Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vargjakten...


rickard1234

Rekommendera Poster

Precis sådär borde riksdagen ha resonerat. Då hade vi sluppit denna onödiga slakt.

:respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1k
  • Created
  • Senaste svar
mynameisoscarjo
Precis sådär borde riksdagen ha resonerat. Då hade vi sluppit denna onödiga slakt.

Haha, du har väl rätt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis sådär borde riksdagen ha resonerat. Då hade vi sluppit denna onödiga slakt.

 

Du skulle läst den blå ledaren i Tidningen Ångermanland idag. Idioten rasade över att ordförande i Muf hade ogillat vargjakten. Denna idiot använde det mycket talande argumentet att vargar som dödar djur inte kan ses som fridlysta :stjarnsmall:

 

Idioten stavade också "kallas" med tre L.

 

Vilken stjärna! :)

 

Han sa också någonting obegripligt om genetiken. Jag citerar: "Det finns en poäng i att vargstammen är genetisk frisk".

 

Du har helt rätt, iMatte, i att riksdagen borde överlåtit detta till kunniga.

Det skulle inte vara omöjligt att alla jakthundar skulle tränas till att undvika varg och björn. Samt att djur som kommer "för nära" befolkningen skräms bort. Det finns effektiva sätt att göra detta, till exempel att skjuta på dem med gummikulor, vilket man gör på många ställen i Amerikaland när björn kommer för nära. Klagar bönder och annat djurfolk på att vargen tar deras djur, så får dessa helt enkelt se till att skaffa adekvat skydd.

 

Det går som sagt inte heller att ha en genetiskt frisk vargstam på 200 individer. Många sakkunniga är överens om att vi kan husera flera tusen vargar, utan problem.

 

Ren idioti.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går som sagt inte heller att ha en genetiskt frisk vargstam på 200 individer. Många sakkunniga är överens om att vi kan husera flera tusen vargar, utan problem.

 

Ren idioti.

 

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fantomen hade pli på sin varg.... :tarskratt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo
Du skulle läst den blå ledaren i Tidningen Ångermanland idag. Idioten rasade över att ordförande i Muf hade ogillat vargjakten. Denna idiot använde det mycket talande argumentet att vargar som dödar djur inte kan ses som fridlysta :stjarnsmall:

 

Idioten stavade också "kallas" med tre L.

 

Vilken stjärna! :)

 

Han sa också någonting obegripligt om genetiken. Jag citerar: "Det finns en poäng i att vargstammen är genetisk frisk".

 

Du har helt rätt, iMatte, i att riksdagen borde överlåtit detta till kunniga.

Det skulle inte vara omöjligt att alla jakthundar skulle tränas till att undvika varg och björn. Samt att djur som kommer "för nära" befolkningen skräms bort. Det finns effektiva sätt att göra detta, till exempel att skjuta på dem med gummikulor, vilket man gör på många ställen i Amerikaland när björn kommer för nära. Klagar bönder och annat djurfolk på att vargen tar deras djur, så får dessa helt enkelt se till att skaffa adekvat skydd.

 

Det går som sagt inte heller att ha en genetiskt frisk vargstam på 200 individer. Många sakkunniga är överens om att vi kan husera flera tusen vargar, utan problem.

 

Ren idioti.

Du ä verkligen duktig på att formulera inlägg. Bra jobbat kompis :kramis:

 

Men allvarligt talat, tror ni inte att det är någon vargexpert eller något som tagit detta beslut? Det måste det väl ändå vara. Regeringen skulle ju aldrig dödat vargar frivilligt, det påverkar säkert deras valresultat, jag är säker på att alla (utom varghatarna) vill ha en bra förklaring på varför de gör så här mot vår redan lilla stam av detta vackra djur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste säga att nog är denna slakt eller jakt ologisk. Det finns de som har hävdat här att man måste jaga vargen för att de inte ska bli för många. Hur i hela friden kan dryga 200 vargar vara för mycket på Sveriges yta och med dryga 9 miljoner människor. Det övergår mitt förstånd iaf. Sedan är det där med genitiken, vilket jag inte är så hemma på. Men jag tror faktiskt mera på vad iMatte och endel andra säger i detta fall.

 

Det var även (kunde inte hitta inlägget nu) nån som sa att det skulle finnas nån hundras som inte lämnade sin hundförare. Det finns det faktiskt. Det heter dresserade hundar. Inget annat.

Jag har flera vänner som är jägare och flera av dom har väldigt dålig pli på sina hundar. Bara för några år sedan kom det en gråhund inspringade i min hästhage och jagade hästarna halft från vettet. Hundföraren kom och knackade på för att fråga om jag kunde hjälpa till med att få ut hans hund ur hagen. Varpå jag frågade om han prövat inkallning. Det hade han sa han, men det är ju jakthundar och dessa är tränade att driva in djuren. Det måste vara en av de allra korkaste grejor jag hört i mitt liv.

Jag fixade ut hunden från hagen, han tackade och gick. Efter bara några dagar var det färdigt igen. Men denna gång klappade min ena häst till och träffade hunden strax ovanför ögat. Jag tyckte fruktansvärt synd om hunden som hade en så korkad husse och dessutom för att den fick så djupa sår i pannan. Den klarade sig dock, men det var nog för att mina hästar är oskodda.

 

Sedan kan jag inte få in i skallen hur man som jägare kan skadeskjuta vargen så katastrofalt när man i princip ringat in den med flera man och med det där repet. Kan man inte pricka en varg då med ett skott ska man inte skjuta och gör man det ändå och missar ska man inte ha jaktlicens alls. Gröne vet vad de kan pricka nästa gång. Och kom inte dragandes med att vargen rör sig. Klart den gör den är ju inte död då. Alla levande djur rör på sig.

 

Jag har som sagt flera vänner som är jägare, även om de har odresserade hundar, så tycker även dom att denna slakt/jakt bara är för mycket. Alla som jag pratat med säger att man skulle använt sig av expertis och bara skjutit bort de med deffekter. Inga andra och att sedan ta in nytt blod till Sverige.

 

 

Precis sådär borde riksdagen ha resonerat. Då hade vi sluppit denna onödiga slakt.

 

 

Du skulle läst den blå ledaren i Tidningen Ångermanland idag. Idioten rasade över att ordförande i Muf hade ogillat vargjakten. Denna idiot använde det mycket talande argumentet att vargar som dödar djur inte kan ses som fridlysta :stjarnsmall:

 

Idioten stavade också "kallas" med tre L.

 

Vilken stjärna! :)

 

Han sa också någonting obegripligt om genetiken. Jag citerar: "Det finns en poäng i att vargstammen är genetisk frisk".

 

Du har helt rätt, iMatte, i att riksdagen borde överlåtit detta till kunniga.

Det skulle inte vara omöjligt att alla jakthundar skulle tränas till att undvika varg och björn. Samt att djur som kommer "för nära" befolkningen skräms bort. Det finns effektiva sätt att göra detta, till exempel att skjuta på dem med gummikulor, vilket man gör på många ställen i Amerikaland när björn kommer för nära. Klagar bönder och annat djurfolk på att vargen tar deras djur, så får dessa helt enkelt se till att skaffa adekvat skydd.

 

Det går som sagt inte heller att ha en genetiskt frisk vargstam på 200 individer. Många sakkunniga är överens om att vi kan husera flera tusen vargar, utan problem.

 

Ren idioti.

 

:respekt: till alla inlägg. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det sägs att de sköt några förrymda vargar på skånes djurpark idag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det sägs att de sköt några förrymda vargar på skånes djurpark idag...

Vi väntar på presskonferensen från djurparken nu under dagen, så vi får höra vad de säger. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu är allt utlagt, verkar ha varit en häktisk dag för djurskötarna...

 

Jag tycker ändå att de gjorde rätt, det hade ju varit omöjligt att fånga in dom igen om man säger så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu är allt utlagt, verkar ha varit en häktisk dag för djurskötarna...

Du menar djurskjutarna? :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sövningsskott + ordentlig inhägnad = vargöverlevnad.

Lat (alt. snål, eller både och) personal + skjutglada jägare = vargslakt omgång 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sövningsskott + ordentlig inhägnad = vargöverlevnad.

Lat (alt. snål, eller både och) personal + skjutglada jägare = vargslakt omgång 2.

Huvet på spiken.

Frågan är hur vi ska slippa omgång 3?

Förslag mottages tacksamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sövningsskott + ordentlig inhägnad = vargöverlevnad.

Lat (alt. snål, eller både och) personal + skjutglada jägare = vargslakt omgång 2.

I DN så hävdade man att när väl vargen fått känn på att det går att ta sig ur hängnet så kommer de aldrig sluta. Vet inte om det stämmer, men...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De kan få hyra in mig som konsult. Jag kan på några minuter skissa upp ett stängsel som ingen varg i världen kan ta sig genom. Men man valde den snåla lösningen och sköt ihjäl vargarna i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De kan få hyra in mig som konsult. Jag kan på några minuter skissa upp ett stängsel som ingen varg i världen kan ta sig genom. Men man valde den snåla lösningen och sköt ihjäl vargarna i stället.

Problemet är väl att vargarna aldrig kommer få veta att det är rymningssäkert. Och då kanske de blir yra i mössan resten av livet istället...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag förstås att de som har hand om parken är mer kompetenta än någon annan här på forumet och kan bedöma situationen och hur parken skall vara konstruerad osv..

 

Alltid lätt att sitta hemma i soffan och tycka..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu är allt utlagt, verkar ha varit en häktisk dag för djurskötarna...

 

Jag tycker ändå att de gjorde rätt, det hade ju varit omöjligt att fånga in dom igen om man säger så...

Inget är omöjligt!

 

Sövningsskott + ordentlig inhägnad = vargöverlevnad.

Lat (alt. snål, eller både och) personal + skjutglada jägare = vargslakt omgång 2.

 

 

I DN så hävdade man att när väl vargen fått känn på att det går att ta sig ur hängnet så kommer de aldrig sluta. Vet inte om det stämmer, men...

 

 

De kan få hyra in mig som konsult. Jag kan på några minuter skissa upp ett stängsel som ingen varg i världen kan ta sig genom. Men man valde den snåla lösningen och sköt ihjäl vargarna i stället.

 

Ja fy fan vad dåligt skött. Finns det inte en enda plan utarbetad för vad som ska o bör göras ifall ditt eller datt händer?

 

O att skylla på att vargar hela tiden vill ut o om dom har bestämt sig så är det bara en tidsfråga? Jag håller med ClCdCm om att rita upp ett stängsel som ingen kommer igenom.

 

O varför inte använda bedövningspilar? Är det verkligen så j-a otänkbart? Svårt att sikta o träffa vargen? Ja men ta för fan då in kompetenta skyttar! :chockadskeptisk::armskeptisk:

 

Djurparken i Höör får många minus i betyg för detta. :utskallning: :utskallning: :utskallning:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste på Aftonbladet, en som kunde det här sa han. Han menade att vargen normalt rör på sig och letar då olika sätt att komma ut. Detta är normalt. Han menade också att bedövningspilar hade kunnat användas. Han pratade också om stängslet att det skulle vara ström på insidan.

Det trodde jag att det var faktiskt, men tydligen så fanns ingen el där.

Om man nu ska ha varg på en djurpark så måste man ju se till att djureten hålls innanför. Nu hade tydligen endel vargar "grävt" sig ut. Man kan bli förvånad för mindre.

Det är väl bara att gräva ner stängslet i backen plus att ha el på insidan.

Till mina hästar har jag ett aggregat som räcker 1 mil och den ger ut över 8000V fast det är ju ingen ampare (tror jag det heter) att tala om, så det är inte farligt (om man inte har en pacemaker) däremot blir den del av kroppen som kommer åt eltråden och mitt järnstaket bortdomnad i flera timmar. Tro mig jag vet :lol:

Dessutom behöver man inte lägga varghagen bredvid den hoppande middagen heller som de tydligen också hade.

 

Det var nån som nämnde tidigare att man inte kunde använda bedövningspilar för att man måste komma nära ??? Hur i hela friden gör det på savannen. Där kan dom skjuta bedövningspilar på olika djur för att undersöka dom eller märka dom. Tror inte de kliver fram till en noshörning knackar på ryggen och frågar om de kan få lov att skjuta. Dom skjuter från ganska långt håll.

 

Nä, uruselt skött anser jag att det är. Hoppas de inte får ha varg där igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

TT: Fanns det ingen möjlighet att mota tillbaka alfatiken?

 

- Nej, vi kom inte så nära, så det fanns ingen möjlighet att använda bedövningsgevär.

 

TT: Är det något du tycker ni borde gjort annorlunda?

 

- Nej. Vi tycker att vi har handlat så rätt som man kunde i en fruktansvärt tragisk och pressad situation.

 

BS! säger jag. Jag tycker det visar på inkompetens iom att staketet, som synes, var undermåligt. Hade dom lagat staketet ordentligt alt. haft en staket som inte gick att gnaga sönder så hade detta aldrig hänt.

 

:armskeptisk: :armskeptisk: :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste på Aftonbladet, en som kunde det här sa han. Han menade att vargen normalt rör på sig och letar då olika sätt att komma ut. Detta är normalt. Han menade också att bedövningspilar hade kunnat användas. Han pratade också om stängslet att det skulle vara ström på insidan.

Det trodde jag att det var faktiskt, men tydligen så fanns ingen el där.

Om man nu ska ha varg på en djurpark så måste man ju se till att djureten hålls innanför. Nu hade tydligen endel vargar "grävt" sig ut. Man kan bli förvånad för mindre.

Det är väl bara att gräva ner stängslet i backen plus att ha el på insidan.

Till mina hästar har jag ett aggregat som räcker 1 mil och den ger ut över 8000V fast det är ju ingen ampare (tror jag det heter) att tala om, så det är inte farligt (om man inte har en pacemaker) däremot blir den del av kroppen som kommer åt eltråden och mitt järnstaket bortdomnad i flera timmar. Tro mig jag vet :lol:

Dessutom behöver man inte lägga varghagen bredvid den hoppande middagen heller som de tydligen också hade.

 

Det var nån som nämnde tidigare att man inte kunde använda bedövningspilar för att man måste komma nära ??? Hur i hela friden gör det på savannen. Där kan dom skjuta bedövningspilar på olika djur för att undersöka dom eller märka dom. Tror inte de kliver fram till en noshörning knackar på ryggen och frågar om de kan få lov att skjuta. Dom skjuter från ganska långt håll.

 

Nä, uruselt skött anser jag att det är. Hoppas de inte får ha varg där igen.

 

+1. Med tillägg att de lika gärna kan stänga hela djurparken så andra djur slipper lida i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...