Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vargjakten...


rickard1234

Rekommendera Poster

Hörde på Rapport just nu att vart 3:e varg som sköts i veckan var skadeskjuten och fick följas upp och avlivas.

Rent bedrövligt, släppa ut ett antal idioter som inte kan träffa mindre föremål än grävskopor..de har ingen som helst erfarenhet av vargjakt.. :irriteradtjej:

 

Det vore väl värre om dom HADE erfarenhet av vargjakt, då det inte varit tillåtet på 45 år.

 

Men om du inte var med sköt så där dåligt så behöver du inte ta åt dig. Om någon kallar en bilförare som kör som ett arsel för idiot så tar inte jag åt mig även om jag har både körkort och bil.

 

Tror att ledin syftade på att pocas inlägg ovan kan tolkas som att han drar alla jägare över en kant. I ditt exempel tycker man bara illa om en särskild bilförare. Om jag hade kallat alla bilförare för jävla arslen så hade du kanske tagit åt dig annorlunda.

 

Men, som sagt så bör man ju inte dra alla över en kant. Samtidigt som det finns jägare som är idioter så finns det säkert sådana som inte är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1k
  • Created
  • Senaste svar
Vi kan börja med denna, där länstyrelsens representant i Dalarna som samlar in de skjutna vargarna uttalar sig. Han antyder här att det är den metoden som använts. Jag vet oxå att några jaktlag i Värmland använde den metoden, ska se om jag kan skaka fram en källa där, har bara hört det direkt från en initierad person.

 

http://svt.se/2.22620/1.1834501/daligt_sky...nder_vargjakten

 

Och här berättar en från Jägarförbundet om lapptygen:

 

http://www.sr.se/varmland/nyheter/artikel....artikel=3343435

Jag tackar för länkarna. :ThumbsUp: Det var lite mer om det hela än det jag läst innan.

 

Även om det är hårda ord så håller jag fortfarande med Poca i det han sa tidigare.

 

:superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var vi där igen... "idioter"

 

ett antal idioter, skrev inte att alla var idioter.

Här jagas här i mina trakter, min som är jägare, även en granna som är jägare, och de har sagt mig att det finns folk, med sprit i kroppen som inte borde få vara ute med bössa i skogen..

En bonde här i närheten har grava spritproblem, men bössa det får han ha.. och jagar gör han..

Vem kollar nykterheten i skogen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore väl värre om dom HADE erfarenhet av vargjakt, då det inte varit tillåtet på 45 år.

Borde det inte räckt med ett gäng viltvårdare (antar att dessa har jägarexamen?)? Det hade tagit något längre tid, men förmodligen gett ett snyggare resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde det inte räckt med ett gäng viltvårdare (antar att dessa har jägarexamen?)? Det hade tagit något längre tid, men förmodligen gett ett snyggare resultat.

 

Säkerligen, och varför inte fånga in dem, ev. söva dem, och kolla upp "hur" inavlade de är.

Ser de bra ut, släpp dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo
Men problemet med att få in friskt blod till vargstammen i Sverige handlar ju om att genetiskt defekta människor dödar alla vargar som vandrar in i Sverige. Vargar letar sig ju in hela tiden, men de jagas och dödas omgående.

Så fortfarande har vi inte fått någon förklaring av herr Genetikexperten hur den genetiska basen i vargstammen ska breddas av att 28 slumpmässigt utvalda vargar skjuts under ett dygn. Om syftet vore att få in nya gener och att få bort de sämsta, så hade väl det varit bättre att flytta nedsövda vargar mellan de olika reviren, att plantera in friskt genetiskt material tex via insemination eller att låta biologer som vet vad de sysslar med studera djuren under en period och sedan välja ut de djur som upplevs ha de grövsta inavelsdefekterna? Det sämsta alternativet måste väl ändå vara att släppa ut tjugotusen skjutkåta, varghatande och halvfulla rednecks med bössor i skogen för att göra urvalet? Om du nu tycker att man skulle skjuta alla vargar och börja om från början, vilket syfte har då denna åtgärd, att tillåta jakt på 27 individer?

 

Uppriktigt sagt: Lägg ned det där med att syftet är att förnya vargstammen. Du gör dig bara löjlig. Det där är något du läst och bestämt dig för att tro på utan att du begriper ett dyft av vare sig genetik, biologi eller vargar.

 

Ärligt talat, hur mycket vet du själv om hur sånt här fungerar? Själv vet jag inte ett smack, och tänker inte försöka låta som det heller.

Jag litar på de som verkligen kan det här, och hoppas att de gör rätt beslut, även om jag inte kan förstå varför skjutning av en tiondel av dessa djur skulle hjälpa. Däremot håller jag med dig om att det borde vara speciellt urvalda, skickligare jägare, som dödar vargen med ett skott, så att inte vargen lider.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore väl värre om dom HADE erfarenhet av vargjakt, då det inte varit tillåtet på 45 år.

 

Inte i Sverige, nej, men vargjakt förekommer i hyfsat stor skala i Ryssland. Svenskar åker dit som jakturister för att skjuta varg lagligt. Cynikern i mig säger att det också är för att få erfarenhet av det för att kunna tjuvjaga bättre här hemma...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte i Sverige, nej, men vargjakt förekommer i hyfsat stor skala i Ryssland. Svenskar åker dit som jaktturister för att skjuta varg lagligt. Cynikern i mig säger att det också är för att få erfarenhet av det för att kunna tjuvjaga bättre här hemma...

Cynikern i mig tror din cyniker har rätt. Tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är man en så dålig skytt och ändå skjuter - vad tycker du man ska kallas?

Idiot är ett rätt milt omdöme tycker jag ...

 

Naturligtvis ska man inte skjuta om man inte är säker. Men det finns ju ingen garanti för att vargen "rycker till" i skottögonblicket och då kan den ju bli skadeskjuten. Ska den skytten bli idiotförklard då?

Jag tycker väldigt många uttalar sig, men man kan ju undra vad ni har för erfarenheter och kunskaper om jakt...

Just nu känns det som att jag är politiskt inkorrekt för att jag försvarar jägarna och jakten. Men det är ju en svår fråga, och ännu svårare att diskutera t.ex. här. Slänger man ur sig "idiot" och liknande så lär man få detsamma tillbaka. Det kan säkert vara många "varghatare" som egentligen inte hatar vargen utan snarare dom som älskar den gränslöst.

 

Jag är förbannat irriterad just nu, men nu tar vi några djupa andetag och skärper till oss ;)

Vi älskar väl Apple allihop iaf? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis ska man inte skjuta om man inte är säker. Men det finns ju ingen garanti för att vargen "rycker till" i skottögonblicket och då kan den ju bli skadeskjuten. Ska den skytten bli idiotförklard då?

Jag tycker väldigt många uttalar sig, men man kan ju undra vad ni har för erfarenheter och kunskaper om jakt...

Just nu känns det som att jag är politiskt inkorrekt för att jag försvarar jägarna och jakten. Men det är ju en svår fråga, och ännu svårare att diskutera t.ex. här. Slänger man ur sig "idiot" och liknande så lär man få detsamma tillbaka. Det kan säkert vara många "varghatare" som egentligen inte hatar vargen utan snarare dom som älskar den gränslöst.

 

Jag är förbannat irriterad just nu, men nu tar vi några djupa andetag och skärper till oss ;)

Vi älskar väl Apple allihop iaf? :)

Jag är en god skytt och kan jakt.

Om man skadskjuter så många djur som under den här jakten får man räkna med kritik. Man får också räkna med att bli kallad idiot.

Om det är som du skriver, att många varghatare egentligen hatar vargälskarna, så har vi ett stort samhällsproblem som kräver ordentliga resurser till psykvården.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis ska man inte skjuta om man inte är säker. Men det finns ju ingen garanti för att vargen "rycker till" i skottögonblicket och då kan den ju bli skadeskjuten. Ska den skytten bli idiotförklard då?

Jag tycker väldigt många uttalar sig, men man kan ju undra vad ni har för erfarenheter och kunskaper om jakt...

Just nu känns det som att jag är politiskt inkorrekt för att jag försvarar jägarna och jakten. Men det är ju en svår fråga, och ännu svårare att diskutera t.ex. här. Slänger man ur sig "idiot" och liknande så lär man få detsamma tillbaka. Det kan säkert vara många "varghatare" som egentligen inte hatar vargen utan snarare dom som älskar den gränslöst.

 

Jag är förbannat irriterad just nu, men nu tar vi några djupa andetag och skärper till oss ;)

Vi älskar väl Apple allihop iaf? :)

 

Tänk att det kan bli en sån storm då samtidigt tusentals/miljontals djur föds upp varje år, utan frihet, och sen slaktas.

Vi väljer på sin höjd från frigående höns när vi köper ägg, dricker mjölk från knappast frigående kor.

Lägger ut gift för råttor och möss, sprutar myggmedel och klappar ihjäl några getingar.

Att inte göra en fluga förnär, var kommer det uttrycket ifrån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är en god skytt och kan jakt.

Om man skadskjuter så många djur som under den här jakten får man räkna med kritik. Man får också räkna med att bli kallad idiot.

Om det är som du skriver, att många varghatare egentligen hatar vargälskarna, så har vi ett stort samhällsproblem som kräver ordentliga resurser till psykvården.

 

Okej, men jag syftade ju inte enbart på dig heller ;)

Nej jag vet inte, var bara en hemmasnickrad teori som dök upp i huvudet. Men personligen blir man ju aningen irriterad på personer som målar upp jägare som fan själv (syftar inte enbart på personer här i forumet), och att många älskar vargen bara för att den är fin och inte lyssnar på dem som faktiskt påverkas av den. (Understryker att jag personligen inte är det).

Nåja, den här diskutionen kommer väl ändå inte leda till någonting, ni har en åsikt, jag har en annan, that´s it.

 

Nu ska jag gå och lägga mig och räkna får...om nu inte vargen tagit allihop ;) *Skämt*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men jag syftade ju inte enbart på dig heller ;)

Nej jag vet inte, var bara en hemmasnickrad teori som dök upp i huvudet. Men personligen blir man ju aningen irriterad på personer som målar upp jägare som fan själv (syftar inte enbart på personer här i forumet), och att många älskar vargen bara för att den är fin och inte lyssnar på dem som faktiskt påverkas av den. (Understryker att jag personligen inte är det).

Nåja, den här diskutionen kommer väl ändå inte leda till någonting, ni har en åsikt, jag har en annan, that´s it.

 

Nu ska jag gå och lägga mig och räkna får...om nu inte vargen tagit allihop ;) *Skämt*

De är nog kvar ... Sov Gott! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk att det kan bli en sån storm då samtidigt tusentals/miljontals djur föds upp varje år, utan frihet, och sen slaktas.

Vi väljer på sin höjd från frigående höns när vi köper ägg, dricker mjölk från knappast frigående kor.

Lägger ut gift för råttor och möss, sprutar myggmedel och klappar ihjäl några getingar.

Att inte göra en fluga förnär, var kommer det uttrycket ifrån?

Du kanske kan se vargen som en symbol för ett annat sätt att leva? Frihet, kanske?

 

Sen är ju vargen, till skillnad från de djur du räknade upp, utrotningshotad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi bor också på landet. I skogen finns björn och varg.

Flertalet, inte alla, jägare jag träffar på är positiva till björn men rabiat hatiska till varg.

Man kan verkligen undra varför.

Man hävdar att vargen är farlig men sanningen är väl att det är många fler incidenter där björn är inblandad. Tycker det är artiklar i tidningen varje år om någon som ligger på sjukhus med skador efter ett möte med björn.

Men- björnjakt är populärt. Alltså måste det finnas björn i skogen för att ha något att jaga.

 

Själv är jag aldrig det minsta oroad för att möta varg, däremot känner jag ett visst obehag vid tanken på björn. De verkar mer oberäkneliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att genom oekologiska beslut låta jägarna få utlopp för sin skjutklåda är lika klokt som att ha en dag per år när det är okej att våldta tjejer på stan. Då kan alla med såna sexstörningar få utlopp för sina böjelser regelbundet.

Jag väntar fortfarande på en förklaring hur avskjutningen ska förbättra generna hos vargstammen. Förklara! Och var har jag eller någon annan motsatt sig att genbasen ska förbättras? Skillnaden är ju bara att jag förordar metoder som fungerar, du förordar metoder som du själv inte ens fattar hur det skulle kunna fungera. Och ingen annan heller.

Göteborgposten hade någon av de senaste dagarna (jag sträckläste tre dagars tidning nyligen i brist på roligare sysselsättning) en artikel om jakten. Tydligen var inte jakt tillåten där det fanns genetiskt önskvärda vargar. Samma tidning mumlade på ledarsidan något om att jakten var bra, tror att de hänvisade till inaveln.

Naturligtvis ska man inte skjuta om man inte är säker. Men det finns ju ingen garanti för att vargen "rycker till" i skottögonblicket och då kan den ju bli skadeskjuten. Ska den skytten bli idiotförklard då?

Jag tycker väldigt många uttalar sig, men man kan ju undra vad ni har för erfarenheter och kunskaper om jakt...

Just nu känns det som att jag är politiskt inkorrekt för att jag försvarar jägarna och jakten. Men det är ju en svår fråga, och ännu svårare att diskutera t.ex. här. Slänger man ur sig "idiot" och liknande så lär man få detsamma tillbaka. Det kan säkert vara många "varghatare" som egentligen inte hatar vargen utan snarare dom som älskar den gränslöst.

 

Jag är förbannat irriterad just nu, men nu tar vi några djupa andetag och skärper till oss ;)

Vi älskar väl Apple allihop iaf? :)

Ska man tillåta jakt på något, varg, hjort, fisk osv, så tycker jag att man bör äta upp det, sedan kan man givetvis också använda skinn/päls till något användbart, annat är ju slöseri. Men ät upp djuret först!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi bor också på landet. I skogen finns björn och varg.

Flertalet, inte alla, jägare jag träffar på är positiva till björn men rabiat hatiska till varg.

Man kan verkligen undra varför.

Man hävdar att vargen är farlig men sanningen är väl att det är många fler incidenter där björn är inblandad. Tycker det är artiklar i tidningen varje år om någon som ligger på sjukhus med skador efter ett möte med björn.

Men- björnjakt är populärt. Alltså måste det finnas björn i skogen för att ha något att jaga.

 

Själv är jag aldrig det minsta oroad för att möta varg, däremot känner jag ett visst obehag vid tanken på björn. De verkar mer oberäkneliga.

Skulle jag bo så att jag räknades så skulle jag känna likadant. En björn kan väga >500 kg, en stor varg kommer inte inte över 90 kg. Alltså känns björnen mer som ett hot jämförelsevis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske kan se vargen som en symbol för ett annat sätt att leva? Frihet, kanske?

 

Sen är ju vargen, till skillnad från de djur du räknade upp, utrotningshotad.

 

Vargen är inte utrotningshotad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skjut av lite hundar i stället...finns fler inavlade och aggresiva än vad det finns vargar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vargen är inte utrotningshotad.

Inte? Tvåhundra vargar räcker inte för att säkerställa vargens överlevnad i Sverige. Du har ju själv pekat på den genetiska utarmningen och problemen med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det finns gott om vargar av samma art runt om i europa.

Om det är exakt samma i amerika vet jag inte.

Vargen är inte utrotningshotad som art däremot är den svenska vargen hotad av inavel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte? Tvåhundra vargar räcker inte för att säkerställa vargens överlevnad i Sverige. Du har ju själv pekat på den genetiska utarmningen och problemen med den.

 

Som redan nämnts av Kabo, vargen är inte utrotningshotad, och det är alltid en pågående invandring av nya individer som iofs har små chanser att klara sig förbi renbetningsland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...