Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vargjakten...


rickard1234

Rekommendera Poster

  • Svars 1k
  • Created
  • Senaste svar

Så jävla inkompetent, så klart man kan göra ett stängsel som håller vargar inne. Även utan el.

 

 

Men alltså icke vilda vargar får man skjuta hur som helst, gäller inga lagar dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart man kan göra stängsel, men det kostar, och pengar finns inte överallt.

 

Nu ligger det en betongsula i marken, och nätet är rätt kraftigt.

Men visst vargarna har starka käftar, och sliter av sina tändet i försök att lämna flocken och bilda nya revir, för det var ungvargarna som rymde först, deras instinkt är stark.

 

post-113-1263140626_thumb.jpg

 

 

Så under sulan grävde de sig inte..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att skylla på budget går inte. Driver man en djurpark så är det väl (förhoppningsvis?) för att man tycker om djur o då får man ju faktiskt prioritera. Vad kostar det att ha ett stängsel som gör det som det ska?

 

Finns ingen budget för säkerheten mm så får man väl lägga ner.

 

Jag upprepar återigen.. inkompetens. :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörde att ledarmamman sköts och i och med det rämnade flocken, de verkar helt förstörda i parken över de som hänt. :(

Tar många år att få en fungerande flock igen säger de. Kanske skulle de importera 20 nya och plantera ut hälften i naturen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök bita av stängseltråd själva får ni se... ^_^

Med era tänder..i

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har byggt stängsel i min ungdom runt en hel flygplats som ett arbetslöshetsprojekt och då använde vi en ca 3 mm tjock rostfri tråd i botten (liksom överst) som nätändarna najades runt, jag ser inte riktigt på bilden hur det ser ut exakt men jag kan inte tro att en varg kan gnaga eller bita av en 3 mm tjock ståltråd, den var svår nog att klippa av med avbitartång med halvmeterlånga handtag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, så kommer då forskarnas dom över vargjakten. Är någon av oss som är van att tänka lite kritiskt förvånad? Trist bara att ingen kunde fråga dem innan man började slakten. Hans Ellegren som uttalar sig är nog Sveriges mest framstående genetiker, som jag för övrigt har träffat vid ett antal tillfällen i olika sammanhang.

De okritiska sväljare som här i tråden har försvarat Carlgrens dumheter borde åtminstone få sig en tankeställare. Snacket om genetisk föryngring var rena dumheter - och det kunde vem som helst med genomgången grundskola räkna ut.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/inavel-ho...garna-1.1025971

 

 

 

Rackarns wall7 hann posta före... Mitt inlägg får stå kvar ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs: http://www.dn.se/nyheter/sverige/inavel-ho...garna-1.1025971

Sönderavlad vargstam? Icke alls!

 

Skyddsjakt på Carlgren och regeringen? Bara undrar? Genetik ni vet ...

Ja, så kommer då forskarnas dom över vargjakten. Är någon av oss som är van att tänka lite kritiskt förvånad? Trist bara att ingen kunde fråga dem innan man började slakten. Hans Ellegren som uttalar sig är nog Sveriges mest framstående genetiker, som jag för övrigt har träffat vid ett antal tillfällen i olika sammanhang.

De okritiska sväljare som här i tråden har försvarat Carlgrens dumheter borde åtminstone få sig en tankeställare. Snacket om genetisk föryngring var rena dumheter - och det kunde vem som helst med genomgången grundskola räkna ut.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/inavel-ho...garna-1.1025971

Jag håller med.

 

Andreas Carlgren är "lämpligt nog" på semester utomlands o kan inte kommentera detta nu, men jag hoppas att han får stå till svars senare. :utskallning:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med.

 

Andreas Carlgren är "lämpligt nog" på semester utomlands o kan inte kommentera detta nu, men jag hoppas att han får stå till svars senare. :utskallning:

 

Vi får racketskriva en hög insändare under våra och fingerade namn om det kniper.

Det är oroande att vår regering antingen agerat efter total idioti eller efter total ignorans i denna och andra frågor.

Jag vet inte vad som är mest skrämmande, att regeringen fattar beslut som på sikt kan leda till att vargen utrotas utan att veta om det, eller att kom bara skiter i det.

 

Det är snart val, jag hoppas att stolpskotten som sitter nu hinner få tillräckligt med dålig publicitet innan valet.

Men känner vi dem rätt har de antagligen ett ospelat kort som kommer att ge vissa grupper en extra, kortsiktig slant som säkerställer deras röst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får racketskriva en hög insändare under våra och fingerade namn om det kniper.

Det är oroande att vår regering antingen agerat efter total idioti eller efter total ignorans i denna och andra frågor.

Jag vet inte vad som är mest skrämmande, att regeringen fattar beslut som på sikt kan leda till att vargen utrotas utan att veta om det, eller att kom bara skiter i det.

 

Det är snart val, jag hoppas att stolpskotten som sitter nu hinner få tillräckligt med dålig publicitet innan valet.

Men känner vi dem rätt har de antagligen ett ospelat kort som kommer att ge vissa grupper en extra, kortsiktig slant som säkerställer deras röst.

Men ursäkta men nu tar du väl i lite, även om det är ett ganska allvarligt misstag så även experter/experten som uttala sig i SvD idag tror inte att just de här skjutna vargarna kommer innebära att vargen utrotas helt (skjuts väl fler illegalt vilket år som helst kan tänka?), ska detta felaktiga beslut enkom få dig att rösta på ett annat parti, finns väl ändå fler viktiga saker att ta i beaktande när man ska välja regering, ingen regering har heller nånsin varit hel felfri på alla områden (de få vargar vi har idag är ju knappast sittande regerings fel heller), så hejda dig lite, Carlgren kanske gör nåt som kan kompensera detta misstag lite alla fall. Kanske att detta felaktiga beslut kan få en bättre utveckling för rovdjursfrågan än om det inte skett, vem vet? Tänk om regeringen skulle gå upp till 500 vargar i Sverige nu när de får tänka över sitt misstag lite, det vore väl bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...Carlgren kanske gör nåt som kan kompensera detta misstag lite alla fall.

O vad skulle det kunna vara? :fundersam:

 

Vad mig anbelangar så har han bränt sina skepp o jag hoppas innerligen att han aldrig mer får nåt annat att säga till om! :utskallning:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

O vad skulle det kunna vara? :fundersam:

 

Vad mig anbelangar så har han bränt sina skepp o jag hoppas innerligen att han aldrig mer får nåt annat att säga till om! :utskallning:

Inte vet jag men man kan ju hoppas att han funderar över sitt beslut, han borde ha begripit vid det här laget att det inte var något genidrag precis, alla vargarna som sköts verkar ju va friska utan genetiska defekter t ex. Men nu har de prövat ett dåligt förslag och borde se effekten och kunna dra slutsatser av det.

Ifall han skulle höja gränsen för hur många vargar vi ska ha så vore väl det bra? Det är väl det vi vill här de flesta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifall han skulle höja gränsen för hur många vargar vi ska ha så vore väl det bra? Det är väl det vi vill här de flesta?

Jo, det vore bra, men att han skulle vara med o avgöra det vore väl som att sätta en bödel i domarbänken.. :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlgren har nog fått råd från rådgivare både från vargkramarsidan och vargstryparsidan. Han själv lär nog inte anse sig vara expert i ämnet utan är tvungen att ta beslut utifrån det underlag han får från experterna. Att sen experterna själva inte är eniga i frågan gör ju inte saken bättre/lättare.

Att sen vargarna visat sig vara kroppsligt sunda ur genetisk synpunkt hade man väl knappast kunna utreda utan att dissekera dem. Om de sen varit sunda för övrigt lär vi aldrig få reda på, allt syns ju inte vid en dissektion.

 

Nu är gjort gjort så nu tycker jag vi skall koncentrera oss på den urskillningslösa jakten på svart- och brunråtta, dessa intelligenta djur som får utstå fällor och gifter utan pardon. Här krävs en folkstorm för att stoppa detta!!!!!

LÅT RÅTTORNA LEVA!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vargjakten ter sig som enbart fjäsk för varghatare..... :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla kan göra fel, en del kan inse det å några kanske vill försöka göra bättring. :)

 

Carlgren och de riksdagsmän som röstade för denna jakt kände naturligtvis till allt detta innan de tog beslutet. Om du läser min argumentation i denna tråd så säger jag ju precis samma sak som nu har "avslöjats". Det var ju något alla kunde räkna ut - att vi inte får fler vargar av att skjuta några på måfå och att ett gäng skjutkåta rednecks inte kunde välja ut de mest defekta djuren, särskilt inte under de premisser som gällde för jakten där alla visste att det gällde att panga på som fasiken innan någon annan hann före.

Carlgren har alltså inte gjort något misstag som han kan begrunda eller fått felaktigt faktaunderlag. Han ljög helt enkelt. Tyvärr så finns det tillräckligt många som är korkade nog att svälja såna uppenbara lögner. Gjorde det inte det så skulle ingen lögnaktig politiker bli långlivad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är gjort gjort så nu tycker jag vi skall koncentrera oss på den urskillningslösa jakten på svart- och brunråtta, dessa intelligenta djur som får utstå fällor och gifter utan pardon. Här krävs en folkstorm för att stoppa detta!!!!!

LÅT RÅTTORNA LEVA!!

Någon urskillningslös jakt på svartråtta pågår nog knappast eftersom den betraktas som utdöd i Sverige sedan länge. Skulle den förekomma så är den upptagen på "Röda listan" över hotade arter. Så om råttor verkar du kunna ungefär lika mycket som om vargar... ;)

Men visst ska vi lämna råttorna ifred. Det vill säga de råttor som lever i ett naturligt habitat. De som gör svår skada på mänsklig verksamhet ska vi nog försöka kontrollera - precis som med de vargar som gör svår skada på mänsklig verksamhet. För vad jag sett är det ingen i denna tråd som argumenterat mot skyddsjakt på varg. Eller ?

Så det lilla försöket att förlöjliga vargjaktmotståndarna föll på sitt eget grepp. Ska du ge dig på att håna dina meningsmotståndare får du nog läsa på lite runt ämnet och vässa retoriken lite. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon urskillningslös jakt på svartråtta pågår nog knappast eftersom den betraktas som utdöd i Sverige sedan länge. Skulle den förekomma så är den upptagen på "Röda listan" över hotade arter. Så om råttor verkar du kunna ungefär lika mycket som om vargar... ;)

Men visst ska vi lämna råttorna ifred. Det vill säga de råttor som lever i ett naturligt habitat. De som gör svår skada på mänsklig verksamhet ska vi nog försöka kontrollera - precis som med de vargar som gör svår skada på mänsklig verksamhet. För vad jag sett är det ingen i denna tråd som argumenterat mot skyddsjakt på varg. Eller ?

Så det lilla försöket att förlöjliga vargjaktmotståndarna föll på sitt eget grepp. Ska du ge dig på att håna dina meningsmotståndare får du nog läsa på lite runt ämnet och vässa retoriken lite. :)

Så ska en slipsten dras ... :respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte: Det kanske han gjorde. Han kanske oxå blev hårt lobbyad så pass mycket så det var svårt att se det som du såg så självklart. Jag är inte så säker på att han just nu sitter och är nöjd med hur det hela utvecklade sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon urskillningslös jakt på svartråtta pågår nog knappast eftersom den betraktas som utdöd i Sverige sedan länge. Skulle den förekomma så är den upptagen på "Röda listan" över hotade arter. Så om råttor verkar du kunna ungefär lika mycket som om vargar... ;)

Men visst ska vi lämna råttorna ifred. Det vill säga de råttor som lever i ett naturligt habitat. De som gör svår skada på mänsklig verksamhet ska vi nog försöka kontrollera - precis som med de vargar som gör svår skada på mänsklig verksamhet. För vad jag sett är det ingen i denna tråd som argumenterat mot skyddsjakt på varg. Eller ?

Så det lilla försöket att förlöjliga vargjaktmotståndarna föll på sitt eget grepp. Ska du ge dig på att håna dina meningsmotståndare får du nog läsa på lite runt ämnet och vässa retoriken lite. :)

 

Försöker få lite balans på diskussionen.

Här har, när det gäller vargarna sagts att, ja då får fårägarna bygga högre stängsel, ja då får hundägarna ge tusan att släppa ut sina hundar, ja då får renägarna hägna in sina renar etc etc. Lätt som en plätt, som stockholmarna säger.

Men stockholmarna vill inte ha råttor springande på gatorna och ringer Simex, men tänker inte på den söta lilla råttan som hittar föda, för att stockholmarna sprider ätbart kring sig, och som då förtjänar en våldsam död.

För råttan är tätorten ett naturligt habitat!

 

Hur schyst är denna slakt på en skala?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försöker få lite balans på diskussionen.

Här har, när det gäller vargarna sagts att, ja då får fårägarna bygga högre stängsel, ja då får hundägarna ge tusan att släppa ut sina hundar, ja då får renägarna hägna in sina renar etc etc. Lätt som en plätt, som stockholmarna säger.

Men stockholmarna vill inte ha råttor springande på gatorna och ringer Simex, men tänker inte på den söta lilla råttan som hittar föda, för att stockholmarna sprider ätbart kring sig, och som då förtjänar en våldsam död.

För råttan är tätorten ett naturligt habitat!

 

Hur schyst är denna slakt på en skala?

 

För att den dubbelmoralen ska bli dubbel, så krävs det att vi, de "påhoppade" faktiskt dödar råttor. Jag tillhör inte den gruppen som dödar råttor. Faktum är att jag inte ens dödar flugor, getingar, humlor eller annan tänkbar "ohyra". Jag tillhör en utav dem som helt enkelt omplacerar dessa.

 

Vad skulle vara fel med att fårägarna får införskaffa adekvat skydd för sina får? Det blir ju dessutom gratis då det är viltskadecenter och länsstyrelsen som bekostar detta om man behöver det. Så var ligger problemet?

Jägarna kan släppa ut sina hundar med gott samvete om de hade brytt sig om att lära dessa att inte gå på varg och björn. Detta är någonting som många jägare gör, för att hundarna ska vara säkra ute i skogen. Är inte det lämpligare än att skjuta vargen?

 

Dessa genetiska defekter skulle dessutom försvinna om vi tar in nya vargar. Så att skydda stammen är heller inget argument utan en ren lögn. Som tidigare nämnt, inavel skapar inte defekter utan framhäver dem. Skulle nytt blod tillföras skulle dessa defekter hamna i skymundan igen. Väldigt förenklat.

 

Det går helt enkelt inte att motivera jakten, det finns inga argument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...