Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trafiktråden


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Nä det är bara min optiska uppfattning lika väl som den röda är som jag inte tyckte följde medelvärdet så bra som verka strunta i de sämsta prickarna, men nåt dataprogram skulle kunna göra det bättre. Men du har rätt och som jag påstått att vi inte vet den framtida utvecklingen förrän i framtiden, vi kan bara sia. :)

 

Jag har den tron att alla cyklerna med uppladdningar och urladdningar plus tiden plus temperaturer plus materials kemiska termiska elektriska förmågor å etc etc kommer göra att teslas batterier inte har fullt så stora chanser att va så extremt effektiva som påståtts tidigare. Om vi får se den där grafen om tre-fyra år framåt ifylld skulle jag tro att vi ser allt fler prickar som faller neråt vilket skulle indikera början på en nedgång.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Semmelman säger:

Nä det är bara min optiska uppfattning lika väl som den röda är som jag inte tyckte följde medelvärdet så bra som verka strunta i de sämsta prickarna, men nåt dataprogram skulle kunna göra det bättre. Men du har rätt och som jag påstått att vi inte vet den framtida utvecklingen förrän i framtiden, vi kan bara sia. :)

 

Jag har den tron att alla cyklerna med uppladdningar och urladdningar plus tiden plus temperaturer plus materials kemiska termiska elektriska förmågor å etc etc kommer göra att teslas batterier inte har fullt så stora chanser att va så extremt effektiva som påståtts tidigare. Om vi får se den där grafen om tre-fyra år framåt ifylld skulle jag tro att vi ser allt fler prickar som faller neråt vilket skulle indikera början på en nedgång.

Om man ska misstänka något är det snarare detta. Det vill säga att man designar batteriutnyttjandet på så vis att nybilsköpare alltid är nöjda och låter det därefter plötsligt degraderande batteripaketet bli begagnatägarens bekymmer... :P 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant. Om jag nu skulle köpa en ny eller begagnad elbil där allt hänger så mycket på batterierna så skulle jag kräva prognoser och mer eller noggrannare garantier på batteriernas livslängd så tillverkaren inte gör något som ovan så man befinner sig plötsligt stå där med en värdelös bil.

 

Där är en fördel med de gamla bilarna, de degraderas men man vet ungefär hur fort och det är iofs ett lotteri om det kostar mycket eller lite att upprätthålla skrothögens fortsatta liv, men liten risk finns att motorn skär ihop totalt å gör hela bilen värdelös men det är ändå en ganska liten risk, det vanliga är att den allmänna degraderingen gör bilen stadigt men någorlunda förutsägbart mindre å mindre värd, men det är inte samma roulette som med teslan som verkar va ett lotteri vilken punkt på grafen man blir, med en större insats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Semmelman säger:

Sant. Om jag nu skulle köpa en ny eller begagnad elbil där allt hänger så mycket på batterierna så skulle jag kräva prognoser och mer eller noggrannare garantier på batteriernas livslängd så tillverkaren inte gör något som ovan så man befinner sig plötsligt stå där med en värdelös bil.

 

Där är en fördel med de gamla bilarna, de degraderas men man vet ungefär hur fort och det är iofs ett lotteri om det kostar mycket eller lite att upprätthålla skrothögens fortsatta liv, men liten risk finns att motorn skär ihop totalt å gör hela bilen värdelös men det är ändå en ganska liten risk, det vanliga är att den allmänna degraderingen gör bilen stadigt men någorlunda förutsägbart mindre å mindre värd, men det är inte samma roulette som med teslan som verkar va ett lotteri vilken punkt på grafen man blir, med en större insats.

En annan sak med Tesla är att man slutar tänka på den som en bil i övrigt. Vad har den för krockegenskaper? Har den en rostskyddsbehandling som passar nordiska vägförhållanden? Finns det oberoende verkstäder som kan ta sig an den? Hur ser servicenätet ut? Och så vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Krockegenskaperna verkar va blandade, från bu till bä:

 

https://www.google.se/search?q=tesla+krocktest&oq=tesla+kro&aqs=chrome.3.69i57j0l5.6173j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

 

Rostegenskaperna verkar däremot goda, mycket aluminium:

http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-tesla-model-s-2016

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
43 minuter sedan, Semmelman säger:

Den där röda linjen på tänkt genomsnittlig utveckling tar jag mig friheten visa hur jag skulle dra den, (ber om ursäkt för kvalitén, photoshop är jag inte så bra på linjer i):

(Då drar jag den ändå snällt, skulle kanske droppa ner den ännu mer. Ett datorprogram gör detta förstås bättre.)

 

 

batterigrafutveckl.jpg

De blå punkterna är tydligen mer eller mindre korrekt data, så det är inte så mycket att ifrågasätta. Beräknandet av den röda kurvan har troligtvis gjorts med https://sv.wikipedia.org/wiki/Minstakvadratmetoden och är inte heller så mycket att bråka om. Frågan är hur det blå punktmolnet kommer att utvecklas i framtiden. 

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

De blå punkterna är tydligen mer eller mindre korrekt data, så det är inte så mycket att ifrågasätta. Beräknandet av den röda kurvan har troligtvis gjorts med https://sv.wikipedia.org/wiki/Minstakvadratmetoden och är inte heller så mycket att bråka om. Frågan är hur det blå punktmolnet kommer att utvecklas i framtiden. 

 

Jaha, okej, jag trodde Lappen hade ritat till det. :D Men då är den nog korrekt. Men som sagt sen i framtiden..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
10 minuter sedan, Semmelman säger:

 

Jaha, okej, jag trodde Lappen hade ritat till det. :D Men då är den nog korrekt. Men som sagt sen i framtiden..

Jag vet inte hur det är gjort, men datorer kan fixa sådant om man bara knackar in punkterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som talar för Semmelmans tänkande är den allmänna kunskapen om att ting har en begränsad livslängd och förr eller senare säckar ihop. Diagrammets stora problem som jag ser det är bristen på batterier som varit i drift länge. Vad vi inte heller ser är hur man använder sin Tesla och hur den laddas. Hur påverkas batteriet över tid med korta stadskörningar med ständig i-laddning mot långkörningar och djup ur och i-laddning. Det som talar för diagrammet är många enskilda som hävdar att trots många års körning så är batteriet fräscht och bättre än vad man förväntat sig. Dessvärre är dessa som kört Tesla riktigt länge än så länge så få att ingen slutsats kan dras.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan kanske summera det som att den som är spekulant på en Tesla i framtiden gör klokt i att noga kontrollera batteripaketets kondition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Semmelman säger:

 

Jaha, okej, jag trodde Lappen hade ritat till det. :D Men då är den nog korrekt. Men som sagt sen i framtiden..

 

Jag ritat dit den? Du länkar till samma graf och klarar inte av att se det är samma röda linje. ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Semmelman säger:

Haha, jag vet att det är grafer från samma källa, jag är inte blind, därför jag länkade till den, att det är 7% försämring på 3 år är inget jag hittar på utan vad han skriver, som han tolkar graferna, läs texten under den tredje grafen, vet du bättre än han får du väl skriva till honom och rätta honom, inte mig.

Det är ju du som är en "flat earther" här som inte kan ta in verkligheten utan går på i dina spår med skygglappar på, du säger jag har fel att tiden inte inverkar någonting alls på batterikapaciteten och som stöd för det hänvisar du till uppgifter som inte tar upp tidsaspekten, jag visar alla fall upp en uppgift som tar upp det, från samma källa t o m så duger de i första fallet borde de duga i andra, så du har fel och jag har förmodligen ganska så rätt, som vanligt alltså.

Nu kommer du säkert som vanligt när du inser att du haft fel bara skriva att jag svamlar. Väntar på det. :D

 

Du får fråga honom hur han tolkar grafen men han gör fel.

Men snälla nån tiden är med eftersom bilarna är använda under tiden som datan är genererade.

Om du kollar på filmen så har någon mätt upp att batteridegrationen är 0.35% per år oberoende om det används eller inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Jag ritat dit den? Du länkar till samma graf och klarar inte av att se det är samma röda linje. ???

Den jag länkade till hade ingen en röd linje. Trodde du hade ritat den tack vare den ojämna cirkeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
12 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Du får fråga honom hur han tolkar grafen men han gör fel.

Men snälla nån tiden är med eftersom bilarna är använda under tiden som datan är genererade.

Om du kollar på filmen så har någon mätt upp att batteridegrationen är 0.35% per år oberoende om det används eller inte.

 

Så det är fel med 7% på tre år som han skriver?  Okej ta det med honom, jag tycker det verkar ganska rätt tolkat, kanske möjligen 6%, en bedömningsfråga.

Okej även 0,35% gör 3,5% på tio år, OM det stämmer alla år framåt, det har vi ingen aning om, även med så bra data (du har själv oxå skrivit 7% degradering på 5.7 år) så hade du fel när du motsäger mig med att tiden inte spelar någon roll om man ska va noga. Men enligt graferna vi just gått igenom är det andra siffror. Därför det skiljer något år och etc.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-05-20 på 23:00, Semmelman säger:

 

Du kunde inte överdriva lite mera? Så klart jag inte tror att den faller så dramatiskt så plötsligt, men jag har lite svårt att tro att utveckling är rak, linjär, i en massa år.

 

Om man ska dra några paralleller till vad de skriver här nedan om lithium-batterier så klarar de ca 500 cykler uppladdning, hur många cykler är de uppe i med teslorna egentligen? När man närmar sig ca 500 ggr då lär man kanske få se linjen börja droppa, såvida inte tesla gjort något underverk och om det Kjell skriver stämmer fortfarande.

 

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/batterier/uppladdningsbara-batterier#hur-lange-haller-ett-uppladdningsbart-batteri-

 

Ett Tesla batteri går INTE att jämföra med ett enkelt telefon eller datorbatteri.

Med den enkla anledningen att Tesla har aktiv batteriunderhåll som gör att degraderingen inte är jämförbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
8 minuter sedan, Semmelman säger:

Så det är fel med 7% på tre år som han skriver?  Okej ta det med honom, jag tycker det verkar ganska rätt tolkat.

Okej även det gör 3,5% på tio år, OM det stämmer alla år framåt, det har vi ingen aning om, även med så bra data så hade du fel när du motsäger mig med att tiden inte spelar någon roll om man ska va noga. Men enligt graferna vi just gått igenom är det helt andra siffror.

 

Jag har aldrig sagt att tiden inte spelar någon roll. Degraderingen per tid är MEDRÄKNAD i den data som presenterar eftersom batteriet är använt under en viss tid.

Men eftersom det är så viktigt för dig så har någon redan benat ute det åt dig och degraderingen är 0.35% per år.

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, lappen71 säger:

 

Jag har aldrig sagt att tiden inte spelar någon roll. Degraderingen per tid är MEDRÄKNAD i den data som presenterar eftersom batteriet är använt under en viss tid.

Men eftersom det är så viktigt för dig så har någon redan benat ute och degraderingen är 0.35% per år.

Jo det skrev du. Jo men den tiden var ju bara några år.

Ja enligt din länk, min länk säger ju uppenbarligen något annat, vilken ska vi tro på? Jag vågar inte säga bestämt att någon har fel, jag kan bara inte så kategoriskt svälja allt med hull å hår, det visar min länk att det kanske finns andra siffror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Ett Tesla batteri går INTE att jämföra med ett enkelt telefon eller datorbatteri.

Med den enkla anledningen att Tesla har aktiv batteriunderhåll som gör att degraderingen inte är jämförbar.

Visst det hjälper säkert till, men hur många cykler tål ett tesla-batteri då frågade jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Semmelman säger:

Så det är fel med 7% på tre år som han skriver?  Okej ta det med honom, jag tycker det verkar ganska rätt tolkat.

Okej även det gör 3,5% på tio år, OM det stämmer alla år framåt, det har vi ingen aning om, även med så bra data så hade du fel när du motsäger mig med att tiden inte spelar någon roll om man ska va noga. Men enligt graferna vi just gått igenom är det helt andra siffror.

 

Ja det är fel för om du tittar på den graf,nej det är inte jag som har målat tid linjen,ja det är jag som har målat dit ringarna men det är för att du ska ha lättare att avläsa den korrekt. 3 år och 6%

 

Det är 6% på tre år.Nu kanske du kommer gnälla över "Döh vadå det är bara 1% skillnad"274142793_Skrmavbild2018-05-22kl_13_07_25.thumb.png.085a5e9a99941df78e8b3da382f2106c.png

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
10 minuter sedan, Semmelman säger:

Jo det skrev du. Jo men den tiden var ju bara några år.

Ja enligt din länk, min länk säger ju uppenbarligen något annat, vilken ska vi tro på? Jag vågar inte säga bestämt att någon har fel, jag kan bara inte så kategoriskt svälja allt med hull å hår, det visar min länk att det kanske finns andra siffror.

 

Gjorde jag? Ok citera mig så ska jag göra en pudel

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

 

Ja det är fel för om du tittar på den graf,nej det är inte jag som har målat tid linjen,ja det är jag som har målat dit ringarna men det är för att du ska ha lättare att avläsa den korrekt. 3 år och 6%

 

Det är 6% på tre år.Nu kanske du kommer gnälla över "Döh vadå det är bara 1% skillnad"

 

Japp, det var ju väldigt mycket fel 7 eller 6%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Semmelman säger:

Jo det skrev du. Jo men den tiden var ju bara några år.

Ja enligt din länk, min länk säger ju uppenbarligen något annat, vilken ska vi tro på? Jag vågar inte säga bestämt att någon har fel, jag kan bara inte så kategoriskt svälja allt med hull å hår, det visar min länk att det kanske finns andra siffror.

 

Jag sväljer ingenting med hull och hår och till skillnad mot dig så förstår jag vad en flackande kurva betyder och inte hittar på egen data. Du såg 7% på tre år och gjorde den felaktiga beräkningen att det skulle bli 21% på 9år. Fast du det är en kurva och inte en rak linje.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Semmelman säger:

Japp, det var ju väldigt mycket fel 7 eller 6%.

 

Det blir mycket fel i slutändan när du räknar ut med din enkla skolmatte att på 9år skulle det bli 21%

Men om det är 6% så blir det med din felaktiga uträkning 18%

Nu blir det inte 18% heller eftersom det är en avtagande kurva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt märkligt att du är skeptisk när det gäller den data som presenteras men du tror okritiskt vad han på Tesla forumet skriver utan att kolla själv.

Kanske beror på att det passar vad du tror och tycker ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ok med detta så lämnar jag denna diskussion och speciellt med Semmelman för han kan varken räkna eller titta på en graf ?

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...