Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trafiktråden


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Som att jämföra en skottkärra med en svan......... :hihihi:

Skärmavbild 2018-06-12 kl. 14.06.24.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nej teslan är förvisso pinkdyr den också men den har fått de rikaste att känna köplust alla fall, det är väl det Musk gjort bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, modEric säger:

Transportstyrelsen: Hårdare tag mot mindre trafikbrott

Det blir bra... och förhoppningsvis lite lugnare på vägarna framöver när det tar effekt. :yeahbaby:

 

Motstridiga åsikter att längre straff skulle avskräcka.

 

Citat

Att utfärda varningar kan vara ett sätt för oss att markera och bidra till att motverka trafikfarliga beteenden

 

Vilket nonsens. Dom som har råd eller inte bryr sig kommer inte att sluta bara därför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

”... innebär troligen då ett skarpare straff ...”

Vad, då, ”troligen”? Och vad är ”skarpare straff”? Trist med artiklar som egentligen inte säger något. :mellow:

35 minuter sedan, lappen71 säger:

Motstridiga åsikter att längre straff skulle avskräcka.

 

Vilket nonsens. Dom som har råd eller inte bryr sig kommer inte att sluta bara därför.

 

Skarpare straff... såsom i indraget körkort, jmf med att man får en varning som sen beaktas vid nästa tillfälle (ie. indraget körkort är skarpare än en varning).

 

Nej det inte längre straff, utan bara att de skall anv varningsystemet mer, och det i sin tur kan ju göra att man hålller sig lugnare... Oavsett om de tycker att pengarna/böterna spelar roll el inte - att bli av med körkortet vill man nog inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, modEric säger:

 

Skarpare straff... såsom i indraget körkort, jmf med att man får en varning som sen beaktas vid nästa tillfälle (ie. indraget körkort är skarpare än en varning).

 

Nej det inte längre straff, utan bara att de skall anv varningsystemet mer, och det i sin tur kan ju göra att man hålller sig lugnare... Oavsett om de tycker att pengarna/böterna spelar roll el inte - att bli av med körkortet vill man nog inte.

 

Är det så, det fetade, eller antar du det? Och vad så med ”troligen” i så fall?

Personligen tror jag att det stannar vid varningar. Vilket är vad som utlovas.

Det är för politiskt känsligt för en myndighet att fatta strängare beslut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

Är det så, det fetade, eller antar du det? Och vad så med ”troligen” i så fall?

Personligen tror jag att det stannar vid varningar. Vilket är vad som utlovas.

Det är för politiskt känsligt för en myndighet att fatta strängare beslut.

Ja, troligen - om det inte är ett srtaff som inte leder till mer än varning. Jag tolker det hela lite som att man återgår till det som man utövade mer förr. Då var det rätt vanligt med en varning... en s k prick i körkortet*, vilket som oftast ledde till indraget körkort nästa gång.

 

Har fått en prick 1 gång... länge sen, och sen la de ner systemet. Det var för en missad stoppskylt. Efter det sen så blev det indraget direkt för samma förseelse.

 

* Om jag inte mninns helt fel så satt prickarna i ett halvår el 1 år och sen föll de ur automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, modEric säger:

Ja, troligen - om det inte är ett srtaff som inte leder till mer än varning. Jag tolker det hela lite som att man återgår till det som man utövade mer förr. Då var det rätt vanligt med en varning... en s k prick i körkortet*, vilket som oftast ledde till indraget körkort nästa gång.

 

Har fått en prick 1 gång... länge sen, och sen la de ner systemet. Det var för en missad stoppskylt. Efter det sen så blev det indraget direkt för samma förseelse.

 

* Om jag inte mninns helt fel så satt prickarna i ett halvår el 1 år och sen föll de ur automatiskt.

Kanske, vi får se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Alix säger:

”... innebär troligen då ett skarpare straff ...”

Vad, då, ”troligen”? Och vad är ”skarpare straff”? Trist med artiklar som egentligen inte säger något. :mellow:

Myndighetens egna "nyhet":

Citat

Förare som begår trafikbrott ska varnas i högre utsträckning än tidigare. Transportstyrelsen skärper hanteringen som innebär att förare som döms för också mindre trafikförseelser varnas. Målet är förbättrad trafiksäkerhet och i förlängningen ett minskat antal döda och skadade i trafiken.

Den som döms för ett trafikbrott kan få sitt körkort återkallat av Transportstyrelsen. Det vanligaste exemplet är fortkörning. Men myndigheten har också möjlighet att utfärda varningar. Det sker vid mindre trafikförseelser där det inte är aktuellt att återkalla körkortet men det ändå är motiverat med en åtgärd.

Om den som varnats döms för ytterligare trafikbrott tas hänsyn till den tidigare utfärdade varningen, vilket normalt innebär en skarpare bedömning än annars vid prövningen av körkortsinnehavet.

Under 2017 utfärdades cirka 3 900 varningar. En siffra som nu är tänkt att öka betydligt. En preliminär skattning visar på mellan 15 000 och 20 000 varningar per år.

– Vi på Transportstyrelsen ska varna om det är motiverat. Verksamhetsläget är nu så gott att det finns utrymme att varna också vid mindre allvarliga förseelser. Det är en tydlig ambition från vår sida, säger Katarina Fröberg, direktör för avdelning Körkort på Transportstyrelsen.

Preventiv effekt?

Kan en varning från myndigheten ha preventiv effekt? Innebär insikten att ens körkort kan vara i farozonen att förare som varnats fortsättningsvis avstår att bryta mot trafikreglerna? Transportstyrelsen kommer att följa upp arbetet med att varna i högre utsträckning under de kommande tre åren. Förhoppningen är att varningsarbetet får positiv effekt i form av ett minskat antal återkallade körkort i landet.

– Att utfärda varningar kan vara ett sätt för oss att markera och bidra till att motverka trafikfarliga beteenden. Det är något vi vill följa upp, säger Katarina Fröberg.

 

https://transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/transportstyrelsen-varnar-fler-vid-trafikbrott/

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dump.png.301affdec844ee75ba6cce17eb126993.png

 

Nej, det är INTE så att ”lågt vattenstånd orsakar båtskador”. Det är som att skriva att trottoarkanter orsakar fälgskador... :lol:  Källa: SVT

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D  Men det är väl lite oxå som att halka orsaka trafikolycka... det är ju klart att man kört för fort om man åker ut på en isfläck men det är å andra sidan kanske inte heller så bra att hålla halva hastigheten på vägen det kan skapa olyckor det med å fläckhalka är rätt svårt att förutse, så då är halkan alla fall en delorsak. Man ska väl som båtägare ha koll på vattendjup men det är väl förståeligt om man kör på som man brukar å inte tänker på att vattenytan är 20 cm lägre, eller vad den va. Jag är dessutom osäker på vad vattendjupet på sjökortet indikerar, är det utsatta djupet räknat på nåt sorts normalvattenstånd kan man tänka? Men du tänkte kanske att det finns nåt bättre språkligt sätt att uttrycka det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Semmelman säger:

:D  Men det är väl lite oxå som att halka orsaka trafikolycka... det är ju klart att man kört för fort om man åker ut på en isfläck men det är å andra sidan kanske inte heller så bra att hålla halva hastigheten på vägen det kan skapa olyckor det med å fläckhalka är rätt svårt att förutse, så då är halkan alla fall en delorsak. Man ska väl som båtägare ha koll på vattendjup men det är väl förståeligt om man kör på som man brukar å inte tänker på att vattenytan är 20 cm lägre, eller vad den va. Jag är dessutom osäker på vad vattendjupet på sjökortet indikerar, är det utsatta djupet räknat på nåt sorts normalvattenstånd kan man tänka? Men du tänkte kanske att det finns nåt bättre språkligt sätt att uttrycka det?

Hoppa fram till 3:05.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1089776?programid=2000

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 cm som mest, men väldigt varierat låg plus nånstans, tur jag inte har båt längre, jag kunde lätt tillhöra dem som missat höra på sjövädret..

"Medelvattenstånd" säger hon, kanske var det du tänkte på, undrar vad det är då, ja såklart medeldjupet under ett helt år och sen under flera år borde det va? Fast under ett år kanske räcker, drar man av lite för landhöjning minus havsnivåhöjning, undrar om de tar ut varann?

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sandhamn1962
45 minuter sedan, Semmelman säger:

16 cm som mest, men väldigt varierat låg plus nånstans, tur jag inte har båt längre, jag kunde lätt tillhöra dem som missat höra på sjövädret..

"Medelvattenstånd" säger hon, kanske var det du tänkte på, undrar vad det är då, ja såklart medeldjupet under ett helt år och sen under flera år borde det va? Fast under ett år kanske räcker, drar man av lite för landhöjning minus havsnivåhöjning, undrar om de tar ut varann?

Medeldjupet? Det är nog svårt att få fram. Det finns många områden som inte är mätta av sjöfartsverket ännu........  :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sandhamn1962
6 minuter sedan, Semmelman säger:

Nja medeldjupet på en punkt alltså, där djupet står på sjökortet.

Då menar du nog vattenståndet som faktiskt är det korrekta uttrycket. Det finns ett normalvattenstånd som man jämför med. Säger en gammal bogserbåtsskeppare......   :)   Fast medelvattenstånd är inte ett direkt vanligt uttryck utom hos SMHI då.

Redigerad av Sandhamn1962
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som framförande av fordon på land och vatten har man eget ansvar. Har både seglat med segelbåtar och brummat runt i snabbgående båtar och har svårt att förstå gnället. Är vattenståndet lågt, vilket man måste inhämta kunskap om och som borde vara synligt i de vatten man normalt färdas i, får man ju ta det i beräkningen och vara försiktigare än vanligt. OM det regnar eller är snö och is kan man ju inte köra bil som vanligt heller. Man måste anpassa farten efter hastigheten. :toodeloo:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men det är lättare sagt bakom tangentbordet än gjort, jag anpassar visst farten till väglaget men sen kan det ju på en liten fläck bakom en kurva va ren svartis och då hjälper det inte om jag så kör i tretti km/t, har jag otur då kanar jag ut, och då har jag kört 30 på motorväg, å det går ju inte det är ännu mer livsfarligt. Så man måste ju ta nån sorts rimlig medelväg å anpassa farten rimligen efter det väglag den har till största del, å så kan man sakta ner där man tror det kan va halare än annars, men man kan inte köra på landsvägen hela tiden som om det vore isfläckar överallt när det inte är det för då kommer man aldrig fram och orsakar dessutom fler olyckor när alla ska köra om. 

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev påkörd av en bil idag medan jag cyklade. Fick dock bara ett skrapsår på magen av cykelstången. Bilen fick dock en avsevärd skada i plastfronten av cykeltrampan. Bilisten fick sårad stolthet. :devil: 

Bilister ser oftast upphöjda cykelöverfarter (vanligen T-korsningar) som naturliga utsiktsplatser för att spana efter biltrafik. Dock spanar de inte så mycket efter den trafik som går på själva cykelbanan... :pinch: 

 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
Just nu, Alix säger:

Blev påkörd av en bil idag medan jag cyklade. Fick dock bara ett skrapsår på magen av cykelstången. Bilen fick dock en avsevärd skada i plastfronten av cykeltrampan. Bilisten fick sårad stolthet. :devil: 

Bilister ser oftast upphöjda cykelöverfarter (vanligen T-korsningar) som naturliga utsiktsplatser för att spana efter biltrafik. Dock spanar de inte så mycket efter den trafik som går på själva cykelbanan... :pinch: 

 

Ajaj, skönt att det gick bra! 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, sevensleeper säger:

Ajaj, skönt att det gick bra! 

Jo, men nu slutar jag cykla till och från stan. De kör som idioter i Borås (allmänt omvittnat).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...