till, så går det till på landet, inte som i stan där alla står å filmar istället... :D

Aj då! Fullt pådrag. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
6 minuter sedan, modEric säger:

Taxichaufför kör i 127 km/h medan han sms:ar | Nyheter | Expressen

 

Med bildbevis så är det väl bara att polisanmäla... Körkortet lär ju ryka direkt. Och vad jag vet så finns det ingen väg där uppe som det är 127km/h. Så en fet bot på det vore nog bra. :yeahbaby:

Otroligt dåligt gjort av chauffören. :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

127 är i verkligheten ca 122 nånting kanske skulle jag gissa på. Så böter blir det nog om det var på 110-väg. Böterna för att SMS:a känner jag inte till. Inte bra förvisso. Men hur man kan va taxichaufför å ansvara för att hämta barnen förstår jag inte, det går inte ihop, man måste ha nån annan som hämtar annars blir det lätt så där då man aldrig vet när man slutar, kanske hustrun/morfar fick förhinder eller nåt. Men dagispersonalen kan väl vänta fem minuter, alla fall inte värt riskera jobbet/livet för dem.

Sen så är det lite kul om man tittar på bilderna, han har fullt med utrustning som han ska titta på under körning och ibland hantera genom att scrolla å peta eller skriva på dem, skillnaden mot att skriva på sin mobil blir ju då hårfin...

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Semmelman säger:

Sen så är det lite kul om man tittar på bilderna, han har fullt med utrustning som han ska titta på under körning och ibland hantera genom att scrolla å peta eller skriva på dem, skillnaden mot att skriva på sin mobil blir ju då hårfin...

Fast det har vi ju haft uppe till diskussion tidigare. Det är ju ingen utrustning man pillar med under förd. Av de 8-10 sjukresorna jag gjorde sist, så var det aldrig någon som satt och pillade på någonting - annat än före, efter, eller då det stannades för att släppa av andra. Vissa hemresor får man ju resa med flera som skall åt samma håll.

 

Hoppas det plockar bort honom och att han får byta karriär. Det är såna tomtar som förstör för alla andra trevliga Taxichaufförer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Du kan få ny kund under gång, beställningscentralen tar bort en kund, du kanske vill scrolla å se när det var nästa kund skulle hämtas å vilken adress för å förbereda sig, kunden kanske frågar om nån avgift, beställningscentralen kanske vill ha nån uppgift som inte funkade, eller nåt annat, etc etc. Vanlig taxi så får du körningen under körning var som helst ska du acceptera den å läsa vart du ska allt medans du kör. Du ska även blåsa i alkotestare om bolaget har när som helst under körning. Etc etc. Typ. Det går bra enl lagen fast det är mer tittande å pillande än att hålla i en telefon med en hand å prata, skillnaden är hårfin.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Semmelman säger:

Det går bra enl lagen fast det är mer tittande å pillande än att hålla i en telefon med en hand å prata.

 

Ja, som sagt. Inte under någon av de resorna jag gjorde hände det - trots att de plingade - utan det sköttes snyggt de gånger bilen stod still... Dvs före, efter eller då det stannades för att släppa av andra.

 

- - -

 

Här griper polisen berusade smitaren i Landskrona | Kvällsposten

 

Ja, det bara att börja spara till en cykel. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
5 timmar sedan, sevensleeper säger:

Aj då! Fullt pådrag. 

"Fullt pådrag i Trosa", det skulle kunna funka som titel på en porrbuskis från 70-talet.

11 minuter sedan, modEric säger:

 

Ja, som sagt. Inte under någon av de resorna jag gjorde hände det - trots att de plingade - utan det sköttes snyggt de gånger bilen stod still... Dvs före, efter eller då det stannades för att släppa av andra.

 

- - -

 

Här griper polisen berusade smitaren i Landskrona | Kvällsposten

 

Ja, det bara att börja spara till en cykel. ?

Jag tror att @Semmelmans beskrivning av hur sådant fungerar är mer verklighetstrogen än din.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
9 timmar sedan, modEric säger:

Ska kolla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
8 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

"Fullt pådrag i Trosa", det skulle kunna funka som titel på en porrbuskis från 70-talet.

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sjukaste vi har att genomföra som jag glömde i uppräkningen ovan är att ibland kan det stå "ring när du är på väg", med ett nummer som man ska läsa på skärmen och sen slå in på bilens telefonnummersats medans man kör på väg fram. För att personalen ska få på skor och ytterkläder och brukaren i rullstol och åka tio våningar ner etc, några ggr i den hanteringen när man slår numret och man inte ser ordentligt siffrorna å glömmer var man är exakt har man farit förbi en vägkorsning med höggerregel. Absolut skitfarligt, mycket värre än att läsa sms på motorvägen (vilket man kan göra relativt säkert), jag har påtalat att vi måste göra detta livsfarliga men fick ingen respons.

Det lustiga är oxå att det finns en funktion så vi kan skicka förvalt sms till ett telnummer med ett tryck, men de har av antagligen trafiksäkerhetsmässiga skäl strypt funktionen att ringa upp, så för att runda det måste man sitta å knappa in långa telefonnummer medans man kör. Skitdumt. Det finns många dumma saker folk bakom skrivbord sitter å hittar på med noll koll på verkligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Semmelman säger:

Det sjukaste vi har att genomföra som jag glömde i uppräkningen ovan är att ibland kan det stå "ring när du är på väg", med ett nummer som man ska läsa på skärmen och sen slå in på bilens telefonnummersats medans man kör på väg fram. För att personalen ska få på skor och ytterkläder och brukaren i rullstol och åka tio våningar ner etc, några ggr i den hanteringen när man slår numret och man inte ser ordentligt siffrorna å glömmer var man är exakt har man farit förbi en vägkorsning med höggerregel. Absolut skitfarligt, mycket värre än att läsa sms på motorvägen (vilket man kan göra relativt säkert), jag har påtalat att vi måste göra detta livsfarliga men fick ingen respons.

Det lustiga är oxå att det finns en funktion så vi kan skicka förvalt sms till ett telnummer med ett tryck, men de har av antagligen trafiksäkerhetsmässiga skäl strypt funktionen att ringa upp, så för att runda det måste man sitta å knappa in långa telefonnummer medans man kör. Skitdumt. Det finns många dumma saker folk bakom skrivbord sitter å hittar på med noll koll på verkligheten.

Varför måste du köra medan du ringer? :fundersam: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
13 minuter sedan, Alix säger:

Varför måste du köra medan du ringer? :fundersam: 

Det måste man inte. Men det brukar formuleras ungefär "ring när du närmar dig" och allt i sådana planeringssystem antas ta en visst antal minuter, ska någon hämtas inne i entrén så får man någon minuter extra för det osv, men det förutsätter att det noteras korrekt på körordern så att datorerna vet vad de ska räkna på. Instruktionen att ringa  brukar ofta stå skriven som vanlig kommentarstext, vilket inte ger någon extra tid. Körschemat brukar justeras automatiskt vid mindre förseningar, men det innebär både viss stress att känna sig försenad (även om det inte är ditt fel) och det kan innebära att kommande resenärer blir försenade eftersom det inte går att omplanera. Det borde gå att ordna så att förarens apparat kan identifiera nummer så att man bara klickar på dem, men då gäller det att de har formaterats rätt, en körorder kan dessutom passera olika system som kan lägga till formatering, som radbrytningar:stjarnsmall:.

Exempel: "ring123456", "ring 12 34 56", "ring 1234

56". "ring 123456Stanna vid björken", "ring 123456 2 katter i bur medföljer".

 

Sedan kan man undra varför man ska ringa och meddela att man är framme vid avtalad tid.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
49 minuter sedan, Semmelman säger:

Det sjukaste vi har att genomföra som jag glömde i uppräkningen ovan är att ibland kan det stå "ring när du är på väg", med ett nummer som man ska läsa på skärmen och sen slå in på bilens telefonnummersats medans man kör på väg fram. För att personalen ska få på skor och ytterkläder och brukaren i rullstol och åka tio våningar ner etc, några ggr i den hanteringen när man slår numret och man inte ser ordentligt siffrorna å glömmer var man är exakt har man farit förbi en vägkorsning med höggerregel. Absolut skitfarligt, mycket värre än att läsa sms på motorvägen (vilket man kan göra relativt säkert), jag har påtalat att vi måste göra detta livsfarliga men fick ingen respons.

Det lustiga är oxå att det finns en funktion så vi kan skicka förvalt sms till ett telnummer med ett tryck, men de har av antagligen trafiksäkerhetsmässiga skäl strypt funktionen att ringa upp, så för att runda det måste man sitta å knappa in långa telefonnummer medans man kör. Skitdumt. Det finns många dumma saker folk bakom skrivbord sitter å hittar på med noll koll på verkligheten.

Så det finns inget system/app där du får in nästa persons mobilnummer i din telefon och bara kan trycka "ring"? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...