Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trafiktråden


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

2 minuter sedan, Alix säger:

Det stämmer inte. Det bästa för motorer och avgasrening är att de körs under belastning. Precis som att det bästa för bromsar är att de används. 

Ja, sen när man väl kör kan man belasta så mkt man vill/behöver.

 

På vin†ern kan jag låta bilen stå på både 5 och 10min om det behövs. Så man hinner få upp värmen i bilen innan, och kan sitta och köra avslappnat istf för frusen och stel som en pinne.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, modEric säger:

Ja, sen när man väl kör kan man belasta så mkt man vill/behöver.

 

På vin†ern kan jag låta bilen stå på både 5 och 10min om det behövs. Så man hinner få upp värmen i bilen innan, och kan sitta och köra avslappnat istf för frusen och stel som en pinne.

Dåligt, onödigt och olagligt. Skaffa motor- och kupévärmare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Telly82 säger:

Ja, det var ju lite blandat med svar där... och läsarna som svarar.

 

Antar att det sista svaret är bra:

 

“Det är definitivt bättre för motorns livslängd att låta bilen gå på tomgång en stund när man startat den på vintern, enligt samtliga bilmekaniker jag pratat med. Detta eftersom kall olja smörjer sämre och det då inte är lämpligt att direkt börja köra på högre varv. Rimligen borde bilen sedan släppa ut mindre skit när man kör eftersom motorn då hunnit bli något varmare och arbetar bättre.”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, modEric säger:

Ja, det var ju lite blandat med svar där... och läsarna som svarar.

 

Antar att det sista svaret är bra:

 

“Det är definitivt bättre för motorns livslängd att låta bilen gå på tomgång en stund när man startat den på vintern, enligt samtliga bilmekaniker jag pratat med. Detta eftersom kall olja smörjer sämre och det då inte är lämpligt att direkt börja köra på högre varv. Rimligen borde bilen sedan släppa ut mindre skit när man kör eftersom motorn då hunnit bli något varmare och arbetar bättre.”

Det är tre läsarsvar. Inte någon fackman som uttalar sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Dåligt, onödigt och olagligt. Skaffa motor- och kupévärmare.

Har det, men har inte monterat in kupévärmaren än. Skall sätta en elstople där ute snart så bvlir det enklare med elen dit.

 

Olagligt... Ja, det brukar vara 1min tomgång - i tätbegyggt område.

Dåligt... Nja, det löser ju problemet.

Onödigt... Fövisso, men det är ju relativt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, modEric säger:

Har det, men har inte monterat in kupévärmaren än. Skall sätta en elstople där ute snart så bvlir det enklare med elen dit.

 

Olagligt... Ja, det brukar vara 1min tomgång - i tätbegyggt område.

Dåligt... Nja, det löser ju problemet.

Onödigt... Fövisso, men det är ju relativt.

Tyvärr är det lagligt i din kommun, med tanke på var du bor. Jag kollade precis. Så jag tar tillbaka den delen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, modEric säger:

Om det är efter ett besök i affären, osv, så är det ju inte så bra. Men om det är t ex på morgonen och de kommer ut i bilen och skall iväg, är det riktigt bra. En stunds tomgångskörning innan man ger sig iväg gör att motorn hinner bli varm, släpper ut mindre (förbränner bättre), drar mindre (autochoken hinner hoppa ur). Den första milen är dyrast.

 

Om man sen fipplar med telefonen, eller ränner runt bilen och skrapar rutor, beror vlä på situationen. Men det är ju bättre att de fipplar med telefonen där, än när de kör.

 

Du har fel. Varken motorn eller katalysatorn kommer upp i arbetstemperatur under tomgångskörning.

Eftersom katalysatorn inte har rätt temperatur renar den ingenting utan släpper ut all skit.

Det bästa är att köra på en gång så motorn får arbeta,det är då den snabbast kommer upp i temp.

 

Se punkt 2 och 3

 

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20180204/tio-saker-du-maste-veta-nar-du-startar-bilen-en-kall-vinterdag/

Redigerad av lappen71
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Alix säger:

Dåligt, onödigt och olagligt. Skaffa motor- och kupévärmare.

Det där reglerna om tomgångskörning börjar blir dumt utformade.

 

Ingen kommun förbjuder vad jag vet att bilen med hjälp av fjärrkontroll/timer/app startar en dieselbrännare som värmer upp motor och kupé samtidigt som den blivande föraren äter frukost.

Ingen förbjuder dig att låta bilen med hjälp av elvärmare hållas varm en hel natt, vilket innebär energislöseri.

Minst en kommun (Göteborg), antagligen fler, förbjuder tomgångskörning för uppvärmning (tror att det formuleras ungefär så) i mer än en minut med en bil som drivs av kompostgas (metan), ett bränsle som inte knappast är sämre än el vad gäller CO₂ (tack @KMN).

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, modEric säger:

Här är Volvo 360c – självkörande elbil som kör dig sovande | Allt om Bilar

 

Koolt! Men, fy $@†añ vad ful bil. Tok-ugly, x20.

Kollade på lite bilder på den med olika inredningar. Sittande passagerare har säkerhets-bälte, men hur gör man när man sover? sitter man fast i någon sorts kalsonggrepp?

Fast bälte kanske blir onödigt på exempelvis motorvägar för endast självkörande bilar.

 

Husbil hade varit perfekt. Då kan man äta frukost, skita, duscha och klä på sig, i valfri ordning, på väg till jobbet.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Det där reglerna om tomgångskörning börjar blir dumt utformade.

 

Ingen kommun förbjuder vad jag vet att bilen med hjälp av fjärrkontroll/timer/app startar en dieselbrännare som värmer upp motor och kupé samtidigt som den blivande föraren äter frukost.

Ingen förbjuder dig att låta bilen med hjälp av elvärmare hållas varm en hel natt, vilket innebär energislöseri.

Minst en kommun (Göteborg), antagligen fler, förbjuder tomgångskörning för uppvärmning (tror att det formuleras ungefär så) i mer än en minut med en bil som drivs av kompostgas (metan), ett bränsle som inte knappast är sämre än el vad gäller CO₂ (tack @KMN).

Det är helt sant, det får inte bli dumt paragrafrytteri. Men vi bor i Sverige, där vi silar mygg och sväljer kameler, med hjärtans lust!

 

8 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Kollade på lite bilder på den med olika inredningar. Sittande passagerare har säkerhets-bälte, men hur gör man när man sover? sitter man fast i någon sorts kalsonggrepp?

Fast bälte kanske blir onödigt på exempelvis motorvägar för endast självkörande bilar.

 

Husbil hade varit perfekt. Då kan man äta frukost, skita, duscha och klä på sig, i valfri ordning, på väg till jobbet.

Äntligen en som tänker utanför lådan. Varför ska självkörande bilar ens vara bilar?!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
21 minuter sedan, Alix säger:

Artikeln är låst så luckan är stängd. :D 

Du kan skylla på att du spelar in ett röstmemo, för det täcker inte lagen.

När/om polisen ber att få se på telefonen, säg "nej". Då måste de be om tillstånd för husrannsakan och det får de inte för straffet är för lågt.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Telly82 säger:

Du kan skylla på att du spelar in ett röstmemo, för det täcker inte lagen.

När/om polisen ber att få se på telefonen, säg "nej". Då måste de be om tillstånd för husrannsakan och det får de inte för straffet är för lågt.

Tack för tipset! :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Telly82 säger:

När/om polisen ber att få se på telefonen, säg "nej".

Fast de lär väl gå som våld mot tjänsteman == elpistolen. :shifty:Kan man ju hoppas i a  f.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Du kan skylla på att du spelar in ett röstmemo, för det täcker inte lagen.

När/om polisen ber att få se på telefonen, säg "nej". Då måste de be om tillstånd för husrannsakan och det får de inte för straffet är för lågt.

Va? Lagen förbjuder föraren att "använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen". Med denna utrustning avses "mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning ".

 

Innebär detta att allt telefonanvändande som inte är kommunikation inte omfattas av lagen? Det är alltså OK att hålla i telefonen så länge den inte används alls eller att använda dess vibratorfunktion och IP-klassning för att underhålla sig under monoton bilkörning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Va? Lagen förbjuder föraren att "använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen". Med denna utrustning avses "mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning ".

 

Innebär detta att allt telefonanvändande som inte är kommunikation inte omfattas av lagen? Det är alltså OK att hålla i telefonen så länge den inte används alls eller att använda dess vibratorfunktion och IP-klassning för att underhålla sig under monoton bilkörning?

Du får väl läsa artikeln. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Insatsvecka: Extra många fartkontroller på svenska vägar nu | Allt om Bilar

“Polisens nationella trafikinsatsvecka har inletts – vilket innebär extra många fartkontroller på de svenska vägarna.
Även mindre fartbrott bevakas.
– De är många och har därför stor effekt på medelhastigheten, säger Ursula Edström, trafikstrateg på polisen.”


 

Hoppas det blir riktigt många som fastnar. :crossfingers::yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, modEric säger:

Insatsvecka: Extra många fartkontroller på svenska vägar nu | Allt om Bilar

“Polisens nationella trafikinsatsvecka har inletts – vilket innebär extra många fartkontroller på de svenska vägarna.
Även mindre fartbrott bevakas.
– De är många och har därför stor effekt på medelhastigheten, säger Ursula Edström, trafikstrateg på polisen.”


 

Hoppas det blir riktigt många som fastnar. :crossfingers::yeahbaby:

 

Önskar du att bilister kör för fort? ?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, lappen71 säger:

Önskar du att bilister kör för fort? ?

Nej, så skrev jag inte. Jag hoppas att riktigt många åker fast. Det är inte samma sak som att jag önskar att de kör för fort. Det gör [alldeles] för många ändå.

 

Redigerad av modEric
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Svolder säger:

När jag åkte på semester i somras hade jag det tvivelaktiga nöjet att på ett par ställen övernatta på motell och fann att långtradarna som utnyttjade parkeringen stod på tomgång natten igenom. Dels stank det dieselavgaser och dels bullrade det. Det är förvånande att tomgångsregler inte verkar gälla lastbilar och bussar.

Säker på att det var huvudmotorn som gick? För tomgångsreglerna gäller tyvärr inte dieseldrivna kylaggregat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...