Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trafiktråden


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

3 minuter sedan, Telly82 säger:

Du måste leva i det förflutna. :devil:

Vi andra har 230V sedan 1988. :) 

Men om huset är byggt innan dess då? :fundersam: 

 

 

 

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Ingen har vad jag vet påstått i den här tråden att snabbladdare skulle vara onödiga.

Jag tvivlar på att batterierna kommer att bli större och större, tittar man på bensintankar i personbilar så är de ofta utformade för en räckvidd på runt 70 mil. Generellt sett behöver inte personbilar mer räckvidd än så, förutsatt att man kan tanka/ladda relativt snabbt. För vanligt jobbpendlande inklusive handla mat och hämta ungar räcker vanlig 220V bra.

 

Så tolkar jag alla fall detta. 

Citat

Visst, det är jättebra att Tesla sätter upp laddare, men på sikt är det onödigt och inte gratis

 

 

Batterierna har redan dubblats i Teslan och med roadstern så dubblas den igen. 

Och att säga att batteriet inte behöver bli större är som att batteriet i dagens telefone inte behöver bli större för gemene man klarar sig med en dags laddning. 

 

Teslas största batteri i dagsläget är på 100kwh och det klarar man sig realistiskt enligt ägares vittnesmål 25-45mil beroende på körsätt,väderförhållanden. 

Ska man då också dra något efter den så kommer batterierna behöva blir rejält stora för att ta sig 60 mil. 

 

Bmw har i dagarna annonserat att dom 2021 kommer lansera elbilar som har 200kwh och som kommer få en räckvidd på 70mil. 

 

Detta är bara början och batterierna kommer får större och större kapacitet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, lappen71 säger:

 

Så tolkar jag alla fall detta. 

 

 

Batterierna har redan dubblats i Teslan och med roadstern så dubblas den igen. 

Och att säga att batteriet inte behöver bli större är som att batteriet i dagens telefone inte behöver bli större för gemene man klarar sig med en dags laddning. 

 

Teslas största batteri i dagsläget är på 100kwh och det klarar man sig realistiskt enligt ägares vittnesmål 25-45mil beroende på körsätt,väderförhållanden. 

Ska man då också dra något efter den så kommer batterierna behöva blir rejält stora för att ta sig 60 mil. 

 

Bmw har i dagarna annonserat att dom 2021 kommer lansera elbilar som har 200kwh och som kommer få en räckvidd på 70mil. 

 

Detta är bara början och batterierna kommer får större och större kapacitet. 

Tja, det kommer väl alltid finnas något behov av snabbladdare,  men det kommer knappast att växa, eftersom mycket av laddandet kan ske under vanlig parkering. Att en tillverkare bygger ett eget nät anpassat för sina bilar ser jag bara som en sorts starthjälp.

 

I vardagstrafik räcker 30 mil per dygn ganska långt, men det kommer nog variera mellan biltyper.

 

Telefonbatterierna blir större, men kapaciteten äts upp av bland annat kraftigare inbyggda datorer. En elbil använder en oerhört stor andel av energin till framdrivning och framdrivningen kommer antagligen (minskad friktion, lättare fordon med mindre luftmotstånd, bättre trafikflöde med minskad mänsklig påverkan...) att kräva mindre, inte mer,  i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Tja, det kommer väl alltid finnas något behov av snabbladdare,  men det kommer knappast att växa, eftersom mycket av laddandet kan ske under vanlig parkering. Att en tillverkare bygger ett eget nät anpassat för sina bilar ser jag bara som en sorts starthjälp.

 

 

Tänk så fel du har :D

Om du bara visste hur denna karta såg ut för mindre än ett år sedan jämfört mot nu. Det byggs SC i en rasande takt.

https://supercharge.info

 

Samma sak kommer hända med snabbladdare för andra bilmärken också.

Du underskattar hur många som åker långt och som kommer vara i behov av en snabbladdare.

Ta tex Tesla när du ska åka långt är det bästa tidsmässigt inte att köra så långt som möjligt för att sen ladda batteriet fullt.

Utan det bästa är att åka korta sträckor för att stanna och ladda kortare stund för att toppa upp batteriet så du tar dig till nästa SC. Följer en YouTuber som haft flera Teslor och han räknade på det där vilken metod som är bäst tidsmässigt,att köra så långt som möjligt och sen ladda fullt och fortsätta,kontra att bara ladda så mycket att du kan ta dig till nästa laddare. Tidsmässigt var det sista alternativet bäst. Därför är jag övertygad att ett välutbyggt nätverk med snabbladdare är ett måste för att elbilen ska slå och ersätta fossilbilen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

*snip* tror du på riktigt att man ska kunna fixa laddare utan att bygga några? Självklart måste all infrastruktur byggas, och när man går från inget till lite så blir tillväxten enorm. Hur långt tror du att medelsvensken förflyttar sig en vanlig dag?

 

Men visst, om man bara kan använda 10 % eller så av batteriernas kapacitet så behöver de kanske bli större.

 

Vad i helsike snackar du om? :huh:

Antingen är jag dålig på att förklara,du kan inte läsa,eller <snip /> ...

Så jag tänker inte lägga ner någon tid på detta.

Redigerad av modEric
<snip /> av en tillbakakaka
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, lappen71 säger:

 

Vad i helsike snackar du om? :huh:

Antingen är jag dålig på att förklara,du kan inte läsa,eller <snip /> ...

Så jag tänker inte lägga ner någon tid på detta.

Den genomsnittliga årliga körsträckan för en personbil i Sverige 2017 var 12110 km. Då kör medelbilen under 40 km per dygn. Vilket man utan allt för stora problem kan fixa i en vanlig villa. Motsvarande sak är avsevärt svårare att lösa om man kör en bensindriven bil, eventuellt undantaget någon arabland där man kan ha egen oljekälla i trädgården.

Redigerad av modEric
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Den genomsnittliga årliga körsträckan för en personbil i Sverige 2017 var 12110 km. Då kör medelbilen under 40 km per dygn. Vilket man utan allt för stora problem kan fixa i en vanlig villa. Motsvarande sak är avsevärt svårare att lösa om man kör en bensindriven bil, eventuellt undantaget någon arabland där man kan ha egen oljekälla i trädgården.

Och med det vill du ha sagt att snabbladdare är onödiga. Ja vi får väl se hur det blir. Nu vet jag att du har fel om man tittar på hur det ser i Norge och USA där Tesla är störst i antal. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

Och med det vill du ha sagt att snabbladdare är onödiga. Ja vi får väl se hur det blir. Nu vet jag att du har fel om man tittar på hur det ser i Norge och USA där Tesla är störst i antal. 

Nej, det vill jag inte ha sagt. Jag tror att du kan tolkat betydelsen av inläggen 

https://forum.macworld.se/topic/126154-trafiktråden/?do=findComment&comment=1915839

och

https://forum.macworld.se/topic/126154-trafiktråden/?do=findComment&comment=1915851

på ett annat sätt än jag (som skrev dem) avsåg.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite tidigt att bedöma snabbladdares vara och ickevara. Nu i början på elbilsboomen dominerar väldigt dyra elbilar som Tesla som ägs av folk som åker kanske längre än gemene man och därför är mer beroende av snabbladdare. Sen finns det en grupp av mindre billigare bilar som ägs av kommuner och lokala företag som har dem som reklamskyltar för deras ekoprofil och aldrig åker ur stan. Dessa behöver inga snabbladdare.

...

Nu när Teslas modell 3 håller på att levereras och VW deklarerar att deras ID finns i hallarna om ca 1,5 år kommer vanligt folk att köpa dem. Vanligt folk åker till och från jobbet och till affären och sällan längre än 5-10 mil på vardagsbas. Vilket gör att procentuellt blir behovet mindre av snabbladdare även om det totala antalet kommer att öka. 

...

Själv kommer jag att stoppa i "motorvärmarsladden" hela året om och ladda min elbil hemma när jag skaffar en. Utom när jag åker på semester. Då kanske jag slår på stort och knallar upp till Rent a Wreck och hyr en vanlig bil för att slippa eventuella räckviddsproblem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Axelman säger:

 

Själv kommer jag att stoppa i "motorvärmarsladden" hela året om och ladda min elbil hemma när jag skaffar en. Utom när jag åker på semester. Då kanske jag slår på stort och knallar upp till Rent a Wreck och hyr en vanlig bil för att slippa eventuella räckviddsproblem.

 

Det är det som är vitsen med snabbladdare att du slipper räckviddsproblemen och kan ladda var som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Det är det som är vitsen med snabbladdare att du slipper räckviddsproblemen och kan ladda var som helst.

Jag är väl insatt i detta och förstår problematiken. Men om jag åker på semester kanske jag åker dit det inte finns snabbladdare. Jag kanske vill åka längre och inte vill vara begränsad av snabbladdare. En enkel lösning är att hyra en vanlig bil. Eller så tar jag min elbil. Vi har ofta hyrt bilar när vi åkt på semester för att dels få en bil som bättre passar det vi ska göra. Plus att om det händer bilen något är det hyrfirmans problem och inte mitt. Vill inte kvadda min semester med familjen med slika ointressanta problem. Har jag en ganska ny bil har jag ju värdeminskning på den om jag kör den, vilket finansierar en stor del av hyrbilskostnaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Axelman säger:

Jag är väl insatt i detta och förstår problematiken. Men om jag åker på semester kanske jag åker dit det inte finns snabbladdare. Jag kanske vill åka längre och inte vill vara begränsad av snabbladdare. En enkel lösning är att hyra en vanlig bil. Eller så tar jag min elbil. Vi har ofta hyrt bilar när vi åkt på semester för att dels få en bil som bättre passar det vi ska göra. Plus att om det händer bilen något är det hyrfirmans problem och inte mitt. Vill inte kvadda min semester med familjen med slika ointressanta problem. Har jag en ganska ny bil har jag ju värdeminskning på den om jag kör den, vilket finansierar en stor del av hyrbilskostnaden.

 

Ström kommer alltid finnas och om du är på semester så har du inte bråttom så då kan du ladda i vanligt uttag :)

Redan nu finns snabbladdare som täcker Sverige hyfsat men problemet är att dom är på tok för få.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, lappen71 säger:

 

Ström kommer alltid finnas och om du är på semester så har du inte bråttom så då kan du ladda i vanligt uttag :)

Redan nu finns snabbladdare som täcker Sverige hyfsat men problemet är att dom är på tok för få.

Jag har inte sagt emot dig.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
sevensleeper

Nu ska Volvo-förare ”nästan kunna se runt hörn”.
 

https://www.expressen.se/motor/trafik/nu-varnar-volvos-lastbilar-och-personbilar-varandra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
1 timme sedan, sevensleeper säger:

Nu ska Volvo-förare ”nästan kunna se runt hörn”.
 

https://www.expressen.se/motor/trafik/nu-varnar-volvos-lastbilar-och-personbilar-varandra

Tycker att det där med moln verkar lite onödigt instabilt. Varför inte en öppen decentraliserad standard baserad på något liknande https://en.wikipedia.org/wiki/Self-organized_time-division_multiple_access ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
sevensleeper

Drive.ai ska i juli sjösätta en flotta med självkörande bilar i staden Frisco, Texas
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
22 minuter sedan, sevensleeper säger:

Drive.ai ska i juli sjösätta en flotta med självkörande bilar i staden Frisco, Texas
 

 

Den självkörande Volvo XC90 (Volvo levererar bara bilen och är en av flera partners i projektet, bilens sensorer mm används inte) som visades upp under Vetenskapsfestivalen i Göteborg hade snyggade placering av nödstoppet. Och väldigt mycket datorer i bilen. Samt  en TV-spelskontroll som man kan styra med.

Provåkte https://www.chalmers.se/sv/styrkeomraden/transport/nyheter/Sidor/Forsta-sjalvkorande-bussen-rullar-pa-Chalmers.aspx  nyss. Förare, givetvis utrustad med TV-spelskontroll, åkte med. Den bussen är utvecklad för att kunna köra själv, ratt finns inte alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, sevensleeper säger:

Drive.ai ska i juli sjösätta en flotta med självkörande bilar i staden Frisco, Texas

Ok, amfibiebilar. Koolt! :yeahbaby:

  • Gilla 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
2018-05-17 på 21:05, Mattiasgbg säger:

Provåkte https://www.chalmers.se/sv/styrkeomraden/transport/nyheter/Sidor/Forsta-sjalvkorande-bussen-rullar-pa-Chalmers.aspx  nyss. Förare, givetvis utrustad med TV-spelskontroll, åkte med. Den bussen är utvecklad för att kunna köra själv, ratt finns inte alls.

Hur var det? Kändes det annorlunda? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
5 minuter sedan, sevensleeper säger:

Hur var det? Kändes det annorlunda? 

Ganska kass UX, bussen känns lite plastig och körningen, särskilt bromsningen, är lite ryckig. Fyrhjulsstyrningen gör i kombination med att man kan sitta nästan ovanför (de styrande) bakhjulen att kraftigt svängande känns konstigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Ganska kass UX, bussen känns lite plastig och körningen, särskilt bromsningen, är lite ryckig. Fyrhjulsstyrningen gör i kombination med att man kan sitta nästan ovanför (de styrande) bakhjulen att kraftigt svängande känns konstigt.

Okej! Jag skulle vilja testa. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
4 minuter sedan, sevensleeper säger:

Okej! Jag skulle vilja testa. :) 

Jag skulle tro att något sådant kan fungera i ganska vanlig trafik ganska snart, exempelvis som internbuss på sjukhusområde eller industriområde. Men att köra ut i "riktig" trafik tror jag inte är jättebra, det finns för många idioter där. Mänsklig förare tror jag kommer behöva finnas tillgänglig (antingen lokalt med glädjepinne eller på distans med radio/video-länk) under många år.

 

Antar att själva fordonet är lite förserieexemplar med tillhörande konstigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
6 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Jag skulle tro att något sådant kan fungera i ganska vanlig trafik ganska snart, exempelvis som internbuss på sjukhusområde eller industriområde. Men att köra ut i "riktig" trafik tror jag inte är jättebra, det finns för många idioter där. Mänsklig förare tror jag kommer behöva finnas tillgänglig (antingen lokalt med glädjepinne eller på distans med radio/video-länk) under många år.

 

Antar att själva fordonet är lite förserieexemplar med tillhörande konstigheter.

Kul ändå att det blir fler och fler självkörande fordon i olika miljöer. Undrar när alla manuella bilar är utbytta. Det dröjer naturligtvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag det är roligt att köra bil och jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om att bara behöva åka med. 

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...