Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vargjakten...


rickard1234

Rekommendera Poster

Som redan nämnts av Kabo, vargen är inte utrotningshotad, och det är alltid en pågående invandring av nya individer som iofs har små chanser att klara sig förbi renbetningsland.

Hårklyveri är vad du håller på med. Visst är vargen utrotningshotad i Sverige. För vi talar om Sverige nu, eller hur?

Möjligen har en eller två vargar klarat sig förbi renbetesland de sista 10 åren. Du kanske kan kalla det: "en pågående invandring av nya individer", men det är du nog rätt ensam om.

Att vargen i världen inte är utrotningshotad är en helt annan femma.

Kolla gärna inlägget från rickard1234 ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1k
  • Created
  • Senaste svar
Skjut av lite hundar i stället...finns fler inavlade och aggresiva än vad det finns vargar.

 

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I tidigare vargtrådar har jag talat om att jag bor i varghatarland, dvs västra Dalarna. Här kör folk omkring med dekaler som föreställer en överstruken varg och liknande. Som tur är har dessa knasbollar minskat i antal, jag antar att de skjutit varandra av misstag i tron att de skjutit på en varg eller älg. Det synes mej väldigt konstigt att ett hunddjur kan piska upp ett sånt hat. Jag förstår inte det. :chockadskeptisk:

 

Som boende i dalarna är det ganska enkelt att förstå. Vargen tar ganska mycket vilt som är jägarnas som älg och rådjur. Dessutom stryker den käraste familjemedlemmen med ibland...... :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårklyveri är vad du håller på med. Visst är vargen utrotningshotad i Sverige. För vi talar om Sverige nu, eller hur?

Möjligen har en eller två vargar klarat sig förbi renbetesland de sista 10 åren. Du kanske kan kalla det: "en pågående invandring av nya individer", men det är du nog rätt ensam om.

Att vargen i världen inte är utrotningshotad är en helt annan femma.

Kolla gärna inlägget från rickard1234 ovan.

 

Så länge inställningen att en bra varg är en död varg och det pågår en tyst överenskommelse om att ta bort vargar så kommer inte stammen att klara sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårklyveri är vad du håller på med. Visst är vargen utrotningshotad i Sverige. För vi talar om Sverige nu, eller hur?

Möjligen har en eller två vargar klarat sig förbi renbetesland de sista 10 åren. Du kanske kan kalla det: "en pågående invandring av nya individer", men det är du nog rätt ensam om.

Att vargen i världen inte är utrotningshotad är en helt annan femma.

Kolla gärna inlägget från rickard1234 ovan.

 

Ser det inte som hårklyveri, vi skulle troligen på någon månad kunna importera 500 vargar, friska sådana, alltså är det ingen hotad art vi pratar om.

Visst är det en pågående invandring, men som jag också skrev är det få som lyckas ta sig förbi renbetesland, de kommer in men kommer inte så långt innan de "försvinner".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att vargen är ett problem för frisläppning av hundar i skogen är det ABSOLUT dummaste man kan komma med. jägare dödar fler hundar varje år av vådaskott än vad rovdjuren i självförsvar dödar.

 

508995705_967ac943d5_o.gif

 

Tycker du? Är inte "den är ful" det dummaste man kan komma med? ;) Precis som att "den är fin" är ett dåligt motargument för att skjuta den.

Sen så har jag fortsatt svårt att tro på att vargen känner sig hotad av en hund. Men jag förväntar mig inte att du ska ändra din åsikt, precis som inte jag kommer ändra min ;)

Avslutningsvis tycker jag bilden du postade var enbart fruktansvärt vidrig och osmaklig.

 

---

 

Här finns lite för er alla, enligt mig i alla fall, tråkig läsning.

http://www.nwt.se/article35672.ece

http://www.nwt.se/filipstad/article442919.ece

 

---

 

Jag hörde på radion idag att flera jägare blivit hotade av jaktmotståndare, varför har inte det diskuterats här? Dessa människor förtjänar väl också idiotstämpeln?

http://nwt.se/article639209.ece

http://vf.se/Nyheter/Varmland/Vargjagare-m...ror-100105.aspx

 

---

 

Och till sist;

http://vf.se/Nyheter/Varmland/-Bade-lansst...akt-100105.aspx

Vargjakten har inte enbart skötts så illa som det kan verka i tråden. Precis som att inte alla nya Mac-modeller har just det felet som det pratas mycket om i forum. Det är ju dom som råkat ut för dom som hörs mest, eller hur? ;)

 

Tack för mig, kära mac-vänner :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man löser inte inavel genom att skjuta vargarna. Vi behöver fler vargar, inte färre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man löser inte inavel genom att skjuta vargarna. Vi behöver fler vargar, inte färre.

 

 

Fel, fel, fel!

Fler vargar från samma familj/släkt gör inte saken bättre, men sämre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fler vargar från samma familj/släkt gör inte saken bättre, men sämre.

 

Men när riksdagen i oktober 2009 bestämde att vargstammen inte får vara större än 210 individer så har man ju knappast grundat för en livskraftig vargstam med friska gener. De flesta genetiker och biologer jag sett uttala sig om vargstammen hävdar ju att det krävs betydligt fler individer och bredare genetisk bas för att överhuvud taget "komma på banan" med vargstammen. Det är ju här det skorrar falskt. Om vi ska få en livskraftig vargstam med bred genetisk bas krävs många djur. Hade riksdagen varit seriös när den påstår att vargstammens gener ska förbättras så hade de vidtagit åtgärder för att flytta invandrande djur förbi sameland, förstärka bevakning av existerande djur och skärpa straffsatser för tjuvjakt - inte begränsa stammens storlek och låta amatörer skjuta ett slumpmässigt urval. Om man skjuter djur av båda könen nu förbättras ju knappast invandrande hanars chans att hitta en hona, tvärtom. Jakten förbättrar inte generna hos vargarna, inte ens du kan hävda det, Balooba.

Alltså: Beslutet att hålla vargstammen så liten att den i princip blir dömd till fortsatt inavel är kärnan till problemet. Att sen ge varghatarna jakten som en eftergift/muta och hoppas att de ska bli nöjda med det var en sällsynt korkad taktik. Tvärtom - har man släppt anden ur flaskan så är den svår att få ned igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men när riksdagen i oktober 2009 bestämde att vargstammen inte får vara större än 210 individer så har man ju knappast grundat för en livskraftig vargstam med friska gener. De flesta genetiker och biologer jag sett uttala sig om vargstammen hävdar ju att det krävs betydligt fler individer och bredare genetisk bas för att överhuvud taget "komma på banan" med vargstammen. Det är ju här det skorrar falskt. Om vi ska få en livskraftig vargstam med bred genetisk bas krävs många djur. Hade riksdagen varit seriös när den påstår att vargstammens gener ska förbättras så hade de vidtagit åtgärder för att flytta invandrande djur förbi sameland, förstärka bevakning av existerande djur och skärpa straffsatser för tjuvjakt - inte begränsa stammens storlek och låta amatörer skjuta ett slumpmässigt urval. Om man skjuter djur av båda könen nu förbättras ju knappast invandrande hanars chans att hitta en hona, tvärtom. Jakten förbättrar inte generna hos vargarna, inte ens du kan hävda det, Balooba.

Alltså: Beslutet att hålla vargstammen så liten att den i princip blir dömd till fortsatt inavel är kärnan till problemet. Att sen ge varghatarna jakten som en eftergift/muta och hoppas att de ska bli nöjda med det var en sällsynt korkad taktik. Tvärtom - har man släppt anden ur flaskan så är den svår att få ned igen.

 

Förvånande kanske, men jag håller med dig i det du skriver, och har heller aldrig hävdat något annat.

 

Men du vet, politik är kompromisser, och då kan det bli så här.

Därför tycker jag man skulle börja om från början, skjuta av det som finns och importera en ny stam med friska icke besläktade individer. (Men politiskt ogörbart!)

Att spä ut en genetiskt skadad stam med nytt blod tar inte bort de skador som redan finns genetiskt, det reducera bara antalet defekta individer i en kull. Men defekterna förs vidare i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att spä ut en genetiskt skadad stam med nytt blod tar inte bort de skador som redan finns genetiskt, det reducera bara antalet defekta individer i en kull. Men defekterna förs vidare i alla fall.

 

Jo, faktiskt. De skador man pratar om handlar i princip bara om sk inavelsdepression - dvs det stadie där alla skadliga, degenererande recessiva anlag (recessiv alleler i genparen) har dubblerats i respektive allel och därmed slår igenom i fenotypen. En inblandning av gener där de dominanta anlagen förekommer i allelerna ger ett stort genomslag och skapar ofta avkomma som är extremt vital (sk F1-hybrider).

De recessiva skadliga anlagen förekommer överallt i alla populationer men gör ingen skada så länge det finns ett anlag i samma allel som dominerar. Det är först när både mamman och pappan bär på endast recessiva anlag för just den egenskapen som otyget kan blomma ut. Minsta inblandning av gener där det dominanta friska anlaget existerar reparerar skadorna bestående.

 

Lite grundläggande genetik kan jag men knappast på nån djupare nivå och lite sluddrigt blev det i denna sena timme... Dags för sängen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förvånande kanske, men jag håller med dig i det du skriver, och har heller aldrig hävdat något annat.

Men du vet, politik är kompromisser, och då kan det bli så här.

 

Jo, lite förvånande att du byter fot. Men glädjande. :)

Men kompromissar med såna här saker gör jag aldrig. Det är kanske bra att någon kan konsten, men jag skulle aldrig kunna förmå mig till idiotiska eftergifter bara för att folk har hatstörningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo
Jo, lite förvånande att du byter fot. Men glädjande. :)

Men kompromissar med såna här saker gör jag aldrig. Det är kanske bra att någon kan konsten, men jag skulle aldrig kunna förmå mig till idiotiska eftergifter bara för att folk har hatstörningar.

Du snackar då alltid om hatstörningar ;) Hatar inte du någonting?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du snackar då alltid om hatstörningar ;) Hatar inte du någonting?

 

 

Hate the haters? :D

 

Något høgtravande men vældigt underhållande(och mestadels væl underbyggt) att læsa :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, lite förvånande att du byter fot. Men glädjande. :)

Men kompromissar med såna här saker gör jag aldrig. Det är kanske bra att någon kan konsten, men jag skulle aldrig kunna förmå mig till idiotiska eftergifter bara för att folk har hatstörningar.

:respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du snackar då alltid om hatstörningar ;) Hatar inte du någonting?

Varför måste man hata något?

 

Inte ens de åsikter/företeelser som jag tycker riktigt illa om har jag lätt att sätta ordet "hata" på. Det är en sorglig försämring av svenska språket att ordet i fråga används så frekvent. Men det är bara min åsikt och det är väl dessutom ganska OT...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo
Varför måste man hata något?

 

Inte ens de åsikter/företeelser som jag tycker riktigt illa om har jag lätt att sätta ordet "hata" på. Det är en sorglig försämring av svenska språket att ordet i fråga används så frekvent. Men det är bara min åsikt och det är väl dessutom ganska OT...

Kalla det vad du vill. Här hemma har det alltid hetat hata. Jag hatar cancer som tagit flera i min släkt, jag hatar att trampa på sjöborrar osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, lite förvånande att du byter fot. Men glädjande. :)

Men kompromissar med såna här saker gör jag aldrig. Det är kanske bra att någon kan konsten, men jag skulle aldrig kunna förmå mig till idiotiska eftergifter bara för att folk har hatstörningar.

 

 

Nej, det är inte så att jag kompromissat, jag försökte bara förklara hur realpolitik funkar, man kompromissar och sen blir det varken hackat eller malet. T.ex. då hur man valt hur stor vargstammen skall få bli, och hur många som skulle skjutas av.

 

När det gäller friskt blod in i inavlat dito har jag bara diskuterat detta med en kennelägare samt en veterinär.

Dessa menar att det degenerade ligger latent, och för att då ta ett exempel: Blandar du två rasrena hundar, som oftast har genetiska defekter framavlade, blir första omgången/generationen valpar ofta mycket friskare och sundare än föräldrarna. När dessa blandrashundar sen får avkomma kan det gå åt pipskägget, dvs de tidigare degenereringarna dyker upp i nästa generation.

Hur sanningshalten är där vet jag inte, men båda hävdade åtminstone så.

 

Om det nu är så som de beskriver så skulle det kunna innebära att en första generation av tillfört nytt blod från en östimporterad varg skulle ge en sundare kull, men när det är dags för dessa individer att sen fortplanta sig så kanske det skulle motsvara två steg framåt och ett steg bakåt?

Har mina vänner fel, och gör jag en felaktig slutsats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns lite för er alla, enligt mig i alla fall, tråkig läsning.

http://www.nwt.se/article35672.ece

http://www.nwt.se/filipstad/article442919.ece

 

hade ju varit lite mer komiskt om de lagt in en tabell med vådaskjutna hundar bredvid...

varför ska vi bry oss om att rovdjur tar runt 80-100 hundar varje år, som dessutom tillhör jägare, när nästan 10000 familjehundar dör varje år i trafikolyckor? licensjakt på bil, någon?

 

 

Jag hörde på radion idag att flera jägare blivit hotade av jaktmotståndare, varför har inte det diskuterats här? Dessa människor förtjänar väl också idiotstämpeln?

http://nwt.se/article639209.ece

http://vf.se/Nyheter/Varmland/Vargjagare-m...ror-100105.aspx

 

på samma sätt som vargjaktsmotståndare blir hotade och en fick sin bil vandaliserad. att hota jägare ser jag inte som ett problem. däremot att hota naturvänner, aka vargjaktsmotståndare, är ett problem.

 

 

Och till sist;

http://vf.se/Nyheter/Varmland/-Bade-lansst...akt-100105.aspx

Vargjakten har inte enbart skötts så illa som det kan verka i tråden. Precis som att inte alla nya Mac-modeller har just det felet som det pratas mycket om i forum. Det är ju dom som råkat ut för dom som hörs mest, eller hur? ;)

 

så du tror inte att jägare engagerar sig extra noga när det handlar om troféjakt på varg? det hela är en penismätartävling och att ringa in vargar med bil innan jakten ens börjat verkar ju inte besvära folk nämnvärt... :utskallning:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller friskt blod in i inavlat dito har jag bara diskuterat detta med en kennelägare samt en veterinär.

Dessa menar att det degenerade ligger latent, och för att då ta ett exempel: Blandar du två rasrena hundar, som oftast har genetiska defekter framavlade, blir första omgången/generationen valpar ofta mycket friskare och sundare än föräldrarna. När dessa blandrashundar sen får avkomma kan det gå åt pipskägget, dvs de tidigare degenereringarna dyker upp i nästa generation.

Hur sanningshalten är där vet jag inte, men båda hävdade åtminstone så.

 

Om det nu är så som de beskriver så skulle det kunna innebära att en första generation av tillfört nytt blod från en östimporterad varg skulle ge en sundare kull, men när det är dags för dessa individer att sen fortplanta sig så kanske det skulle motsvara två steg framåt och ett steg bakåt?

Har mina vänner fel, och gör jag en felaktig slutsats?

 

Nej, i princip har ni rätt vilket heller inte står i någon motsats till det jag skrev. Inavel skapar inga dåliga anlag utan lyfter bara fram dem. Därför kan ordningen återställas snabbt när de dominanta anlagen för respektive allel återkommer. Det är klart att de dåliga anlagen kommer att dyka upp i stammen (enligt klassisk genetik i var fjärde djur om det handlar om recessiva anlag utan kopplingar) men det är inget problem så länge det finns djur med friska anlag eftersom då Darwins lag om att de bäst anpassade överlever träder in.

Inavel måste inte medföra degeneration - finns det inga skadliga recessiva anlag i populationen så behöver inga problem uppstå med inavel. I princip alla våra husdjursraser och variationer är resultatet av stenhård inavel. Genetik är ganska komplicerat och ofta handlar egenskaper om kopplade anlag i olika alleler - så även för "dåliga" anlag. Där blir matematiken mer svåröverskådlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalla det vad du vill. Här hemma har det alltid hetat hata. Jag hatar cancer som tagit flera i min släkt, jag hatar att trampa på sjöborrar osv...

Helt ok för mig om du alltid använt ordet. Jag vänder mig bara mot förändringen där värdet på ordet förminskas iom mer frekvent användning. Vad ska man ta till när ordet hata inte räcker till, eftersom de använts för ofta?

 

Som sagt, tämligen OT och jag tänker inte fortsätta denna diskussion, iaf inte i denna tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste säga att nog är denna slakt eller jakt ologisk. Det finns de som har hävdat här att man måste jaga vargen för att de inte ska bli för många. Hur i hela friden kan dryga 200 vargar vara för mycket på Sveriges yta och med dryga 9 miljoner människor. Det övergår mitt förstånd iaf. Sedan är det där med genitiken, vilket jag inte är så hemma på. Men jag tror faktiskt mera på vad iMatte och endel andra säger i detta fall.

 

Det var även (kunde inte hitta inlägget nu) nån som sa att det skulle finnas nån hundras som inte lämnade sin hundförare. Det finns det faktiskt. Det heter dresserade hundar. Inget annat.

Jag har flera vänner som är jägare och flera av dom har väldigt dålig pli på sina hundar. Bara för några år sedan kom det en gråhund inspringade i min hästhage och jagade hästarna halft från vettet. Hundföraren kom och knackade på för att fråga om jag kunde hjälpa till med att få ut hans hund ur hagen. Varpå jag frågade om han prövat inkallning. Det hade han sa han, men det är ju jakthundar och dessa är tränade att driva in djuren. Det måste vara en av de allra korkaste grejor jag hört i mitt liv.

Jag fixade ut hunden från hagen, han tackade och gick. Efter bara några dagar var det färdigt igen. Men denna gång klappade min ena häst till och träffade hunden strax ovanför ögat. Jag tyckte fruktansvärt synd om hunden som hade en så korkad husse och dessutom för att den fick så djupa sår i pannan. Den klarade sig dock, men det var nog för att mina hästar är oskodda.

 

Sedan kan jag inte få in i skallen hur man som jägare kan skadeskjuta vargen så katastrofalt när man i princip ringat in den med flera man och med det där repet. Kan man inte pricka en varg då med ett skott ska man inte skjuta och gör man det ändå och missar ska man inte ha jaktlicens alls. Gröne vet vad de kan pricka nästa gång. Och kom inte dragandes med att vargen rör sig. Klart den gör den är ju inte död då. Alla levande djur rör på sig.

 

Jag har som sagt flera vänner som är jägare, även om de har odresserade hundar, så tycker även dom att denna slakt/jakt bara är för mycket. Alla som jag pratat med säger att man skulle använt sig av expertis och bara skjutit bort de med deffekter. Inga andra och att sedan ta in nytt blod till Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste säga att nog är denna slakt eller jakt ologisk. Det finns de som har hävdat här att man måste jaga vargen för att de inte ska bli för många. Hur i hela friden kan dryga 200 vargar vara för mycket på Sveriges yta och med dryga 9 miljoner människor. Det övergår mitt förstånd iaf. Sedan är det där med genitiken, vilket jag inte är så hemma på. Men jag tror faktiskt mera på vad iMatte och endel andra säger i detta fall.

 

Det var även (kunde inte hitta inlägget nu) nån som sa att det skulle finnas nån hundras som inte lämnade sin hundförare. Det finns det faktiskt. Det heter dresserade hundar. Inget annat.

Jag har flera vänner som är jägare och flera av dom har väldigt dålig pli på sina hundar. Bara för några år sedan kom det en gråhund inspringade i min hästhage och jagade hästarna halft från vettet. Hundföraren kom och knackade på för att fråga om jag kunde hjälpa till med att få ut hans hund ur hagen. Varpå jag frågade om han prövat inkallning. Det hade han sa han, men det är ju jakthundar och dessa är tränade att driva in djuren. Det måste vara en av de allra korkaste grejor jag hört i mitt liv.

Jag fixade ut hunden från hagen, han tackade och gick. Efter bara några dagar var det färdigt igen. Men denna gång klappade min ena häst till och träffade hunden strax ovanför ögat. Jag tyckte fruktansvärt synd om hunden som hade en så korkad husse och dessutom för att den fick så djupa sår i pannan. Den klarade sig dock, men det var nog för att mina hästar är oskodda.

 

Sedan kan jag inte få in i skallen hur man som jägare kan skadeskjuta vargen så katastrofalt när man i princip ringat in den med flera man och med det där repet. Kan man inte pricka en varg då med ett skott ska man inte skjuta och gör man det ändå och missar ska man inte ha jaktlicens alls. Gröne vet vad de kan pricka nästa gång. Och kom inte dragandes med att vargen rör sig. Klart den gör den är ju inte död då. Alla levande djur rör på sig.

 

Jag har som sagt flera vänner som är jägare, även om de har odresserade hundar, så tycker även dom att denna slakt/jakt bara är för mycket. Alla som jag pratat med säger att man skulle använt sig av expertis och bara skjutit bort de med deffekter. Inga andra och att sedan ta in nytt blod till Sverige.

 

:respekt:

Bra inlägg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo

Överlåt detta till de som kan det. De vet mer om det än vad vi gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överlåt detta till de som kan det. De vet mer om det än vad vi gör.

 

Precis sådär borde riksdagen ha resonerat. Då hade vi sluppit denna onödiga slakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...