Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Så länge folk betalar själva ser jag inga problem med att de pumpar in nervgift i läpparna, byter kön, eller amputerar vitala delar av hjärnan. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, iMarc säger:

Det vet du inte. 

Jag vet! 

Hade en gud funnits hade han inte gjort människan...

Det är människan som skapar gudar.

Övriga levande varelser är kloka nog att inte hitta på sådant.

Religion är ett äldre redskap för att förtrycka människor. 

Sen uppfann vi politiken och använder även den  som verktyg att trycka ner människor

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, iMarc säger:

Det vet du inte. 

 

Jo för hade en gud funnits så hade inte min bror tagit sitt liv

 

Istället så tycker jag du ska bevisa att han finns. Kan du inte så håll käften 

  • Ledsen 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spännande! Det brittiska parlamentet kanske faktiskt kommer att rösta ja till någonting vad gäller Brexit. Vi får se...

 

 

(Vid midnatt ungefär)

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Spännande! Det brittiska parlamentet kanske faktiskt kommer att rösta ja till någonting vad gäller Brexit. Vi får se...

 

 

(Vid midnatt ungefär)

De röstade ja! 313–312.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, iMarc säger:

Det vet du inte. 

 

https://youtu.be/B1YiDN8MT9w

 

 

Du säger att det är oetiskt men hur kan det vara det om det är guds vilja?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Alix säger:

De röstade ja! 313–312.

Till vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, lappen71 säger:

 

Jo för hade en gud funnits så hade inte min bror tagit sitt liv

 

Först och främst så beklagar jag sorgen efter din bror.

 

Men det finns ett stort problem med en sådan slags gud som ska bestämma allting.

 

Sveriges Radio, programmet ”Allvarligt talat” från 2015-12-27 med Horace Engdahl.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/652721?programid=3143

Transkriberat så noggrant jag kunnat från radions talspråk.

 

[Fråga] Hej, jag heter Jan Bergsten, kommer från Eskilstuna. Min fråga är: Är inte människors ständiga undran över hur allt ont kan tillåtas att ske i världen, samtidigt som det påstås finnas en allsmäktig gudom. Hur kan kyrkan tro att den ska kunna rekrytera fler tillbedjare till en gud som abdikerat och i själva verket lagt över allt ansvar på individen och det världsliga samhället? Hälsar Jan.

 

[Svar] Tack för frågan, Jan. Håller Gud på AIK eller Djurgården? Om man är AIK:are, varför förhindrade han då inte Djurgårdens ledningsmål? Kruxet med din fråga är att den förutsätter att det är möjligt att på ett säkert och entydigt sätt skilja mellan gott och ont. Tänk om Gud styrde allt, och du eller jag plötsligt kände att det som han bestämde var alldeles fel, att hans åsikt om ont och gott var frånstötande och hans dom orättvis. Att AIK borde ha fått vinna. 
Eftersom vi skulle vara tvungna att utgå ifrån att Guds allmakt innebär att hans ställer allting tillrätta enligt sin gudomliga uppfattning om det goda, skulle det inte ens vara någon idé att tänka tanken att det skulle kunna vara något fel med det som hände omkring oss i verkligheten.
Frågan är om det som återstod av dig och mig, sedan vi hade vant oss vid det förhållandet, verkligen skulle förtjänas att få kallas ”mänsklig”. Vi skulle vara som marionetter med sågspån i huvudet.
En sådan Gud skulle likna den där typen av chef som lägger sig i minsta detalj och som inte har något som helst förtroende för de anställda, som inte kan delegera, och som i efterhand kontrollerar vad hans underlydande har gjort när han inte var på plats. Vi vet vad det betyder att ha en sådan chef på en arbetsplats. All kreativitet upphör, apatin sprider sig.
Nej, jag tror det är mera givande att tolka ordet ”allmakt” så att Gud är som han vill, inte som filosoferna vill. Gud är på sitt eget sätt. Till exempel är det uppenbart att han funnit det förenligt med sin godhet och allmakt att ge spelrum åt det som människor i olika tider har kallat ”det onda”. Du undrar om man kan tillbe en Gud som gör det. Jag för min del skulle ha svårt att tillbe en Gud som inte gjorde det.
Knäckfrågan kan formuleras så här: Kan man tillbe en Gud som har tålamod med mänskligheten? Om du svarar ”nej” är min motfråga: Kan man tillbe en Gud som inte har tålamod med mänskligheten?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Telly82 säger:

Till vad?

Bra fråga. I runda slängar kan man säga att de röstade ja till att försöka tvinga fram att det inte blir en avtalslös Brexit 12 april.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommuner och kommunala bolag ger jag generellt inte mycket för. Citat ur två betalartiklar (min fetning):

 

”...Torestorps fiberförening avbröt förhandlingarna med Marks kraftvärme efter att ha anklagat vd:n Bengt-Allan Frost för hot och utpressning.

I stället har de två föreningarna nu kommit överens med operatören Zitius om att aktivera hela sträckan. Därmed kan nätet i Öxabäck, som snart är klart, få anslutning.

Det som inte gick att lösa med Marks kraftvärme och kommunen under tre år löste vi på några timmar och alla parter är nöjda, säger Gunilla Esbjörnsson, ordförande i Torestorps fiberförening.” Artikel.

 

”Hon [kommunalrådet Lisa Dahlberg (S)] säger att kommunen fått mycket kritik för arbetet med fiberutbyggnaden. Ett exempel är förhandlingarna mellan Torestorps fiberförening och Marks kraftvärme där vd:n Bengt-Allan Frost ska ha hotat att stänga av fiberuppkopplingen till Torestorp.

– Det var ett olyckligt uttalande från vd:ns sida och det har han och kommundirektören (Mats Lilienberg) bett om ursäkt för.” Artikel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat från dagens Helsingborgs Dagblad:

Garagetjuvar i Mjöhult

 

Så nu har någon stulit ett helt garage! :o 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant. USA:s högsta domstol går i en sanslös riktning angående dödsstraffets utförande, men USA i sin helhet håller på att avskaffa dödsstraffet, bit för bit, om uttrycket ursäktas. Artikel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Efter händelsen har polisen i södra Fyrbodal publicerat ett meddelande i sociala medier där de uppmanar trafikanter att sluta blinka och varna för hastighetskontrollerna.

”Den person som nu sitter i vårt förvar, efterlyst för försök till mord och grov misshandel, hade med stor sannolikhet inte suttit där om denna person mött just dig som blinkade med helljus. De personer som inte vill ha med oss att göra är väldigt uppmärksamma på alla signaler som kan tolkas som att det är en poliskontroll längre fram på vägen.”, skriver man.”

 

Man borde forska i varför idiotgenerna sätts på när folk sitter bakom ratten. 

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/efterlyst-for-mordforsok-fast-i-fartkontroll

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gellert Tamas hudflängs på Expressens kultursida. Kulturchefen rycker på axlarna:

 

”– Det är en helt ordinär process på en kultursida. En författare skriver ett personligt hållet inlägg i en fråga, sen inväntar man replik eller kontaktar själv en person för att be om en replik. Vi följde helt enkelt den procedur som vi alltid gör.”

 

Det är det som är problemet. Kulturredaktionerna är kollektivt inte riktigt kloka. :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, Alix säger:

Det är det som är problemet. Kulturredaktionerna är kollektivt inte riktigt kloka. :stjarnsmall:

"Vi har följt våra rutiner" är ju (alltför) ofta det svar man får från ansvarigt håll när någon råkat illa ut. Att det kan vara fel på rutinerna faller dem inte in. :ThumbsDown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Telly82 säger:

"Vi har följt våra rutiner" är ju (alltför) ofta det svar man får från ansvarigt håll när någon råkat illa ut. Att det kan vara fel på rutinerna faller dem inte in. :ThumbsDown:

Precis. Fast jag misstänker att det bara är svepskäl. Den verkliga anledningen känner jag inte. Att tro på könskrig vill jag inte. Kulturcheferna på Aftonbladet och Expressen är visserligen kvinnor och sätter åt medelålders män, men det är nog en tillfällighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Alix säger:

”Efter händelsen har polisen i södra Fyrbodal publicerat ett meddelande i sociala medier där de uppmanar trafikanter att sluta blinka och varna för hastighetskontrollerna.

”Den person som nu sitter i vårt förvar, efterlyst för försök till mord och grov misshandel, hade med stor sannolikhet inte suttit där om denna person mött just dig som blinkade med helljus. De personer som inte vill ha med oss att göra är väldigt uppmärksamma på alla signaler som kan tolkas som att det är en poliskontroll längre fram på vägen.”, skriver man.”

 

Man borde forska i varför idiotgenerna sätts på när folk sitter bakom ratten. 

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/efterlyst-for-mordforsok-fast-i-fartkontroll

Om polisen vill hitta efterlyst folk borde ANPR-kontroll vara effektivare än hastighetskontroll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, Alix säger:

Precis. Fast jag misstänker att det bara är svepskäl. Den verkliga anledningen känner jag inte. Att tro på könskrig vill jag inte. Kulturcheferna på Aftonbladet och Expressen är visserligen kvinnor och sätter åt medelålders män, men det är nog en tillfällighet.

Jag anar matriarkala strukturer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Om polisen vill hitta efterlyst folk borde ANPR-kontroll vara effektivare än hastighetskontroll.

Varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Jag anar matriarkala strukturer.

Tidningarna är väl ändå konkurrenter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...