Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MMA, legaliserad misshandel?


Pocahontas

Rekommendera Poster

Om det är fullt lagligt att slå ihjäl varandra om båda är med på det ska det ju va lagligt både inne i en ring som ute på gatan.

 

Så du förespråkar en allmän rätt för att bruka våld, så länge båda parter är överens?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 110
  • Created
  • Senaste svar
..du kan ju utse en domare på gatan oxå och säga vilka regler du vill..

Det är där det spricker. Det vi pratar om är tävling alt. träning, i en lokal och i en ring. Inomhus eller utomhus spelar mindre roll. Det finns från start givna regler, skrivna inom en förening med styerlse etc.

 

Slåss du "på gatan" finns inga regler alls. Däri är lagen (ganska så) entydig, om man nu inte kommer till självförsvar/nödvärn förstås, men det är en helt annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du förespråkar en allmän rätt för att bruka våld, så länge båda parter är överens?

Förespråkar gör jag inte för våld är inget ingen skulle syssla med på nåt sätt tycker jag personligen men däremot om lagen säger nånting så ska det följas oavsett om det sker inomhus eller utomhus, har svårt att tänka mig man kan skriva lagar som gör åtskillnad på ifall det sker inomhus, med eller utan ring, eller domare...

om lagen säger att man har rätt att bruka våld om båda parter är överens så ja då ska de ju kunna göra det både inomhus som utomhus, ja.

Sen är en annan fråga om vi bör sända allting i television så varje unge kan se det men det är en annan fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är där det spricker. Det vi pratar om är tävling alt. träning, i en lokal och i en ring. Inomhus eller utomhus spelar mindre roll. Det finns från start givna regler, skrivna inom en förening med styerlse etc.

 

Slåss du "på gatan" finns inga regler alls. Däri är lagen (ganska så) entydig, om man nu inte kommer till självförsvar/nödvärn förstås, men det är en helt annan sak.

Okej, både du och jag ser att det är stor skillnad på ett överfall på gatan och en överenskommen fajt i en ring men jag undrar om verkligen lagen kan göra den distinktionen, möjligen kan det va förmildrande omständighet el liknande. Men jag menar bara att om det är olagligt eller lagligt att slåss så är det oavsett var man gör det och t o m oavsett om man skriver ner en regel på ett papper innan. Jag är emot alltså synen att lagen skulle va nån annan inuti en ring eller ishockeyrink eller på fotbollsplan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, både du och jag ser att det är stor skillnad på ett överfall på gatan och en överenskommen fajt i en ring men jag undrar om verkligen lagen kan göra den distinktionen, möjligen kan det va förmildrande omständighet el liknande. Men jag menar bara att om det är olagligt eller lagligt att slåss så är det oavsett var man gör det och t o m oavsett om man skriver ner en regel på ett papper innan. Jag är emot alltså synen att lagen skulle va nån annan inuti en ring eller ishockeyrink eller på fotbollsplan.

Jamen, det är ju så det är i dagsläget.

 

Rätt som det är så får massmedia "nyhetstorka" o så hittar dom en "blodig kampsport" att skriva om.. inget nytt under solen.

 

Var ju bara ett par år sen som proffsboxning helt plötsligt skulle förbjudas i Sverige.. (jag kommer inte ihåg just nu hur det gick med det.)

 

I vilket fall så är det milsvid skillnad på "ett överfall på gatan och en överenskommen fajt i en ring". Om det nu är Svea Rikes Lag eller Riksidrottsförbundet som ska göra sig gällande som rättesnöre låter jag vara osagt.. :detvarintejag:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan vinna på knock som vi redan sagt,

OK, det avgör saken för min del.

 

Syftet är alltså (till stor del) att slå någon tills hjärnan stänger av alla medvetna funktioner så bara andning och puls finns kvar.

Boxning och MMA bör förbjudas. Bör jämföras med misshandel, som faller under allmänt åtal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, det avgör saken för min del.

 

Syftet är alltså (till stor del) att slå någon tills hjärnan stänger av alla medvetna funktioner så bara andning och puls finns kvar.

Boxning och MMA bör förbjudas. Bör jämföras med misshandel, som faller under allmänt åtal.

Ja, man kan ju se allt i enbart svart o vitt oxå. :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda riktiga är att behålla MMA som sport, men att reglera själva utövandet. Man ska omedelbart införa vadderade hjälmar och tjockare handskar samt enbart räkna poäng mot huvudet som i amatörboxning. Inte tillåta sparkar eller knäande*, dock att man får värja sig med fötter och ben. Strypgrepp kan man tillåta, men om idioten inte ger upp ska domaren bryta direkt. Det är naturligt med våldslekar, och de som mår illa av det behöver inte titta.

 

 

*Alternativt införa taekwando-skydd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, man kan ju se allt i enbart svart o vitt oxå. :armskeptisk:

Om inte MMA är svart så är det i alla fall extremt mörkgrått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det finns en hel del.

 

Du har ju Eskrima där man slåss med bambupinnar och simulerar kniv användning. Många riktigt farliga(läs dödliga) moment om det hade varit äkta vapen.

 

Sen finns ju också FMA - Filipinsk Martial Arts som bygger på samma saker fast mer gatuvålds relaterat. Polisen där tränar sådant. Massor av otäcka tekniker för att oskadliggöra någon.

 

Det kallas också stickfight med mer inriktning på pinnarna.

 

Några exempel :)

 

Finns även HEMA (Historical European Martial Arts) som jag tränar (vi hade även en liten ordvits om att vi tränar HEMMA = Historical European Mixed Martial Arts). Vi har ett studiegrupper för bl.a. långsvärd, svärd och bucklare, men även bareknuckle-fighting osv.

Vad gäller Eskrima så kan jag mycket väl tänka mig att det är farligt. Har slagits mot en Eskrima-kille en gång, och jävlar vad snabba dom är för övrigt. :P

Det finns även en typ portugisisk kampkonst som kallas Jogo do Pau som är grymt våldsam. Detta är en vapenkampsport där vapnet är en stav (liknande en vandringsstav) som är lite tjockare i ena änden. Det sparras faktiskt ingenting i det ännu, eftersom det är alldeles för farligt. En smäll i skallen av den pinnen och du tuppar antagligen av, även om du har en rejäl fäktmask på dig. Samma gäller spjut som jag precis börjat träna. Finns folk i föreningen som tuppat av till följd av ett ganska löst slag i huvudet.

 

Men, i övrigt så tror jag att MMA inte är så farligt för utövarna egentligen, eftersom att det verkar finnas ordentligt med regleringar runt det hela. Det är nog just det faktum att dom inte har skydd som gör att det ser mycket värre ut än vad det är. Tack för lite fina insikter pesek.

 

Edit: Såg nu Alix inlägg och tycker att kanske kan vara en bra idé. Tror att MMA skulle bli mer accepterat då. Men, sedan så är det en väldigt svår fråga hela grejen med skydd (vi har haft jättestora diskussioner angående det inom HEMA). Kunde vi inom HEMA träna utan skydd skulle vi göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda riktiga är att behålla MMA som sport, men att reglera själva utövandet. Man ska omedelbart införa vadderade hjälmar och tjockare handskar samt enbart räkna poäng mot huvudet som i amatörboxning. Inte tillåta sparkar eller knäande*, dock att man får värja sig med fötter och ben. Strypgrepp kan man tillåta, men om idioten inte ger upp ska domaren bryta direkt.

 

 

*Alternativt införa taekwando-skydd.

O då är vi sgs "tillbaka" vid den "gamla vanliga boxningen". Vad sägs om en aning progressivt tänkande?

 

Det är naturligt med våldslekar, och de som mår illa av det behöver inte titta.

Jag mår dåligt av att se på vissa saker, därför väljer jag att inte se på dessa (frivilligt). Hur svårt kan det vara?

 

Förresten, Krav Maga is da shit! :D

Just nu har jag ingen aning om hur du tänker. :stjarnsmall:

 

Vet du nåt om Krav Maga? Att det t ex förespråkar (iaf i de klubbar som jag tränade) att en ev. "fiende"/anfallare kan få chans att slå dig en gång men inte mer! Man kan inte alltid gå runt o förvänta sig en smäll.. är man inte paranoid innan så kommer man att bli. :blink:

 

Men däremot, när man ev. fått en smäll / ett slag av en person så ska den personen inte kunna slå en gång till. Vad innebär det? Jo, att man oskadliggör honom. Behöver jag gå in på närmare detaljer?

 

(Nu är vi en aning OT men men..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte det här. Det är ju en enda lång bortförklaring av pesek.

 

Jag förstår att du vill försvarar din sport till varje pris. Men ingen sport där våldet är själva sporten man utövar kan vara nyttig. Det är slag mot huvud och annat som klart och tydligt skadar lika mycket som om man slåss på gatan. Inget skydd eller liknande kan skydda hjärnan mot slagen.

 

Visst det finns överfall osv i Hockey och andra sporter, men där är det inte sportens huvudsyfte, att utöva våld.

 

Är inte insatt i några profiler i MMA eller liknande sporter, men i boxning finns det ganska många exempel på att det är en farlig sport som utan tvekan skadar, illa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett välriktat skott med ett armborst eller gevär tar ut vilken motståndare som helst. :totaltgalen:

 

Jag är inte emot någon form av sport där man slår. Mitt ogillande av MMA och liknande sporter är för att jag ogillar våld som går ut på att vara "in your face" hela tiden. Amatörboxning och proffsboxning i mellanvikt är rätt kul för då är det fart. Undantaget är tungviktsklassen i OS när legender som Teofilo Stevenson och Evander Holyfield höll på för det var en konstart. Den senare skämde sen ut sej genom att bli proffs och hålla på alldeles för länge. Jag ogillar när man slåss i hockey också. Fast när cyklister slåss ser det ju kul ut. :tarskratt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, Krav Maga is da shit! :D

 

Hmm du vill reglera MMA med en massa skydd och inga knän etc. Men du gillar Krav Maga?

 

Utveckla gärna det, jag är idel öra. Antingen tränar du någon felaktiv version av Krav Maga eller så har du inte kommit så långt i din träning.

 

Du har betydligt fler farliga tekniker i Krav Maga än MMA. Pungsparkar, slag mot struphuvud, fingrar i ögon etc etc. Dessutom är KM helt resultat baserat på gatan.

 

Poliser och väktare tränar denna form, vilket jag förstår, men varför gillar du det om du nu tycker MMA är illa som det är idag?

 

ps. Jag har tränat en del KM själv.ds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Förstår inte det här. Det är ju en enda lång bortförklaring av pesek.

 

2. Jag förstår att du vill försvarar din sport till varje pris. Men ingen sport där våldet är själva sporten man utövar kan vara nyttig. Det är slag mot huvud och annat som klart och tydligt skadar lika mycket som om man slåss på gatan. Inget skydd eller liknande kan skydda hjärnan mot slagen.

 

3. Visst det finns överfall osv i Hockey och andra sporter, men där är det inte sportens huvudsyfte, att utöva våld.

 

4. Är inte insatt i några profiler i MMA eller liknande sporter, men i boxning finns det ganska många exempel på att det är en farlig sport som utan tvekan skadar, illa.

 

1. Nej det är ingen bortförklaring. Jag säger som det är, inga falska utspel.

 

2. Nej det vill jag verkligen inte. Jag tänker ex. inte försvara MMA om jag anser(eller bevisas) att det ÄR en sport som uppviglar till brott utanför lokalerna.

 

Men så är inte fallet.

 

Det är också så att jag har praktisk och teoretisk kunskap om sporten vilken ingen av er verkar ha som är motståndare till detta.

 

Jag inbjuder er allihop till ett light träningspass här i LKPG för dem som är intresserade GRATIS bara för att ni ska få insikt i hur det verkligen är att utöva detta. Och för att ni också ska förstå hur SVÅRT det är att ha som mål att knocka någon(om det som ni säger är det enda syftet).

 

Om ni fortfarande tycker att det är en slagsmåls sport efter detta, kommer jag att respektera det i allra högsta grad. No hard feelings från min sida iaf.

 

Det är ingen lätt match att träna detta, MMA utövare är alla atleter på otroligt hög nivå.

 

3. Ska man hård dra det är risken för skador desto större om du inte vet hur du ska hantera en eventuell attack. Det är därför det är så mycket skador i andra sporter, trots alla skydd.

 

Att man inte använder huvudskydd i mma t.ex är för att det dels blir farligare med markkampen då hjälmen ofta fastnar och kan vrida huvudet i väldigt farliga vinklar. Man hade hjälm när man tävlade Shooto(annan organisation men samma sak som MMA) på amatör nivå men de insåg snabbt att hjälm är i stort sett en björntjänst i detta sammanhang.

 

4. Jag håller med, du kan bli jätte skadad. Jag kan skada mina knän, mina axlar, mina revben(som jag redan gjort en gång fast i en kampsport som bara var brottning).

 

Men: det gäller inte bara MMA eller boxing. Ridning, Fotboll, Ishockey mm ligger klart före på listan. Visst det är fler utövare men fortfarande, skaderisken är stor. Och i det seendet är det inget bra argument för att förbjuda MMA. Det måste granskas på lika villkor trots att det är en sport som är svårare att ta till sig än det som funnits längre.

 

Vi kommer inte att ha denna diskussion om 20år, för då kommer MMA att vara en OS gren. Minns mina ord vänner ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte helt lätt fråga. I princip tycker jag att folk ska få utöva vilka sporter de vill, det är ju frivilligt. Och jag tror inte heller att de som utövar sporterna är de som går ut på gatan och slåss. Den diskussionen har alltid funnits kring kampsporter, men har mig veterligen aldrig haft något stöd i verkligheten.

 

Problemet är väl snarare folk som ser detta på TV eller live och som "inspireras" och går ut på stan och röjer. Men detta gäller såklart inte bara MMA, det allmänt accepterade hockeyvåldet bidrar ju också på sitt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

O då är vi sgs "tillbaka" vid den "gamla vanliga boxningen". Vad sägs om en aning progressivt tänkande?

Du menar att man ska se på när folk får obotliga hjärnskador? Då är jag inte progressiv. Att vilja kämpa utan skydd handlar om en enda sak: man vill skada. Och då är det inte sport längre.

 

Just nu har jag ingen aning om hur du tänker. :stjarnsmall:

 

Vet du nåt om Krav Maga? Att det t ex förespråkar (iaf i de klubbar som jag tränade) att en ev. "fiende"/anfallare kan få chans att slå dig en gång men inte mer! Man kan inte alltid gå runt o förvänta sig en smäll.. är man inte paranoid innan så kommer man att bli. :blink:

 

Men däremot, när man ev. fått en smäll / ett slag av en person så ska den personen inte kunna slå en gång till. Vad innebär det? Jo, att man oskadliggör honom. Behöver jag gå in på närmare detaljer?

 

(Nu är vi en aning OT men men..)

Hmm du vill reglera MMA med en massa skydd och inga knän etc. Men du gillar Krav Maga?

 

Utveckla gärna det, jag är idel öra. Antingen tränar du någon felaktiv version av Krav Maga eller så har du inte kommit så långt i din träning.

 

Du har betydligt fler farliga tekniker i Krav Maga än MMA. Pungsparkar, slag mot struphuvud, fingrar i ögon etc etc. Dessutom är KM helt resultat baserat på gatan.

 

Poliser och väktare tränar denna form, vilket jag förstår, men varför gillar du det om du nu tycker MMA är illa som det är idag?

 

ps. Jag har tränat en del KM själv.ds

Jag var ironisk. Jag skulle ha gjort en sådan här smiley: ;). Vad jag kan eller inte kan får jag icke yppa med hänsyn till rikets säkerhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att man ska se på när folk får obotliga hjärnskador? Då är jag inte progressiv. Att vilja kämpa utan skydd handlar om en enda sak: man vill skada. Och då är det inte sport längre.

I en sport är man två (om titeln). I idrott tävlar man inte, i sport gör man det. (Det är iofs, vad jag vet, ingen gängse terminologi) men jag tycker iaf så.

 

I vilket fall så är man två st, som båda är medvetna om riskerna med det man ska företa sig, som i samförstånd tar sig an det hela. Oavsett om det går ut på att (medvetet) skada den andre.

 

Vill du inte se det så gör det inte.

 

Jag var ironisk. Jag skulle ha gjort en sådan här smiley: ;). Vad jag kan eller inte kan får jag icke yppa med hänsyn till rikets säkerhet.

Whatever.. :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Nej det är ingen bortförklaring. Jag säger som det är, inga falska utspel.

 

2. Nej det vill jag verkligen inte. Jag tänker ex. inte försvara MMA om jag anser(eller bevisas) att det ÄR en sport som uppviglar till brott utanför lokalerna.

 

Men så är inte fallet.

 

Det är också så att jag har praktisk och teoretisk kunskap om sporten vilken ingen av er verkar ha som är motståndare till detta.

 

Jag inbjuder er allihop till ett light träningspass här i LKPG för dem som är intresserade GRATIS bara för att ni ska få insikt i hur det verkligen är att utöva detta. Och för att ni också ska förstå hur SVÅRT det är att ha som mål att knocka någon(om det som ni säger är det enda syftet).

 

Om ni fortfarande tycker att det är en slagsmåls sport efter detta, kommer jag att respektera det i allra högsta grad. No hard feelings från min sida iaf.

 

Det är ingen lätt match att träna detta, MMA utövare är alla atleter på otroligt hög nivå.

 

3. Ska man hård dra det är risken för skador desto större om du inte vet hur du ska hantera en eventuell attack. Det är därför det är så mycket skador i andra sporter, trots alla skydd.

 

Att man inte använder huvudskydd i mma t.ex är för att det dels blir farligare med markkampen då hjälmen ofta fastnar och kan vrida huvudet i väldigt farliga vinklar. Man hade hjälm när man tävlade Shooto(annan organisation men samma sak som MMA) på amatör nivå men de insåg snabbt att hjälm är i stort sett en björntjänst i detta sammanhang.

 

4. Jag håller med, du kan bli jätte skadad. Jag kan skada mina knän, mina axlar, mina revben(som jag redan gjort en gång fast i en kampsport som bara var brottning).

 

Men: det gäller inte bara MMA eller boxing. Ridning, Fotboll, Ishockey mm ligger klart före på listan. Visst det är fler utövare men fortfarande, skaderisken är stor. Och i det seendet är det inget bra argument för att förbjuda MMA. Det måste granskas på lika villkor trots att det är en sport som är svårare att ta till sig än det som funnits längre.

 

Vi kommer inte att ha denna diskussion om 20år, för då kommer MMA att vara en OS gren. Minns mina ord vänner ;)

 

Du har garanterat mycket mer kunskap om det än vad jag har.

 

MEN boxning och liknande sporter som går ut på att man ska slå någon/skada någon behövs inte någon vidare kunskap inom själva sporten för att förstå att det är skadligt. Då menar jag inte skadligt som i att bryta benet eller liknande som man kan göra i fotboll också. Utan livshotande skador eller allvarlig skada som ger men för livet.

 

Finns inga skydd i världen som skyddar hjärnan mot upprepade slag om och om igen. Dom slagen som förr eller senare skadar hjärnan. Hur många boxare tillex har vi inte sett som har drabbats av hjärnskador och sjukdomar till följt av uthövandet av sin sport?

 

Som sagt, fotboll, hockey eller vilken annan sport somhelst. Där handlar inte sporten om att medvetet skada någon till den går ner för räkning. Där handlar det om att göra mål eller liknande. Att gå in i en ring och slå ner någon är inte en sport bara för det är under vissa regler och under ett visst överseende. Är det okej att ha slagsmål på gatan om man har en "domare"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni har säkert fin stämning och bra regler när ni håller på. Men oavsett vad så går sporten ut på att slå någon.

 

Det kommer man inte ifrån.

 

Precis, det är där skon klämmer!

 

Dessutom så ökar ständigt risken för skada ju längre man håller på. Man kanske klarar sig med lättare åkommor till en början, men varje gång man går upp i ringen för att träna eller tävla så blir det slagsmål. Snart kanske det kommer ett slag eller en spark mot tinningen och då är det inte riktigt lika kul.

Många sporter är farliga. Rättning; alla sporter är farliga, till och med schack. Stolen kanske rasar ihop så att du slår huvudet mot bräder och får en pjäs i halsen. Men i sporter där riskerna är själva sporten så är skador ett faktur. Fortsätter du skada dig så blir svårare skador svårare att undvika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I en sport är man två (om titeln). I idrott tävlar man inte, i sport gör man det. (Det är iofs, vad jag vet, ingen gängse terminologi) men jag tycker iaf så.

Det är varken sport eller idrott, oavsett hur orden används, i mina ögon.

 

I vilket fall så är man två st, som båda är medvetna om riskerna med det man ska företa sig, som i samförstånd tar sig an det hela. Oavsett om det går ut på att (medvetet) skada den andre.

Om de skulle göra det i krogkön blir det åtal för misshandel, oavsett vad de har gjort upp om. Ditt argument faller.

 

Vill du inte se det så gör det inte.

Precis, jag bryr mig inte om det, egentligen. Jag har tre härliga ungar att vara med. Andra får fajtas för meningen i livet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om de skulle göra det i krogkön blir det åtal för misshandel, oavsett vad de har gjort upp om. Ditt argument faller.

Det har jag redan svarat på, se tidigare inlägg i tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...